پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۵۸ ب.ظ

۲

به گزارش تراز به نقل از خبرآنلاین، سال گذشته میزان فعالیت متوسط ایرانیان ۶۴ دقیقه محاسبه شده بود که این عدد در سال ۹۲ به ۲۲ دقیقه در روز رسیده است. سال ۱۳۹۰ ساعت متوسط کاری برای بخش خصوصی کشور ۲ ساعت و ۶ دقیقه بود.

برمبنای این اعداد، محمد حسن قدیری ابیانه طی محاسباتی به این نتیجه رسیده است که در صورتی که طول دوره خدمت کارمندان ایرانی ۳۰ سال در نظر گرفته شود، براین اساس هر کارمند رسمی دولتی در طول ۳۰ سال کمتر از یک سال و نیم کار مفید انجام می دهد.

فعالان بخش خصوصی و اقتصاددانان به شدت به وضعیت بهره وری نیروهای کار ایرانی اعتراض دارند. به باور آنها یکی از اصلی ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی در ایران بهره وری پایین نیروی کار است. محاسبات نشان می دهد هر سال ۲۵ روز تعطیلات مناسبتی و ۱۰۵ روز تعطیلات پنج شنبه ها و جمعه ها در تقویم رسمی کشور وجود دارد. در صورتی که کارمندان دولتی و بخش خصوصی از مرخصی ۳۰ روز سالیانه استفاده کنند، میزان بهره وری آنها به ۸۰ ساعت در سال کاهش می یابد. براین اساس کارمندان ایرانی به طور متوسط در هر سال معادل تنها ۱۰ روز کاری فعالیت مفید انجام می دهند.

طی سال های گذشته اقتصاددانانی مانند احمد توکلی بارها به وضعیت تعطیلات بسیار در کشور اعتراض کرده اند. محاسبات مرکز پژوهش های مجلس تایید می کند هر روز تعطیلی معادل ۱۴۲۸ میلیارد تومان به اقتصاد ملی زیان وارد می کند. براین اساس ۲۵ روز تعطیلی مناسبتی در سال معادل ۳۶۰۰۰ میلیارد تومان و ۱۳۳روز تعطیلی سالیانه معادل ۱۹۰۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به اقتصاد ملی وارد می کند. گزارش های رسمی نشان می دهد از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۱ تعداد تعطیلات رسمی کشور رشد ۶۷ درصدی را تجربه کرده است. این محاسبات تایید می کند که یکی از اصلی ترین بحران های پیش روی اقتصاد ایران بحران در بهره وری نیروی کار و همچنین تعطیلات مکرر است.

تعطیلات مناسبتی در ایران و جهان

ایران

۲۵

ژاپن

۱۵

ایتالیا، نروژ، اتریش

۱۳

فرانسه

۱۲

کانادا، مالزی، کره جنوبی

۱۱

امریکا، برزیل، پاکستان

۱۰

اسپانیا، استرالیا، آلمان

۹

انگلیس

۸

چین، روسیه

۷

سوئیس

۴

هندوستان

۳

 براین اساس نوروز سال ۹۳ نیز با ۱۶ روز تعطیلی معادل ۲۲هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان به اقتصاد ملی ایران زیان وارد می کند. این میزان خسارت دو برابر کل یارانه ای است که دولت برای کمک به بخش تولید در سال ۹۲ در نظر گرفته است. محاسبه ای دیگرکه از سوی یکی از نمایندگان مجلس ارائه شده نشان می دهد هر روز تعطیل معادل ۸۰۰ میلیارد تومان براقتصاد ایران زیان وارد می کند. براین اساس خسارت ناشی از تطعیلات نوروزی به عدد ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد. البته عدد ۸۰۰ میلیارد تومانی به دو سال قبل مربوط است. با این وجود حتی در اینصورت هم خسارت تعطیلات نوروزی بازهم از کل یارانه نقدی ۱۰  هزار میلیاردی کمکی دولت به بخش تولید بیشتر است.

در ورزهای پس از تعطیلی نیز میزان فعالیت کارمندان به اندازه ای پایین می آید که عملا فعالیت یا عدم فعالیت آنها تاثیر قابل توجهی در وضعیت اقتصادی کشور ندارد.

میزان خسارت روزهای تعطیل برای اقتصاد ایران

تعداد روزهای تطعیل

میلیارد تومان

۱ روز

۱۴۲۸

۲۵ روز (مناسبتی)

۳۶۰۰۰

۱۳۳ روز تعطیلی سالانه

۱۹۰۰۰۰

 

مقایسه میزان ساعت کار مفید ایرانیان و کشورهای دیگر جهان

کشور

ساعت کار مفید سالیانه

ایران

۸۰۰ ساعت

ژاپن

۴۸۴۰ ساعت

کره جنوبی

۳۸۰۰۰ ساعت

چین

۲۸۴۰ ساعت

امریکا

۲۷۲۰ ساعت

ترکیه

۲۶۶۰ ساعت

پاکستان

۲۲۰۰ ساعت

افغانستان

۱۹۰۰ ساعت

آلمان

۳۴۰۰ ساعت

 تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲

۹۲/۱۲/۲۱

نظرات  (۲)

۲۵ اسفند ۹۲ ، ۰۸:۳۱ عزیزی- نقل قول از یک ناشناس ساکن در امریکا
sghl- این تعطیلات در ایران و مقایسه آن با خارج نیز از از مطالبی است که هیچگونه شناختی از آن در ایران وجود ندارد و مایع تاسف است با اینکه چند میلیون ایرانی‌ در خارج زندگی‌ میکنند و بسیاری از آقایان خود یا فرزندنشن در این کشورها زندگی‌ و تحصیل کردند در صدد روشن کردن این مطلب ٔبر نمی‌آیند.

به عنوان کسی‌ که بیشتر از ۲۰ سال در آمریکا و کانادا زندگی‌ کرده و سالها نیز در آسیا و اروپا زندگی‌ و سفر کرده ، به عرضتان میرسانم که تعطیلات در ایران اگر کمتر از آمریکا ، کانادا، ژاپن و یا چین نباشد قطعاً بیشتر نیست، به عنوان مثل در آمریکا و کانادا روزهای شنبه و یکشنبه هر هفتره قطعاً مدارس، دانشگاه‌ها ، ادارات دولتی و بخش عمومی‌ تعطیل مطلق است، حتی مطب پزشکان نیز تعطیل متعلق است، یعنی‌ 2 روز در هفته،که میشود ۱۰۴ روز در سال، تعطیلات سال نو نیز مانند ایران دقیقاً ۳ هفته است، یعنی‌ مدارس از ۱۸ یا ۱۹ دسامبر تعطیل میشوند و تا حدود ۵ تا ۶ ژانویه تعطیلا هستند یعنی‌ دقیقاً ۳ هفته و در این بین روز ۲۳ تا ۲۷ دسامبر به دلیل کریسمس تعطیل است و روز یک ژانویه به دلیل سال نو و تعطیلات ما بین مانند ایران چون مدارس تعطیل است عملا هیچ کار اصلی‌ صورت نمی‌گیرد و فقط بانکها و ادرار ت با حداقل ظرفیت و پرسنل کار میکنند، تازه در اینجا تعطیلات زمستانی نیز دارند به نام مارس برک که الان مدارس و دانشگاه یک تا دو هفته تعطیل مطلق هستند، چند هفته دیگر تعطیلات اد‌ی پاک است که دوباره ۴ تا ۵ روز تعطیل مطلق است، و به اضافه اینها در طول سال مناسبتهای زیادی است که تعطیل است ولی در اینجا با تیز هو شی ترتیبی دادند که بیشتر مناسبتها در روز دوشنبه تعطیل باشد و به اصطلاح خود لانگ ویکند(تعطیلی‌ آخر هفته طولانی‌) دارند که حداقل در طول سال ۶ تا ۷ هفته است که دو شنبه‌ها نیز تعطیل است و از این طریق به خانواده‌های اجازه میدهد که برای ۳ تا ۴ روز بتوانند به سفر بروند و به صنعت هتلدری و سفر نیز کمک شود، باور کنید که تعطیلات اینها بسیار بیشتر از ایران است. البته در مورد چین و ژاپن نیز کمابیش همین امر صادق است، مثلأ در مورد چین اعلام شد که امسال تعطیلات سال نوع چینی‌ از یک هفته به دو هفته افزایش یافته که با توجه به تعطیلات سال نو میلادی و تعطیلا فستیوال ماه در پاییز، و سایر تعطیلات مانند هفته طلایی باز هم از ایران بیشتر است، تنها تفاوت اصلی‌ بین این کشورها و ایران این است که مواردی از کارها که مربوط به سرگرمی مردم است مانند روزنامه‌ها و نشریات دارای انتشارت ویژه در تعطیلات آخر هفته و یا تعطیلات رسمی‌ هستند و به اصطلاح کارشان بسیار بیشتر است که در ایران بر عکس است و همه نشریاتی خود را موظف به تعطیلی‌ میدانند!!
پاسخ:
سلام
و تشکر
تعطیلات مناسبتی غیر تعطیلات استحقاقی است.
آنها شنبه و یکشنبه را تعطیل می کنند در تهران هم دو روز در هفته تعطیل است. در شهرستانها که 5 شنبه ها کار نمیکنند ساعات کاری روز کمتر است.
در غرب با چسباندن مناسبتها به شنبه یا یکشنبه آن را جابجا می کنند که کار خوبی است. البته در تعطیلات مذهبی ما نمی توانیم این جابجایی را عمل کنیم ولی در برخی مناسبتها می توانیم.
تعطیلات دانشگاه ها و مدارس هم آنجا سه ماه متوالی نیست و آنرا بین تابستان و زمستان و ...  تقسیم می کنند.
ضمنا وضع آنها از نظر اقتصادی بهتر است و می توانند به خود اجازه تعطیلی بیشتری بدهند.ولی ما بیشتر تعطیلات داریم
بار تکفل و ساعات مفید کاری هم که جای خود دارد.
دکتر جان من یه سازمانی سرباز مربی هستم
اینجا کارمنداش سر جمع روزی 30 دقه کار نمی کنن
همش اینترنتنو فیلم میبینن
10 تا مربی سازمانی دارن که شاید روزی 20 ثانیه هم کار نکنن
اخه این شد کشور؟
من هنوز طرفدار اعمال زور از طرف دولتم!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">