پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۵۲ ق.ظ

۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسن روحانی رئیس جمهور امروز در صحن مجلس به اعلام بودجه 195 هزار میلیارد تومانی عمومی اکتفا کرد.

پیگیری خبرنگار فارس راجع به جزئیات بودجه حاکی از پیشنهاد رقم 7832398522 میلیون ریال برای بودجه کل کشور است که این رقم نسبت به سال گذشته 8.4 درصد رشد دارد.

سقف کل بودجه سال آینده ۷۸۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد+متن کامل لایحه بودجه

حجم کل بودجه کشور در سال نود و سه، ۷۸۳۲۳۹۸۵۲۲ میلیون ریال پیشنهاد شده است که نسبت به سقف قانون بودجه سال قبل ۸.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، در لایحه بودجه درآمد اختصاصی دستگاه‌های اجرایی 238 هزار میلیارد ریال پیشنهاد شده است.

همچنین از تفاضل بودجه کل کشور و بودجه عمومی دولت که معادل 195 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده، بودجه شرکت‌های دولتی معادل 5 میلیون و 878 هزار و 674 میلیارد و 56 میلیون ریال محاسبه و پیشنهاد شده است.

بر این اساس بودجه جاری معادل 18 درصد رشد داشته و بودجه عمرانی با رشد 240 درصدی نسبت به سال گذشته بیش از 3 برابر افزایش یافته است. این امر نشان می‌دهد که دولت نسبت به اعتبارات هزینه‌ای، رویکرد انقباضی و در خصوص اعتبارات عمرانی، رویکرد انبساطی اتخاذ کرده است.

همچنین در این لایحه قیمت دلار معادل 2600 تومان و قیمت هر بشکه نفت معادل 100 دلار پیش‌بینی شده است.

به گزارش فارس، در سال جاری رقم مصوب بودجه عمومی معادل 210 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در همین مدت تورم حدود 40 درصد افزایش یافت. اگر با این تورم هزینه‌های دولت 20 درصد بالا رفته باشد این 210 هزار میلیارد تومان باید به 250 هزار میلیارد تومان می‌رسید.

بر این اساس بودجه عمومی دولت نسبت به آنچه در سال 92 مصوب شده بود کاهش دارد اما نسبت به رقم اصلاحیه بودجه با افزایش مواجه شده است. گفته می‌شود امسال در خوشبینانه ترین حالت عملکرد بودجه عمومی 134 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

 متن کامل لایحه بودجه 93 را از اینجا بخوانید.

ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه

پیوست شماره یک، اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای

پیوست شماره دو، درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی

پیوست شماره سه، بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت

پیوست شماره چهار، اعتبارات هزینه و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برحسب برنامه

 افزایش اتکاء بودجه 93 به درآمدهای نفتی و مالیاتی/ لایحه جدید مدیریت یارانه ارائه می‌شود

رئیس جمهور با حضور در مجلس به تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 93 کل کشور پرداخت. رقم این لایحه توسط روحانی، 195 هزار میلیارد تومان اعلام شد که نسبت به عملکرد امسال 50 درصد افزایش یافته است. وی در بخشی از اظهارات خود از مجلس خواست که این لایحه را تا دهه فجر نهایی و تصویب کنند که این پیشنهاد با استقبال رئیس مجلس مواجه شد.

به گفته رئیس جمهور در این لایحه بر افزایش اتکاء بودجه عمومی به درآمدهای نفتی و مالیاتی تأکید شده است.

روحانی با اشاره به تلاش دولت بر افزایش اشتغال در قالب لایحه بودجه 93، تأکید کرد: اولویت مهم در سال آینده حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و شرکت‌های دولتی باید ضمن رعایت انضباط مالی و کاهش بدهی به سیستم بانکی، از اتکاء به بودجه عمومی بکاهند.

 تورم در سال آینده کاهش می‌یابد

وی روند تورم سال آینده را نزولی عنوان کرد و افزود: کاهش تورم ماهانه و نقطه به نقطه یکی از دستاوردهای شاخص دولت یازدهم در ماه‌های اخیر است؛ به نحوی که نرخ تورم نقطه به نقطه 13 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد و تورم ماهانه از 4/3 درصد در خرداد به عدد امیدوارکننده یک درصد در آبان رسیده است.

رئیس جمهور ادامه داد: عزم دولت بر کاهش تورم جزم است.

 تحرک در بخش نفت و گاز

رئیس جمهور در ادامه تحرک در بخش نفت و گاز را یکی از شاخص‌های مهم بودجه سال آینده عنوان و تصریح کرد: رشد مثبت بودجه به قیمت‌های ثابت پس از چند سال و خروج بخش مسکن از رکود که می‌تواند نیروی پیشران صنعتی و خدماتی باشد مورد توجه قرار گرفته است.

 طرح‌های جایگزین مسکن مهر

روحانی با بیان اینکه دولت به تمام تعهدات دولت قبل در بخش مسکن پایبند است، تصریح کرد: دولت پس از مسکن مهر، طرح‌های جایگزین مسکن را اجرا خواهد کرد.

 تلاش برای ثبات بازار ارز

وی در ادامه سخنان خود به مشکلات ارز در کشور پرداخت و افزود: بی ثباتی نرخ ارز در بازار، و نیز نظام چند نرخی از این مباحث است که قطعا دولت ایجاد ثبات در بازار را در اولویت کار خود قرار دارد.

روحانی بیان داشت: کنترل رشد نقدینگی، اعمال محدویت بر پایه پولی، حذف پیمان سپاری ارزی از دیگر برنامه‌های اقتصادی دولت است.

 خروج دولت از بنگاه‌داری

وی درباره خصوصی سازی در کشور گفت: اشکال اصلی این بحث، عدم قرار گرفتن کار در مسیر و چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است در حالی که بخش کوچکی از سهام شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی پرداخت شده و بخش اعظم آن رد دیون به دستگاه‌های دولتی و یا واگذاری به سازمان‌های شبه دولتی بوده است.

وی افزود: صندوق‌ها در بحث واگذاری سهام در بازار بورس ارائه خواهند شد و دولت از بنگاه‌ داری خارج و به سمت مدیریت سهام خواهد رفت و همچنین فرایند خصوصی سازی پیگیری می‌شود.

شیوه فعلی پرداخت یارانه ادامه می‌یابد/ ارائه لایحه جدید مدیریت یارانه

رئیس جمهور تصریح کرد: شیوه موجود پرداخت یارانه تا زمانی که جایگزین ان طراحی نشده است ادامه خواهد یافت اما در ادامه مراحل کار نیازمند بررسی دهک‌های خانوار، شیب افزایش قمیت‌ها، ساز و کار شرکت‌ها، تولید انرژی و نیز جبران هزینه‌های تولید هستیم.

وی تاکید کرد: بدون فوت وقت کار را شروع کردیم و با آسیب شناسی مرحله اول در حال طراحی قدم‌های بعدی هستیم و سال آینده طرح جدید مدیریت یارانه در قالب طرح جامعه به اجرا در خواهد آمد که لایحه آن به مجلس تقدیم می‌شود.

 بودجه با 50 هزار میلیارد تومان کسری بسته شد/ رقم بودجه جاری و عمرانی

در بخش خلاصه بودجه کل کشور، درآمد‌ها 92 هزار و 712 میلیارد تومان و هزینه‌ها 143 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

همچنین واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 79 هزار و 879 میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی 22 هزار و 406 میلیارد تومان است.

در بخش مصارف تملک داریی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) 37 هزار و 805 میلیارد تومان، تملک داریی‌های مالی (بودجه جاری) 114 هزار و 181میلیارد تومان در نظر گفته شده است.

درآمدهای اختصاصی دولت 23 هزار و 801 میلیارد تومان، منابع شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها 587 هزار و 867 میلیارد تومان تعیین شده است.

در بخش مصارف از محل درآمدهای اختصاصی دولت 23 هزار و 801 میلیارد تومان، مصارف بودجه عمومی دولت 218 هزار و 799 میلیارد تومان و مصارف شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها 587 هزار و 867 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

با این حساب 50 هزار و 29 میلیارد تومان کسری منابع نسبت به مصارف بودجه سال پیشنهادی سال آینده است.

 تبصره‌ها به بودجه بازگشت

به گزارش فارس، یکی از نکات جدید لایحه پیشنهادی دولت، بازگشت تبصره‌ها به بودجه نویسی کشور است. در سال 86 دولت لایحه بودجه سال 87 را بدون تبصره ارسال کرد و این روند تا سال گذشته ادامه داشت.

اما دولت یازدهم به نظر می‌رسد که مخالف آن اقدام بوده و به همین دلیل 18 تبصره در ماده واحده بودجه گنجانده است.

درآمد 75 هزار میلیارد تومانی دولت از محل فروش نفت

براساس اطلاعات مندرج در لایحه بودجه سال 93 کل کشور درآمد پیش بینی شده برای فروش نفت خام حدود 75 هزار میلیاردتومان است که نسبت به قانون بودجه سال 92 حدود 19 درصد رشد دارد.

 این گزارش اضافه می کند: قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال 93 به میزان 100 دلار پیش بینی شده است و قیمت هر دلار در بودجه نیز 2600 تومان است.

 افزایش تولید نفت به 3،3 میلیون بشکه در روز

با احتساب فروش هر بشکه نفت 100 دلاری و همچنین قیمت هر دلار 2600 تومان و از طرفی درآمد شرکت ملی نفت ایران که 315 هزار و 239میلیارد و 550 میلیون 200 هزار تومان پیش بینی شده است می توان گفت برای سال 93 پیش بینی شده است حدود یک میلیارد و 212 میلیون و 459 هزار و 808 بشکه نفت می توان فروخت.

 پیشنهاد ادامه انتشار ایران چک در بودجه 93

براساس بند بند «ب » تبصره 7 لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، بانک مرکزی مجاز به ادامه انتشار ایران چک می‌شود.

در این بند آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است اقدامات لازم را در زمینه چاپ و انتشار ایران چک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مسدود نمودن معادل ریالی مبالغ ایران چک های منتشره تحت نظارت هیأت نظارت اندوخته اسکناس موضوع ماده( 21 ) قانون پولی و بانکی کشور به عمل آورد.

 افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با قانون مدیریت خدمات کشوری

 در لایحه بودجه سال آینده عدد مشخصی برای میزان افزایش حقوق کارمندان دولت تعیین نشده است.

در بند الف تبصره 19 نوشته شده: افزایش حقوق گروههای مختلف حقوق بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به طور جداگانه توسط دولت به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع مواد ( 71 ) و ( 78 ) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، ثابت باقی بماند، انجام می‌پذیرد.

 به گزارش فارس در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: سمت‌های ذیل مدیریت سیاسی محسوب شده و به عنوان مقام شناخته می‌شوند و امتیاز شغلی مقامات مذکور در این ماده به شرح زیر تعیین می‌گردد:

 الف - رؤسای سه قوه (18000) امتیاز.

 ب - معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضاء شورای نگهبان (17000) امتیاز.

 ج - وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور (16000)‌امتیاز.

 د- استانداران و سفراء (15000)امتیاز.

 هـ- معاونین وزراء (14000)امتیاز.

 تبصره 1- نخست وزیران دوران انقلاب اسلامی با مقامات بند(ب)این ماده همتراز می‌گردند ‌و تعیین سایر پست‌های همطراز به عهده هیأت وزیران بوده و تعیین همطرازی پست‌های کارکنان اداری مجلس به عهده رئیس مجلس خواهد بود.

 تبصره 2- علاوه بر حقوق موضوع ماده فوق و امتیاز ویژگیهای شاغل (مذکور در ماده(66)) که حقوق ثابت تلقی می‌گردد فوق‌العاده‌های ماده (68) این قانون نیز حسب مورد به مقامات تعلق خواهد گرفت.

 تبصره 3- مقامات مذکور در این ماده که حداقل دوسال در پست مدیریتهای سیاسی انجام وظیفه نموده یا بنمایند پس از تصدی مقام در صورتی که به سمت پایین‌تری منصوب شوند ، چنانچه حقوق ثابت و فوق العاده مستمرآنها در مسؤولیت جدید از هشتاد درصد (80%) حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر وی در پست قبلی کمترباشد به میزان مابه‌التفاوت تا(80%)را تفاوت تطبیق دریافت خواهند نمود. این تفاوت تطبیق با ارتقاء‌های بعدی (‌عوامل شغل و شاغل و فوق‌العاده‌ها) مستهلک می گردد و این مابه‌التفاوت در محاسبه حقوق بازنشستگی و وظیفه نیز ملاک عمل خواهد بود.

 تبصره 4- دولت مجاز است با پیشنهاد سازمان، برخی از امتیازات قانونی مقامات موضوع این قانون (به استثناء حقوق و مزایا) را به مشاغل خاص ویژه مدیریت حرفه‌ای و یا سمتهای خاص و ویژه قضائی تسری دهد.

 همچنین در ماده 78 آمده است:‌ در دستگاههای مشمول این قانون کلیه مبانی پرداخت خارج از ضوابط و مقررات این فصل به استثناء پرداختهای قانونی که در زمان بازنشسته شدن یا از کارافتادگی و یا فوت پرداخت می گردد و همچنین برنامه کمکهای رفاهی که به عنوان یارانه مستقیم در ازاء خدماتی نظیر سرویس رفت و آمد، سلف‌سرویس ، مهد کودک و یا سایر موارد پرداخت می گردد ، با اجراء این قانون لغو می‌گردد.

 تبصره - در صورتی که با اجراء این فصل، حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مشمول کسور بازنشستگی هر یک از کارمندان که به موجب قوانین و مقررات قبلی دریافت می‌نمودند کاهش یابد، تا میزان دریافتی قبلی ، تفاوت تطبیق دریافت خواهند نمود واین تفاوت تطبیق ضمن درج در حکم حقوقی با ارتقاء‌های بعدی مستهلک می‌گردد. این تفاوت تطبیق در محاسبه حقوق بازنشستگی یا وظیفه نیز منظور می‌گردد.

 درآمد 4 شرکت اصلی وزارت نفت در لایحه بودجه 93/ 315 هزار میلیارد تومان برای شرکت ملی نفت

در لایحه بودجه کل کشور سال 93 رقم درآمد برای بودجه شرکت ملی نفت ایران 315 هزار و 239 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 همچنین درآمد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران 167 هزار و 837 میلیارد تومان، درآمد شرکت ملی گاز ایران

 17 هزار و 616 میلیارد تومان و درآمد شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران 644 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 این گزارش اضافه می کند هزینه هایی که برای این 4شرکت اصلی درنظر گرفته شده است عبارت است از: 331 میلیارد تومان هزینه برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، 15 هزارو 476 میلیارد تومان هزینه برای شرکت ملی گاز ایران،167 هزار و 627 میلیارد تومان هزینه برای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و 292 هزار و 290 میلیارد تومان هزینه برای شرکت ملی نفت ایران.

 درآمد 15 هزار میلیارد تومانی دولت از واگذاری شرکت‌های دولتی

طبق جدول شماره 4 که مربوط به خلاصه واگذاری و تملک دارایی‌های مالی در سال آینده است در بند پنجم منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی 15 هزار میلیارد تومان آورده شده و همچنین منابع حاصل از استفاده از تسهیلات خارجی 164 میلیارد و 400 میلیون تومان در بخش واگذاری دارایی‌های مالی دولت در نظر گرفته شده است.

 فروش 6 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی

طبق خلاصه واگذاری و تملک دارایی مالی بودجه سال آینده کشور منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی 6 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و با توجه به ممنوعیت فروش اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی که شبهه ربوی دارد این موضوع در بودجه سال آینده از طریق اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی پیش بینی شده است.

 پیش‌بینی 66 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و مالیات بر واردات/ 15 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده

در لایحه پیشنهادی بودجه سال 93 میزان درآمدهای مالیاتی با احتساب مالیات بر واردات 66 هزار و 97 میلیارد تومان تعیین شده است.

 بر این اساس مالیات اشخاص حقوقی 23 هزار و 766 هزار میلیارد تومان، مالیات بر درآمدها 10 هزار و 139 میلیارد تومان، مالیات بر ثروت 2 هزار و 673 میلیارد تومان، مالیات بر واردات 10 هزار و 90 میلیارد تومان و مالیات بر کالاها و خدمات 18 هزار و 636 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

 به گزارش فارس، مالیات بر ارزش افزوده 15 هزار و 317 میلیارد تومان برآورد شده است.

 مالیات عملکرد شرکت‌های دولتی 3 هزار و 500 میلیارد تومان، مالیات کارکنان بخش عمومی 3 هزار و 547 میلیارد تومان، مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی 2 هزار و 787 میلیارد تومان، مالیات مشاغل 3 هزار و 261 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

 40 درصد از بودجه عمومی کشور وابسته به نفت است

با توجه به اینکه رقم بودجه عمومی کل کشور در لایحه بودجه سال 93 حدود 195 هزار میلیارد تومان است از این رو با مشاهده درآمد 77 هزار میلیارد تومانی حاصل از فروش نفت باید گفت که 39.48 درصد از بودجه عمومی سال 93 با درامدهای نفتی تامین خواهد شد.

 این گزارش اضافه می کند مابقی بودجه عمومی کل کشور از طریق درآمد مالیات و دیگر درامدهای پیش بینی شده تامین خواهد شد.

 16شهر جدید در لایحه بودجه جزء شرکت‌های دولتی سودده

در لایحه بودجه 93 کل کشور 16 شهر جدید از 18 شهر جدید در میان بودجه شرکت‌های دولتی به عنوان شرکت‌های دولتی سودده معرفی شده‌اند.

 این شهرهای جدید شامل هشتگرد، پرند، پردیس، اندیشه، امیرکبیر، عالی‌شهر، علوی، گل‌بهار، سهند، بهارستان، صدرا، بینالود، رامین، رامشاد، فولادشهر و مجلسی هستند.

 در میان شرکت‌های دولتی سودده نام سازمان ملی زمین و مسکن شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران بهسازی شهری ایران نیز دیده می‌شود.

 پیشنهاد معافیت مالیاتی برای درآمدهای کمتر از یک میلیون تومان در ماه

طبق بند الف تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه سال 93 سقف معافیت مالیاتی در ماه یک میلیون تومان خواهد بود.

 در این بند آمده است: سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده( 52 ) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 1393، مبلغ یکصد و بیست میلیون ( 120.000.000 ) ریال در سال تعیین می‌شود.

 بنابراین کسانی که در ماه به طور متوسط یک میلیون تومان درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف هستند.

 بودجه وزارت نفت 0.03 درصد بودجه شرکت ملی نفت است

براساس لایحه بودجه سال 93 کل کشور باید گفت بودجه وزارت نفت حدود 124 میلیارد و 586 میلیون و 600 هزار تومان است.

از طرف دیگر باید گفت بودجه شرکت ملی نفت ایران در این لایحه به میزان 315 هزار و 239 میلیاردو 550 میلیون و 200 هزار تومان است که با این شرایط باید گفت بودجه وزارت نفت حدود 3 صدم درصد بودجه شرکت ملی نفت است.

 بودجه 3800 میلیارد تومانی برای یارانه نقدی نان/کاهش 200 میلیارد تومانی نسبت به سال گذشته

در جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در بودجه پیشنهادی سال 93، میزان یارانه نقدی نان 3 هزار و 800 میلیارد تومان مشخص شده است.

 به گزارش فارس، این رقم در بودجه سال 92 ، 4 هزار میلیارد تومان بوده است لذا می‌توان نتیجه‌گیری کرد نسبت به سال گذشته 200 میلیارد تومان کاهش داشته است.

 وزارت نیرو تا 12 هزار میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل داخلی منعقد می‌کند

به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود تا سقف 120 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و عمومی قرارداد اجرای طرح‌های افزایش بازدهی و تولید نیروگاه‌های بخش دولتی و خصوصی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل قرارداد منعقد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به منظور اجرای طرحهای افزایش بازدهی نیروگاهها با اولویت نصب بخش بخار در نیروگاه های سیکل ترکیبی، توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، کاهش تلفات،بهینه سازی مصرف، صرفه جویی در مصرف سوخت مایع، کاهش گازهای گلخانه ای و حفاظت از محیط زیست و طرح های آلودگی هوا و افزایش سهم صادرات سوخت، به وزارت نیرو اجازه داده می شود تا سقف یکصد و بیست هزار میلیارد (120.000.000.000.000 ) ریال از محل منابع داخلی به روش بیع متقابل با سرمایه گذاران بخش های خصوصی و عمومی قرارداد اجرای طرح های افزایش بازدهی و تولید نیروگاههای بخش دولتی و خصوصی ، توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، کاهش تلفات و بهینه سازی مصرف انرژی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل منعقد نماید.

دولت مکلف است در قبال این تعهد، سوخت صرفه جویی شده یا معادل آن نفت خام را با محاسبه میزان صرفه جویی حاصله در مدت حداکثر دوسال به سرمایه گذاران تحویل نماید. آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارتخانه های نیرو و نفت حداکثر دو ماه پس از تصویب این قانون با تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به تصویب هیأت وزیران می رسد.

 یارانه 150 میلیارد تومانی برای شیر مدارس

در بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 93 برای شیر مدارس یارانه 150 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در برآورد اعتبارات متفرقه لایحه بودجه سال 93، یارانه شیر مدارس 150 میلیارد تومان تعیین شده است.

به گزارش فارس، حسن روحانی در گزارش 100 روزه خود اعلام کرده بود که برنامه‌ریزی مناسب برای توزیع شیر در مدارس در مقاطع ابتدایی انجام شده است.

 یارانه سود تسهیلات مسکن مهر 100 میلیارد تومان

در لایحه بودجه 93 میزان یارانه سود تسهیلات مسکن مهر 100 میلیارد تومان و برای حمایت‌های مالی و تراکم و ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در لایحه بودجه 93 و در برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در سال 1393 میزان یارانه سود تسهیلات مسکن مهر 100 میلیارد تومان و تخفیف عوارض پروانه، حمایتهای مالی و تراکم و ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر 200 میلیارد تومان (تملک داراییهای سرمایه ای) در نظر گرفته شده است.

بنابراین گزارش، زیرساخت مسکن مهر (سهم دولت) 200 میلیارد تومان(تملک داراییهای سرمایه ای) و یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی 20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 درآمد 100 هزار میلیارد تومانی بزرگترین شرکت سرمایه‌گذار نفتی

بودجه شرکت نیکو که به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار طرح‌های نفتی مطرح است در لایحه بودجه سال 93 به میزان یکصد هزار میلیارد تومان دیده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در لایحه بودجه سال 93 کل کشور درآمدهای شرکت نیکو که به عنوان بزرگترین سرمایه گذار طرح های نفتی شناخته می شود 100 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

بر این اساس درآمد شرکت مهندسی توسعه نفت که به عنوان کارفرمای میادین نفتی محسوب می شود به میزان 43 هزار و 25 میلیارد تومان و درآمد شرکت مهندسی و توسعه ساختمان نفت که به عنوان یکی از شرکت های سازنده پالایشگاه ها مطرح است 72 هزار میلیارد تومان و درآمد شرکت ملی حفاری ایران نیز 2 هزارو 556 میلیارد و 734 میلیون تومان است.

 پیشنهاد 5 هزار میلیارد تومانی برای یارانه نان

در جدول مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در سال 93 یارانه نان 5 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، این یارانه مربوط به مابه‌التفاوت خرید گندم و مابه‌التفاوت قیمت نهایی آرد است که با قیمت مصوب در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

 بودجه 2200 میلیارد تومانی برای یارانه کالاهای اساسی و تنظیم بازار

در برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه لایحه بودجه 93 یارانه لازم برای کالاهای اساسی و هزینه‌های کنترل و تنظیم بازار کلیه کالاها و محصولات کشاورزی و دام و شیلات، سایر کالاها و هزینه بازرسی کالا و خدمات،یارانه اصل و سود و جریمه تسهیلات و مابه‌التفاوت سود و کارمزد و سایر یارانه‌ها از جمله صادراتی،سایر بدهی‌ها و تعهدات،دستگاه‌های اجرایی و تامین کالاها و خدمات ضروری 2200 میلیارد تومان تعیین شد.

 درآمد 11 هزار و 173 میلیارد تومان ار مالیات بر واردات

بند چهارم لایحه بودجه سال 93 بخش درآمدها مربوط به مالیات بر واردات است که در این بخش کل بودجه پیشنهادی برای مالیات بر واردات 11 هزار و 173 میلیارد تومان است. به گزارش فارس، از این رقم هزار و 164 میلیارد تومان مربوط به حقوق ورودی خودرو، 120 میلیارد تومان حقوق ورودی دستگاه‌های اجرایی، 50 میلیارد تومان حقوق ورودی ماشین‌آلات، 66 میلیارد تومان مربوط به نیم درصد عوارض بر واردات، 500 میلیارد تومان مربوط به ثبت معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و 9 هزار و 272 میلیارد تومان مربوط به حقوق ورودی سایر کالاها که در موضوع بند ب ماده 15 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی مشخص شده است.

 اختصاص 150 میلیارد تومان یارانه شیر

براساس برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در لایحه بودجه سال 93 کل کشور، پرداخت یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی 783 میلیارد تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

همچنین یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی، یارانه شیر مدارس و یارانه انرژی (مابه‌التفاوت قیمت برق و سوخت نیروگاه‌ها) به ترتیب 20 میلیارد تومان، 150 میلیارد تومان و 5300 میلیارد تومان است.

 بودجه وزارت راه 4650 میلیارد تومان/ اختصاص 1980 میلیاد تومان به شرکت ساخت

بر این اساس خلاصه بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی و ارگان‌های زیر مجموعه در سال 1393 به شرح زیر است:

‌کل هزینه وزارت راه و شهرسازی 66 میلیارد و 565 میلیون و 500 هزار تومان است.

تملک دارای‌های سرمایه‌ای وزارت راه و شهرسازی 4 هزار و 583 میلیارد 832 میلیون تومان و کل بودجه وزارت راه 4 هزار و 650 میلیارد 398 میلیون تومان است.

همچنین بودجه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی 25 ملیارد و 400 میلیون تومان، است.

بودجه اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان 617 میلیون تومان است.

بودجه دبیرخانه شورای عالی شهرسازی 11 میلیارد و 290 میلیون تومان است.

بودجه کمک‌های اعتباری برای تأمین مسکن 3 میلیارد و 48 میلیون تومان است.

بودجه مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور 7 میلیارد و 300 میلیون تومان است.

بودجه شرکت سهامی راه‌اهن جمهوری اسلامی ایران 537 میلیارد و 450 میلیون تومان است.

بودجه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل 1987 میلیارد ‌تومان است.

بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای 850 میلیارد و 409 میلیون تومان است.

بودجه سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی، شرکت مادر تخصصی 318 میلیارد و 880 میلیون تومان است.

بودجه شرکت سهامی عمران شهرهای جدید، مادر تخصصی 87 میلیارد تومان است.

بودجه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران 74 میلیارد و 590 میلیون تومان است.

بودجه سازمان بنادر و دریانوردی به دلیل درآمد-هزینه‌ای بودن 100 میلیون ریال است.

 سهم وزارت تعاون، کار و رفاه از بودجه 93 مشخص شد

بر اساس این لایحه، مجموع بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1393، رقم 15 هزار و دو میلیارد و 540 میلیون تومان است که از این میزان، سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 122 میلیارد و 800 میلیون و صد هزار تومان، سهم صندوق بازنشستگی کشور 13 هزار و 500 میلیارد تومان، سهم کمک به اداره و نگهداری مجموعه‌های تفریحی و ورزشی کارگران یک میلیارد و 928 میلیون و 400 هزار تومان و سهم موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی مهارت 13 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در لایحه بودجه 93، هزینه‌های عمومی و اختصاصی، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و میزان درآمدها و واگذاری‌ها برای هر وزارتخانه مشخص شده است.

همچنین درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بودجه سال 93، 109 میلیارد و 12 میلیون تومان پیش‌بینی شده که از این میزان سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 75 میلیارد و چهارصد میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

ضمناً در برآورد اعتبارات تملک دارایی‌های مالی سال آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: سهم بخش تعاونی، نوسازی و بهسازی بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی، سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی در توسعه مناطق کمترتوسعه یافته (موضوع بندهای 2 و 4 ماده 29 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی) معادل 4 هزار میلیارد ریال است، تقویت منابع بانک توسعه تعاون (موضوع بند 4 ماده 29 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی) معادل 500 میلیارد ریال و تقویت تعاونی‌ها (موضوع بند 4 ماده 29 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی معادل یک هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

 

 جزئیات سهم 29 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد نفت

براساس لایحه بودجه 93 کشور سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 29 درصد پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس تبصره 3 لایحه بودجه منابع درآمدی مندرج در لایحه بودجه 93 کل کشور، 29 درصد سهم صندوق توسعه ملی و سهم درآمد عمومی دولت، موضوع ردیف‌های 210101 و 210109 جدول شماره 5 این قانون با فروش مبالغ فرضی به نرخ مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ، موضوع بند ج ماده 81 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به حساب مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

 

همچنین براساس مصارف به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود تا متناسب با پذیرش و تصویب طرح‌ها در ارکان اعتباری بانک‌های عامل منابع ریالی مانده اعتبار و وصولی‌های موضوع بندهای 5-1 و 5-2 قوانین بودجه سال‌های 91 و 92 کل کشور را در بانک‌های خصوصی و دولتی سپرده‌گذاری نماید تا برای پرداخت تسهیلات ریالی به طرح‌هایی که توجیه فنی، اقتصادی و مالی و نیز اهلیت متقاضیان آنها به تائید بانک‌های عامل رسیده است، اختصاص یابد.

 

همچنین به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود تا 20 درصد از منابع خود را نزد بانک‌های داخلی (خصوصی‌ و دولتی) سپرده‌گذاری ارزی نماید و سود حاصل از سرمایه‌گذاری به حساب صندوق واریز و مجدداً جهت اهداف صندوق به کار گرفته شود.

 

براین اساس 10 درصد از منابع صندوق جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیر دولتی در بخش آب و کشاورزی، منابع طبیعی و زیست محیطی و همچنین 10 درصد دیگر نیز به بخش‌های غیر دولتی صنعت و معدن و خدمات به استثناء بخش ساخت مسکن اختصاص یابد. تبدیل دلار به ریال موضوع این بند در مرکز مبادلات ارزی صورت می گیرد.

 

اختصاص 200 میلیون دلار از صندوق توسعه به صندوق نوآوری و شکوفایی

طبق جزئیات لایحه بودجه 93 کل کشور 200 میلیون دلار از صندوق توسعه به صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص خواهد یافت.

Tweet

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس براساس جزئیات لایحه بودجه 93 کل کشور، به منظور تحقق بخشی از اهداف مندرج در قانون "حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات" به ویژه تبصره ( 2) ماده ( 5) قانون مذکور، صندوق توسعه ملی مکلف است هم ارز ریالی مبلغ دویست میلیون ( 200.000.000 ) دلار برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی بابت حمایت از شرکت های دانش بنیان به صورت تسهیلات اختصاص دهد. تبدیل دلار به ریال موضوع این بند در مرکز مبادلات ارزی صورت می گیرد.

 

تسویه بدهی طلبکاران با اسناد خزانه اسلامی تا سقف 3 هزار میلیارد تومان

بر اساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه، دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی به منظور تسویه بدهی بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تا سقف 3 هزار میلیارد تومان به طلبکاران غیر دولتی بدهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس براساس یکی از بندهای تبصره 6 لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده کشور، دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید را با سررسید یک تا سه سال به صورت بی نام و یا بانام، صادر کرده و به منظور تسویه بدهی مسجل خود بابت طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای مطابق ماده ( 20 ) قانون محاسبات عمومی کشور را به قیمت اسمی تا سقف سی هزار میلیارد( 30.000.000.000.000 ) ریال به طلبکاران غیردولتی واگذار نماید.

اسناد مزبور از پرداخت هرگونه مالیات معاف بوده و به عنوان ابزار مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار – مصوب 1384 - محسوب شده و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می‌شوند.

هم شرکت ملی نفت از درآمدهای نفتی ثابت ماند/14.5 درصد مانند سال گذشته سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت ایران ازفروش نفت مانند سال گذشته بدون تغییر ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس  براساسا اطلاعات مندرج در لایحه بودجه سال 93 کل کشور شرکت ملی نفت ایران مکلف است کلیه دریافتی های حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی اعم از صادرات سال جاری و سالهای قبل را به هر صورت، پس از کسر بازپرداخت های بیع متقابل به عنوان علی الحساب پرداخت های موضوع این تبصره و تسویه بندهای متناظر در قوانین بودجه سالهای قبل بلافاصله از طریق حسابهای مورد نظر و مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حسابهای مربوط در خزانه داری کل کشور واریز کند.

که براین اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی 14.5 درصد از این بودجه را به عنوان سهم شرکت ملی نفت ایران با احتساب بازپرداخت بیع متقابل به این شرکت دولتی می پردازد.

پیشنهاد ۱۸۰۰ میلیارد تومانی دولت برای بهره‌مالکانه معادن

در لایحه بودجه 93، درآمد حاصل از بهره‌ مالکانه و حقوق دولتی معادن 1800 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به مبلغ پیشنهادی بودجه سال جاری رشد 3 برابری دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 93 کل کشور، از مجلس درخواست کرده که درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن 1800 میلیارد تومان باشد.

همچنین در تبصره 10 لایحه بودجه 93 آمده است که " الف- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده معادن سنگ آهن که پروانه بهره برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران و یا شرکتهای تابعه هستند، موظفند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری به مأخذ حداقل پنج درصد ( 5%) میانگین قیمت آزاد (دوره سه ماهه ) شمش فولاد خوزستان از سنگ آهن، دانه بندی و یا کنسانتره را به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 130419 جدول شماره( 5) این قانون واریز نمایند.

معادل چهل درصد ( 40 %) از مبالغ حاصله در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) قرار می گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور صرف تکمیل طرحهای فولادی نیمه تمام، طرحهای اکتشافی، ایجاد زیرساخت های معدنی و حمایت از تولید شود.

1- درخصوص سایر معادن که پروانه بهره برداری آن به نام سازمان و یا شرکتهای تابعه فوق است،حق انتفاع پروانه بهره برداری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و ابلاغ می شود.

2- در صورت عدم پرداخت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مکلف است نسبت به ممانعت از استخراج سنگ توسط اشخاص فوق اقدام کند.

3- حداقل بیست درصد ( 20 %) از درآمد هریک از معادن موضوع این بند پس از واریز به خزانه معین هر استان که معدن در آن واقع است به ترتیب صرف طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای و هزینه ای به نسبت هشتاد درصد ( 80 %) و بیست درصد ( 20 %) مورد نیاز به ترتیب بخش، شهرستان و استان محل استقرار معدن با پیشنهاد فرماندار و تأیید کمیته برنامه ریزی شهرستان یا پیشنهاد استاندار و تأیید شورای برنامه ریزی استان خواهد شد.

4- حقوق دولتی حقی است که به استناد ماده( 12 ) قانون اصلاح قانون معادن مصوب 1390 پرداخت می گردد. حق انتفاع حقی است که به دارنده پروانه بهره برداری از معدن تعلق می گیرد تا مطابق این بند توزیع گردد. حق انتفاع پروانه بهره برداری مربوط به گذشته صرفاً شامل معادنی است که پروانه بهره برداری آن متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران بوده است.

به گزارش فارس، در لایحه بودجه سال 92 درآمد حاصل از حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن 600 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که نسبت به لایحه پیشنهادی سال آینده، رشد 3 برابری دارد.

همچنین، این رقم که در لایحه بودجه سال 93 کل کشور (یعنی 1800 ملیارد تومان) نسبت به رقم 120 میلیارد تومانی پیشنهادی در بودجه 91، رشد 15 برابری را نشان می‌دهد.

۹۲/۰۹/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">