پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۰۲:۴۷ ب.ظ

۰

اصلاح‌‌طلبان در زمینه مسائل اقتصادی همواره درصدد مخالف‌خوانی هستند.

اعتمادی که در دور اول نسبت به دولت در زمینه هدفمندسازی وجود داشت و موجب مشارکت عمومی شد به دلیل حمایت دولت از جریان انحرافی صدمه دیده است.

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر پیشین ایران در مکزیک و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با حدید نیوز در مورد مسئله هدفمندسازی یارانه‌ها و چالش‌های پیش‌رو گفت: زمان اصلاحات، دولت و مجلس ششم در دست اصلاح‌طلبان بود و اگر می‌خواستند، می‌توانستند اصلاحات اقتصادی و هدفمند‌سازی یارانه‌ها را اجرا کنند اما ارزیابی آنها این بود که هرچند هدفمندسازی به نفع ملت است اما بیم داشتند که اگر این کار بزرگ را اجرا کنند محبوبیتشان خدشه‌دار شود.

وی افزود: آنها محبوبیت خود را بر مصلحت کشور ترجیح دادند به نحوی که در پایان ۸ سال اصلاحات، آقای خاتمی گفت، نارحت هستم نتوانستم یارانه‌ها را هدفمند کنم و ایشان به درستی این کار اذعان داشتند، حتی لفظ هدفمندسازی برای اولین بار در دولت ایشان مطرح شد و قبلا از لفظ حذف یارانه‌ها صحبت می‌شد.

سفیر پیشین ایران در مکزیک عنوان کرد: متاسفانه دولت اصلاحات حاضر نشد مصلحت مردم را مدنظر قرار دهد و خوشبختانه دولت آقای احمدی‌نژاد این کار را انجام داد و از آن حمایت کرد، نفس هدفمندسازی را همه قبول دارند، اما در رابطه با راهکار و نحوه هزینه کردن ثروتی که از محل حذف یارانه‌های سوخت تامین می‌شود اختلاف‌نظر وجود دارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم البته اشکالاتی وجود دارد اما قابل مقایسه با وضعیت قبل از هدفمندی یارانه‌ها نیست و ما گام بزرگی را برای عدالت اجتماعی برداشتیم، خوشبختانه بر خلاف تصوری که برخی داشتند که هدفمندی یارانه‌ها موجب از دست دادن محبوبیت می‌شود، این بار ارزیابی این است که هدفمندی محبوبیت به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برخی از اهداف دولت در برخی وعده‌دادن‌ها تبلیغاتی است، گفت: دولت در مرحله دوم با وعده ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی و یا حتی دادن هزار متر زمین و وعده ۲۰ هکتار زمین به هر خانوار از ۱۵ خانوار ایرانی اهداف تبلیغاتی را نیز دنبال می‌کند و حتی وعده‌های نشدنی نیز می‌دهد.

سفیر پیشین ایران در مکزیک عنوان کرد: ما مشاهده می‌کنیم حتی برخی نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری دادن پول‌های زیاد به جوانان را مطرح کردند که این مسئله صرفا تبلیغاتی است و به اصل هدفمندسازی یارانه‌ها لطمه زده است، اعتمادی که در دور اول نسبت به دولت در زمینه هدفمندسازی وجود داشت و موجب مشارکت عمومی شد به دلیل حمایت دولت از جریان انحرافی صدمه دیده است.

وی با ذکر اینکه زمینه برای اجرای مرحله دوم هدفمندسازی به خاطر این آسیب کمتر از گذشته است، افزود: احساس می‌شود در کنار اصلاحات اقتصادی اهداف تبلیغاتی نیز مطرح است و این نظر وجود دارد که از بهترین روش‌ها به دلیل مسائل تبلیغاتی در زمینه هدفمندسازی صرف‌نظر می‌شود.

سفیر پیشین ایران در مکزیک گفت: پرداخت نقدی به مردم همیشه بهترین روش نیست، روش‌های دیگری وجود دارد که مردم از آن نفع خواهند برد و کشور بیشتر پیشرفت می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر صرفا بحث منافع کشور و نه بحث تبلیغات انتخاباتی در میان بود، شاید مانعی برای اجرای مرحله دوم پیش نمی‌آمد و کشور فایده زیادی می‌برد.

سفیر پیشین ایران در مکزیک با اشاره به نیات اصلاح‌طلبان در زمینه مسائل اقتصادی گفت: جناح‌های به اصطلاح اصلاح‌‌طلب که همواره درصدد مخالف‌خوانی هستند از هرفرصتی برای جوسازی استفاده می‌کنند و تبلیغاشان صادقانه نیست و مغرضانه و با هدف انتخاباتی است.

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱

۹۱/۱۱/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">