پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۰۴ ب.ظ

۰

قدیری ابیانه: دچار توهم نفتی هستیم

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۰۴ ب.ظ

گزارشی از دومین همایش اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی

دومین همایش اقتصاد مقاومتی با رویکرد تخصصی به حوزه انرژی امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. این همایش با همکاری دبیرخانه دائمی اقتصاد مقاومتی دانشگاه علم و صنعت و بسیج وزارت نفت و با حضور مسئولان و پژوهشگران دانشگاهی برگزار گردید. این برنامه که با سخنرانی دکتر میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی آغاز شد، با سخنرانی مهندس خجسته مهر معاون برنامه ریزی وزارت نفت، مهندس احمدی میانجی (نماینده وزیر نفت در طرح‌های مهر ماندگار) و دکتر قدیری ابیانه ادامه یافت.

به گزارش رجانیوز، در این همایش مقالات متعددی از جمله تحریم و فرصت‌های ناشی از آن، ضرورت تدوین استراتژی انرژی با مبانی اقتصاد مقاومتی، روش‌های تامین مالی در شرایط تحریم و... ارائه شدند.

قدیری ابیانه: هزینه دو روز سوخت کشور معادل کل طلای تولیدی سال است/ دچار توهم نفتی هستیم

 محمد حسن قدیری ابیانه در همایش «اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی» که روز پنجشنبه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد گفت: ما نفت خام را به صورت عمده‌ای و با کشتی‌هایی با حجم هزاران تنی صادر می‌کنیم و این خام فروشی عایدات بسیار کمی برای ما دارد.

 وی ادامه داد: ما در روز حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین می‌سوزانیم که یارانه معادل ارزش یک تن طلا است و این هزینه از بیت المال و یارانه‌ها تامین می‌شود و در واقع در اقتصاد ما هر کسی بیشتر مصرف کند برخوردار‌تر می‌شود.

 قدیری ابیانه گفت: در حالی میزان یارانه مصرف انرژی ما روزانه معادل یک تن طلا ست که سالانه تنها دو تن طلا در کشور تولید می‌شود.

 وی گفت: اگر ما روزی ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام صادرکنیم در مجموع سهم هر ایرانی در هر ماه با توجه به جمعیت از بودجه کشور حدود ۱۸۲ هزار تومان است که تنها ۶۷ هزار تومان آن از بخش نفت تامین می‌شود و این با تصور عمومی از درآمد بسیار فاصله دارد.

 این کار‌شناس عالی امور استراتژیک خاطر نشان کرد: ما در کشور دچار توهم نفتی هستیم و تصورمان از درآمدهای نفتی بسیار بیش از چیزی است که واقعیت دارد.

 وی افزود: در غرب دولت‌ها مالیات را افزایش می‌دهند تا با بالارفتن قیمت‌ها میل مردم به مصرف انرژی کاهش یابد اما ما درصد بالایی از هزینه انرژی را در قالب یارانه‌ها پرداخت می‌کنیم که نهایتا ثروتمندان از آن خیلی بیشتربرخوردار می‌شوند

 قدیری ابیانه اضافه کرد: در این شرایط است که درآمدهای دولت‌های غربی از مالیات سوخت بیش از درآمد ما در صادرات نفت خام است

 وی گفت: کسی که در ایران هفتهای 40 لیتر بنزین ازاد به ماشینخود بزند به اندازه مصرف برنج ۱۰ خانوار یارانه می گیرد.

 سفیر سابق ایران در استرالیا گفت: قیمت سوخت در کشور باید واقعی شود و نرخ فعلی بسیار پایین است به عنوان مثال قیمت بنزین در کشورهای فقیر و غنی مثل ترکیه، هلند، هند و پاکستان به ترتیب ۳۲/۲ ۰۹/۲- ۴۲/۱ و یک دلار است که با قیمت بنزین در کشور ما بسیار فاصله دارد.

 وی گفت: در حال حاضر روش مدیریت ما این گونه است که برای جلوگیری از فقیر‌تر دشن فقرا یارانه‌هایی را پرداخت می‌کنیم که ثروتمندان ۴۰ برابر از آن برخواردار‌تر می‌شوند.

 این کار‌شناس گفت: اقتصاد ما اقتصاد اسراف و اتلاف سرمایه و انرژی است.

 قدیری ابیانه ضمن انتقاد از فرهنگ کار در کشور گفت میزان ساعت مفید کاری در سال ۹۰ یک ساعت و ۴ دقیقه بود و در سال جاری به ۲۲ دقیقه کاهش یافته است و در ایران به ازای هر ۴ نفر یک نفر کار می‌کند در صورتی که به عنوان مثال در انگلیس از هر 3 نفر دو نفر کار می کنند و میزان ساعت کاری مفید آن‌ها چندین برابرماست.

 وی گفت: در صورتی که اقتصاد مقاومتی در کشور محقق نشود اقتصاد ریاضتی احتباب ناپذیر خواهد بود

 سفیر سابق ایران در استرالیا اضافه کرد: در کشور ما کارخانه‌ها و همچنمین جوانان به جای خلق ظرفیت‌ها همه به دلیل توهم درآمد نفتی تنها مطالبه گرند و میزان کار آن‌ها بسیار پایین است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از صنایع از جمله صنایع خودرو سازی به دلیل از بین رفتن تقاضاهای کاذب ناشی از یارانه‌ها رو به اضمحلال خواهند رفت.

 این کار‌شناس ادامه داد: برخی به بهانه تحریم‌ها و فشار اقتصادی از یارانه‌های بخش انرژی حمایت می‌کنند در صورتی که در شرایط تحریم جلوگیری از اتلاف انرژی و سرمایه‌های کشور ضروری‌تر است.

 قدیری ابیانه گفت: بنابراین اگر قمیت‌های حامل‌های انرژی واقعی شوند و این سرمایه‌ها در جایی مناسب‌تر هزینه شود نتایج پربارتری برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

 وی گفت: مردم بودجه کشور را بودجه خود نمی‌دانند و مسولین هم فکر می‌کنند هر طور بخواهند می‌توانند آن را به مصرف رسانند.

 قدیری ابیانه ادامه داد: صنایع جدید در کشور تنها در صورتی باید شکل بگیرند که با لحاظ قیمت‌های واقعی سود آور باشند.

۹۱/۱۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">