هزینه هر ثانیه آگهی در صدا و سیما و ...
اگر بخواهیم ملاکی کمی برای ارزش فضای رسانه ها در نظر بگیریم نرخ این آگهی ها مناسب است هرچند این ملاک ناکافی است.
اگر ارزش آگهی ها در رسانه های مختلف داخلی و خارجی را مد نظر قرار دهیم آنگاه می توانیم به ارزش مثلا یک کنفرانس یا مصاحبه مطبوعاتی با توجه به فضاهایی که در ایران و جهان اختصاص می یابد پی ببریم.
گاه ممکن است یک مصایحبه یا موضعگیری حتی تا صدها میلیون دلار فضای رسانه ای رادر جهان به خود اختصاص دهد.
با این وصف مشخص می شود که چرا کشورها برای صید فضای رسانه ای برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند. امری که ما در ایران از آن غافلیم.
قیمت هر ثانیه آگهی در برنامه «90» 6میلیون و 286 هزار و 400 تومان است.
هر برنامه در رادیو و تلویزیون دارای یک «طبقه» است که هزینه تبلیغات نیز با توجه به همین طبقه در هر برنامه مشخص میشود.
به گزار ش قدس آنلاین به نقل از الف : هزینه پیامهای بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه و ضریب ماههای سال، مشخص میشود. مثلا در شبکه اول سیما، در مهر 92، برنامه ساعت هفت صبح دارای طبقه 20 است و برنامه ترکیبی ساعت 16:45، دارای طبقه 17 است.
صداوسیما مقررات بسیار مفصلی هم درباره نوع نشاندادن آگهیها، حک آرم شرکت، رپورتاژ آگهی و مسایل مشابه آن دارد. در انتهای هر سال، اداره کل بازرگانی صداوسیما قیمت پایه هر ثانیه آگهی در هر طبقه را برای سال بعد مشخص میکند. این قیمت پایه در هر ماه از سال، به جز فروردین، درصدی نیز افزایش مییابد که بیشترین آن مربوط به ماه اسفند با 60درصد افزایش قیمت پایه آگهی نسبت به فروردینماه است.
هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، دوهزارتومان و در طبقه 35 که بالاترین طبقه آگهیهاست، یک میلیون و80 هزار تومان قیمت دارد. البته برای برخی از برنامههای بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، درصدی هم اضافه میشود. این روزها، گرانترین آگهی به برنامه ورزشی «90» تعلق دارد که هر ثانیه آن هشتمیلیونو143هزارو200تومان قیمت دارد.
انواع آگهی در قراردادهای سازمان صداوسیما شامل «گزارش آگهی» (رپورتاژ)، «حک آرم»، «دعوت به تماشا»، «زیرنویس»، «بین برنامه» و «بعد از برنامه» است. در هر دو نوع قرارداد یک و دو که در اداره کل بازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین 60 تا 70درصد نرخ طبقه آن برنامه است. قیمت هر ثانیه حک آرم شرکتها در یک برنامه 50 درصد نرخ طبقه آن است. قیمت دعوت به تماشای برنامهها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه متفاوت است و بین 80 درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامههاست. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهیهای بین برنامه، بین 5/1 تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است.
بنابراین، قیمت هر ثانیه آگهی در برنامه «90» با قرارداد نوع یک، 6میلیون و 286 هزار و 400 تومان است. قیمت آگهی بعد از یک برنامه هم بین 60 تا 80درصد نرخ طبقه هر برنامه هزینه دارد.
ملاحظات: اگر بخواهیم ملاکی کمی برای ارزش فضای رسانه ها در نظر بگیریم نرخ این آگهی ها مناسب است هرچند این ملاک ناکافی است.
اگر ارزش آگهی ها در رسانه های مختلف داخلی و خارجی را مد نظر قرار دهیم آنگاه می توانیم به ارزش مثلا یک کنفرانس یا مصاحبه مطبوعاتی با توجه به فضاهایی که در ایران و جهان اختصاص می یابد پی ببریم.
گاه ممکن است یک مصایحبه یا موضعگیری حتی تا صدها میلیون دلار فضای رسانه ای رادر جهان به خود اختصاص دهد.
با این وصف مشخص می شود که چرا کشورها برای صید فضای رسانه ای برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند. امری که ما در ایران از آن غافلیم.