پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۱، ۰۴:۱۲ ب.ظ

۰

سود قاچاقچیان از هر لیتر بنزین

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۱، ۰۴:۱۲ ب.ظ

افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، سود حاصل از قاچاق هر لیتر بنزین را برای قاچاقچیان به 1350 تا 1500 تومان افزایش داده است.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم ، بحث افزایش قاچاق سوخت این روزها یکی از موضوعات مهم اقتصادی است.

نگاهی به قیمت بنزین بر اساس فوب خلیج فارس نشان می دهد، هر لیتر بنزین در آذرماه سال 89 یعنی همزمان با آغاز اجرای فاز اول قانون هدفمندی معادل 62 سنت برای بنزین سوپر و 60 سنت برای بنزین معمولی بوده است، که بر اساس ارز رسمی در سال 89به میزان 1036تومان معادل 638 و 619 تومان بوده است یعنی ارقام نزدیک به فروش غیر سهمیه ای بنزین 800 و 700 تومانی بنزین سوپر و معمولی.

حال اگر به آخرین قیمت متوسط بنزین در خلیج فارس طی یکی دوماه اخیر نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که هر لیتر بنزین سوپر به قیمتی معادل 78 سنت و بنزین معمولی به 69 سنت رسیده است که مقایسه این دو رقم نشان از افزایش 15 درصدی قیمت بنزین سوپر و 10 درصدی بنزین معمولی دارد.

اما اگر این ارقام را براساس نرخ دلار در بازار آزاد یعنی محاسبه کنیم متوجه می شویم که قیمت هر لیتر بنزین سوپر به 2323 تومان و هر لیتر بنزین معمولی به 2057 تومان رسیده است.

معادل سازی قیمت بنزین فوب خلیج فارس در آذر ماه امسال براساس قیمت دلار مبادلاتی حدود 2500 تومانی به ما ارقامی معادل 1956 تومان برای هر لیتر بنزین سوپر و 1732 تومان برای هر لیتر بنزین معمولی می دهد و در نهایت اگر مبنای معادل سازی را نرخ ارز رسمی بودجه یعنی 1226 تومانی قرار دهیم به ارقام 959 تومان برای بنزین سوپر و 849 تومان برای بنزین معمولی می رسیم.

به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می کنند به ازای قاچاق هر لیتر بنزین سوپر معادل 1500 تومان و به ازای هر لیتر بنزین معمولی معادل 1357 تومان سود به دست می آورند.

با این شرایط  این ارقام به ما می گوید تنها زمانی می توانیم انگیزه قاچاق را از بین ببریم که قیمت هر لیتر بنزین را در کشور به مرز های 2300 تومان برسانیم، یعنی قیمت هر لیتر بنزین را تا 190 درصد افزایش دهیم.

۹۱/۱۰/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">