پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۲۹ ب.ظ

۱

رانت 2500 میلیاردی با بازی تعرفه ای در نیم روز

دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۲۹ ب.ظ

کاهش نیم روزه تعرفه واردات خودرو فرصتی فراهم آورد تا در هفته های پایانی سال 91، هزار دستگاه خودروی بالای 2500 سی.سی با تعرفه 45 درصدی از گمرک ترخیص شود و زمینه رانتی چند صد میلیارد تومانی را برای افرادی خاص فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار الف، دولت در سال گذشته مصوبه‌ای داشت که براساس آن قرار شد تعرفه واردات خودرو از سال 91، 45 درصد و هر سال پنج درصد کاهش یابد؛ طبق همین مصوبه تعرفه واردات خودرو در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته به 45 درصد کاهش یافت اما ساعاتی پس از آنکه هزار دستگاه خودرو بالای 2500 سی.سی با این شرایط از گمرک ترخیص شد، اعلام کردند که این کاهش تعرفه مشمول خودروهای با حجم موتور بالا نمی شود و تعرفه واردات آنها همچنان 90 درصد است؛ همین اتفاق ساده و نیم روزه باعث شد تا هزار دستگاه خودرو که بیشتر پورشه، بنز و بی.ام.و بودند با تعرفه 45 درصدی ترخیص شوند و البته شرایطی مهیا شود تا با قیمت های بالاتر از آنچه که باید در بازار به فروش برسند.

اگر قیمت این خودروهای مدل بالا را به طور میانگین حدود 500 میلیون تومان در نظر بگیریم، افزایش قیمت تعرفه ای آنها با تعرفه 45 درصد 225 میلیون تومان خواهد شد. این در حالی است که این افزایش قیمت با در نظر گرفتن تعرفه ای 90 درصدی حدود 450 میلیون تومان است. این بدان معناست که واردکنندگان این هزار دستگاه خودرو تخفیف یا به عبارتی بهتر رانتی حدود 250 میلیون تومانی برای هر خودرو دریافت کرده اند؛ یک حساب سرانگشتی گویای این حقیقت است که در پس این اتفاق نیم روزه رانتی 2500 میلیارد ریالی از طریق ترخیص این هزار خودرو خلق شده است.

نکته حائز اهمیت دیگر در این بازی تعرفه ای، امکان قیمت گذاری خودروهای وارد شده با تعرفه 40 درصد براساس تعرفه 90 درصد در بازار است.

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲

ملاحظات: آیا مبالغی از این رانت ها در انتخابات ریاست جمهوری هزینه خواهد شد. اگر آری چه کسی می تواند چنین دستی در تصمیمات دولت ببرد و زمینه این رانت میلیاردی را فراهم آورد؟

۹۲/۰۱/۱۹

نظرات  (۱)

با سلام خدمت دکتر قدیری
در کتب تاریخ دوران ابتدایی یکی از علل انقراض دولت ها وحکومت ها را نارضایتی مردم وناتوانی حکومت هاعنوان میکردند این وقایع در نظر مردم نشان از ناتوانی حکومت اسلامی ما در مبارزه با فساد دارد که واقعا باعث دلشکستگی ونارضایتی مردم میشود که برای این انقلاب همه چیز خود را فدا کردند وهم باعث بی اعتباری کل نظام ونشان از زد وبند هایی در سطح کلان جامع میباشد که یک پاکسازی اساسی میطلبد مردم از مدیران دلسوز ومومن میخواهند که برای توانمندی نظام جمهوری اسلامی با این موارد مبارزه کنند
پاسخ:
مبارزه با فساد از هر نوع آن و بویژه فساد مدیران و نیز فسادهای کلان یک ضرورت است. خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی مثل یک صفحه سفید است که نقطه های سیاه در آن دیده می شود. حال آنکه در نظام های دیگر فساد آنقدر هست که مثل صفحه سیاهی است که نقطه سفید خود نمایی میکند.
اما باید آن مقدار لکه سیاه را از صفحه سفید نظام بزداییم. مثل حکم اعدام و جریمه های سنگین مفسدین درگیر با فساد بزرگ اخیر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">