پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۲ ب.ظ

۰

واقعی نشدن نرخ سوخت منشاء فساد است

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۲ ب.ظ

در میزگرد اقتصادی دانشگاه شیراز مطرح شد؛

این فرمول را از کجا آورده اند که برای له نشدن فقرا باید سهمشان را به ثروتمندان بدهیم

برای حفظ منافع ملی چاره‌ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم / واقعی نشدن نرخ سوخت منشاء فساد است

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، صادق شهبازی، فعال دانشجویی مبارزه با مفاسد اقتصادی در میزگرد اقتصادی دانشگاه شیراز که شب گذشته در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه وقتی اقتصاد فرصت سوداگری و دلالی ایجاد می کند از کف مردم تا بانک ها به این کار روی می آورند، بیان داشت: یکی از مهمترین کارهای بانک ها شرکت در فعالیت های سوداگرانه است و اگر تحریمی هم در کار نبود باز در سال 91 بحران سکه و ارز داشتیم؛ چراکه تحریم ها روی فسادپذیری اقتصاد و ضعف های ما عمل می کند.

وی با بیان اینکه توانایی دشمن در ضربه زدن به ما از بی توجهی ما به ضعف هایمان ناشی می شود، افزود: مسائل ما وقتی حل می شوند که مردم و تشکل های دانشجویی و دیگر سازمان های مردم نهاد، ساختارها را نشانه روند.

این فعال دانشجویی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: پرداختن به مفاسد اقتصادی در اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد.

 شهبازی با اشاره به انواع تحریم های شورای امنیت، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های آمریکا که از سوی دولت و کنگره وضع می شود، بیان داشت: تحریم هایی که کمر اقتصاد ما را شکسته است از سوی کنگره وضع می شود، اوایل انقلاب تحریم هایی علیه ما وضع شد و هر بار مذاکره کردیم برجای خود ماندند و تغییری نکردند، چون کنگره تصویب کننده تحریم هاست؛ تحریم مسئله ای است که کشور ما هنوز با آن سر و کار دارد.

 وی با بیان این که وابستگی اقتصاد ما به نفت، وابستگی ساختار بودجه به دلار، عدم شفافیت در امور و ابهام در قوانین از جمله مسائل مهمی است که تا کنون دغدغه ما نبوده اند، تصریح کرد: دولت با شعار شفافیت روی کار آمد و تا کنون در این زمینه گامی برنداشته است.

 این فعال دانشجویی ادامه داد: عده ای در دولت می گویند شفاف سازی حساب ها، دخالت در امور شخصی مردم است در حالی که در کشورهایی که در آن تحصیل کرده اند این روند پذیرفته شده است.

 

برای حفظ منافع ملی چاره ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم

 شهبازی داشگاه را متولی تبدیل مسائل و مشکلات به دغدغه دانست و گفت: طبق قانون تجارت مصوبه 1311 بسیاری از مفسدان اقتصادی به مبالغ بسیار ناچیزی جریمه محکوم می شوند و با وجود صرف بودجه های زیاد برای چندین دستگاه نظارتی کشور عملکرد مناسبی از آنها نمی بینیم.

 این فعال دانشجویی با بیان اینکه وقتی دغدغه ایجاد شود می توان کشور را به جلو برد، افزود: عدم اصلاح ساختارها موجب این می شود که دشمن راحت تر برای ضربه زدن به ما سرمایه گذاری کند.

وی با اشاره به شانه خالی کردن زیر بار مشکلات توسط مسئولان گفت: در جمهوری اسلامی گفتمان سازی وظیفه دانشجو است و هیچ گروهی این نقش را بر عهده ندارد و باید از ابزارهای گفتمان سازی استفاده کنیم تا مسائل را تبدیل به دغدغه عمومی کنیم؛ باید مسئله سازی کنیم و پیگیر امور باشیم.

 شهبازی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در مسئله فساد اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر می تواند ورود کند، گفت: فرق عدالتخواهی دهه 70 و 80 با دهه 90 در این است که عدالتخواهی دهه 90 ساختارها را نشانه رفته است.

این فعال دانشجویی در پایان گفت: برای حفظ منافع ملی چاره ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم و باید نگاه ما به مسائل کشور عوض شود و حضور فکری در مسائل داشته باشیم.

 

 واقعی نشدن نرخ سوخت فساد زاست


محمد حسن قدیری ابیانه نیز در ادامه برنامه با اشاره به روحیه مطالبه گری بیان داشت: همه مطالبه گر شده اند، هیچ کس به نقش خود در تولید توجهی ندارد و دانشجوهای ما همه طلبکارند.

 وی با بیان اینکه ژاپن و کره نفت ندارند، ادامه داد: اگر اقتصاد ما بر کار و تلاش استوار باشد، ایران با توجه به منابع موجود در آن می تواند 300 میلیون نفر را در خود جای دهد.

 نویسنده کتاب «توهم نفتی و اقتصاد استراحتی» افزود: حدود چهار میلیون دانشجوی لیسانس در کشور داریم و همه نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی می کنند و این در حالی است که دانشجو باید کارآفرین باشد و نه کارجو؛ اینکه برخی می گویند به فکر جوانان باشید، دانشجو را صورت مسئله فرض می کنند.


قدیری ابیانه گفت: ایران بالاترین تعطیلات مناسبتی و کمترین ساعات کاری مفید را دارد و به لحاظ تنبلی اجتماعی بعد از اعراب است.

 وی ادامه داد: مسئله واقعی نشدن نرخ سوخت یکی از مسائل فساد زاست که هر زمان دولت ها قصد اصلاح در این حوزه را داشته صداهای زیادی از جوانب مختلف برخواسته است و هیچ کس موافق نیست بنزین به نرخ واقعی خود یعنی لیتری 3000 تومان عرضه شود.

 نویسنده کتاب «توهم نفتی و اقتصاد استراحتی» بیان داشت: بیشترین اعدام ها و سخت ترین قوانین را در مبازره با مواد مخدر داریم و هنوز هم این قاچاق ها ادامه دارد، چون سود زیادی دارد و در واقع سودهای زیاد، دولتی ها را هم فاسد می کند.

 قدیری ابیانه با بیان اینکه این فرمول را از کجا آورده اند که برای له نشدن فقرا باید سهمشان را به ثروتمندان بدهیم، گفت: تا زمانی که این دید و ساختار وجود دارد فساد و رانت هم وجود خواهد داشت.

 وی راه برچیدن این روند را دریافت هزینه واقعی سوخت از مصرف کنندگان دانست و افزود: قیمت ارزان و یارانه ای سوخت کارخانه داران و صنعت گران را گمراه می کند و به زیان منافع ملی ختم می شود چون مثلا بابت هر بشکه نفت سفید 6 دلار پرداخت می شود و لذا 150 دلار زیان ملی می دهیم.

 نویسنده کتاب «توهم نفتی و اقتصاد استراحتی» ادامه داد: از انرژی های غیر نفتی در مناطق مختلف کمتر استفاده می شود چون هیچ انرژی ای نمی تواند با نفت ارزان قیمت رقابت کند.

قدیری ابیانه خود تحریمی را خطرناک تر از تحریم های غرب دانست و گفت: خودتحریمی خطرناک تر از تحریم است و بخش های مختلفی را هم شامل می شود؛ کم کاری و خرید کالاهای خارجی نوعی تحریم است و لازم نیست آمریکا در تولید ما خرابکاری کند، خودمان این کار را خوب بلدیم.

 وی ادامه داد: مردم با ترجیح کالاهای خارجی بر داخلی خود را تحریم کرده اند و هرکسی جنس خارجی را ترجیح می دهد جزو تحریم کنندگان ایران است.

 وی افزود: سبدکالا بدترین تبلیغ بر ضد ایران بود و تصاویری که از آن منتشر شد را در کشورهای قحطی زده می توان یافت.

 قدیری ارز چند نرخی، اشکال ساختار، نبود فرهنگ کار، و استخدام مادام العمر کارمندان را منشاء فساد دانست و گفت:  استخدام مادام العمر کارمندان ضد شایسته سالاری است.

 وی تصریح کرد: ارزانی غیر واقعی مطلوب نیست و دولت نباید برای ارزان شدن اجناس از پول بیت المال یارانه دهد.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه چه کسی گفته که از جیب کپرنشینان  یارانه دهیم، هرکس می خواهد جنسی مصرف کند باید هزینه واقعی اش را بپردازد، گفت: البته اگر کسی با وجود کار کردن نتوانست حداقل های زندگی را فراهم کند باید کمکش کرد و اگر قرار است یارانه دهیم باید به محرومین بدهیم.

قدیری ابیانه افزود: جنبش دانشجویی اگر در جهت صحیح عمل کند می تواند موثر باشد و جنبش دانشجویی از شعارهای عوامانه باید دوری کند.

 وی در پایان گفت: پیشرفت های هسته ای و موشکی به خاطر انگیزه امثال شهید تهرانی مقدم و شهید احمدی روشن است و اگر با انگیزه کار کنیم مشکلات را پشت سر می گذاریم.

۹۲/۱۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">