پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۶ ب.ظ

۲

نگاهی به سیاست‌های مرسی از دیدگاه قدیری‌ابیانه
یک کارشناس عالی علوم استراتژیک با بیان اینکه مرسی بیش از اینکه بتواند رژیم دیکتاتوری سابق را تغییر دهد خود منفعل واقع شده، گفت: انقلاب مردم مصر علی‌رغم دستاوردهای بزرگی که داشته ناتمام مانده و هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است بنابراین مردم مصر باید انقلاب را تا فروپاشیدن تمام پایه‌های رژیم دیکتاتوری مبارک در همه ابعاد ادامه دهند تا بتوانند مصر جدید را پایه گذاری کرده و از مرحله سخت کنونی عبور کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،" محمدحسن قدیری ابیانه " کارشناس عالی علوم استراتژیک طی یادداشتی به بررسی تحولات اخیر مصر و عملکرد مرسی رئیس جمهور این کشور  پرداخت.
 
متن این یادداشت به شرح ذیل است:  
 
پیروزی اخوان المسلمین و مرسی در مصر به دنبال سقوط مبارک ضربه سنگینی به رژیم غاصب صهیونیستی، آمریکا و پیروزی بزرگی در راستای بیداری اسلامی محسوب می‌شود، اما دشمنان مصر همچنان دست از کار نکشیده و در تلاش‌اند تا دولت جدید را در بن‌بست قرار دهند.  
 
در حال حاضر مخالفین مرسی بسیج شدند تا اوضاع را به روال قبل برگردانند و متاسفانه رئیس‌جمهور این کشور تا حدودی در جمع مدیران سابق و دستگاه حکومتی دچار استحاله شده و با بروز ندادن رفتار انقلابی از خود، برای ماندن در قدرت در داخل به سلفی‌ها متکی شده و در خارج هم به دلارهای قطر و عربستان امید بسته است.

همچنین رابطه نزدیک با آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی را برای کشورش مفید ارزیابی کرده و در این راستا مجبور شد به خواسته‌های آنها تا حدودی تن دهد.  
 
اعزام سفیر جدید برای رژیم اشغالگر صهیونیستی و بازگذاشتن فضا برای سفارت آمریکا در این کشور، همچنین عدم برقراری رابطه با جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشایی سفارتخانه ایران و مصر، مشارکت در توطئه علیه دولت سوریه و  قطع رابطه با این کشور، همسویی با سلفی‌ها و خطرناک دانستن شیعیان نمونه‌ای از سیاست‌هایی است که غرب در آن دخیل بوده و باعث کاهش محبوبیت مرسی شده است.
 
باید گفت انقلاب مصر کامل نشده است، دستگاه قضائی این کشور که همان افراد منصوب به حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور هستند عملا با احکام قضائی خود مانع تحول اساسی در مصر شده‌اند، همچنین مشکلات اقتصادی نارضایتی‌ها را افزایش داده و درگیری‌های قومی و مذهبی که از سوی سلفی‌های تکفیری دامن زده می‌شود و سفارتخانه‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در قاهره آن را هدایت می‌کنند، از جمله به شهادت رساندن 4 شیعه به طرز فجیع باعث دلسرد شدن عده‌ کثیری از حامیان مرسی خصوصا شیعیان شده است.

همچنین در این تظاهرات  موقعیت مرسی متزلزل‌تر شده و برای در امان ماندن از هرج و مرج تظاهرات علیه خود و خانواده اش کاخ ریاست جمهوری را تا آرامتر شدن اوضاع ترک کرده‌ است .
 
سوریه که به غیر از دولت عراق تنها دولتی عربی بود که در کتار عراق از سقوط مبارک در پرتو اخوان المسلمین از مرسی حمایت کرد در معرض توطئه‌های مصر قرار گرفت و مردمی که موضع ضد صهیونیستی داشته‌اند و خواستار قطع رابطه دولت  با رژیم غاصب بودند را ناامید کرد.

اوضاع در مصر بسیار حساس است و تمام کسانی که تلاش می‌کردند جلوی سقوط مبارک را بگیرند و نیز کسانی که بر ضد مبارک فعالیت کردند لیکن وضعیت کنونی را بر نمی‌تابند و برای سقوط مرسی و شکست حزب اخوان‌المسلمین روزشماری می‌کنند و تظاهرات امروز (یکشنبه) در قاهره یکی از نقاط عطف توطئه علیه مصر جدید است.  
 
از دیگر اشتباهات مرسی بازگذاشتن دست آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی  در مصر و حضور نظامیان آمریکایی در این کشور در ایام اخیر در مرز با رژیم صهیونیستی نشان از رنگ باختن مواضع انقلابی مرسی است  و وی بیش از اینکه بتواند رژیم سابق را تغییر دهد خود منفعل واقع شده که این نشان می‌دهد پایه‌های رژیم سابق کماکان استوار است و انقلاب مردم مصر علی‌رغم دستاوردهای بزرگی که داشته ناتمام مانده و هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است بنابراین مردم مصر باید انقلاب را تا فرو پاشیدن  تمام پایه‌های رژیم دیکتاتوری مبارک در همه ابعاد ادامه دهند تا بتوانند مصر جدید را پایه گذاری کرده و از مرحله سخت کنونی عبور کنند.

۹۲/۰۴/۰۹

نظرات  (۲)

سلام
آقای دکتر با توجه به قسمتی از متن :
"اعزام سفیر جدید برای رژیم اشغالگر صهیونیستی و بازگذاشتن فضا برای سفارت آمریکا در این کشور، همچنین عدم برقراری رابطه با جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشایی سفارتخانه ایران و مصر، مشارکت در توطئه علیه دولت سوریه و  قطع رابطه با این کشور، همسویی با سلفی‌ها و خطرناک دانستن شیعیان و ..."

دو سوال برای من پیش آمد :
1) موضع کنونی ایران در ارتباط با رفتار مرسی چگونه است؟
2) با توجه به نقش مثبت و موثر "ولی فقیه" در هدایت انقلاب اسلامی ایران ، و احساس فقدان رهبری منسجم در مصر و البته با توجه به وجود فرقه های مختلف مذهبی در این کشور، آیا امکان طرح بحث "ولایت فقیه" (یا بحثی با کاربرد نسبتا مشابه) در مصر وجود دارد؟
به غیر از مصر در ترکیه وبرزیل هم شاهد اعتراضات مردمی هستیم لطفا نظرتان را در مورد ترکیه وبرزیل اگر دارید بیان کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">