پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۱، ۱۲:۰۵ ق.ظ

۳

            اختصاصی/ کارشناس مسائل اقتصادی: مجلس باید در اجرای قانون هدفمندی، دولت را یاری کند

تهران1391/01/16 - کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ضروری است مجلس در اجرای هرچه بهتر قانون هدفمندی یارانه ها و جلوگیری از اتلاف سرمایه های عمومی، دولت را یاری کند.

'محمدحسن قدیری ابیانه' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سالانه 20 درصدی قیمت حامل های انرژی به دور از منطق اقتصادی است، گفت: بر اساس این مصوبه سال گذشته مجلس، قانون هدفمندی باید ظرف پنج سال اجرا شود که طبق آن قیمت بنزین امسال باید از 700 تومان به 840 تومان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در مصوبه نمایندگان نرخ تورم محاسبه نشده است، خاطرنشان کرد: این مصوبه معنای متوقف کردن اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است که آن هم به نوبه خود به معنای ادامه اتلاف سرمایه ها و بی عدالتی در توزیع ثروت عمومی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه ثروتی که به عنوان یارانه به بنزین اختصاص یافته به همه مردم تعلق دارد، اضافه کرد: این در حالی است که فقط صاحبان خودرو از این ثروت استفاده می کنند و در واقع از جیب اقشار محروم به صاحبان خودرو یارانه داده می شود.

قدیری ابیانه ادامه داد: اگر تورم سال گذشته را 20 درصد در نظر بگیریم باید قیمت بنزین 40 درصد افزایش یابد که به معنای افزایش 20 درصدی به علاوه نرخ تورم خواهد بود.

وی تصریح کرد:مجلس باید در مصوبه خود تجدید نظر کرده و دولت را یاری کند تا هر چه زودتر و بهتر قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی در حال حاضر قیمت نفت خام از قیمت بنزین گرانتر است و این به معنای ادامه اتلاف سرمایه های عمومی می باشد.

۹۱/۰۱/۱۷

نظرات  (۳)

سلام و درود خدمت آقای دکتر آقای دکتر فکر نمی کنید با توجه به این که هنوز فرهنگ و جو زمان قبل از هدفمندی یارانه ها در جامعه حاکم است که همه چیز بالخصوص سوخت بعد از عید گران می شود اجرای فاز دوم که باید سال قبل اجرا می شدولی به نظر بنده به دلیل انتخابات و مصلحت و اقتصاد آشفته چند ماه اخیر اجرا نشد البته خوب شد که نشد حداقل تااواسط اردیبهشت نباید عملیاتی شود؟چون(تا اونجایی که بنده اطلاع دارم و دیدم) بعضی کاسبا روزای بعد از عید حالت انبارداری به خودشون میگیرن اگه نگم احتکار حتی کوره های آجرپزی که با نفت قیمت سال قبل تولید کردند کمتر می فروشند و منتظرند که بنزین و سوخت گران شود تا اوناهم قیمتاشونو افزایش بدهندو این به ضرر دهک های پایین جامعه است. بنده متعجبم که چرا بعضی از مسئولان و رسانه ها به دولت فشار میارن که چرا زمان دقیق وجزئیات تصمیماتی که راجع به هدفمندی میگیرندرا اعلام نمیکند در حالی که هنوز بعضی فرهنگ های غلط که قبلا اشاره کردم هنوز توجامعه وجود دارد.
با سلام مجدد جناب آقای دکتر قدیری.منظور من از سوالم این نبود که طرح هدفمندی یارانه ها طرح بدی است.بلکه میخواهم ببینم شخص خود شما تا چه حد از نحوه ی اجرای این طرح راضی هستید.چون تا به حال آقای دکتر حسن عباسی بارها اعلام کرده اند که اقتصاد ما لیبرالیستی است و باید به سمت اقتصاد برکت مبنا برویم.می خواستم ببینم نظر شما چیست؟
پاسخ:
با سلام. هدفمند سازی ربطی به لیبرالیسم ندارد.. اقتصاد ما کاملا اسلامی نیست. باید به سمت اقتصاد اسلامی پیش برویم. در کتاب عوامل و موانع فرهنگی کار و یشرفت تا حدی به ملاک ها پرداخته ام. در مورد نحوه اجرا وضع موجود را بهتر از وضعیت قبلی می دانم ولی معتقدم بهتر از این می شد آن را اجرا کرد.
 با سلام جناب آقای دکتر قدیری.آیا این نحوه ی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها درست بوده؟
آیا شما این را قبول دارید که افرادی چون وزیر اقتصاد و آقای پژویان لیبرال هستند؟
اصولا آیا اقتصاد ما هم لیبرالی و مرکانتیلیستی نیست؟
با تشکر.
پاسخ:
هدفمندی یارانه ها یک اصل مسلم و مثبت است. چرا باید ثروتی که متعلق به همه مردم است به نسبت 40 بر یک به نفع ثروتمندترین اقشار و به ضرر اقشار فقیر هزینه شود؟ اقتصاد اسلامی به ما اجازه نمی دهد که ثروت عمومی را به نفع ثروتمندان و به ضرر فقرا هزینه کنیم.
به مقاله ای که در سال 1373 در این ارتباط نوشتهام توجه فرمایید:
مقاله 1373 قدیری: ضرورت حذف یارانه ها
هدفمندی یعنی ثروت به نحوه صحیح تری هزینه شود؟ آیا هدفمندی بد است؟ آیا عدالت لیبرالیستی است؟ در اقتصاد لیبرالیستی همه چیز مجاز است و حلال و حرام ندارد. و همه چیز به نفع ثروتمندتر ها است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">