پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۲۷ ب.ظ

۰

"محمدحسن قدیری ابیانه" در گفتگو با فارس از مسموم‌کردن مخالفان به عنوان یکی از شیوه‌های ترور سیا یاد می‌کند و می‌گوید: عبدالعزیز حکیم با خوردن قهوه آغشته به پودر سرطان‌زا  به شهادت رسید و چاوز نیز توسط آمریکایی ها مسموم شده است.

سفیر سابق ایران در مکزیک می‌گوید: یکی از روش‌های سازمان جاسوسی سیا برای حذف فیزیکی مخالفان آمریکا در جهان تلاش برای مسموم‌کردن آنها به وسیله پودرهای کشنده است.
پس از اتفاقاتی که در جنگ جهانی دوم رخ داد عطش نیاز به سازمان جاسوسی دولت آمریکا را فراگرفته بود که در 26 جولای 1947 با دستور "ترومن" رئیس جمهوری وقت آمریکا سازمان جدید به نام آژانس تحقیقات مرکزی سیا کار خود را آغاز کرد و در طی بیش از 60 سال از عمر این سازمان جنایات بسیاری از قبیل....

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران 4 مرداد مصادف با 26 جولای سالروز تأسیس یکی از ننگین‌ترین سازمان‌های جاسوسی جهان است. که به مناسبت این روز به بازخوانی جنایات این سازمان در کشورهای جهان به خصوص کشور عزیزمان پرداخته‌ایم.

*تاسیس سازمان CIA


سازمان پلیسی آمریکا موسوم به (FBI) (Federal Building Investigation) اولین سازمان امنیتی بود که پس از جنگ جهانی اول و در سال 1301 شمسی در زمان ریاست جمهوری هاردینگ تشکیل شد، در کنار وظایف پلیسی، مأموریت‌های ضد جاسوسی نیز بر عهده پلیس فدرال (FBI) بود، بنابراین سازمان اطلاعاتی خارجی تا جنگ جهانی دوم در آمریکا وجود نداشت.

پس از اتفاقاتی که در جنگ جهانی دوم رخ داد عطش نیاز به سازمان جاسوسی دولت آمریکا را فراگرفته بود بنابراین به دستور روزولت رئیس جمهور وقت، اولین تشکیلات اطلاعاتی آمریکا با ماموریت امنیتی برون مرزی به نام اداره خدمات نظامی (SOS) (The Office Strategic Service) تأسیس شد.

اداره خدمات نظامی (SOS) در چند سال عمر کوتاه خود موفقیت‌های بزرگی کسب کرد و توانست در تشکیلات دولتی و اطلاعاتی روسیه و آلمان نفوذ کند، با وجود تمامی دستاوردها، اداره خدمات نظامی (SOS) تنها دو سال پس از راه اندازی در پایان جنگ به دستور ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا منحل شد، دلیل انحلال اداره مذکور در ظاهر به سبب این بود که مأموریت آن جمع آوری اطلاعات نظامی است پس در دوران صلح نمی‌تواند مفید واقع شود.

در سال 1936 میلادی مصادف با 1325 شمسی سازمان اطلاعاتی تحت عنوان گروه کارآگاهی مرکزی (CIG) (Central Intelligent Group) راه اندازی شد که در 26 جولای 1947 ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا با امضای مصوبه امنیت ملی، تغییرات زیادی را در این تشکیلات بوجود آورد و بسیاری از شعبه‌ها و بخش‌ها با هم ادغام و یا منحل شدند و سازمان جدید به نام آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) ( Central Intellgence Agency) کار خود را آغاز کرد.

*بازخوانی جنایات جهانی سیا

این تشکیلات پا به پای جاه‌طلبی و سیاست‌های امپریالیستی و استکباری آمریکا رشد کرد و بی شک در تمامی عملیات‌های آمریکا در چند دهه اخیر می‌توان ردپای سیا را کشف کرد به طوری که سرنخ بسیاری از توطئه‌ها و دسیسه‌ها به سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) منتهی می‌شود.

از مهمترین جنایات سازمان سیا طی دهه‌های گذشته می‌توان به عملیات‌های نافرجام در ترور "فیدل‌کاسترو" و ترور "چگوآرا"،مسموم سازی"یاسر عرفات"، "عبدالعزیز حکیم"، و ابتلای بسیاری از رهبران مستقل و ضد امپریالیست کشورهای مختلف به ویژه در آمریکای لاتین به سرطان از جمله "چاوز"، "فرناندو لوگو"، "دیلما روسف"، "لولا داسیلوا" و "کریستینا کرچنر" همچنین قتل "پاتریس لومومبا" رهبر کشور کنگو در سال ١٩۶٠ و ترور "سالوادور آلنده" رئیس جمهور سوسیالیست شیلی در جریان کودتای ١١ سپتامبر ١٩٧٣ اشاره کرد.

روزنامه اعتماد در مقاله‌ای با عنوان "چه کسی یاسر عرفات را مسموم کرد؟" می‌نویسد: آزمایشات صورت گرفته در لوازم شخصی عرفات توسط آکادمی علمی سؤیس ثابت کرد عرفات با ماده‌ای سمی و رادیواکتیو موسوم به پلونیوم مسموم شده است: ماده‌ای که کشنده است و به راحتی نمی‌توان اثرات آن را در جسد فرد یافت که این مواد تنها در اختیار سازمان‌های جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)، سازمان امنیت فدرال روسیه (کا گ ب)  و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) قرار دارد.

با توجه به آنکه تنها رژیم صهیونیستی از انگیزه ترور یاسر عرفات برخوردار است و از آنجا که سیا و موساد رابطه بسیار نزدیک اطلاعاتی_عملیاتی با یکدیگر دارند، احتمالا ترور وی به صورت پروژه‌ای مشترک از سوی این دو سازمان به اجرا در آمده است.

"محمدحسن قدیری ابیانه" در گفتگو با فارس از مسموم‌کردن مخالفان به عنوان یکی از شیوه‌های ترور سیا یاد می‌کند و می‌گوید: عبدالعزیز حکیم با خوردن قهوه آغشته به پودر سرطان‌زا  به شهادت رسید و چاوز نیز توسط آمریکایی ها مسموم شده است.

سفیر سابق ایران در مکزیک می‌گوید: یکی از روش‌های سازمان جاسوسی سیا برای حذف فیزیکی مخالفان آمریکا در جهان تلاش برای مسموم‌کردن آنها به وسیله پودرهای کشنده است.


یک سال قبل، چاوز به رادیو ملی ونزوئلا رفت و گفت: ""من نمی‌دانم اما بسیار عجیب است که ما می‌بینیم لوگو ( رئیس جمهور پاراگوئه ) به سرطان مبتلا شده، دیلما روسف (رئیس جمهور برزیل) وقتی نامزد انتخابات بود مبتلا به سرطان شد، من در سال انتخاباتی سرطانی شدم، سال‌های نه چندان دور لولا داسیلوا و کریستینا (سرطانی شدند). توضیح این مسئله بسیار سخت است، حتی با قانون احتمالات، چه اتفاقی برای بعضی از رهبران آمریکای لاتین در حال افتادن است، حداقل این مسئله بسیار عجیب است.""

کتاب "ادوارد هسلم" تحت عنوان "میمون آقای ماری" اثبات می‌کند که دادستان رسیدگی به پرونده ترور "جان اف کندی" پیشتر گفته بود، "دیوید فری" عامل سیا و یکی از قاتلان جان اف کندی آزمایشات گسترده‌ای را با ویروس‌های سرطان‌زا برای سیا در آزمایشگاه خانه بزرگ خود انجام داده بود. هدف: تزریق سرطان به فیدل کاسترو و دیگر رهبران آمریکای لاتین بود.



"رالف‌مک‌گی‌هی" به مدت 25 سال مأمور سیا بود که بخش اعظم فعالیت وی در آسیای جنوب شرقی سپری شد.

 وی معتقد است سیا را نمی‌توان سازمانی اطلاعاتی نامید بلکه این سازمان در واقع بازوی پنهان مشاوران سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا است.

 
سیا طی فعالیت‌های سر‌ی خود دست به براندازی یا حمایت از دولت‌های خارجی می‌زند و عنوان «سازمان اطلاعات» در واقع سرپوشی بر روی اینگونه فعالیت‌هاست.

 سیا اطلاعات مورد نظر خود را حتی در مواردی مهم چون تسلیحات هسته‌ای روسیه به دست می‌آورد و از آنها برای پیشبرد سیاست‌های دولت استفاده می‌کند، اطلاع‌رسانی غلط، بخشی از سیاست‌های پنهان این سازمان را تشکیل می‌دهد.

تاکنون پس از گذشت 66 سال از عمر سازمان سیا اسناد و شواهد بسیاری توسط رسانه‌ها و سازما‌ن‌های اطلاعاتی و امنیتی سایر کشورها دال بر اقدامات و عملیات‌های گوناگون جاسوسی از خرابکاری، آدم‌ربایی، شکنجه‌های مرگبار و ترور گرفته تا کودتا در کشورهای مستقل (به طوری که این سازمان نقشی کلیدی در آماده‌سازی و اجرای نزدیک به ۵٢ فقره کودتای نظامی در کشورهای آفریقا، آسیا، اقیانویسه، آمریکای لاتین و جزایر کارائیب به‌عهده داشته است) وجود دارد.

سند‌سازی اطلاعاتی (جهت ارائه به مراجع بین‌المللی با هدف زمینه‌سازی برای اقدامات امپریالیستی دولت‌مردان آمریکایی از قبیل ادعای وجود سلاح شیمیایی در عراق و پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفت)، قاچاق هروئین و مواد مخدر در افغانستان و همچنین اقدامات نرم از قبیل همکاری با هالیوود در ساخت فیلم، ایجاد عرفان‌های کاذب و مذاهب دروغین از دیگر فعالیت‌های این سازمان است.

تشکیل گروه‌های تروریستی و حمایت مالی_تسلیحاتی از این گروه‌ها (نظیر القاعده و طالبان) توسط سیا با هدف ارائه چهره‌ای خشن و بی‌منطق از اسلام در جهان، افزایش درگیری‍‌‌های مذهبی و همچنین ایجاد بهانه برای اقدامات نظامی آمریکا صورت گرفته است به طوری که "ویچسلاو موتوزوف" دیپلمات سابق روس‌، القاعده را سازمانی ساخته و پرداخته آمریکا دانسته و از ارتباط مشکوک این دو در بحران سوریه ابراز نگرانی می‌کند.

از اقدامات اخیر سیا غائله بمب گذاری بوستون آمریکا است که جدیدترین اطلاعات منتشره، از ارتباط خاص این دو تن با سرویس‌های جاسوسی آمریکا و عربستان و همچنین اعلام خطر قبلی روسیه نسبت به آنها حکایت دارد.

سایت "دبکا فایل"، وابسته به محافل امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌نویسد "تیمرلان تسارنایف" و برادرش، در حقیقت مأمورانی دوجانبه بوده‌اند که هم از سوی ایالات متحده و هم عربستان سعودی به منظور نفوذ در شبکه "جهادیون وهابی قفقاز شمالی" (که مورد حمایت نهادهای مالی عربستان سعودی هستند) استخدام شده بودند.

شنود مکالمات اتحادیه اروپا، ترور "مالکوم شباز" نوه‌ "مالکوم ایکس" موثرترین مبارز مسلمان آمریکایی در قرن ۲۰ از بحث‌برانگیزترین اقدامات این روزهای سیاست.

مالکوم شباز در بیانیه خود که چندی پیش از مرگش منتشر کرده و پیرامون علت دستگیری و رفتار ماموران پلیس آمریکا با وی افشاگری کرده بود، اظهار داشته بود "به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی نمی‌خواهند نوه یک مبارز مسلمان آمریکایی که هنوز در یاد و قلب سیاه‌پوستان است به عنوان یک جوان حوزه رفته و شیعه از ایران به آمریکا برگردد."

در نهایت جسد وی در حالی پیدا شد که جراحات ناشی از پرتاب شدن از ساختمان و شلیک گلوله در جسدش آشکار بود.
   
تمامی این اقدامات غیر قانونی و ضد بشری آمریکا تحت پوشش فضای امنیتی ایجاد شده پس از حملات 11 سپتامبر توجیه می‌شود و علاوه بر آن سیا به همراه تعداد زیادی از دولت‌ها تصمیم گرفتند تا برنامه مخفیانه دستگیری و بازداشت را در کل دنیا اجرا کنند.

 دستگیری غیر عادی همان فرایند انتقال متهمان به سایر کشورها بدون طی مراحل قانونی است.

اگرچه طبق مقررات حقوق بین‌الملل شکنجه تحت هر شرایطی ممنوع است و هرگونه دعوی مرتبط با شکنجه باید مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد و مرتکبان آن باید مجازات شوند اما نه تنها سیا با مجوز دولت‌مردان آمریکایی به شکنجه‌های ضد بشری دست می‌زند بلکه هیچ نهاد بین‌المللی نیز این سازمان را مورد بازخواست قرار نمی‌دهد چه رسد به اینکه بخواهد سیا را مجازات کند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از "اریک هولدر"، وزیر دادگستری امریکا، نوشت: وزارت دادگستری ، اطلاعات جدیدی را در مورد شکنجه زندانیان سیا بدست‌آورده که بزودی تحقیقات خود را به اعمال شکنجه‌های سیا بر ضد زندانیان آغاز می‌کند.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: دولت "بوش" از این روش‌های شکنجه به عنوان تکنیک‌های جدید بازجویی یاد می‌کرد، این تکنیک‌های جدید بازجویی شامل مواردی نظیر: غرق مصنوعی (روشی که در آن چشم‌های فرد را می‌بندند و به تدریج روی او آب می‌ریزند و فرد گمان می‌کند که در حال غرق شدن است)، تکیه‌دادن با انگشتان به دیواری که 4-5 فوت از او فاصله دارد، محبوس شدن فرد در جعبه، ثابت نگه‌داشتن صورت مظنون با ضربات سیلی، برهنه کردن اجباری  فرد، محروم کردن از خواب، آویزان کردن فرد از پاها.

*سیا چگونه شکنجه می‌کند؟


در ادامه به بررسی برخی اسناد در خصوص اجرای شکنجه‌های وحشیانه توسط سازمان سیا که در اغلب موارد منجر به مرگ و یا صدمات جبران‌ناپذیر جسمی_روانی فرد مورد بازجویی شده است، می پردازیم:

اندیشکده بنیاد "اُپن سوسایتی"، ۲۰ مورد از اقدامات غیر قانونی سازمان سیا را اعلام کرده است که برخی از این تخلفات در ذیل آمده‌است:

"وسام عبدالرحمان احمد الدماوی" به مدت 77 روز در زندان تاریک سیا واقع در افغانستان نگاه داشته شد، وی 40 روز را در "بگرام" سپری کرد.

در طی این مدت تحت آزارها و شکنجه‌هایی مثل محرومیت از خواب، آویخته شدن از سقف با دست به صورت ضربدری، تهدید شدن به وسیله سگ، تماشای فیلم‌های عذاب‌آور، گوش دادن به صدای اره برقی با ناله‌های دردناک، قرار گرفت.

 پس از دستگیری غیر عادی "ابن الشیخ الیبی" و انتقال او به مصر در سال 2002 به وسیله نیروهای آمریکایی و تهدید به شکنجه از سوی مأموران مصری، اطلاعاتی جعل شده و وی را به برنامه‌های آموزشی و رساندن سلاح‌های شیمیایی و بیو‌تکنولوژیکی عراقی به القاعده متهم کرد.

در سال 2003 وزیر وقت امور خارجه آمریکا "کالین پاول" در سخنرانی خود در سازمان ملل از این اطلاعات جعلی جهت حمله به عراق بهره گرفت.

"ابو زبیده" حداقل 83 بار توسط سازمان سیا با روش غرق شدن مصنوعی مورد شکنجه قرار گرفت در نهایت در اثر خفگی در آب از بین رفته است.


در 20 نوامبر 2002 "گل رحمان" تمام طول شب را بدون هیچ پوششی روی زمین بتونی در یکی از زندان‌های افغانستان که "سالت پیت" نام داشت سپری کرد و در اثر انجماد، جان خود را از دست داد.

"فاطیما بوچار" توسط مأموران سازمان سیا در فرودگاه بانکوک چندین روز مورد آزار و اذیت (جنسی) قرار گرفت، بوچار اظهار کرد که او را به دیوار بسته بودند در حالیکه 4 ماه و نیم حامله بوده و 5 روز به او غذا ندادند.

ساختمان‌های بسیاری شناسایی شده‌اند که به عنوان زندان‌های مخفیانه‌ توسط سازمان سیا در خاک کشورهایی مثل افغانستان، لیتوانی، مراکش، لهستان، رومانی، مصر، اردن و تایلند به وجود آمده‌اند.

در زندان‌های سیا که در خاک اردن قرار دارد سلول‌های انفرادی درست شده است که به اندازه یک تابوت هستند، بازداشت شده‌‌ها اظهار داشته‌اند که به صندلی آلمانی که ستون فقرات فرد را به شدت تحت فشار و مورد شکنجه قرار می‌دهد، متصل شده‌اند.


"محمد الزیری" و "احمد گنیزا" در حالیکه در‌صدد کسب مجوز پناهندگی در سوئد بودند، از اردوگاه این کشور به مصر منتقل شدند و مورد شکنجه قرار گرفتند،  همچنین "الزیری" را مجبور کرده بودند بر روی تخت الکتریکی بخوابد.

بازجو‌یان آمریکایی "عبد الرحمان النشیری" را مجبور کردند که برهنه شود و سرش را با کلاهک پوشاندند و شرایط اعدام مصنوعی را به وجود آوردند و او را تهدید کردند که در مقابل چشمانش به مادر او تجاوز می‌کنند.


* ردپای سیا در ایران


اما در کشورمان نیز می‌توان نمونه‌های زیادی از جنایات سازمان سیا را برشمرد کودتای ۲۸ مرداد یا به تعبیر حکومت پهلوی رستاخیز ۲۸ مرداد، کودتایی است که با طرح و حمایت مالی و اجرائی سازمان مخفی اطلاعات بریتانیا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا علیه دولت "محمد مصدق" در مرداد ۱۳۳۲ به انجام رسید، در آمریکا از آن بعنوان عملیات آژاکس نیز یاد می‌شود.

عوامل سیا در نقش طرفداران مصدق یا حزب توده با استفاده از این جو به شایعه پراکنی و اقدامات تندروانه از قبیل تهدید روحانیون و توهین به مقدسات مذهبی مردم و درخواست القای سلطنت و حتی رئیس‌جمهور شدن مصدق پرداختند.

عوامل کودتا با پیگیری و خرج کردن مبلغ زیادی پول نیروهائی از اوباش محلات مختلف را بسیج کردند و صبح روز چهارشنبه ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ خیابان‌های تهران شاهد حرکت این نیروها و نیروهای نظامی با شعار «جاوید شاه» بود.

تا بعد از ظهر خیابان‌ها در کنترل اوباشی بود که به طرفداران مصدق حمله می‌کردند.

سرانجام آمریکا انتقام‌خود را از دولت مصدق با تکیه بر اشتباهات وی و همچنین ایجاد شکاف میان او و "آیت الله کاشانی" گرفت چرا که در پی ملی‌شدن صنعت نفت برای همیشه دست این کشور از سرمایه‌ی عظیم ملت ایران کوتاه شد.


در رژیم پهلوی این سازمان حتی در تصمیم گیری‌های حکومتی دخالت می‌کرد به ‌طور نمونه در پاییز ١٩۵٣ به شاه ایران اعلام کردند که صلاح است پس از دستگیری دکتر "حسین فاطمی" (وی بعد از وقوع کودتا مخفی شده بود)، او را اعدام کند.

این پیشنهاد که از طرف سفیران آمریکا و انگلیس در یک ملاقاتی خصوصی با حمایت و عنایت ماموران عالی‌رتبه سیا به شاه تسلیم شده بود، در سال ١٩۵۴ بعد از دستگیری فاطمی و محاکمه‌ی قلابی و غیرقانونی وی، به‌مورد اجرا گذاشته شد.

*فعالیت‌های سیا پس از انقلاب

اما شیطان بزرگ که انقلاب اسلامی را در نقطه مقابل منافع نامشروع خود می‌دید، در برنامه‌ریزی و اجرای سرکوب‌های خونین رژیم سفاک پهلوی نقش به‌سزایی داشت و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز از طریق فعالیت‌های جاسوسی سیا عنادورزی‌های خود را با هدف سرنگونی و شکست انقلاب دنبال کرده است.

در همین راستا می‌توان از طرح‌ریزی "کودتای نوژه" توسط این سازمان، نام برد، این کودتا از لحاظ تجهیزات نظامی که قرار بود از داخل و خارج در جریان آن به کار گرفته شود در تاریخ کودتاهای جهان بی‌سابقه بود.

یکی از سران کودتا در دادگاه انقلاب سازمان سیا و ارتجاع عرب و جریان‌های سیاسی راست را با کودتا مرتبط دانست.

این کودتا چنان دقیق طرح‌ریزی شده بود که سیا موفقیت آن را قطعی می‌دانست و حتی اعلامیه پیروزی آن نیز آماده شده وخانه‌ای نیز برای انتقال "آیت الله شریعتمداری" به تهران اجاره شده بودتا وی به عنوان رهبر مذهبی کودتا، آن را تأیید کند.

در پی تسخیر لانه جاسوسی سازمان سیا نقشه اجرای عملیات "پنجه عقاب" را که تجاوز به خاک ایران محسوب می‌شد، طرح‌ریزی‌ شد.

این عملیات در حالی منجر به شکستی فاجعه‌بار برای این سازمان شد که قرار بود با آزادسازی به اصطلاح گروگان‌ها آبروی از دست‌رفته دولت آمریکا در عرصه جهانی باز گردانده شود اما این شکست به جای درست کردن ابرو، چشم آمریکا را هم کور کرد. 

با توجه به مدارک موجود که دال بر جاسوسی بنی‌صدر برای سیا است می‌توان تمام خیانت‌های وی را در مدیریت جنگ و همکاری با منافقین را به پای این سازمان نیز نوشت کما اینکه قطب‌زاده به عنوان جاسوس سیا به سوء‌قصد نسبت به امام خمینی (ره) اقدام کرد.

"مسعود رجوی" سرکرده منافقین نیز از جمله کسانی بود که نام او در اسناد لانه جاسوسی ذکر شده بود و صدور دستور ترور شخصیت‌های طراز اول نظام اسلامی از جمله شهیدان "رجایی"، "باهنر" و "بهشتی" که توسط عوامل کوردل منافقین به اجرا در آمد، نیز از جنایات سازمان سیا پس از انقلاب است.


همکاری‌های سازمان سیا با منافقین کماکان ادامه دارد به طوری که با حمایت‌های این سازمان نام گروهک منافقین از لیست سازمان‌های تروریستی کشورهای غربی خارج شد و برای مدتی طولانی آمریکا در عراق حامی این گروهک بود چرا که آنان در خدمت سازمان سیا عمل می‌کردند.

اما با آغاز جنگ تحمیلی که دیکتاتور سابق عراق به توصیه آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور به ایران حمله کرد نیز شاهد بودیم که سیا به ارائه اطلاعات حاصله از ماهواره‌ها و سایر منابع اطلاعاتی خود به رژیم بعث پرداخت.

ترور دانشمندان هسته‌ای و برخی مسئولان سپاه چون شهید "شوشتری" با حمایت مالی_تسلیحاتی سیا از گروه‌های تروریستی از جمله منافقین، گروه‌ "پژاک" و گروه "عبدالمالک ریگی" از دیگر فعالیت‌های ضد انسانی این سازمان جاسوسی در ضربه زدن به ملت مسلمان ایران محسوب می‌شود.


نقش‌آفرینی در فتنه 88 با هدف براندازی از طریق کودتای نرم و اعزام جاسوس‌های کارآزموده نیز در ادامه دشمنی‌های آمریکا و سیا با ملت انقلابی ایران قابل تفسیر است.

*جاسوس ویژه سیا در ایران که بود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سازمان سیا جاسوس ویژه خود را در جهت افشای اطلاعات مهم نظامی و ارائه آنها به هم‌پیمانان آمریکایی‌اش با هدف تثبیت موقعیت خود در این سازمان جاسوسی انجام می‌داد از همین جهت او به عنوان یکی از جاسوسان مهم سیا شناخته شد.

"کوروش احمدی" یا همان که در سحرگاه یکشنبه (29 اردیبهشت ماه) به دار مجازات آویخته شد، از ابتدای دهه 90 میلادی همکاری خود را با این سازمان اطلاعاتی و تروریستی آغاز کرد.

احمدی پس از تثبیت موقعیت خود در سازمان سیا طی سفرهای متعدد به ایران تلاش‌های گسترده‌ای جهت کسب اطلاعات محرمانه کشورمان برای آمریکا‌یی‌ها کرد و در همین شرایط نیز از جذب و به کارگیری نیروهای مختلف برای خود نیز غافل نبود.

این جاسوس سیا با تشکیل تیم جاسوسی و نفوذ در بخش‌های مختلف کشور فعالیت‌های معاندانه خود را ادامه می‌داد و اقداماتی برای راه‌اندازی شبکه جاسوسی در کشور در خدمت به سیا داشت که البته دوام چندانی نداشت.
 
*اشتباهات سازمان سیا

عملکرد سه دهه‌ای سازمان سیا علیه ایران زیر سؤال رفته است چراکه اغلب عملیات‌های سازمان سیا علیه ایران شکست خورده است و  غافلگیری در مقابل انقلاب اسلامی گزارش‌هایی که از تهران به مرکز سیا در شهر لانگلی ارسال می‌شد، خوب و رضایت بخش بود.

همه چیز آرام و زیبا بود، در زمان شاه، سازمان سیا در تهران در خوبی و خوشی بسر می‌برد.

تیمی کم تعداد که از سوی چندین هزار خبرچین محلی، اطلاعات و اخبار ظاهرا مهم را دریافت می‌کرد، چند ماه قبل از انقلاب، عوامل این سازمان در تهران ادعا کردند حداقل تا 10 سال آینده هیچ اتفاقی برای حکومت شاه نخواهد افتاد.

مسؤولین سازمان سیا اعتراف کردند: این سازمان در رابطه با پیش‏بینی مسائل ایران ناکام بوده است، چیزی که ما پیش‏بینی نمی‏‌کردیم این بود که یک پیرمرد 78 ساله پس از 14 سال تبعید، مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند.


پس از پیروزی انقلاب، دریادار "استنس‌فیلد ترنر"، رئیس وقت سازمان سیا، با ندامت گفت: «ما خیلی ساده و راحت خوابیده بودیم و واقعیت خیلی زود انتقامش را گرفت».

پس از تسخیر لانه جاسوسی و شکست آمریکا در واقعه طبس، طی دو سال اسناد بسیاری از خبرچین‌های این سازمان به دست ‌آمد که منجر به یک پاکسازی وسیع شد و به کار گیری خبرچین‌های جدید در ایران برای سازمان سیا بسیار مشکل شد.

همچنین تلاش سازمان سیا برای ارسال نقشه‌های جعلی ساخت کلاهک اتمی به ایران و متهم کردن کشورمان به ساخت بمب اتمی با شکست مواجه شد به طوری که برخلاف سال‌ها تبلیغات درباره ساخت قریب‌الوقوع تسلیحات هسته‌ای در ایران طبق گزارش 16 سرویس اطلاعاتی آمریکا در سال 2007، ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران با گروه موسوم به 1+5، برای تحلیل روان‌شناسی سیاسی مدیریت سیاست خارجی در ایران و اهمیت ویژه این مراکز برای سران کاخ سفید، مراکز وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) فعالیت شبانه‌روزی را آغاز کرد.

 اما در همین رابطه روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای می‌نویسد: سازمان سیا دائماً بیانات مقام معظم رهبری ایران را رصد می‌کند اما مشکلی در این میان وجود دارد، ایشان همواره با زبان دین سخن می‌گوید و تحلیل این مطالب برای تحلیل‌گران سرویس جاسوسی امریکا دشوار است.

*طبل توخالی سیا

پرونده ننگین سازمان سیا در مبارزه با خواست ملت‌‌ها و تجاوز به حقوق انسان‌ها در گوشه گوشه‌ جهان، رسواکننده چهره واقعی دولت آمریکا است و جالب آنکه در پاره‌ای موارد نهادهای دولتی آمریکا در کمال وقاحت به اقدامات نفرت‌انگیز این سازمان افتخار هم می‌کنند.

سازمان سیا با گذشت چند دهه و به صورت دوره‌ای به انتشار برخی اسناد که از درجه طبقه‌بندی محرمانه خارج شده، اقدام می‌کند و با طرح این مطلب که "آنچه منتشر می‌شود مربوط به گذشته است و نباید امروز به خاطر آن مورد بازخواست قرار گیرد"، تنها به دنبال منافع انتشار اطلاعات هستند.

در خصوص اهداف این انتشار اطلاعات موارد گوناگونی را می‌توان بر شمرد که از آن جمله: به رخ کشیدن سیطره و قدرت عملیلاتی این سازمان و همچنین بزرگنمایی بیش از حد توانایی‌ها در تغییر و تحولات سال‌های گذشته (با انتشار برخی اسناد کذب) و در نهایت ایجاد رعب و وحشت در دل سران، مسئولین اطلاعاتی و مردم کشورهای هدف برای مأیوس‌سازی آنان از مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع دولت زیاده‌طلب آمریکا است.

این در حالی‌است که لیست بلند بالایی از ناکامی‌های عملیاتی سازمان سیا و همچنین عدم موفقیت ‌این سازمان در پیش‌بینی و پیش‌گیری اتفاقاتی که در تعارض با منافع دولت آمریکا به خصوص در کشورهای مستقل رخ داده، وجود دارد که این مطلب به روشنی نشان می‌دهد این طبل توخالی آنچنان که بلند به گوش می‌رسد چیزی در چنته ندارد و بسیاری از موفقیت‌های گذشته خود را مدیون سرسپردگی مسئولین خودفروخته کشورهای هدف بوده است.

به طوری که در رسوایی اخیر این سازمان در شنود مکالمات مردم و حتی مسئولان اروپایی، برخی منابع از آگاهی و همکاری سران کشورهای مهم اتحادیه اروپا با دولت آمریکا در جمع‌آوری و ارسال اطلاعات خبر می‌دهند.

بی شک اگر چنین سر سپردگی و زد و بندهای سیاسی وجود نداشت، بسیاری از اطلاعات در اختیار سیا قرار نمی گرفت و به تبع آن تعداد عملیات‌های موفق نیز کاهشی چشم‌گیر می‌یافت کما اینکه در کشورهای مستقلی نظیر ایران و جریان‌های اصیل مردمی چون بیداری اسلامی شاهد عدم توانایی این سازمان در تحلیل و پیش‌بینی صحیح اوضاع بودیم.

علاوه بر ناکامی های سیا در پیش‌بینی حوادث از جمله انقلاب‌های اسلامی منطقه در ایران، مصر و سایر کشورها، این سازمان کارنامه درخشانی در خاک آمریکا نیز ندارد به طوری که ناموفق بودن 14 سازمان اطلاعاتی_امنیتی آمریکا در پیشگیری از روی‌داد 11 سپتامبر 2001 که در گزارش کمیسیون رسیدگی به این واقعه به آن اعتراف شده، حاکی از آنست که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حتی از سیطره اطلاعاتی کافی بر اتفاقاتی که در خاک این کشور رخ می‌دهد، برخوردار نیستند.

البته برخی معتقدند آسمان آمریکا آنقدر هم بی در و پیکر نیست که یک گروه تروریستی افغانی بتواند به راحتی در حریم هوایی پایتخت این کشور دو هواپیما را ربوده و به اهداف مورد نظر بکوبد که با ترور "فیلیپ مارشال" محقق حادثه 11 سپتامبر و فرزندانش نظریه توطئه داخلی و دخالت سیا در این ماجرا قوت بیشتری یافت.


چنانچه برخی اسناد و مدارک اثبات می‌کند عملیات 11 سپتامبر توسط سازمان سیا و با دستور دولت جورج بوش صورت گرفت تا از یک سو بهانه لازم جهت حمله‌ی به اصطلاح پیشگیرانه به کشورهایی که آمریکا آنها را (به خاطر پافشاری بر مواضع‌شان) تروریست می‌خواند، فراهم شود و از سوی دیگر با ایجاد فضای امنیتی، به راحتی بتواند حقوق بشر را که هنوز هم داعیه پرچم‌داری آنرا دارد، زیر پا گذاشته و فعالیت‌های جاسوسی خود را در داخل و خارج مرزهای این کشور توجیه کند.

کشته شدن دو هزار و 974 تن در این عملیات نشان‌دهنده آنست که حتی منافع، حقوق و جان مردم آمریکا نیز برای سازمان جاسوسی سیا اهمیت ندارد و این سازمان جنایتکار حتی حاضر است برای تأمین منافع دولت‌مردان صهیونیست آمریکا دست خود را به خون هم‌وطنانش نیز بیالاید.

کمااینکه سابقا هم این سازمان نشان‌داده بود برای مردم آمریکا پشیزی ارزش قائل نیست چنانچه در عملیات "اوج نیمه شب" که در اوایل دهه 60 اجرا شد با آزمایش مواد مخدر روی شهروندان آمریکایی، کاربرد‌های این مواد را بررسی کرد.

در پایان لازم به یاد آوری است اگر سیا آنچنان که خود را قدرتمند معرفی می‌کند، توانمند بود؛ نباید بر خلاف خواست آمریکا سیر تحولات جهانی به سمت ضعف روز افزون این کشور و قدرت‌گیری رقبا و دشمنانش پیش می‌رفت.

گزارش:محمد لطفی زاد

۹۲/۰۵/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">