پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۲۶ ق.ظ

۰

اختصاص دو میلیارد دلار به نرخ 500 تومان توسط دولت.

چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۲۶ ق.ظ

وزیر نفت گفت بنزین کمتر از 70، 80 سنت وارد نمی شود. واردات بنزین روزانه معادل 7 میلیون لیتر است و برای مصرف کننده داخلی حدود 500 تومان در لیتر تمام می شود.

نفت خام بشکه ای110 دلار یعنی لیتری حدود 70 سنت و در حقیقت بنزین لیتری کمتر از 80 سنت نخواهد بود. دولت برای واردات این مقدار بنزین سالانه بیش از 2 میلیارد دلار پرداخت می کند. اگر هزینه حمل و نقل و توزیع بنزین را فقط 20 سنت محسوب کنیم، قیمت تمام شده بنزین لیتری یک دلار می شود و دولت با توجه به قیمت سهمیه ای و ازاد به طور متوسط آن را به قیمت 500 تومان در لیتر عرضه می کند.

اگر هر دلار را فقط 3050 تومان در نظر بگیریم دولت برای هر لیتر بنزین وارداتی 2550 تومان یارانه می دهد. لذا اگر کسی 60 لیتر بنزین در باک ماشین خود بریزد فقط بابت این باک خود یارانه ای معادل 153 هزار تومان دریافت می دارد.

حال آنکه قیمت تمام شده بنزین تولیدی در کشور دست کمی از قیمت بنزین وارداتی ندارد. یعنی یارانه مصرف روزانه بنزین که حدمود 75 میلیون لیتر می باشد معادل 191 میلیارد تومان و سالانه حدود 70 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که بودجه عمومی اصلاحی پیشنهادی دولت معادل 162 هزار میلیارد تومان برای اداره کلیه امر کشور می باشد.

قیمت طلای 17 عیار در روز 10 مهر 1392 مبلغ 93207 تومان است یعنی کیلویی 93 میلیون تومان و تنی 93 میلیارد تومان می باشد.

به عبارتی دیگر یارانه هر روز بنزین روزانه حدود یک تن طلا می باشد.

حال سوال این است که این دو میلیارد دلاری که صرف واردات بنزین می شود را دولت عملا به قیمت 500 تومان (قیمت هر لیتر بنزین به طور متوسط در ایران) در معرض استفاده به قیمت حدود 500 تومان در اختیار مصرف کنندگان بنزین قرار می دهد.

یعنی دو میلیارد دلار از جیب همه مردم بر می دارد و آن را به قیمت 500 تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و هر کس مصرف بیشتری داشته باشد سهم بیشتری از دلار 500 تومانی خواهد داشت.

با توجه به مطلب فوق ذیلا توجه شما را به مصاحبه وزیر محترم نفت جلب می نمایم:

 

واردات روزانه 7 میلیون لیتر بنزین

 آرمان: در حالی که پیش از این مقامات دولت نهم و دهم بارها اعلام کرده بودند واردات بنزین به صفر رسیده، وزیر نفت روز گذشته این مسئله را تکذیب کرده است؛ چراکه به گفته بیژن زنگنه آنچه که دولت‌های قبلی به نام «اکتان‌زا» وارد می‌کردند، همان بنزین بوده که برای اکتان‌افزایی و استانداردسازی بنزین عادی صورت می‌گرفت. زنگنه پیش از این نیز تاکید کرده بود که دولت یازدهم بنا ندارد واردات بنزین را متوقف کند بلکه تامین نیاز داخل را مهم‌تر می‌داند. هرچند که به گفته وی، این واردات به صورت مقطعی خواهد بود. در سال‌های آخر فعالیت دولت دهم، صحبت‌هایی در خصوص قطع واردات بنزین عنوان شد که سبب اعلام خودکفایی در این حوزه شده بود. هرچند که این مسئله حال از سوی وزیر نفت دولت یازدهم تکذیب شده است. وی در همین رابطه عنوان کرده که همیشه بنزین وارد کشور می‌شد اما دولت دهم به آن اکتان‌افزا می‌گفت و دولت یازدهم آن را به صراحت «واردات بنزین» می‌داند. به گزارش ایسنا،‌ این مقام مسئول با اعلام اینکه برای نیمه دوم سال‌جاری روزانه 5 تا 7 میلیون لیتر بنزین وارد کشور خواهد شد، تصریح کرد: دستور نداده‌ایم که از کشور و شرکت خاصی خرید انجام شود اما گفته شده 5 تا 7 میلیون و ترجیحاً تا 7 میلیون لیتر برای بالا رفتن ذخایر، بنزین وارد شود. زنگنه با بیان اینکه قیمت آن هم نرخ بازار است و ارز آن هم از محل صادرات فرآورده‌های نفتی تأمین خواهد شد، تاکید کرد: هم‌اکنون قیمت بنزین برای مصرف‌کننده داخلی به طور متوسط اندکی بیشتر از 500 تومان است. با توجه به اینکه بنزین کمتر از 70 ، 80 سنت وارد نمی‌شود با محاسبه آن، میزان یارانه مشخص خواهد شد. این عضو کابینه دولت در خصوص نظر وزارت نفت در زمینه افزایش قیمت بنزین، شیوه دادن یارانه یا سهمیه‌بندی جدید هم توضیح داد: دولت باید درباره میزان یارانه سوخت تصمیم بگیرد. بحثی در دولت در جریان است تا ببینیم آیا ممکن است دولت مجبور شود برای امسال هم تصمیم بگیرد، اما برای سال آینده و فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حتماً تصمیم‌گیری خواهد شد. آنچه که باید در خصوص واردات بنزین در دولت‌های قبلی گفت این است که برخلاف ادعای دولت‌های نهم و دهم در خصوص خودکفا شدن در میزان واردات بنزین، نه‌تنها این میزان به صفر نرسیده بود بلکه مدیریت نادرستی که بعد از اجرای هدفمندی صورت گرفت، در نهایت کاهش مصرف را کنار زد و مصرف بنزین به شدت افزایش یافت. از آنجایی که دولت دهم پیش از این شعار «قطع واردات بنزین» را به افتخار خود تبدیل کرده بود، دولت یازدهم با انتقادهای بسیاری در خصوص از سرگیری این واردات مواجه شد اما نگاهی دقیق‌تر به میزان واردات مواد «اکتان‌زا» در سال‌های فعالیت دولت دهم حاکی از آن است که دولت نهم و دهم به خوبی نام «واردات بنزین» را به «مواد اکتان‌زا» تغییر داده بود تا بتواند نام خود را در قطع واردات بنزین به ثبت برساند. این در حالی است که پیش از این به دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور زنگنه اعلام کرده بود احتمالا ایران باید دست به واردات بنزین بزند که در واکنش به این گفته، برخی نمایندگان مجلس خواستار آن شده بودند که برای این واردات ابتدا دولت از مجلس مجوز بگیرد. اما سخنان روز گذشته زنگنه نشان داد که قبل از اخذ مجوز واردات از مجلس این پروسه واردات بنزین در دولت‌های قبلی انجام می‌شد و دولت یازدهم قرار نیست دست به کار جدیدی بزند.

قیمت نفت کف ندارد

زنگنه همچنین در خصوص قیمت جهانی نفت و موافقت ایران با این نرخ گفت: نمی‌توانم بگویم قیمت نفت چقدر باید باشد و بازار باید قیمت نفت را تعیین کند. وزیر نفت با بیان اینکه برای وزارت نفت بیش از قیمت آنچه مهم است بشکه‌هایی است که بتواند به بازار بفرستد و سهمش را در تولید نفت افزایش دهد، گفت: این مسئله مهم‌تر از قیمت است، چون وقتی قیمت بالا باشد و در آن سهم نداشته باشیم دیگران استفاده آن را می‌برند. وی با اعلام اینکه زمانی از قیمت بالای نفت دفاع می‌کنم که من هم سهم خودم را در بازار آن داشته باشم، تاکید کرد: حتی هیچ کفی هم برای قیمت نفت قائل نیستم و برای من فقط این مهم است که سهم بازار نفت ایران بالا برود و برای برگشتن به ظرفیت تولید 4 میلیون بشکه در روز، هر کاری می‌کنم. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در خصوص اینکه تاکنون چه میزان تولید نفت افزایش یافته است، اعلام کرد: با تلاش 4 شرکت مهم تولیدی مناطق نفت‌خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرکزی و اروندان، ظرفیت تولید در حال افزایش است. وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده باید ظرفیت تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد، تاکید کرد: از این رو سیاست‌ها و برنامه‌هایی تدوین و در حال اجراست.

لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=54915  

 http://fa.botianews.com/1392/07/76506

۹۲/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">