پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۱۳ ق.ظ

۰

سفر ظریف به آفریقا به نفع ایران است

سه شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۱۳ ق.ظ

پایگاه انقلاب نیوز: قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: ایران می تواند توانایی های صنعتی خودش را در چارچوب صادرات خدمات فنی و مهندسی در اختیار کشورهای آفریقایی و آسیایی قرار دهد و البته در غالب این کار سود مناسبی را نصیب ایران کند.

به گزارش پایگاه انقلاب نیوز، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم بیشترین مناسبات و روابط سیاسی و دیپلماسی به برجام و گفتگو با گروه5+1 معطوف شده بود و ارتباط با کشورهای اروپایی در این دولت بیشتر مورد توجه قرار داشت و بزرگترین دستاورد این ارتباطات و دیپلماسی نیز پایان یافتن مذاکرات هسته ای و برجام بود.

در این مدت به دلیل تمرکز دولت به مذاکرات هسته ای، دیپلماسی سیاسی و در پی آن بازارها جهانی دیگر کشورها از جمله کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین مورد غفلت واقع شده بود و حتی ارتباط با کشورهای جهان سوم مورد پسند نبود اما با مرور زمان و عدم نتیجه ای که از برجام و گفتگو با کشورهای اروپایی مورد انتظار بود این روزها شاهد تغییر رویه در دیپلماسی خارجی در دولت هستیم.

هفته گذشته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در صدر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی برای دیدار و گفتگو با مقامات آفریقای جنوبی سفرهای خود را آغاز کرد و جمعه 5 آبان این سفر ها پایان یافت.

علت سفر ظریف به آفریقا

ظریف در خصوص علت سفر به کشورهای آفریقایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: این هفته همراه با یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی شامل شرکت‌های خصوصی فن‌آوری‌ برتر برای توسعه روابط عالی خود با آفریقا در این قاره حضور یافتیم.

در این مدت با توجه به فضا سازی رسانه ای امید زیاد به برجام و مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی به وجود آمده بود، اما واقعیت و نوع رفتار آمریکا و در پشت پرده برخورد کشورهای اروپایی باعث شده همه مردم ایران و گروه های مختلف سیاسی به این نتیجه واحد برسند که مذاکره با کشورهایی که نگاه استعماری و استکباری دارند فایده ای نخواهد داشت.

آفریقای جنوبی با داشتن 2954 کیلومتر مرز مشترک آبی با اقیانوس های هند و اطلس به‌ عنوان یک هسته تجاری و مرکز صادرات مجدد و دروازه ورود به بخش بزرگی از بازارهای آفریقا، (از جمله دسترسی به 14 کشور عضو کشورهای سادک «جامعه توسعه آفریقای جنوبی» با جمعیتی حدود 300 میلیون نفر از طریق حمل و نقل زمینی و ریلی) دارای موقعیت جغرافیایی ممتاز و از اهمیت استراتژیک بسیار برخوردار می باشد و در حال حاضر 53 درصد تجارت منطقه جامعه توسعه جنوب آفریقا ریشه در آفریقای جنوبی دارد، که نشان از وابستگی کشورهای منطقه به بازار و بنادر و راهها و مسیرهای حمل و نقلی آفریقای جنوبی است.

بر عکس کشورها اروپایی و آمریکا، جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در بسیاری از موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای، اشتراک نظر دارند البته ذکر این نکته قابل اهمیت است که عکس نگاه های کشورها استعمارگر به کشورهای جهان سوم هدف ایران درنگاه به آفریقا کمک به صلح ؛ امنیت و توسعه همه جانبه است ، این رویکرد که حاکی از نبود طمع ورزی نسبت به کشورهای افریقایی است ؛ سبب علاقه مندی و جذب بسیاری از کشورهای این قاره به ایران شده است .

سفر ظریف به آفریقا مثبت ارزیابی می شود

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک در این زمینه در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، وزارت امور خارجه بر ارتباط با کشورهای همسایه اسلامی و سایر کشورها از جمله کشورهای آفریقایی و آمریکایی لاتین و آسیا متمرکز شده است.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی اظهار داشت: طبیعتا در گذشته موضوع برجام انرژی زیادی از وزیر خارجه ایران برده بود، اما در این دوره که برجام به پایان رسیده و دلیل دیگری برای مذاکره مجدد وجود ندارد سفر به این کشورها جایگاه بهتری پیدا کرده است، در مجموع ارتباط با کشورهای آفریقایی و آسیایی و آمریکای لاتین و سفر وزیر امورخارجه ایران برای برقراری رابطه بیشتر با این کشورها مثبت ارزیابی می شود.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در پاسخ به این سوال که ارتباط با کشورهای جهان سوم چه نفعی برای نظام جمهوری اسلامی ایران در مناسبات سیاسی دارد؟ بیان داشت: کشورهای جهان سوم از جمله کشورهای آفریقایی در سازمان ملل و در بسیاری از سازمان های جهانی صاحب رای هستند، ثانیا در صورت زمینه سازی مناسب ایران می تواند در ساخت صنایع مختلف که آن کشورها نیاز دارند ورود پیدا کنند.

قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: ایران می تواند توانایی های صنعتی خودش را در چارچوب صادرات خدمات فنی و مهندسی در اختیار کشورهای آفریقایی و آسیایی قرار دهد و البته در غالب این کار سود مناسبی را نصیب ایران کند.

محمدحسن قدیری ابیانه, [۲۸.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۷]
دکتری علوم استراتژیک تاکید کرد: متاسفانه کشورهای غربی و آمریکا مایل هستند کشورهای جهان سوم از جمله کشورهای آفریقایی را در فقر و عقب ماندگی نگه دارند تا از این طریق نیازمند و وابسته به آمریکا باشند و زمینه سلطه بر آنان فراهم شود.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی تصریح کرد: اما سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره این مسئله بوده که توانایی هایی را که خود کسب کرده است در اختیار ملل آفریقایی، آسیایی و آمریکایی و مجموعه کشورهای جهان سوم قرار دهد زیرا آنها می توانند خود تولید ثروت کنند و وابستگی شان به کشورهای استعمارگر کاهش یابد.

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که می توان در ارتباطات سیاسی بازارهای کشورهای جهان سوم را بدست آورد و محصولات تولید داخل را به این کشورها صادر کرد؟ اظهار داشت: طبیعتا صادرات کالاهای ایرانی امروز باید یکی از اهداف دیپلماسی باشد، با تغییر ساختار وزارت خارجه در ایجاد معاونت اقتصادی امید است توجه بیشتری به موضوع اقتصاد در مناسبات سیاسی صورت بگیرد.
http://enghelab-news.ir/shownews.php?idnews=51888

۹۶/۰۸/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">