پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۰، ۰۸:۲۵ ق.ظ

۰

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰

قدیری ابیانه: بررسی شبهات «خاتون»

نشانی غلط ندهید!

اگر به معماری و تزیینات کلیساهایی توجه کنیم که بسیار پیش‌تر از ناصرالدین شاه در غرب ساخته شده‌اند. می‏بینیم که در این کلیساها حضرت مریم (سلام‌الله علیها) با چادر سیاه و پوشش کامل به تصویر کشیده شده است. چه طور ممکن است کسی بتواند ادعا کند چادر سیاه از محافل اشرافی زنان غرب می‏آید؟!


گروه فرهنگی - اجتماعی برهان؛ « خواهانم که زنان پوشش شایسته بر تن کنند و خویشتن را به نجات و متانت بیارایند، نه به گیسوان بافته یا طلا و مروارید یا جامه‏های فاخر، بلکه به زیور اعمال نیکو آراسته شوند، چنان که شایسته‌ی زنانی است که مدعی خداپرستی‌اند.»


دکتر «محمدحسن قدیری ابیانه» دکترای مدیریت استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک و ایتالیا؛ با خواندن بند ۹ و ۱۰ از نامه‌ی اول «پولس رسول» به «تیموتائوس اول» در انجیل، خاطر نشان می‏کند که تمامی ادیان الهی در توجه به منزلت حقیقی زن و پوشیده بودن او تأکید دارند، اما کارنامه‌ی امروز غرب در ترویج برهنگی زن به نوعی دور افتادن از ریشه‌های حقیقی مسیحیت است. در این میان بی انصافی است که حجاب به عنوان یک ارزش مسلم الهی – اسلامی در یک ویژه‌نامه‌ی داخلی به مجالس اشرافی اروپا و الگوگیری ناصرالدین شاه از این مجالس نسبت داده شود.


**
 به تازگی شاهد انتشار ویژه‌نامه‌ی روزنامه‌ی ایران با عنوان «خاتون» بودیم که در آن آشکارا عنوان شده بود حجاب یا چادر، چهره‌ی زن را قاب می‌گیرد و بیش‌تر باعث جلب توجه می‏شود. دیدگاه شما در این باره چیست؟


ما باید ببینیم مرجع و معیار این اظهارنظرها کجاست، بنده معتقدم اگر اسلام به عنوان شارع مقدس حکم داد که تمام بدن زن پوشیده بماند و فقط چهره و کفین در معرض دید قرار گیرد به خوبی نسبت به تبعات این حکم آگاه بوده است. اظهارنظر شگفتی است که بگوییم حجاب چهره‌ی زن را قاب می‌گیرد و به نوعی وسیله‌ی تحریک است. امروز در غرب چگونه زن را وسیله‌ی تحریک جنسی قرار داده‏اند؟ معلوم است با نمایش اندام در صورتی که حجاب این اقدام را خنثی می‏کند. امروز در جوامعی که جذابیت جنسی به یک ارزش اجتماعی تبدیل شده، زیبایی جسمی زن به صورت ویترین مورد توجه است.

در اسلام جذابیت فیزیکی زن یک ارزش صرفاً زناشویی است و نباید وارد روابط اجتماعی شود، چرا که عامل تبعیض در میان زنان می‏گردد. حجاب در واقع مانع ورود جذابیت‌های جنسی و تحریک کننده به روابط اجتماعی است و عامل عزت زن و سلامت جامعه به شمار می‌آید.


**
آقای کلهر در این مصاحبه رنگ سیاه چادر را نشأت گرفته و وارد شده از مجالس تشریفاتی غرب در زمان حضور ناصرالدین شاه دانسته است. در این باره نظرتان چیست؟


بنده توجه ایشان را به معماری و تزیینات کلیساهایی جلب می‏کنم که بسیار پیش‌تر از ناصرالدین شاه در غرب ساخته شده‌اند. در این کلیساها حضرت مریم(سلام‌الله) با چادر سیاه و پوشش کامل به تصویر کشیده شده است. بنده تعجب می‏کنم چه طور ممکن است کسی این تصاویر را ندیده باشد آن وقت ادعا کند چادر سیاه از محافل اشرافی زنان غرب می‏آید.


نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره شود این است که اگرچه در گذشته چادر به عنوان حجاب شهرنشینی مطرح بوده - اکثریت مردم در آن زمان عشایر و روستایی بودند و زنان چادر سرشان نمی‏کردند- اما حجاب روستایی یا عشایری تمام دستورات اسلام درباره‌ی پوشش را رعایت می‏کرده است.


**
ادعای دیگر در این باره این است که رنگ سیاه مخصوص یهودی‌ها است؟!

این شاید به یک معنا درست باشد اما نتیجه‌ی غلطی از آن گرفته شده است. ریشه‌ی تمامی ادیان الهی یکی است و اسلام، مسیحیت و دین یهود تحریف نشده بر مسأله‌ی رعایت حجاب و پوشیدگی توجه دارند. هم‌چنان که گفته شد حضرت مریم (سلام‌الله) در عمده تصاویر باقی مانده از وی با چادر سیاه به تصویر کشیده شده است. به فرض اگر میان یهودیان و مسیحیان چادر سیاه رواج داشته به خاطر این است که این دو از ادیان الهی هستند.

 

**  شبهه‌ی دیگری که در این باره مطرح شده این است که حجاب در دوره‌ی زرتشت و هخامنشیان بسیار کامل‌تر از اسلام بوده و به نوعی اسلام حجاب زن را سبک‌تر کرده است.


حجاب زنان نمی‌تواند کامل‌تر از آنی باشد که اسلام بر آن تأکید کرده است. البته به یک معنا اسلام بسیاری از قید و بندهای دوران ایران باستان را از پای زنان باز کرد اما نباید این صورت مسأله تحریف گردد. در آن دوران به زنان اجازه‌ی حضور و فعالیت اجتماعی داده نمی‏شد. اسلام اجازه داده است که زن در فعالیت‌های مفید و مؤثر اجتماعی شرکت کند. در این میان برخی تصور می‏کنند حجاب یکی از موانع حضور زنان در جامعه است، در حالی که اگر کمی چشم‌هایمان را باز کنیم و غرض‏ورزی‌ها را کنار بگذاریم، مشاهده خواهیم کرد که به حق حجاب وسیله‏ای است که حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی همراه با حفظ شأن و منزلت آن‌ها را میسر می‏سازد بدون آن که پای جذابیت‌های فیزیکی وسط کشیده شود.


جالب این جاست که در همین مصاحبه رنگ مشکی حجاب را نشانه‌ی تکبر دانسته‌اند. اتفاقاً اسلام این غرور را تأیید می‏کند. امام علی (علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند:‌ «بهترین خصلت‌های زنان، بدترین خصلت‌های مردان است». ایشان اشاره می‏کنند که زنان اگر مغرور باشند خود را در اختیار نامحرم قرار نمی‏دهند. حجاب از مظاهر اعتماد به نفس زنان است، اگر زنی این اعتماد به نفس را نداشته باشد، بازیچه‌ی دست هوس بازان می‏شود.

با تشکر از این‏که وقت خود را به برهان اختصاص دادید.

۹۰/۱۲/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">