پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۱، ۰۱:۲۵ ق.ظ

۰

دو روز یارانه سوخت برای تامین یک وعده غذای گرم یک سال تحصیلی یک میلیون و سیصد هزار دانش آموز ابتدایی مناطق محروم کفایت می کند.

۶۸۰ میلیارد تومان، بودجه تخمینی مورد نیاز برای ارائه یک وعده غذای گرم در مدارس ابتدایی مناطق محروم کشور است؛ تا هم میزان سوءتغذیه کودکان در مناطق محروم را کاهش دهند و هم مشوقی ایجاد کنند تا نسبت بیشتری از والدین خانوارهای ساکن در مناطق محروم، کودکان خود را به مدرسه بفرستند. این بودجه، معادل یک هشتم بودجه اختصاص‌یافته از سوی دولت برای «یارانه نوروزی» است، بدون آنکه آثار تورمی داشته باشد. مثلا به سادگی می‌تواند از طریق کاهش فروش ۳۴۰ میلیون دلار به «نرخ مرجع» و فروش آن به «قیمت بازار آزاد» تامین شود (با فرض اختلاف ۲۰۰۰ تومانی بین قیمت مرجع و قیمت بازار آزاد دلار).

به این ترتیب، در شرایطی که گویا دغدغه اصلی طراحان ‌طرح‌هایی مثل «یارانه نوروزی» و یا «ارائه سبد کالاهای اساسی به دهک‌های درآمدی پایین»، جلوگیری از لطمه شدید به دهک‌های آسیب‌پذیر بر اثر فشار اقتصادی ناشی از اوضاع اقتصادی خاص کشور است، به نظر می‌رسد می‌توان طرح‌هایی پیشنهاد کرد که همین دغدغه‌مندی را با بودجه‌ای کمتر و به شکلی هدفمندتر پیگیری کنند.

خلاصه که این طرح، مثالی است از طرح‌هایی که با وجود هزینه نه چندان قابل توجه، می‌تواند کمربندی برای کنترل مطمئن سوءتغذیه کودکان در مناطق فقیرنشین کشور محسوب شده و نرخ پوشش تحصیلی کودکان خانوارهای فقیر را افزایش دهد. ضمن آنکه با توجه به سابقه اجرایی طرح‌های مشابه در حدود ۶۰ کشور جهان، استفاده از تجربیات این کشورها می‌تواند به موفقیت بیشتر طرح در ایران کمک کند.

با این اوصاف، نگارنده امیدوار است که در آستانه بررسی لایحه بودجه ۹۲ کل کشور، طرح‌هایی از این دست مدنظر نمایندگان دولت و مجلس قرار گیرد.

توضیحات:

این طرح، با فرض پوشش یک میلیون و ۳۰۰هزار دانش‌آموز معادل یک پنجم دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کشور (پوشش کلیه مدارس در استان‌هایی با نرخ بی‌سوادی بزرگ‌سالان بالای ۲۰درصد + مدارس منتخب مناطق حاشیه‌نشین سایر استان‌ها)، ارائه وعده غذایی رایگان در ۱۴۰ روز سال (کلیه روزهای سال تحصیلی بجز تعطیلات تابستان و سایر تعطیلات رسمی و زمان امتحانات) و با فرض هزینه ۳۰۰۰ تومانی برای هر وعده غذای گرم، به بودجه‌ای ۵۴۵ میلیارد تومانی نیاز خواهد داشت.

با افزودن ۳۰% برای پوشش هزینه توزیع، تلفات غذا و سایر هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده، بودجه کل تخمینی مورد نیاز برای سال ۹۲، حدودا ۶۸۰ میلیارد تومان خواهد بود.

میثم هاشم‌خانی، شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱

ملاحظات از قدیری ابیانه: دو روز یارانه سوخت برای تامین یک وعده غذای گرم یک سال تحصیلی یک میلیون و سیصد هزار دانش آموز ابتدایی مناطق محروم کفایت می کند.

۹۱/۱۲/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">