پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۱:۱۲ ق.ظ

۱

اخیرا جناب حجت الاسلام و المسلمین قاسم روانبخش فرموده اند: اگر طرح هدفمندی یارانه‌ها اشتباه بوده، آن را کنار بگذارید و قیمت گازوئیل، بنزین، نفت، گاز، آب، برق، نان، تلفن و قیمت‌های دیگری که به تبع این‌ها افزایش یافته مانند کرایه‌ها و کالاهای اساسی، همه به حال قبلی برگردد؛ در این‌صورت حذف یارانه‌ها توجیه پذیر است.

با همه احترامی که برای ایشان قائلم این فرمایش ایشان هر چند مردم پسند است لیکن غیر منطقی است.

مگر در زمانی که تثبیت قیمت ها در ابتدای مجلس هفتم به تصویب رسید تورم نداشتیم؟

مگر در همین امسال که قیمت سوخت افزایش نداشت شاهد تورم لجام گسیخته نبودیم؟

مشکل تورم بیش از هر چیز به فرهنگ کار و مصرف و به عبارتی به عرضه و تقاضا بر می گردد.

در دو کتاب زیر شرح لازم بر این امور داده ام:


یادداشت/ قاسم روانبخش

قیمت‌ها را به قبل از اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها برگردانید

خبرگزاری فارس: قیمت‌ها را به قبل از اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها برگردانید

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی طی یادداشتی که در اختیار این خبرگزاری قرار داده است، به انتقاد از وعده صد روزه دولت و عدم حل مشکلات اقتصادی پرداخت و گفت: مردم در انتخابات 24 خرداد به شعار اقتصادی آقای روحانی رأی دادند؛ چرا که ایشان وعده داد یارانه‌ها را ادامه‌دهد و یارانه کالایی نیز پرداخت کند. مهم‌ترین شعار آقای روحانی تشکیل دولت «تدبیر و امید» بود. ایشان تاکید می‌کرد باید با تدبیر به گونه‌ای عمل کرد که هم سانتریفیوژها بچرخند هم زندگی مردم و با روش‌های دیپلماتیک هم فناوری هسته‌ای کامل شود هم پرونده از شورای امنیت سازمان ملل خارج گردد و هم تحریم‌ها لغو شوند. شاید شعار تغییر و تحول در 100 روزه اول دولت نیز با همین نگاه مطرح می‌شد.

وی در ادامه این یادداشت با اشاره به گذشت سه ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: از یارانه‌ کالایی خبری نیست بلکه ادامه پرداخت یارانه قبلی نیز با ادعای خالی بودن خزانه با مشکل مواجه شده است. دولت ادعا می‌کند ماهانه کم‌تر از هزار میلیارد تومان از محل حامل‌های انرژی درآمد دارد ولی باید بیش از سه هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم پرداخت کند و این سنت اشتباهی بوده است که در دولت قبلی نهادینه شده است. برخی مسوولان هم با این زمینه‌سازی‌ها که خزانه خالی است، با جیب خالی نمی‌توان به سفر استانی رفت، هدفمندی کاری علمی نبوده است و ... به دنبال حذف یارانه‌ها هستند.

عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی بر همین اساس ادامه داد: اکنون سوال مردم این است که اولا دولت قبلی چگونه هم یارانه پرداخت می‌کرد، هم حقوق کارمندان را می‌داد، هم کار عمرانی می‌کرد، هم با جیب پر به سفرهای استانی می‌رفت و هم ده‌ها میلیارد دلار بدهی‌های کشور را پرداخت کرد و در آخرین روز هم 130 میلیارد دلار در صندوق‌های ارزی و توسعه برای دولت بعدی، به ارث گذاشت؟ ثانیا، بر فرض که دولت قبلی اشتباه کرده‌، اصلاح آن چگونه باید باشد؟ آیا می‌توان گفت نصف کار دولت قبلی صحیح بوده و نصف دیگر آن اشتباه؟! مثلا این که قیمت‌ها را افزایش داده خوب است ولی این که از طریق افزایش قیمت‌های حامل‌های سوخت، درآمد حاصل از آن را به عنوان یارانه مستقیم به مردم می‌داده اشتباه بوده است؟! پس باید بخش دوم را اصلاح کنیم و به مردم یارانه ندهیم؟! مردم حق دارند بگویند این نوع قضاوت یکجانبه و به نفع دولت است. طبیعی است که هر کس تنها به خانه قاضی برود راضی بر‌می‌گردد. پیشنهاد اساسی این است که اگر طرح هدفمندی یارانه‌ها اشتباه بوده، آن را کنار بگذارید و قیمت گازوئیل، بنزین، نفت، گاز، آب، برق، نان، تلفن و قیمت‌های دیگری که به تبع این‌ها افزایش یافته مانند کرایه‌ها و کالاهای اساسی، همه به حال قبلی برگردد؛ در این‌صورت حذف یارانه‌ها توجیه پذیر است. به نظر می‌رسد تئوریسین‌های اقتصادی دولت یازدهم همان نظریه‌پردازان دولت کارگزاران باشند که افزایش قیمت‌ها را بدون پرداخت یارانه‌ مجاز می‌دانستند و سالانه گرانی حدود30 درصدی را بر مردم تحمیل می‌کردند.

روانبخش در پایان این یادداشت با انتقاد از نداشتن طرح اقتصادی در دولت یازدهم متذکر شد: در سه ماهه گذشته روشن شد که دولت تدبیر و امید طرح چندان روشن اقتصادی ندارد که بتواند روح امید را در دل مردم تقویت کند. ظاهرا مهم‌ترین طرح اقتصادی دولت به طرح بیرونی‌ها اختصاص دارد؛ یعنی منتظرند غربی‌ها تحریم‌ها را بردارند و دلارهای بلوکه شده ما را آزاد کنند تا بتوانند با دلارهای آزاد شده و رفع تحریم‌ها برنامه‌ای بریزند. حال سؤال اساسی نخبگان کشور این است که چنان چه به هر دلیل تحریم‌ها شکسته نشود و دلارها نیز آزاد نشود چه باید کرد؟ آیا برای اداره کشور بر فرض ادامه تحریم نباید برنامه‌ای داشت؟! آیا دولت امید یعنی فقط امید به حذف تحریم‌ها و امید به دروازه‌های بیرونی؟!.

۹۲/۰۸/۲۲

نظرات  (۱)

۲۲ آبان ۹۲ ، ۰۸:۲۹ محمدرضا خسروی

دولت اگه کسر بودجه داره پس چرا سراغ مالیات از ثروتمندان نمیره اپسیلونی شک ندارم که ایران الان بهشت ثروتمندان در کل جهانه چون تمام سوروسات آرامش و راحتی رو برای قشر مرفهش فراهم میکنه و هیچ میلی به گرفتن مالیات ازشون  نداره.

مالیات از ثروتمندان ستم نیست عین منطق و عدالته ، ثروتمندان کشور ثروت خودشونو  از کجا آوردن ؟غیر اینه که از امنیت و انرژی و منابع عمومی و امکانات فراهم شده بدست آوردن ؟

بنابراین ما نمیگیم همه ثروتشون رو بلکه بخشی از ثروتشون رو که با مردم شریک هستند.

پاسخ:
مالیات که نمی گیریم هیچ! یارانه ای که بابت ارزانی سوخت دریافت می دارند بیش از 30 برابر فقیرترین ها است!!! آنوقت دولت و مجلس جرات نمی کنند یارانه آنها را حذف کنند و بدبختی بزرکتر این است که فقیرترها فکر می کنند که اگر دولت یارانه سوخت رو حذف کنه فقیرا زیر دست و پا له می شوند. حال آنکه اصل بحث این است که این پول ها یک جای بهتری به نفع مردم و کشور هزینه بشوند.
مظالعه کتاب کتاب توهم نفتی و اقتصاد استراحتی؛ برنامه رهایی از اقتصاد نفتی را توصیه می کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">