پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۵۶ ق.ظ

۱

کارمندی به سبک ایرانی

چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۵۶ ق.ظ

 تا به حال درباره اینکه کارمندان چقدر کار مفید دارند چیزی شنیده‌اید؟ معمولا نظرات مختلف وجود دارد و از ۱۵دقیقه در روز شروع می‌شود و تا ۴۵ دقیقه در روز و در خوشبینانه‌ترین حالت تا ۳ ساعت در روز ادامه دارد. البته این ارقام بدون احتساب بهره وری است.

حمیدرضا نصیری نژاد

واقعا یک کارمند در ۸ساعت کار روزانه خود در یک روز چقدر کار انجام می‌دهد؟ واقعیت این است که میزان کار مفید تنها بخشی از مسائل مربوط به کارمندان است. میران حقوق، تعطیلات، مرخصی‌ها، تعهد و وجدان کاری و به تازگی نیز دورکاری، موضوعات دیگری است که به این حوزه مربوط است.

 

ایرانی‌ها چقدر کار می‌کنند؟

براساس چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۰ که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، سرانه سالانه کار مفید در ژاپن ۲۴۲۰ساعت، کره‌جنوبی ۱۹۰۰ساعت، چین ۱۴۲۰ ساعت، آمریکا

۱۳۶۰ ساعت، ترکیه ۱۳۳۰ ساعت، آلمان ۱۷۰۰ ساعت، پاکستان ۱۱۰۰ ساعت، افغانستان ۹۵۰ ساعت، عربستان ۷۲۰ ساعت و کویت ۶۰۰ ساعت است و این سرانه در ایران سالانه۸۰۰ ساعت است که با این حساب در مقایسه با کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان نیز در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. دکتر حسین باهر، استاد دانشگاه در این‌باره گفته است: برخی از کارمندان از کار خود راضی نیستند شاید به این دلیل که خود را بالاتر از آن پستی می‌بینند که اکنون در آن مشغول به‌کارند، بنابراین این عدم‌رضایت باعث می‌شود با شوق و علاقه کار خود را انجام ندهند که این موضوع باعث کاهش میزان کار مفید می‌شود.

چند روز تعطیل اند؟

بررسی تعطیلات رسمی در سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد، فرصت «بین‌التعطیلین» به اندازه کافی مهیاست! بررسی ها نشان می‌دهد که کشور امسال ۲۲ روز (بدون احتساب روزهای جمعه) تعطیل است. از طرف دیگر در ۳۶۵ روز سال ۵۲ روز جمعه وجود دارد که در مجموع می‌توان گفت امسال ۷۷ روز تعطیلی دارد. همچنین از مجموع ۲۲ روز تعطیل، ۹ تعطیلی در یکی از روزهای یکشنبه، شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه قرار دارند که در اصطلاح فرصتی برای بین تعطیلی محسوب می‌شوند.

با این وجود تعطیلات ضروری برای گرد و غبار، اجلاس‌های بین‌المللی و برف و باران را نمی‌توان نادیده گرفت. نکته دیگر اینکه براساس قانون، در تهران بسیاری از کارمندان روز پنجشنبه هم سر کار نمی‌روند. این نشان می‌دهد که کارمندان، بیش از یک‌سوم سال را در تعطیلات به‌سر می‌برند. عبدالعلی تاجی، معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بی‌شک بالا بودن میزان تعطیلات در کشور بر کاهش بهره‌وری کارکنان موثر خواهد بود، گفته است: با توجه به تعطیلات ملی و مذهبی که در کشور وجود دارد، همواره نظرات متفاوتی از سوی قوای مختلف برای کاهش روزهای تعطیل وجود داشته است. وی با تاکید بر اینکه باید برای کاهش تعطیلات تدبیری اندیشید، افزود: بارها دولت و مجلس درباره این موضوع بحث کرده اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. از این رو رفع این مساله نیازمند عزم ملی تمام قواست تا بتوانند با همفکری آن را بررسی و میزان تعطیلات را ساماندهی کنند.

 

چقدر حقوق می‌گیرند؟

هیات وزیران در جلسه ۱۱ فروردین با اصلاح مصوبه قبلی خود درباره ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی، میزان افزایش حقوق کارکنان و مستمری‌بگیران دولتی را برای سال‌جاری ۲۵درصد تعیین کرد. بر این اساس حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر (شاغلان) در سال ۱۳۹۲ به میزان ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال و حداکثر حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر این قبیل کارمندان ۷ برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین شد.

حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی نیز به میزان ۴میلیون و ۹۰۰ هزار ریال تعیین شد.

لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در دولت دهم، با بیان اینکه ۶۲درصد بودجه عمومی دولت، هزینه‌های عمومی است که ۲۷درصد آن هزینه پرسنلی است، گفته است: ۸۰درصد نیروی انسانی دولت در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، اقتصاد، جهادکشاورزی، نفت و ارتباطات هستند. وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد کارمندان دولت و تعداد دستگاه‌های اجرایی سه برابر شده و سهم اشتغال دولت از ۱۹درصد به ۲۴درصد رسیده است، می‌گوید: تعداد کارمندان دولت از ۸۴۹ هزار نفر در سال ۵۸ به بیش از ۲ میلیون نفر رسیده که بیش از ۸۰درصد آنها رسمی و پیمانی‌اند و این تعداد نیرو نسبت به کارهایی که انجام می‌شود، زیاد است.

 

دورکاری، داستان جدیدی برای کارمندان!

دورکاری که یک روش انجام کار بدون حضور فیزیکی در محل است، در دولت احمدی‌نژاد به صورت جدی مطرح و پیگیری شد. دو هدف اساسی برای دورکاری در نظر گرفته شده است؛ یکی افزایش بهره‌وری و دیگری کاهش هزینه‌ها.

به گفته هاجر تحریری نیک‌صفت، معاون راهبردی منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در دولت دهم، «هر کارمندی برای دورکاری صالح نیست و برخلاف اینکه برخی فکر می‌کنند هر کارمند بی‌نظمی را باید برای دورکاری فرستاد، بر عکس باید دید کسی که به دورکاری می‌رود آیا استحقاقش را دارد یا خیر. در دنیا دورکاری یک مکانیسم تشویقی است.»

دولت احمدی‌نژاد با اعلام یک ضرب‌الاجل، تاکید کرد که طی چند ماه باید حداکثر ۴۰درصد کارمندان دولت در تهران دورکار شوند. این اقدام اما هیچ بازخوردی نداشت و مشخص نشد که چه تعداد از کارمندان در این مدت دورکار شدند.

۹۲/۰۶/۲۷

نظرات  (۱)

۲۷ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۴۵ حامد از کاشان
اقای دکتر لطفا اماری از نظام اداری کشورهای دنیا تهیه و ارائه دهید.درباره میزان جمعیت کشورها وتعداد کارمندان ان کشور.کشور 75 میلیونی ما که حدود 2300000هزار کارمند داره.ممنون از لطفی که خواهید نمود.
پاسخ:
سلام.
خودتان بررسی و نتیجه را اعلام فرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">