پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۹:۳۰ ب.ظ

۱

نقدی بر آمار یارانه‌ای رئیس جمهور

يكشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۹:۳۰ ب.ظ

رییس جمهوری در ارومیه گفت: "برخی‌ها هم اعلام کردند اگر طرح هدفمندی یارانه‌ها بطور کامل اجرا شود بنزین 7 هزار تومان خواهد شد در حالی که اگر 100 درصد هدفمندی یارانه‌ها را هم اجرا کنیم، بنزین لیتری 2 هزار تومان خواهد شد که درآمد مازاد بر آن را هم به ملت باز می‌گرداندیم."

ملاحظات: قیمت هر بشکه نفت خام حدود 110 دلار است. هر بشکه صادراتی 158 ممیز 91 صدم لیتر است. بنابراین قیمت هر لیتر نفت خام صادراتی 69 ممیز 22 صدم سنت آمریکا می‌شود. با احتساب دلار 3500 تومان می‌شود حدود 2422 تومان در لیتر. باید به قیمت آن هزینه های پالایش، انبارداری، حمل و نقل و توزیع را اضافه نمود. اگر هزینه های پالایش و حمل و نقل و توزیع آن را 50 درصد قیمت نفت خام در نظر بگیریم، قیمت تمام شده بنزین، گازوئیل و نفت سفید  در نظر بگیریم 3633 تومان می‌شود.

روزانه 60 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. که حدود 50 میلیون لیتر آن به قیمت 400 تومان و 10 میلیون لیتر آن به قیمت 700 تومان عرضه می‌گردد.

اگر قیمت بنزین را 2000 تومان رئیس جمهور فرض کنیم. در نتیجه جمعاً 33945 میلیارد تومان بیشتر دریافت خواهد شد.

بر فرض که کل مبلغ به جبران هزینه های دولت اختصاص نیابد و فقط به طور مساوی بین 70 میلیون نفر از جمعیت کشور تقسیم شود رقم حدود  40 هزار تومان حاصل می‌گردد. یعنی دولت می‌تواند از محل افزایش قیمت بنزین 40 هزار تومان به هر نفر در هر ماه می‌شود که اگر با 33000 تومان که از محل افزایش قبلی حاصل شد می‌شود این رقم 73 هزار تومان خواهد شد. که اگر تورم حاصل را در نظر بگیریم ارزش آن کمتر از 45500 تومان قبلی است.

لازم به ذکر است که از 45500 تومان پرداختی به مردم 33 هزار تومان آن از محل هدفمندسازی یارانه‌ها تأمین شده و دولت بقیه را از سایر منابع تأمین کرده است و با توجه به اینکه از 164 هزار میلیارد تومان بودجه سال 1391 64 هزار میلیارد تومان آن محقق نشده است، پرداخت یارانه 45 هزار تومانی دولت را بدهکار کرده و از ذخایر استفاده شده است.

البته اگر قیمت گازوئیل و نفت سفید را هم به قیمت 2000 تومان به فروش برسانیم مبلغی بیش از آن وارد خزانه خواهد شد.

یعنی قیمت نفت سفید 20 برابر و گازوئیل 13 برابر شود رقم درشت‌تری بدست می‌آید.

البته واقعی کردن قیمت‌ها به نفع اقتصاد کشور است به شرطی که این مبالغ به جای هزینه شدن در مصرف، در تولید و عمران و ایجاد اشتغال هزینه گردد. در این صورت حتی رساندن قیمت فرآورده‌ها به قیمت واقعی یعنی حدود 3600 تومان در لیتر و حذف کامل یارانه‌ها به نفع کشور و مردم خواهد بود و نه تنها جلوی اسراف را خواهد گرفت بلکه با چنین حرکتی قاچاق سوخت نیز کلاً منتفی خواهد شد.

پرداخت یارانه نقدی قبلی به آغاز طرح هدفمندسازی کمک کرده که منافع زیادی برای کشور داشت، لیکن توزیع پول بدون اینکه در قبال آ« تولیدات در کشور افزایش یابد موجب بروز تورم لجام گسیخته خواهد شد.

لذا بنده ادامه هدفمندسازی یارانه‌ها را مهم‌ترین وظیفه دولت بعدی می‌دانم لیکن باید روش آن اصلاح گردد و هر چه این هدفمندسازی در مدت کوتاه‌تری انجام پذیرد به نفع مردم و کشور خواهد بود.

یکی از دلایلی که مجلس را به مخالفت با پیشنهادات دولت در رابطه با ادامه هدفمند سازی سوق داد تلاش رئیس جمهور برای استفاده از این طرح به نفع جریان انحرافی است و وعده های داده شده به مردم در موارد متعددی نشدنی بوده و صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد.

لذا می‌توان گفت که تلاش رئیس جمهور برای تحمیل مشایی و جریان انحرافی به کشور مهم‌ترین مانع اصلاح وضعیت اقتصادی و هدفمندی شده و این حمایت صدها هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر رسانده است.

۹۲/۰۲/۱۵

نظرات  (۱)

تاکسی ها با قیمت زیاد بنزین چه کار کنند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">