پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۱۰ ب.ظ

۰

مناظره برسر یارانه ثروتمندان - ۶

دور دوم مناظره یارانه‌ای داغ شد/قدیری ابیانه: دولت سالانه معادل ۱۰۰۰ تن طلا یارانه انرژی می دهد

خبرگزاری تسنیم: در دور دوم مناظره یارانه ای امروز، بحث ‌ها بین راغفر، قدیری ابیانه و پژویان بالا گرفت و در حالی که قدیری ابیانه معتقد است، باید کل سهیمه‌های سوخت حذف شود، راغفر خطاب به قدیری ابیانه گفت: اظهارنظر شما مانند رئیس دولت قبل است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از آنکه موافقان و مخالفان حذف یارانه ثروتمندان هر یک به مدت 5 دقیقه از طریق حضور در پشت تریبون مناظره تلوزیونی به اعلام نظرات خود پرداختند نوبت به دور دوم مناظره و بحث گروهی بر سر حذف یارانه دهک‌های بالا رسید.

محمدحسن قدیری ابیانه در دور دوم مناظره اظهار داشت: آقای پژویان گفت که نباید به ثروتمندان یارانه داد، من گفتم هم‌اکنون داریم این کار را می‌کنیم آقای قادری اشاره کرد علی‌رغم ندادن یارانه به ثروتمندان کسری بودجه حل نمی‌شود.

وی افزود: ما روزانه برای مصرف بنزین یک تن طلا و در مجموع مصرف روزانه بنزین، گازوئیل و نفت سفید روزانه معادل 3 تن طلا یارانه می‌دهیم، آیا راه بهتری برای صرف این پول وجود ندارد؟ آیا نمی‌توان این پول را به جای یارانه در مصرف سوخت به توسعه میادین مشترک و ایجاد اشتغال اختصاص داد؟

این کارشناس مدیریت استراتژیک تصریح کرد: ظرف یک سال، یارانه‌ای که دولت بابت مصرف نفت سفید، گازوئیل و بنزین می‌دهد معادل یک هزار تن طلا است در حالی که تولید طلای کشور سالانه 2 تن و کل معادن طلای کشور 340 تن است و این به این معنی است که به اندازه 5 قرن تولید طلای کشور در طول یک سال یارانه برای ارزانی سوخت اختصاص می دهیم.

احمد میدری در ادامه خطاب به قدیری ابیانه گفت: این مسائلی که می‌گویید مربوط به مرحله دوم می‌شود، بحث ما این است که در وهله فعلی و در مرحله اول باید چه کنیم؟ اینکه در مرحله دوم چه شود را لطفا برای بحث دیگری قرار دهید.

* قدیری ابیانه: باید کل سهیمه‌های سوخت حذف شود/ راغفر: اظهارنظر شما مانند رئیس دولت قبل است

قدیری ابیانه افزود: ثروتمندان در وهله فعلی دارند 30 برابر فقرا سهم می‌برند.

مرتضی حیدری مجری این مناظره اظهار داشت: در بهترین شرایط ما یک هزار و 800 میلیارد تومان درآمد داریم اما داریم 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم، لطفا در این خصوص که این از کجا می‌آید و باید چه کنیم.

قدیری ابیانه تصریح کرد: ما هر 5 روز و خورده‌ای داریم یک هزار میلیارد تومان به سوخت یارانه می‌دهیم به نظر من اولا باید کل سهمیه‌های سوخت حذف شود و سه دهک پردرآمد نیز از دریافت یارانه حذف شوند.

حسین راغفر در ادامه اظهار داشت: این اظهارات شما عین عبارت‌های رئیس دولت نهم و دهم است، اینکه در جامعه ما برخی 6 خودرو دارند و دارند به زیان دیگران عمل می‌کنند همان عباراتی است که پیش از این بیان شد.

وی افزود: وقتی پرداخت یارانه‌ها شروع شد بنزین 100 تومان و دلار 900 تومان بود بعد از آن بنزین به 400 و دلار به 1000 تومان رسید در آن وقت عنوان شد بنزین با لیتری 30 سنت یکی از دلایل افزایش قاچاق است و براساس این سیاست‌ها قیمت‌ها به شدت افزایش یافت و دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به افزایش نرخ ارز کرد، هر لیتر بنزین 12 سنت شد اما مطمئناً الان قاچاق به شدت بیشتر از قبل از اجرای این قانون است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این رویکرد متعلق به یک دور باطل است، افزود: اصلا من می‌گویم به جای افزایش قیمت بنزین به 3 هزار یا 4 هزار تومان آن را به 10 هزار تومان افزایش دهید اما کی قرار است این دور باطل متوقف شود چون در نهایت گروه‌های فقیر بازنده هستند.

جمشید پژویان تصریح کرد: من استدعا دارم که حرف‌هایمان بر مبانی اقتصاد باشد، کاهش ریال ربطی به یارانه نداشت.

وی افزود: اگر الفبای اقتصاد را بدانیم با کاهش‌  درآمدهای ارزی و تحریم بود که ارزش ریال کاهش پیدا کرد.

حسین راغفر در جواب گفت: اگر به همان الفبای اقتصاد توجه کنیم می‌بینیم که تئوری‌های اقتصادی فقط در کتاب نیست بلکه دارد مردم را له می‌کند.

پژویان در پاسخ گفت: در دهه 70 میلادی تمام کشورهای صنعتی، اقدام به افزایش قیمت حامل‌های انرژی کردند.

راغفر پاسخ داد: کشورهای صنعتی پیش از آن بسترهای توسعه صنعتی را فراهم کرده بودند.

پژویان گفت: دلیلش اصلاح قیمت‌های نسبی در اقتصاد است، وقتی زیربنای قیمت‌های نسبی به هم بریزد آن اقتصاد محکوم به فناست.

وی ادامه داد: قیمت حامل‌های انرژی در ایران نسبت به سایر قیمت‌ها به هم ریخت و این باعث شد مثلاً ریسنده ما یک کیلو نخ را با 100 واحد انرژی تولید کند اما در جای دیگر دنیا آن را با 20 واحد تولید کنند.

پژویان: تورم یکسال بعد از هدفمندی 11 تا 12 درصد بود

جعفر قادری اظهار داشت: در شرایط تحریم که تولیدکننده‌ها امکان استفاده از تکنولوژی‌های جایگزین را نداشتند و جایگزینی نهاده‌ها وجود نداشت افزایش نرخ تولید موجب افزایش قیمت‌ها شد. نقدینگی وارد قیمت سکه و ارز و دلار شد و این دور باطل را ایجاد کرد.

پژویان گفت: تورم یکسال بعد از هدفمندی 11 تا 12 درصد بود.

قادری در پاسخ گفت: این مساله به خاطر کنترل‌هایی بود که دولت انجام داد.

پژویان تصریح کرد: اگر کنترل به این شدت اعمال می‌شد، قطعاً بازارهای سیاه در حاشیه به وجود می‌آمد.

احمد میدری اذعان داشت: براساس همان  الفبای اقتصاد وقتی 40 هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهد و 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم تورم ایجاد می‌شود، این همان کاری بود که در ایران صورت گرفت.

پژویان ادامه داد: اگر خطایی در اجرای قانون صورت گرفته نمی‌توان ادامه آن را با همان خطا به پیش برد.

۹۲/۰۸/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">