پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۵:۱۳ ب.ظ

۰

در همایش ملی خلیج فارس مطرح شد:

نهمین همایش ملی خلیج فارس با تأکید بر موضوع «گردشگری سلامت» در حالی که شش روز از «روز ملی خلیج فارس» می‌گذرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این همایش که بخش صبح آن به سخنرانی کارشناسان گذشت، پانل‌های تخصصی محیط زیست‌، گردشگری سلامت در خلیج فارس‌ و فرهنگ‌، هنر و معماری‌ برگزار و مسائلی مانند ابعاد سیاسی‌، اجتماعی‌، تاریخی‌، گردشگری و جغرافیا در حوزه‌ی خلیج فارس بررسی می‌شوند. این همایش از سوی مرکز علمی،‌ فرهنگی‌ و گردشگری جهاد دانشگاهی در دانشکده‌ی علم و فرهنگ با حضور رییس جهاد دانشگاهی و جمعی از اساتید و کارشناسان برگزار شده است.

محمدحسن قدیری ابیانه - صاحب‌نظر مسائل سیاسی ایران و خاورمیانه - در این همایش به بررسی جایگاه جهانی خلیج فارس پرداخت و گفت: اگر بخواهیم وضعیت خلیج فارس را بهتر بشناسیم باید به وضعیت جهان بپردازیم. امروز جهان به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود و آمریکا و اروپا در اوج بحران اقتصادی‌اند. آمریکا بیش از 16میلیارد دلار بدهی دارد که پیش‌بینی‌ می‌شود سالی یک‌هزار میلیارد دلار به آن اضافه شود که این رقم معادل درآمد ایران از فروش نفت در مدت 33 سال است.

او در ادامه اظهار کرد: پنتاگون پیش‌بینی کرده که اسراییل تا 10 سال دیگر بدون آن‌که جنگی رخ دهد حذف خواهد شد، در عین حال بیداری اسلامی در حال گسترش است. ساموئل هانتینگتون، صاحب تئوری جنگ تمدن‌ها گفته است که با توسعه‌ی ارتباطات‌، فرهنگ‌های ضعیف در فرهنگ‌های قوی ادغام می‌شوند و دو فرهنگ بزرگ اسلام و لیبرالیسم یا غیراسلامی باقی می‌مانند. او مطرح کرده است وقتی منافع این فرهنگ‌ها در تضاد با یکدیگر باشد رویارویی تمدن‌ها اتفاق می‌افتد و من با این تحلیل موافق هستم.

http://www.iqna.ir/news_imgs/1223648_1img45454.jpg

وی با اعتقاد به این‌که ایران به‌دلیل موقعیت استراتژیک‌اش، رهبری تمدن غنی اسلام را برعهده خواهد داشت و استراتژیست‌ها بر این موضوع اذعان دارند‌، گفت: جنگ آمریکا در افغانستان و عراق برای رویارویی با تمدن اسلامی است. این تک‌ابرقدرت در این کشورها گیر کرده‌ است وگرنه سراغ ما هم می‌آمد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سقوط تک‌ابرقدرتی مانند آمریکا براساس نظریه‌ی هانتینگتون، اظهار کرد: آمریکا قطعا راضی نمی‌شود که به این وضعیت تن دهد و تلاش خود را می‌کند تا موقعیتش حفظ شود. تنها راه مقابله‌ی او با قطب‌هایی که در جهان در حال شکل گیری هستند مانند اتحادیه‌ی اروپا‌، چین‌، ژاپن‌، هند،‌ روسیه‌، برزیل‌، آفریقای جنوبی و تمدن اسلامی، تصاحب نفت خاورمیانه است، چراکه این قطب‌ها به این نفت نیاز دارند، آن‌وقت سلطه‌ی آمریکا هم تداوم می‌یابد و چند قطبی شدن منتفی می‌شود.

او در عین حال بیان کرد: استراتژی دشمن، تجزیه‌ی کشورها و سلطه بر آن‌ها با تسلط بر منابع نفتی است.

قدیری ابیانه در ادامه به دو نقطه‌ی استراتژیک در خلیج فارس که تنگه‌ی هرمز و سه جزیره‌ی محل مناقشه با عرب‌هاست اشاره و اظهار کرد: بخش عمیقی از خلیج فارس که کشتی‌های بزرگ می‌توانند از آن عبور کنند به ایران تعلق دارد. اگر آن‌ها بخواهند امنیت ما را به خطر بیندازند‌، لازم نیست ما دست بیندازیم و گلوی آن‌ها را بگیریم، خداوند گلوی آن‌ها را در دست ما قرار داده و این یکی از دلایل بازدارنده‌ای است که تا به حال به ایران حمله نظامی نکرده‌اند.

او سپس با تأکید بر لزوم بهره‌برده‌داری حداکثری از ظرفیت‌های خلیج فارس، ادامه داد: در کشور ما نوعی توهم ناشی از اقتصاد وابسته به نفت وجود دارد. تصور مردم از درآمدهای نفتی خیلی بیشتر از واقعیت است و ما با معضل وابستگی ذهنی به نفت مواجه هستیم. بیشتر مردم تصور می‌کنند درآمد ما از نفت به ازای هر ایرانی در هر ماه میلیون ها تومان است. در حالی که در شرایط غیرتحریم، ایران سالانه دومیلیون و 300هزار بشکه صادر می‌کرد که در مقابل 75 میلیون نفر جمعیت کشور، کمتر از یک بشکه برای هر نفر در ماه صادر می‌شد. در بودجه‌ی امسال، یک‌میلیون و 300هزار بشکه صادرات در نظر گرفته شده است که با توجه به جمعیت 77 تا 78 میلیون نفری، نیم بشکه نفت در ماه به ازای هر نفر صادر می‌شود. همچنین کل بودجه عمومی در سال 1391 که شامل نفت هم می شود به ازای هر نفر در هر ماه 182هزار تومان می‌شود. در حالی که مردم تصور غیرواقعی از صادرات نفت و وبدجه دولت دارند و لذا توقع‌شان زیادتر از امکانات کشور است.

وی همچنین اظهار کرد: نفت، ثروت بزرگی است؛ ولی با اکتفا به آن نمی‌توان هر آنچه را که خواستیم تأمین و مملکت را اداره کنیم. اکنون یارانه‌ی بنزین روزانه معادل یک تن طلا است در حالی که از معادن طلای کشور سالانه دو تن طلا برداشت می‌شود.

قدیری ابیانه سپس به خسارت‌های اقتصادی ناشی از تعطیلات زیاد در کشور اشاره و اضافه کرد: هر روز تعطیلی، معادل 10 تن طلا خسارت وارد می‌کند. در حالی که در ابتدای سال 20 روز مملکت را در بهترین شرایط آب و هوایی تعطیل کردند و این یعنی 200 تن طلا به اندازه‌ی یک قرن تولید طلای کشور خسارت وارد شد.

» سرویس: فرهنگی و هنری - گردشگری و حج دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵

۹۲/۰۲/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">