شرایط رجل سیاسی و رجل مذهبی بودن برای نامزدی ریاست جمهوری از زبان سخنگوی شورای نگهبان
دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با جهان نیوز درباره شرایط رجل سیاسی و رجل مذهبی بئدن برای نامزدی ریاست جمهوری می گوید:
در رابطه با رجال مذهبی و سیاسی حالا داریم بحث می کنیم. نمی خواهم بگویم نظر شورای نگهبان است ولی تا آنجایی که من در شورای نگهبان بودم الزاما این نیست که رجال مذهبی سیاسی الزاما باید حوزوی باشند یعنی دانش آموخته حوزه باشند تا بتوانیم بگوییم که مذهبی ولی از این طرف صرف اینکه فردی واجباتش را انجام می دهد باز به این فرد هم گفته نمی شود مذهبی، مذهبی در واقع شاید به افرادی اطلاق بشود که یک انگیزه ای هم در ترویج مذهب داشته باشد یعنی علاوه بر اینکه نسبت به واجبات و ظایف شرعی خودشان آگاه هستند و معتقد هستند و آنها را انجام می دهند علاوه بر این در ترویج مذهب نقشی داشته باشند. داشتیم افرادی که مذهبی بود اما اعتقادی به ترویج مذهب نداشت فردی خیلی مذهبی است و نماز شب هم می خواند ولی هیچ اعتقادی ندارد که فراتر از حیطه شخصی خودش مذهب را ترویج بدهد بنابراین همه می توانند آن مصداق مذهبی بودن را داشته باشند.
در بحث سیاسی هم به همین صورت است در امور سیاسی هم اینکه حالا فردی صرفا کارمند دستگاه های اجرایی هست یا در این جامعه زندگی می کند و به نوعی با این دستگاه های اجرایی ارتباطی دارد صرفا سیاسی گفته نمی شود. سیاسی آن است که نقش موثری در تحکیم پایه های نظام داشته باشد حضور فعالی در فعالیت های نظام داشته باشد و فراتر از یک ارتباط ساده اداری است.
سیاسی آن است که نقش موثری در تحکیم پایه های نظام داشته باشد حضور فعالی در فعالیت های نظام داشته باشد فراتر از یک ارتباط ساده اداری است.
می خواند ولی هیچ اعتقادی ندارد که فراتر از حیطه شخصی خودش مذهب را ترویج بدهد بنابراین همه می توانند آن مصداق مذهبی بودن را داشته باشند.
در بحث سیاسی هم به همین صورت است در امور سیاسی هم اینکه حالا فردی صرفا کارمند دستگاه های اجرایی هست یا در این جامعه زندگی می کند و به نوعی با این دستگاه های اجرایی ارتباطی دارد صرفا سیاسی گفته نمی شود. سیاسی آن است که نقش موثری در تحکیم پایه های نظام داشته باشد حضور فعالی در فعالیت های نظام داشته باشد و فراتر از یک ارتباط ساده اداری است.
... در رابطه با تکثر باید ببینیم که جامعه مان چه اقتضایی دارد آیا اینکه صرفا افراد متعددی ثبت نام بکنند چه برای ریاست جمهوری و چه برای مجلس شورای اسلامی فی نفسه مطلوب است؟ از جهت قانونی هیچ منعی ندارد و دولت و حکومت و نظام به هیچ وجه نمی توانند محدودیتی را قائل بشوند برای حضور اولیه افراد برای ثبت نام اما وقتی می خواهیم نقطه مطلوبی را ارزیابی می کنیم می بینیم که در سایر جوامع سیاسی دیگر هم این گونه نیست که مثلا برای مجلس ۱۰ هزار نفر ثبت نام بکنند برای ریاست جمهوری بیش از ۱۰۰۰ نفر ثبت نام بکنند چرا چون آنجا مکانیزم های حزبی افرادی را معرفی می کنند که اعتبارشان اعتبار شناخته شده ای باشد خود اینها مانع از این می شود که هر کسی برود ثبت نام کند در جامعه ما هم به نظر می رسد نفس ثبت نام از جهت قانونی منعی ندارد ولی نمی تواند یک امر مطلوبی باشد منتها ما مکانیزمی نداریم. الزاما ثبت نام متعدد افراد امر مطلوبی در هیچ جامعه ای نیست. کشورهای دیگر آمدند مکانیزم هایی تعریف کردند از جمله احزاب که از ثبت نام های گسترده جلوگیری بشود.
شورای نگهبان صلاحیت بررسی صلاحیت ها را دارد مثلا اگر ما به این نتیجه رسیدیم که هزار نفر ثبت نام کردند همه صلاحیت دارند نمی توانیم منعشان کنیم این مشکل هست ولی کشورهای دیگر این مشکل را ندارند.
... در بررسی صلاحیت و مراحل مختلف انتخابات... مصلحت اندیشی به مفهوم اینکه حقی از کسی تضییع بشود نمی کنیم. اگر مصلحت اندیشی در یک نگاه کلان به معنی مصالح عالی نظام که همان مصالح مردم است مدنظر باشد به آن مفهوم ممکن است گاهی اوقات چنین نگاهی را داشته باشد.
حالا الزاما مثلا اگر افرادی هم آن امتیاز حداکثری را برای این پست ندارند (ممکن است) امتیاز حداقلی هم اجازه بدهد که افراد وارد بشوند.