پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۲۶ ب.ظ

۰

امروز عدم عضویت در سازمان انرژی اتمی یک امتیاز است / فشارهای غرب بر ایران غیرقانونی استبه مناسبت تشکیل آژانس بین المللی انرژی اتمی

براساس اسنادی که در سایت ویکی لیکس منتشر شد، حتی دبیرکل انرژی اتمی برای تصدی این پست به آمریکا قول داده بود که در مورد ایران مطابق با منافع و مصالح این کشورعمل نماید.

طبق اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی، تشکیل این نهاد به منظور جلوگیری از دستیابی کشورها به سلاح هسته ای و حمایت استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است. اما با وجود موفقیت هایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در این راستا داشته است، نفوذ برخی کشورهای برخوردار و صاحب قدرت در این  سازمان بین المللی سبب تصمیم گیری های ناعادلانه در مورد کشورهای کمتر برخوردار شده است.

به مناسبت تشکیل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت و گویی با محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسایل سیاسی و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آمریکایی و اروپایی انجام دادیم.     

قدیری ابیانه با بیان فلسفه تشکیل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: وظیفه آژانس ممانعت از گسترش سلاح هسته ای و درعین حال تقویت استفاده از انرژی صلح آمیزهسته ای در تمامی کشورهای عضو این سازمان می باشد.  لذا برای کشورهایی که عضو NPT هستند در کنار وظایف، حقوقی نیز تعریف شده است. وظایف کشورهای عضو آژانس این است که امکان بازدید از سایت های هسته ای را به سازمان انرژی اتمی بدهند تا این سازمان از انحراف فعالیت های هسته ای به سمت استفاده نظامی ممانعت به عمل آورد و فعالیت های هسته ای آنها طبق ضوابط انجام پذیرد. حقوق کشورهای عضو نیز این است که از نظر علمی برای دستیابی به انرژی هسته ای مورد حمایت قرارگیرند.

این کارشناس مسایل سیاسی با انتقاد از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل مانع تراشی های فراوان جهت دستیابی برخی از کشورها به انرژی صلح آمیز هسته ای گفت: این سازمان تنها به مورد اول از وظایف خود عمل می نماید و در مورد دوم نیز نه تنها حمایت نمی کند بلکه در موارد متعددی هم موانع متعددی اعمال می نماید. این قضیه را در مورد موضوع هسته ای ایران می توان مشاهده نمود.

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه درحال حاضر عدم عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک امتیاز تلقی می گردد افزود: جالب است که کشورهای هم جهت منافع غرب از عضو نبودن در NPT حداکثر استفاده ممکن را می برند. برای مثال رژیم صهیونیستی که همواره در راستای ساخت سلاح هسته ای حرکت می کند و ذخایر اثبات شده کلاهک هسته ای در اختیار دارد با استدلال عدم عضویت در این سازمان بین المللی از  نظارت جهانی شانه خالی می کند و کشورهای برخوردار از سلاح هسته ای به دلیل نفوذی که در آژانس بین المللی اتمی دارند از مواخذه مصونیت دارند.

وی نفوذ قدرت های هسته ای در آژانس بین المللی اتمی را یکی از نقاط ضعف این نهاد بین المللی دانست و افزود: این قدرت ها به راحتی می توانند برخلاف رویه و قوانین آژانس انرژی هسته ای حرکت کنند. حتی مشاهده شده که قدرت های برخوردار از بمب هسته ای، کشورهای عدم برخوردار را تهدید به استفاده از بمب می کنند که این اقدام و تهدید یک ملت به استفاده از بمب هسته ای، خود یک تروریسم و جنایت است که باید با آن مانند یک جرم برخورد شود.

قدیری ابیانه با بیان موفقیت نسبی آژانس بین المللی اتمی در عمل نمودن به اساسنامه خود گفت: آژانس نتوانسته است مانع گسترش سلاح هسته ای در میان کشورها شود و آنچه در واقع روی داده است ایجاد مانع در راه استفاده از مواهب صلح آمیز هسته ای می باشد.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان نفوذ آمریکا بر آژانس بین المللی اتمی افزود: باتوجه به اینکه کشورها عضو آژانس هستند و دولت آمریکا بر روی اغلب این کشورها نفوذ دارد و نظرات خود را بر آنها تحمیل می کند، عملاً آژانس در خدمت غرب است. براساس اسنادی که در سایت ویکی لیکس منتشر شد، حتی دبیرکل سازمان انرژی اتمی برای تصدی این پست به آمریکا قول داد که در مورد ایران مطابق با منافع و مصالح و مواضع آمریکاعمل نماید.

قدیری ابیانه در پایان با اشاره به پرونده هسته ای کشورمان گفت: باتوجه به فتوای مقام معظم رهبری ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و فشارهای اعمال شده از سوی آژانس، شورای امنیت و کشورهای غربی غیرقانونی و خلاف اصول قراردادهای بین الملی است.

خبرگزاری دفاع مقدس – 6 مرداد 1392

۹۲/۰۵/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">