پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۳ ق.ظ

۱

هزینه هر ثانیه آگهی در صدا و سیما و ...

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۳ ق.ظ

اگر بخواهیم ملاکی کمی برای ارزش فضای رسانه ها در نظر بگیریم نرخ این آگهی ها مناسب است هرچند این ملاک ناکافی است.

اگر ارزش آگهی ها در رسانه های مختلف داخلی و خارجی را مد نظر قرار دهیم آنگاه می توانیم به ارزش مثلا یک کنفرانس یا مصاحبه مطبوعاتی با توجه به فضاهایی که در ایران و جهان اختصاص می یابد پی ببریم.

گاه ممکن است یک مصایحبه یا موضعگیری حتی تا صدها میلیون دلار فضای رسانه ای رادر جهان به خود اختصاص دهد.

با این وصف مشخص می شود که چرا کشورها برای صید فضای رسانه ای برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند. امری که ما در ایران از آن غافلیم.

قیمت هر ثانیه آگهی در برنامه «90»  6‌میلیون‌ و 286 ‌هزار و 400‌ تومان است.

هر برنامه در رادیو و تلویزیون دارای یک «طبقه» است که هزینه تبلیغات نیز با توجه به همین طبقه در هر برنامه مشخص می‌شود.

به گزار ش قدس آنلاین به نقل از الف : هزینه پیام‌های بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه و ضریب ماه‌های سال، مشخص می‌شود. مثلا در شبکه اول سیما، در مهر 92، برنامه ساعت هفت صبح دارای طبقه 20 است و برنامه ترکیبی ساعت 16:45، دارای طبقه 17 است.

صداوسیما مقررات بسیار مفصلی هم درباره نوع نشان‌دادن آگهی‌ها، حک آرم شرکت، رپورتاژ آگهی و مسایل مشابه آن دارد. در انتهای هر سال، اداره کل بازرگانی صداوسیما قیمت پایه هر ثانیه آگهی در هر طبقه را برای سال بعد مشخص می‌کند. این قیمت پایه در هر ماه از سال، به جز فروردین، ‌درصدی نیز افزایش می‌یابد که بیشترین آن مربوط به ماه اسفند با 60‌درصد افزایش قیمت پایه آگهی نسبت به فروردین‌ماه است.

هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، دو‌هزارتومان و در طبقه 35 که بالاترین طبقه آگهی‌‌هاست، یک‌ میلیون‌ و80‌ هزار‌ تومان قیمت دارد. البته برای برخی از برنامه‌های بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، ‌درصدی هم اضافه می‌شود. این روزها، گران‌ترین آگهی به برنامه ورزشی «90» تعلق دارد که هر ثانیه آن هشت‌میلیون‌و143‌هزارو200‌تومان قیمت دارد.

انواع آگهی در قراردادهای سازمان صداوسیما شامل «گزارش آگهی» (رپورتاژ)، «حک آرم»، «دعوت به تماشا»، «زیرنویس»، «بین برنامه» و «بعد از برنامه» است. در هر دو نوع قرارداد یک و دو که در اداره کل بازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین 60 تا 70‌درصد نرخ طبقه آن برنامه است. قیمت هر ثانیه حک آرم شرکت‌ها در یک برنامه 50‌ درصد نرخ طبقه آن است. قیمت دعوت به تماشای برنامه‌ها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه متفاوت است و بین 80‌ درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامه‌هاست. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهی‌‌های بین برنامه، بین 5/1 تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است.

بنابراین، قیمت هر ثانیه آگهی در برنامه «90» با قرارداد نوع یک، 6‌میلیون‌ و 286 ‌هزار و 400‌ تومان است. قیمت آگهی بعد از یک برنامه هم بین 60 تا 80‌درصد نرخ طبقه هر برنامه هزینه دارد.

ملاحظات: اگر بخواهیم ملاکی کمی برای ارزش فضای رسانه ها در نظر بگیریم نرخ این آگهی ها مناسب است هرچند این ملاک ناکافی است.

اگر ارزش آگهی ها در رسانه های مختلف داخلی و خارجی را مد نظر قرار دهیم آنگاه می توانیم به ارزش مثلا یک کنفرانس یا مصاحبه مطبوعاتی با توجه به فضاهایی که در ایران و جهان اختصاص می یابد پی ببریم.

گاه ممکن است یک مصایحبه یا موضعگیری حتی تا صدها میلیون دلار فضای رسانه ای رادر جهان به خود اختصاص دهد.

با این وصف مشخص می شود که چرا کشورها برای صید فضای رسانه ای برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند. امری که ما در ایران از آن غافلیم.

۹۲/۰۸/۰۸

نظرات  (۱)

۰۹ آبان ۹۲ ، ۰۶:۵۸ محمدرضا خسروی
بایدم برنامه نود گرانترین قیمت لحظات تبلیغ رو داشته باشه چون دقیقا بیشترین میزان عوام ساده تحت تاثیر رسانه یکجا تلویزیون جمعند .در ثانی تعداد تماشاچیان برنامه نود اونقدر هم که غلو می کنند نیست چون اگه با توجه به تعداد پیامک های دریافت شده میگن بعضی از بیندگانشون 60 تا اس ام اس میدن تو خود برنامه عوام پسندانشون دیدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">