پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶ ق.ظ

۰

 اسناد افشا شده از ادوارد اسنودن نشان می‌دهد، در سال مالی ۲۰۱۳ رقم سرسام آور ۵۲.۶ میلیارد دلار به فعالیت‌های جاسوسی اختصاص داده شده که عمده آن برای جاسوسی علیه ایران، روسیه، چین و کره شمالی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سند 178 صفحه‌ای که ادوارد اسنودن، مامرو سابق سیا آن را منتشر کرده، مربوط به بودجه آژانس امنیت ملی آمریکاست و اهداف جاسوسی این سازمان و شکست‌ها و موفقیت‌های آن  و همین طور 16 سازمان ریزودرشت جاسوسی آمریکا را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد این سازمان‌ها در مجموع دارای 107035 کارمند هستند.

آمریکا در 5 حوزه حیاتی فاقد اطلاعات در مورد برنامه‌های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ است و از اغراض کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هم اطلاع ندارد.

به طور کلی بودجه جاسوسی یاد شده در 5 حوزه مهم متمرکز شده که عبارتند از مقابله با تروریسم، متوقف کردن تولید سلاح‌های هسته ای و غیرمتعارف، هشدار به رهبران آمریکا در مورد رویدادهای مهم در خارج از این کشور، دفاع در برابر توطئه های خارجی و اجرای عملیات سایبری.

بر طبق این سند دولت آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر تغییرات ساختاری اساسی در نهادها و برنامه های جاسوسی خود به وجود آورده و 500 میلیارد دلار بودجه را به این امر اختصاص داده تا دیگر 11 سپتامبر تازه ای در این کشور رخ ندهد.

سازمان‌های جاسوسی آمریکا سالانه د‌ه‌ها میلیارد دلار بودجه را صرف جاسوسی از دیگر کشورها کرده‌اند، با این حال نتوانسته‌اند به موقع تهدیدات امنیت ملی را شناسایی کنند.
 
اگر چه دولت آمریکا از سال 2007 اطلاعاتی کلی در مورد فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی خود را منتشر می‌کند، اما هرگز در مورد نحوه استفاده از این بودجه‌ها و اهداف جاسوسی این کشور خبری منتشر نشده بود.

سند 178 صفحه‌ای اسنودن که مربوط به بودجه آژانس امنیت ملی آمریکاست، اهداف جاسوسی این سازمان و شکست‌ها و موفقیت‌های آن  و همین طور 16 سازمان ریزودرشت جاسوسی آمریکا را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد این سازمان‌ها در مجموع دارای 107035 کارمند هستند.

در این فایل فناوری‌های مورد استفاده، فعالیت‌های انجام شده و اقدامات برنامه‌ریزی شده تشریح شده‌اند و البته روزنامه واشنگتن پست همه این اطلاعات را افشا نکرده و به بهانه نگرانی از حفظ امنیت ملی آمریکا، صرفا به بازنشر کلیات و جداول آن اکتفا کرده است.

ترس از پیدایش تروریست‌های داخلی در آمریکا که بدون جلب حمایت خارجی به اهدافی در این کشور حمله کنند، به وضوح در این اسناد وجود دارد.

• تشدید وابستگی به فناوری‌های پیشرفته برای جاسوسی از ایران

نکته مهم دیگر در این گزارش تشدید وابستگی به فناوری‌های پیشرفته در سازمان‌های جاسوسی آمریکا به منظور جبران ضعف‌های نیروهای انسانی است. سیستم‌ها و حسگرهای پیشرفته رایانه ای تمامی تحرکات هسته‌ای کره شمالی را زیرنظر دارند تا کاخ سفید به سرعت از ایجاد تاسیسات جدید هسته ای در این کشور مطلع شود.

 عکس برداری، تهیه نمونه‌های هوایی و استفاده از تصاویر مادون قرمز نیز به همین منظور صورت می گیرد.

اما در مورد ایران نیز فناوری‌های پیشرفته کنترل و نظارت به جاسوسان آمریکایی کمک کرده‌اند تا سایت‌های هسته ای احتمالی را که در عکس های ماهواره ای قابل تشخیص نیستند شناسایی کرده و به جاسوسی در مورد آنها بپردازند.

آژانس امنیت ملی آمریکا در سوریه هم فعال است و ارتباطات رمزگذاری نشده میان افسران نظامی برجسته را شنود می کند. همچنین حسگرهای زمینی نیز در نزدیک سایت‌های تسلیحاتی قاچاق در سوریه و در دیگر کشورها نصب شده اند.

آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین ترافیک اینترنت و همین طور تماس های تلفنی و ایمیل ها را کنترل کرده و از این طریق اطلاعاتی در مورد اهداف عملیاتی القاعده به دست آورده بود.

شنودهای سایبری برای کمک به هدایت هواپیماهای بدون سرنشین، جاسوسی از رهبران کره شمالی و ارزیابی برنامه های دولت روسیه در صورت وقوع حملات تروریستی در مسکو مورد استفاده قرار می گیرند.

نزدیک به 35 هزار نفر در قالب برنامه‌ای موسوم به رمزنگاری تلفیقی برای آژانس امنیت ملی و ارتش آمریکا کار می کنند تا رمزهای ارتباطی و مخابراتی دولت های رقیب را بشکنند.

 سازمان سیا هم 1.7 میلیارد دلار از بودجه خود را به جمع آوری اطلاعات با استفاده از فناوری های پیشرفته اختصاص داده و از جمله برنامه‌ای مشترک موسوم به CLANSIG را با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا اجرا کرده تا ارتباطات رادیویی و تلفنی کشورهای متخاصم را هک کند.

 این آزانس همچنین به دنبال استفاده از سیستم‌های ردگیری خاصی است که نیاز به دسترسی فیزیکی به اهداف مخابراتی و ارتباطی را به حداقل رسانده یا به طور کامل برطرف می‌کنند.

سیا به همین منظور از حسگرهای بیومتریک خاصی برای تایید هویت و موقعیت نیروهای القاعده استفاده کرده است. این سیستم در هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا هم مورد استفاده بوده است.

۹۲/۱۰/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">