پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۱۸ ب.ظ

۰

نقاط قوت و ضعف دولت در سیاست خارجه

چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۱۸ ب.ظ

با طرح معیار اصلی انتخاب رئیس جمهور اصلح توسط رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در نخستین روز سال 92 در جمع زائرین حرم رضوی که فرمودند ""دولت بعدی باید دارای نقاط مثبت منهای نقاط منفی دولت های قبل باشد""، لازم به نظر می رسد که بایستی نقاط ضعف و قوت دولت فعلی و دولتهای قبلی به دقت و به نحو کار شناسی شده احصا و مورد تحلیل قرار گیرد.

به همین منظور پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی یاران انقلاب اسلامی بر آن شد تا با گفتگو با کارشناسان مجری در حوزه های مختلف اداره مملکت نظر آنها را در مورد نقاط قوت و ضعف دولت نهم و دهم جویا شود و در اختیار کاربران محترم خود قرار دهد.

در اولین گفت و گو به سیاست خارجه دولت نهم و دهم می پردازیم.

*****************

محمد حسن  قدیری ابیانه سفیر سابق کشورمان در کشورهای مکزیک و استرالیا و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار هم اندیشی به مسائل مختلفی چون عملکرد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در دولت های نهم ودهم، و  ورود  برخی از افراد وابسته به جریان انحرافی و طرفداران موسوی به دستگاه سیاست خارجی، طرح رابطه با آمریکا و... پرداخت .

محمد حسن قدیری ابیانه در ابتدای این گفتگو به  خبرنگار هم اندیشی گفت: دولت نهم در عرصه دیپلماسی وسیاست خارجی یک سیاست انقلابی داشت اما در دوره دهم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد  به یک سیاست انفعالی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه برخی از مبانی انتخاب شده دراین دوره با دوره نهم تفاوت دارد گفت: موضع دولت درقبال آمریکای لاتین و آفریقا تفاوتی نکرده است اما این انفعال در رابطه با آمریکا و غرب دیده می شود.

سفیر سابق کشورمان در مکزیک ادامه داد: نمونه این انفعال در سخنرانی آقای رئیس جمهور در روز ۲۲بهمن سال ۹۱ است که با مواضع انقلابی کشورمان انطباقی ندارد.

 قدیری ابیانه تاکید کرد: آنچه ما دراین ۳۴سال ازآن رنج برده ایم نبود یک دیپلماسی فعال و عمومی است.

طرح هولوکاست به عنوان یک نقطه قوت

وی با انتقاد از کسانی که طرح مسئله هولوکاست توسط جمهوری اسلامی ایران و محو اسرائیل از نقشه را عامل اصلی دشمنی غرب و آمریکا می دانند تاکید کرد: مگردر دوره آقای خاتمی که ایشان به غرب و آمریکا لبخند می زد ایران به عنوان محور شرارت ازطرف همین کشورها قلمداد نشد؟!

وی با بیان اینکه طرح مسئله هولوکاست پاشنه آشیل غرب است افزود: به هرحال یکی از روش های فعال دیپلماسی حمله دیپلماتیک است و دفاع به تنهایی کافی نیست. همیشه غرب دراین موارد به ما حمله کرده است چرا ما آنها را درمواردی متهم نکنیم؟

تصمیم گیری درباره رابطه با آمریکا فقط مربوط به مقام معظم رهبری است

وی طرح مسئله رابطه با آمریکا توسط عده ای در داخل کشور را مورد انتقاد قرار داد و خاطر نشان کرد: مسئله رابطه با آمریکا یک مسئله کلان است و هیچ کسی حتی رئیس جمهور نمی تواند بی اذن رهبری دراین باره تصمیمی بگیرد یا اقدامی مرتکب شود.

عناصر انحراف و طرفداران موسوی در وزارت خارجه

قدیری ابیانه دربخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار هم اندیشی ابراز داشت: دستگاه دیپلماسی فعلی نیاز به تحول اساسی دارد.

وی ادامه داد: برخی عناصر واداده و وابستگان جریان انحرافی و برخی از طرفداران موسوی در وزارت خارجه جا خشک کرده اند.

وی افزود: در شرایط فعلی لزوم یک بازنگری در نیروهای وزارت خارجه درسطوح مختلف احساس می شود و باید افرادی در راس کار قرار گیرند که احساس کمبود و وابستگی به غرب نکنند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه این افراد در وزارت خارجه دارای انحرافات فکری بوده و از آرمانهای انقلاب دور شده اند گفت: اینگونه افراد دروزارت خارجه تحت تاثیر غرب هستند و با مسائل، منفعلانه برخورد می کنند و حتی پایبندی به آرمانهای امام وانقلاب را نوعی غفلت و عقب ماندگی می دانند.

وی خاطر نشان کرد چنین افرادی دیپلماسی انقلابی را به انزوا برده اند و طبیعتا یک بازنگری در دستگاه سیاست خارجی ضروری به نظر می رسد.

حمله عده ای درداخل به بورکینافاسو به خاطر رضایت آمریکا

قدیری ابیانه یکی از نقاط قوت سیاست خارجی دولت احمدی نژاد رادر دوره های نهم و دهم  رابطه با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی دانست و ادامه داد: عده ای بیهوده از رابطه کشورمان با کشورهایی مثل بورکینافاسو و بولیوی و... انتقاد می کنند اما آنها توجه نمی کنند که رابطه با این کشورها موجب نشده است رابطه ما با کشورهای مهم مثل چین و هند و... کاهش پیدا کند و هرکدام درجایگاه خود کارکرد خود را ایفا کرده اند.

وی ادامه داد: کسانی که رابطه با بورکینافاسو را به باد انتقاد می گیرند می خواهند با آمریکا رابطه بر قرار کنند.

این دیپلمات با سابقه کشورمان خاطر نشان کرد: عدم رابطه ما با آمریکا به دلیل مواضع غیر اصولی و سلطه جویانه آمریکاست و علیرغم اینکه این کشور به نسبت  گذشته ضعیف تر شده و درمرحله اضمحلال قرار دارد اما هنوز همان ماهیت سلطه جویانه خود را حفظ کرده است.

یک نمره 18و یک نمره مردودی

وی درپایان درپاسخ به سوال خبرنگار هم اندیشی که به عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت های نهم ودهم چه نمره ای می دهد گفت: عملکرد دیپلماسی خارجی در دولت نهم مطلوب بود و من نمره ۱۸می دهم.

قدیری ابیانه ادامه داد: در دولت دهم هم بخش های مربوط به آمریکای لاتین و آفریقا نمره خوبی می گیرند اما در بحث "برقراری رابطه با آمریکا نمره قبولی نمی گیرد.

۹۲/۰۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">