آیا کارت اعتباری انرژی جایگزین یارانه نقدی میشود؟
دوشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱ ق.ظ
ملاحظات: این نوع مصاحبه ها زیان آور است. زیرا طرح موضوعی در این رابطه و مشروط کردن آن به موافقت دولت کار غلطی است. بهتر است ابتدا در دولت چنین طرحی تصویب و سپس در رسانه ها مطرح شود.
ضمنا قیمت نفت خام در خلیج فارس حدود 2000 تومان در لیتر است و نه بنزین.
بنزین لیتری بیش از 80 سنت یعنی حدود 2500 تومان است.
متن خبر در صورت موافقت دولت: کارت اعتباری انرژی جایگزین یارانه نقدی میشود
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت از تهیه طرحی برای جایگزینی یارانه نقدی خبر میدهد که بر اساس آن، کارت اعتباری انرژی با عنوان «سهمیا» با قابلیت فروش سهمیههای سوخت به خانوارها داده میشود.
نصرتالله سیفی در گفتوگو با ایرنا، با تشریح جزییات کارت اعتباری انرژی، اظهار داشت: طرح کارت اعتباری انرژی، طرحی است که میتواند در قالب قانون هدفمندی یارانهها اجرا شود و مشکلات و پیامدهای منفی پرداخت یارانه نقدی را نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اشاره به مشکلات ناشی از پرداخت یارانه نقدی، افزود: پرداخت نقدی یارانه باعث تزریق نقدینگی زیاد به جامعه و دامن زدن به تورم میشود.
وی گفت: به طور تقریبی سالیانه حدود 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق پرداخت نقدی یارانهها در بازار پولی توزیع میشود که به شدت تورمزا است.
سیفی گفت: در حال حاضر نام کارت اعتباری انرژی را «سهمیا» در نظر گرفتهایم که مخفف سامانه هوشمند مدیریت یارانه ایرانیان است.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، ادامه داد: تعدادی کارت اعتباری انرژی نیز به صورت نمونه تهیه شده است.
وی گفت: در ایران برای حاملهای انرژی مختلف مانند بنزین، گازوئیل، برق، گاز، گاز مایع، آب و... یارانه پرداخت میشود که قرار است همه این حاملهای انرژی در قالب کارت اعتباری انرژی ساماندهی شوند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اشاره به جزئیات این طرح، گفت: از طریق این کارت اعتباری، افراد میتوانند اقدام به مدیریت سوخت کنند به نحوی که قادر میشوند نوع سوخت را به سوخت مورد نیاز خود تبدیل کنند.
سیفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یارانه بنزین به خودروها داده میشود به طوری که فردی که صاحب 4 یا 5 خودرو است به اندازه تعداد خودروهای خود از یارانه بنزین 700 تومانی استفاده میکند اما فرد فاقد خودرو از این یارانه محروم است، اما در طرح کارت اعتباری انرژی، قرار است یارانه به فرد پرداخت شود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، روستاییان نیز که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین استفاده نمیکنند اما در مقابل افراد ثروتمند شهرنشین که دارای چند خودرو هستند از یارانه بنزین بهرهمند میشوند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: هماکنون در مصرف گاز نیز عدالت رعایت نمیشود به طوری که افراد ثروتمند که دارای منزل چند صد متری هستند خیلی بیشتر از افرادی که خانههای کوچکتری دارند برای مصرف گاز، یارانه میگیرند.
سیفی اظهار داشت: همچنین بیشتر مردم از یارانه گازوئیل یا گاز مایع استفاده نمیکنند.
وی گفت: در طرح کارت اعتباری انرژی، میزان مشخصی از سهمیه سوختهای مختلف در اختیار افراد قرار دارد و آنها میتوانند از طریق صرفهجویی و جایگزینی سوخت، به مدیریت مصرف خود بپردازند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در خصوص میزان سهمیههای سوخت در کارتهای اعتباری انرژی گفت: این سهمیهها بر اساس الگوی اصلاح مصرف و اقلیم و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور تعیین میشوند.
سیفی افزود: به عنوان مثال به طور متوسط روزانه 67 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که اگر آن را بین 73 میلیون درخواست کننده یارانه تقسیم کنیم برای هر فرد 25 لیتر در ماه بنزین در نظر گرفته میشود که به حساب کارت اعتباری انرژی سرپرست خانوار واریز میشود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت ادامه داد: بر این اساس سهمیه ماهانه یک خانوار چهار نفره حدود 100 لیتر بنزین میشود.
وی خاطرنشان کرد: سهمیه آب، گاز مصرفی و سایر سوختها نیز بر اساس مدلهای خاصی که مشخص شدهاند تعیین شده و در کارت آنها شارژ میشود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در خصوص نحوه قیمتگذاری حاملهای انرژی در کارت اعتباری انرژی، گفت: ملاک قیمتگذاری میتواند قانون هدفمندی یارانهها باشد که مصوب مجلس شورای اسلامی است.
سیفی اظهار داشت: بر اساس قانون هدفمندی یارانهها، باید تا 2 سال آینده نرخ بنزین به سطح قیمت فوب خلیجفارس برسد، بنابراین اگر قرار باشد طرح کارت اعتباری انرژی در سال آینده اجرا شود باید بنزین با نرخ لیتری 2 هزار تومان از طریق این کارت ارایه شود.
وی افزود: بر این اساس، ماهانه 100 لیتر بنزین برای یک خانواده 4 نفره با قیمت لیتری 2 هزار تومان شارژ میشود که البته تا سقف 100 لیتر نیازی به پرداخت پول نمیباشد، اما در صورت مصرف بیش از 100 لیتر باید به ازای هر لیتر مصرف اضافه، 2 هزار تومان به صورت نقدی پرداخت کند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با بیان اینکه برای همه حاملهای انرژی، سهمیهای در نظر گرفته خواهد شد، اضافه کرد: هنوز مبلغ دقیقی که باید در کارتهای اعتباری انرژی شارژ شود، مشخص نشده است، اما میتوان برای یک خانواده چهار نفره به میزان یکمیلیون تومان، شارژ در نظر گرفت.
سیفی با تاکید بر اینکه کارت اعتبار انرژی، پول نقد به شمار نمیرود، گفت: این کارت، فقط اعتباری مشخص برای پرداخت هزینه سوخت به شمار میرود به هیچوجه به معنای پرداخت پول نقد نیست.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: کارت اعتباری انرژی را تنها میتوان برای پرداخت قبوض و هزینه مصرف سوخت مورد استفاده قرار داد.
وی گفت: خانوادهها در صورت صرفهجویی میتوانند شارژ سوختهای خود را ذخیره کنند یا اینکه آن را کارت به کارت کرده و به کارت اعتباری شخص دیگری که نیاز دارد منتقل کنند.
وی اظهار داشت: مزیت دیگر این طرح این است که افراد میتوانند در صورت صرفهجویی، شارژ سوخت استفاده نشده خود را به فروش برسانند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت افزود: در نظر داریم امکان فروش شارژ سوخت در بورس انرژی را فراهم کنیم که بر اساس آن افراد میتوانند سهمیههای سوخت خرد را در بورس انرژی بفروشند و کسانی که نیاز به سهمیههای زیاد دارند این سهمیههای خرد را خریداری کنند.
سیفی در خصوص آخرین وضعیت اجرای این طرح، گفت: مذاکراتی با بخش خصوصی و بویژه اتاق بازرگانی صورت گرفته تا نحوه ارایه کارت اعتباری انرژی در بخش صنایع را تعیین کنیم.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: این شرکت و شرکت ملی نفت، طرح کارت اعتباری انرژی را پیشنهاد دادهاند، اما هنوز نهایی نشده است.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح موافقت بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیئت دولت نیاز است که هنوز در این خصوص مذاکرهای انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: زیرساختهای فنی برای اجرای این طرح آماده است و حداکثر در ظرف 6 ماه میتوان آن را فراهم کرد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، گفت: برای صنایع و کارخانهها نیز کارت اعتباری انرژی در نظر گرفته میشود تا آنها نیز مصرف سوخت خود را مدیریت کنند.
سیفی با بیان اینکه از طریق این کارت میتوان اقدام به اصلاح الگوی مصرف انرژی کرد، گفت: به عنوان مثال سهمیه 500 متر مکعبی مصرف گاز را میتوان در سال بعد به 400 متر مکعب کاهش داد تا از این طریق، مصرفکنندگان اقدام به رعایت الگوهای کاهش مصرف کنند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، مزیت دیگر این کارت را جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: از طریق کارت اعتباری انرژی میتوان صادرات سوخت به کشورهای همسایه را نیز ساماندهی کرد.
سیفی افزود: از مزیتهای دیگر این کارت، ساماندهی صادرکنندگان قانونی و شناسنامهدار سوخت است به نحوی که صادرکنندگان میتوانند در بورس انرژی سهمیههای خرد سوخت را جمعآوری کرده و به طور قانونی آن را صادر کنند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اشاره به مشکلات ناشی از پرداخت یارانه نقدی، افزود: پرداخت نقدی یارانه باعث تزریق نقدینگی زیاد به جامعه و دامن زدن به تورم میشود.
وی گفت: به طور تقریبی سالیانه حدود 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق پرداخت نقدی یارانهها در بازار پولی توزیع میشود که به شدت تورمزا است.
سیفی گفت: در حال حاضر نام کارت اعتباری انرژی را «سهمیا» در نظر گرفتهایم که مخفف سامانه هوشمند مدیریت یارانه ایرانیان است.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، ادامه داد: تعدادی کارت اعتباری انرژی نیز به صورت نمونه تهیه شده است.
وی گفت: در ایران برای حاملهای انرژی مختلف مانند بنزین، گازوئیل، برق، گاز، گاز مایع، آب و... یارانه پرداخت میشود که قرار است همه این حاملهای انرژی در قالب کارت اعتباری انرژی ساماندهی شوند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اشاره به جزئیات این طرح، گفت: از طریق این کارت اعتباری، افراد میتوانند اقدام به مدیریت سوخت کنند به نحوی که قادر میشوند نوع سوخت را به سوخت مورد نیاز خود تبدیل کنند.
سیفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یارانه بنزین به خودروها داده میشود به طوری که فردی که صاحب 4 یا 5 خودرو است به اندازه تعداد خودروهای خود از یارانه بنزین 700 تومانی استفاده میکند اما فرد فاقد خودرو از این یارانه محروم است، اما در طرح کارت اعتباری انرژی، قرار است یارانه به فرد پرداخت شود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، روستاییان نیز که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین استفاده نمیکنند اما در مقابل افراد ثروتمند شهرنشین که دارای چند خودرو هستند از یارانه بنزین بهرهمند میشوند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: هماکنون در مصرف گاز نیز عدالت رعایت نمیشود به طوری که افراد ثروتمند که دارای منزل چند صد متری هستند خیلی بیشتر از افرادی که خانههای کوچکتری دارند برای مصرف گاز، یارانه میگیرند.
سیفی اظهار داشت: همچنین بیشتر مردم از یارانه گازوئیل یا گاز مایع استفاده نمیکنند.
وی گفت: در طرح کارت اعتباری انرژی، میزان مشخصی از سهمیه سوختهای مختلف در اختیار افراد قرار دارد و آنها میتوانند از طریق صرفهجویی و جایگزینی سوخت، به مدیریت مصرف خود بپردازند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در خصوص میزان سهمیههای سوخت در کارتهای اعتباری انرژی گفت: این سهمیهها بر اساس الگوی اصلاح مصرف و اقلیم و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور تعیین میشوند.
سیفی افزود: به عنوان مثال به طور متوسط روزانه 67 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که اگر آن را بین 73 میلیون درخواست کننده یارانه تقسیم کنیم برای هر فرد 25 لیتر در ماه بنزین در نظر گرفته میشود که به حساب کارت اعتباری انرژی سرپرست خانوار واریز میشود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت ادامه داد: بر این اساس سهمیه ماهانه یک خانوار چهار نفره حدود 100 لیتر بنزین میشود.
وی خاطرنشان کرد: سهمیه آب، گاز مصرفی و سایر سوختها نیز بر اساس مدلهای خاصی که مشخص شدهاند تعیین شده و در کارت آنها شارژ میشود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در خصوص نحوه قیمتگذاری حاملهای انرژی در کارت اعتباری انرژی، گفت: ملاک قیمتگذاری میتواند قانون هدفمندی یارانهها باشد که مصوب مجلس شورای اسلامی است.
سیفی اظهار داشت: بر اساس قانون هدفمندی یارانهها، باید تا 2 سال آینده نرخ بنزین به سطح قیمت فوب خلیجفارس برسد، بنابراین اگر قرار باشد طرح کارت اعتباری انرژی در سال آینده اجرا شود باید بنزین با نرخ لیتری 2 هزار تومان از طریق این کارت ارایه شود.
وی افزود: بر این اساس، ماهانه 100 لیتر بنزین برای یک خانواده 4 نفره با قیمت لیتری 2 هزار تومان شارژ میشود که البته تا سقف 100 لیتر نیازی به پرداخت پول نمیباشد، اما در صورت مصرف بیش از 100 لیتر باید به ازای هر لیتر مصرف اضافه، 2 هزار تومان به صورت نقدی پرداخت کند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با بیان اینکه برای همه حاملهای انرژی، سهمیهای در نظر گرفته خواهد شد، اضافه کرد: هنوز مبلغ دقیقی که باید در کارتهای اعتباری انرژی شارژ شود، مشخص نشده است، اما میتوان برای یک خانواده چهار نفره به میزان یکمیلیون تومان، شارژ در نظر گرفت.
سیفی با تاکید بر اینکه کارت اعتبار انرژی، پول نقد به شمار نمیرود، گفت: این کارت، فقط اعتباری مشخص برای پرداخت هزینه سوخت به شمار میرود به هیچوجه به معنای پرداخت پول نقد نیست.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: کارت اعتباری انرژی را تنها میتوان برای پرداخت قبوض و هزینه مصرف سوخت مورد استفاده قرار داد.
وی گفت: خانوادهها در صورت صرفهجویی میتوانند شارژ سوختهای خود را ذخیره کنند یا اینکه آن را کارت به کارت کرده و به کارت اعتباری شخص دیگری که نیاز دارد منتقل کنند.
وی اظهار داشت: مزیت دیگر این طرح این است که افراد میتوانند در صورت صرفهجویی، شارژ سوخت استفاده نشده خود را به فروش برسانند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت افزود: در نظر داریم امکان فروش شارژ سوخت در بورس انرژی را فراهم کنیم که بر اساس آن افراد میتوانند سهمیههای سوخت خرد را در بورس انرژی بفروشند و کسانی که نیاز به سهمیههای زیاد دارند این سهمیههای خرد را خریداری کنند.
سیفی در خصوص آخرین وضعیت اجرای این طرح، گفت: مذاکراتی با بخش خصوصی و بویژه اتاق بازرگانی صورت گرفته تا نحوه ارایه کارت اعتباری انرژی در بخش صنایع را تعیین کنیم.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: این شرکت و شرکت ملی نفت، طرح کارت اعتباری انرژی را پیشنهاد دادهاند، اما هنوز نهایی نشده است.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح موافقت بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیئت دولت نیاز است که هنوز در این خصوص مذاکرهای انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: زیرساختهای فنی برای اجرای این طرح آماده است و حداکثر در ظرف 6 ماه میتوان آن را فراهم کرد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، گفت: برای صنایع و کارخانهها نیز کارت اعتباری انرژی در نظر گرفته میشود تا آنها نیز مصرف سوخت خود را مدیریت کنند.
سیفی با بیان اینکه از طریق این کارت میتوان اقدام به اصلاح الگوی مصرف انرژی کرد، گفت: به عنوان مثال سهمیه 500 متر مکعبی مصرف گاز را میتوان در سال بعد به 400 متر مکعب کاهش داد تا از این طریق، مصرفکنندگان اقدام به رعایت الگوهای کاهش مصرف کنند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، مزیت دیگر این کارت را جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: از طریق کارت اعتباری انرژی میتوان صادرات سوخت به کشورهای همسایه را نیز ساماندهی کرد.
سیفی افزود: از مزیتهای دیگر این کارت، ساماندهی صادرکنندگان قانونی و شناسنامهدار سوخت است به نحوی که صادرکنندگان میتوانند در بورس انرژی سهمیههای خرد سوخت را جمعآوری کرده و به طور قانونی آن را صادر کنند.
۹۳/۰۲/۱۵