پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۱۶ ق.ظ

۰

توافق ژنو نه جای عزاداری دارد نه جای جشن.

اگر آمریکا تمام تحریم ها را بردارد 10 تا 15درصد مشکل اقتصادی حل خواهد شد و بیشتر مشکلات اقتصادی ما داخلی است.

سرویس سیاسی خبرنو- دکتر محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفتگوی اختصاصی با خبر نو در خصوص تعبیر نرمش قهرمانه مقام معظم رهبری گفت: یک کشتی گیر ممکن است در حین کشتی برای اجرای یک تکنیک قدمهایی به عقب بردارد ولی هدف اصلی او پیروزی بر حریف است و اگر با دیپلماتهای غربی مذاکره می شود باید مواظب بود که ضربه نخوریم زیرا هدف اصلی غرب ضربه زدن به نظام اسلامی است و خانم شرمن در کنگره آمریکا می‌گوید که ما الان نمی توانیم تحریمی به عنوان تحریم هسته‌ای انجام دهیم ولی تحت عنوان غیر هسته‌ای می شود و به خاطر همین در توافق ژنو خیلی اصرار داشتند که عنوان هسته‌ای در کنار کلمه تحریم بیاید تا بتوانند در بخش های دیگر تحریم جدید داشته باشند و یا قطعنامه شورای امنیت که علیه ما صادر شده است هم برای مسائل هسته ای و هم موشکی است و بنابراین اگر ما در زمینه هسته‌ای به توافق برسیم به معنای ختم تحریم ها نیست و همانطور که جان کری گفت تا زمانی که حمایت ایران از سوریه و حزب ا... لبنان ادامه دارد تحریم ها کاهش پیدا نخواهد کرد و یا در خصوص برنامه موشکی ایران هم ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: البته این مواضع خوشبختانه دارد دستکش مخملی را از دست آهنین و زنگ زده آمریکا و غرب بیرون می‌کشد و ماهیت اصلی خودشان را نشان می دهند.

سفیر سابق ایران در مکزیک در پاسخ به این سوال که چرا این نرمش قهرمانانه در دولت قبل مطرح نشد اظهار داشت: برداشت بنده این است که این موضوع می توانست در دولت قبل هم مطرح شود ولی یکی از دلایل طرح آن، حماسه سیاسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری است و البته حماسه سیاسی مردم در انتخابات سال 88 بسیار گسترده تر از امسال بود ولی متاسفانه فتنه گران این فرصت و حماسه را تخریب کردند که فرصت هایی را از ما گرفت و دشمن را امیدوار کرد و باعث شد که تحریم‌ها بیشتر شود و دیگر اینکه در این اواخر آقای احمدی‌نژاد از مواضع اصول گرانه خود دور شد و شرایط سابق را نداشت.

وی اضافه کرد: مطلب دیگر اینکه در ایام انتخابات عمده نامزدها در خصوص شرایط کشور شروع به سیاه‌نمایی کردند و این گونه وانمود کردند که این مشکلات با تعامل و گفتگو با آمریکا حل می شود و یکی از دلایلی که به آقای روحانی رای دادند به خاطر این بود که تصور می کردند مشکلات اقتصادی که ناشی از مدیریت قبلی است و اگر مدیریت کشور تغییر کند این مشکلات هم حل خواهد شد و دوم اینکه وانمود کردند با یک لبخند و مذاکره با آمریکا می توان چند میلیارد دلار پول بدست آورد. بخشی از جامعه به این باور رسیده بود که اگر مثلاَ به جای مواضع قاطع علیه دشمن، لبخند بزنیم و گفتگوی دیپلماتیک داشته باشیم دشمنی ها می تواند به دوستی تبدیل شود که آقای روحانی و ظریف از جمله کسانی بودند که این گونه فکر می کردند. لذا رهبری با وجود بدبینی نسبت به آن یک فرصتی به آنها داد که این مذاکرات را دنبال کنند.

دکتر قدیری ابیانه درادامه گفت: اما در این مذکرات یک فایده بزرگ نهفته است زیرا اگر آن طور که آقای روحانی و ظریف فکر می کنند محقق شود و یک نتیجه برد برد حاصل شود خوب است؛ ولی اگر غیر از این شد آن قشر از جامعه که فریب خورده بودند متوجه می شوند که خصومت آمریکا عمیق تر از این حرفهاست و ربطی به مواضع این مسئول و آن مسئول ندارد و با لبخند و مذاکره این خصومتها حل نمی‌شود.

وی در خصوص قرائت مختلف طرفین توافق از محتوای توافق گفت: در توافقنامه عبارت غنی سازی را به رسمیت می شناسیم وجود ندارد ولی آمده که ایران تا 5درصد می‌تواند غنی سازی کند ولی حق غنی سازی ما چیزی نیست که موکول به نظر آنها باشد. حق ما در NPT آمده است و آنها در شورای امنیت خواستند که این حق را از ما بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شش ماه دیگر قرار است امتیازات بیشتری بدهیم اظهار داشت: البته ما از ابتدا قصد تولید سوخت 20درصد نداشتیم ولی ما به صفحات آن برای راکتور تحقیقاتی برای تولید رادیو دارو نیاز داریم. ما در گذشته اینها را می خریدیم و این بار هم تقاضا کردیم ولی آنها ندادند و فکر هم نمی کردند ما بتوانیم تولید کنیم ولی دانشمندان توانستند تولید کنند و امروز ما به واردات صفحات نیازی نداریم و حتی می توانیم صادر کنیم و توانستیم نیاز چند سال آینده را تأمین کنیم.

وی افزود: اما اینکه آنها اعلام پیروزی می کنند که جلوی ایران را از هسته ای شدن گرفتند برای این است که نیاز تبلیغاتی خودشان را تامین کنند و گرنه خودشان هم می دانند که ایران به دنبال بمب هسته ای نبوده و نیست. این توافق نه جای عزاداری دارد نه جای جشن. اگر آمریکا تمام تحریم ها را بردارد 10 تا 15درصد مشکل اقتصادی حل خواهد شد و بیشتر مشکلات اقتصادی ما داخلی است.

وی افزود: بنده تا حدودی بدبین هستم و امیدوار نیستم که مذاکرات به نتیجه برسد مگر اینکه با حماسه اقتصادی شرایط را دگرگون کنیم.

 مشروح مصاحبه اختصاصی خبرنو با دکتر قدیری ابیانه بزودی منتشر خواهدشد.

۹۲/۰۹/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">