پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ق.ظ

۰

هر روز تعطیل معادل 15 تن طلا به کشور ضرر می‌رساند

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ق.ظ

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - یک کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان اینکه تعطیلات بیش از اندازه رکود اقتصادی را به همراه دارد، گفت: هر روز تعطیل در کشور معادل 15 تن طلا به اقتصاد کشور ضرر می‌رساند.

به گزارش شفقنا به نقل از روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دکتر محمدحسن قدیری ابیانه در نشست بزم اندیشه که با موضوع «از خود تحریمی در اقتصاد متکی به نفت تا مدیریت جهادی در اقتصاد مقاومتی» با حضور فعالان و نخبگان فرهنگی شهر مشهد برگزار شد، درباره تأثیر تعطیلات رسمی کشور در اقتصاد گفت: در ایران 25 روز تعطیل هستیم، در نوروز زمانی که آب و هوا برای کار کردن مطلوب است کشور نزدیک به یک ماه در تعطیلات به سر می‌برد و این مسئله نیز تورم را تا حد بالایی افزایش می‌دهد چون عرضه و تقاضا توروم را ایجاد می‌کند. وقتی در نوروز عرضه کم و تقاضا زیاد شود تورم بالا می‌رود.
وی اظهار داشت: ما تعطیلات مناسبتی زیادی داریم، روز ملی شدن صنعت نفت را تعطیل کردیم یا 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی را تعطیل کردیم، آیا نفت را ملی کردیم و یا جمهوری اسلامی را ایجاد کردیم که با تعطیلات تخریبش کنیم، یا اینکه تحول اقتصادی در آن ایجاد کنیم؟
عضو شورای بین المللی پزوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: تعطیلات مناسبتی و بین التعطیلین بالا، ساعات مفید کاری بسیار پایین، بار تکفل بالا و اسراف در مصرف نشانه این تنبلی اجتماعی است.

نفت سفید با یک بیستم قیمت واقعی عرضه می‌شود

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه قیمت واقعی نفت سفید، گازوئیل و بنزین تفاوت بسیاری نسبت به ارقام فعلی عرضه آنها در ایران دارد، گفت: در شرایط جدیدِ قیمت های سوخت، نفت سفید لیتری 150 تومان، یعنی بشکه ای 8 دلار عرضه می شود، به عبارتی نفت سفید را با یک بیستم قیمت واقعی در حال عرضه است.
وی ادامه داد: گازوئیل سهمیه‌ای لیتری 250 تومان یعنی بشکه ای 13 دلار و گازوئیل آزاد بشکه ای 26 دلار عرضه می شود، در حالی که قیمت تمام شده نفت سفید، گازوئیل و بنزین با هزینه حمل و نقل و توزیع 160 دلار در بشکه می‌ شود.

یارانه بنزین هواپیما در سال 93 هر ماه معادل 3 تن طلاست
این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک بیان کرد: دولت در سال 91 بنزین را لیتری 200 تومان تحویل شرکت‎های هوایی می‎داد که با احتساب روزانه 4 میلیون لیتر مصرف آن در ایران، یارانه آن روزانه به بیش از 11 میلیارد تومان می‎شد، یعنی هر ماه معادل بیش از سه‌ونیم تن طلاست. این در حالی است که کل تولید طلا از معادن طلای کشور سالانه حدود 2 تن طلا است.
نویسنده کتاب کلیدهای پیشرفت ابراز داشت: با توجه به اینکه بودجه و امکانات و ثروتی که در اختیار دولت است، به همه ملت ایران تعلق دارد این پرسش مطرح است که چرا باید دولت از جیب همه مردم و از جمله محرومان برای پرواز یارانه بدهد؟ و اصولاً چرا کسانی که می‌‎خواهند از هواپیما برای سفر استفاده کنند، باید پول سفرشان از کیسه ملت تأمین شود؟
وی اذعان کرد: آیا بهتر نیست دولت این وجوه را در حمل‌ونقل عمومی زمینی، مثل رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ها و یا توسعه راه‌آهن هزینه کند؟
نویسنده کتاب توهم نفتی؛ اقتصاد استراحتی خاطرنشان کرد: دولت سالانه حدود 42000 میلیاد تومان یارانه نقدی برای سوخت به مردم پرداخت کرده است. این مقدار معادل حدود 420 تن طلا می ‌باشد، یعنی طی هر ماه معادل 17 سال تولید طلای کشور فقط یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است.
وی افزود: در هر 5 ماه به اندازه کل ارزش معادن شناخته شده طلای کشور برای بنزین یارانه داده است که برای استخراج و استحصال آن 170 سال نیاز دارد، به عبارتی ایران طلای تولیدی یک و نیم قرن را در کمتر از نیم سال به اختصاص یارانه بنزین اختصاص داده است و این مقدار غیر از یارانه نقدی است که دولت به مردم نقداً پرداخت کرده است.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید توهم مردم را درباره بودجه از بین برد، در زمینه یارانه‌ها نیز مردمی که نیازی ندارند نیازی نیست که یارانه دریافت کنند، مهم‌تر از این، دولت اصلا پولی ندارد که بخواهد بدهد.

عزم ملی مردم و مسئولان
کارشناس ارشد روابط بین الملل اظهار داشت: برای تحقق شعارهای سالی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند، بعضا مردم فکر می‌کنند که خودشان وظیفه‌ای ندارند و فقط مسئولان در این زمینه مسئولیت دارند.
وی ادامه داد: سخن از عزم ملی است و با این وجود مردم فکر می‌کنند مخاطب منویات رهبر معظم انقلاب فقط مسئولان هستند، اشتباه بزرگی که در افکار عمومی شکل گرفته است این است که دولت وظیفه تأمین نیازهای آن‌ها را دارد در صورتی که این حالت کاملا در کشورهای دیگر بر عکس است و مردم هزینه‌های دولت را تأمین می‌کنند.
توهم نفتی
قدیری ابیانه اظهار داشت: ایران کشور نفت خیزی است که منابع نفتی دارد، اما مشکل ما این است که مردم ما درباره این درآمد‌ها دچار توهم شده‌اند، مردم فکر می‌کنند چون ما یک کشور نفت خیز هستیم و ثروت هم در دست مسئولان است پس اگر این ثروت به درستی مدیریت شود دیگر مشکلی نیست.
وی ابراز داشت: این توهم مردم سبب شده که مردم برای حل مشکلاتشان به جای اتکا به کار و تلاش خودشان دست به دامان مسئولان می‌شوند.

وابستگی ذهنی به نفت
کارشناس عالی مدیریت استراتژیک تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت تأکید می‌فرمایند اما مشکل بزرگتری که ما نسبت به وابستگی اقتصادی به نفت داریم، وابستگی ذهنی به نفت است که ده‌ها برابر بیشتر از واقعیت است.

صادرات نفت به ازای هر ایرانی 67 هزار تومان در ماه است
این مقام مسئول عنوان کرد: در سال 91 میزان بودجه‌ای که برای صادرات نفت در نظر گرفته شده بود به نسبت به سال‌های بعد از انقلاب یک عدد بی‌سابقه بود که بالای 61 هزار میلیارد تومان را تشکیل داد و ولی اگر ان رقم  را بر اساس نفر، در ماه محاسبه شود مشخص می‌شود که این بودجه در اوج خود برابر است با 67 هزار تومان به ازای هر ایرانی در هر ماه است، ولی در ذهن مردم تصوری چند یا چندین میلیونی از سرانه درآمد نفتی در رهر ماه وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر دولت پول نفت را که اوج پیش‌بینی درآمد نفتی ماهی 67 هزار تومان به ازای هر ایرانی بود را در اختیار مردم قرار دهند، مردم می‌توانند با این رقم هزینه مسکن و درمان خود را تأمین کنند؟
این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل اظهار داشت: بودجه عمومی دولت شامل درآمدهای نفتی و سایر درآمدها است که برای اداره کل امور کشور در نظر گرفته شده است. بودجه عمومی کل کشور که تمام هزینه‌های نظام، اعم از قوه قضاییه، مجریه، مجلس و قوای دفاع و غیره است در بودجه سال 91 حدود 164 هزار میلیارد تومان معادل نفری 182 هزار تومان در هر ماه بود که نفری 67 هزار تومان آن پول نفت قرار بود باشد ولی عملا فقط حدود 115 هزارتومان از این مبلغ  محقق شد.
وی در ادامه یادآور شد: مردم ایران از یک توهم نفتی رنج می‌برند که این عوراضی دارد مثلا زنی که تصورش از میزان درآمد همسرش ده برابر واقعیت باشد، تصور می‌کند که همسرش پول و سرمایه‌ای که برای خانواده است را در جاهای دیگر هزینه کند، بنابراین کافی است تا در جامعه مشکلاتی مثل اختلاس 3 هزار میلیاردی به چشم بیاید تا مردم دچار بد بینی و شک شوند.

تنبلی اجتماعی در ایران در اوج است
عضو شورای بین المللی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: مطابق با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ساعات مفید کاری دولت به طور متوسط در هر روز 22 است، یعنی کارمندی که 22 دقیقه کار می‌کند به جای احساس بدهکاری به دولت، تازه از دولت طلبکار می‌شود.
قدیری ابیانه با بیان اینکه تنبلی اجتماعی مخصوص کارکنان دولت نیست، اضافه کرد: مطابق با بررسی‌های کارشناسان، تنبلی اجتماعی در ایران فراگیر است، این در حالیست که در ژاپن میزان کار مفید روزانه 8 ساعت است و در کره جنوبی نیز مردم روزانه 9 و نیم ساعت کار می‌کنند.
وی گفت: کاری که یک ژاپنی در یک سال انجام می‌دهد، یک ایرانی در 21 سال انجام می‌دهد و کاری که یک فرد در کره جنوبی و در طول یک سال انجام می‌دهد، یک ایرانی در 26 سال انجام می‌دهد.

کار مفید یک کارمند در 30 سال حدود یک و نیم سال است
مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام تصریح کرد: یک کارمند در 30 سال کمتر از یک سال و نیم کار مفید می‌کند و به اندازه 30 سال حقوق می‌گیرد و بعد از 30 سال نیز بازنشستگی می‌گیرد، حتی از پس از مرگ کارمند خانواده او از دولت مستمری دریافت می‌کنند.

اقتصاد استراحتی
قدیری ابیانه تصریح کرد: وضعیت اقتصاد ایران اکنون اقتصاد استراحتی است این در حالیست که نیاز کشور اقتصاد مقاومتی است.
نویسنده کتاب کلیدهای پیشرفت گفت: یکی از فجایع اتفاق افتاده در ایران، تقاضا برای ارزان شدن کالا‌ها است، قیمت کالا‌ها تحت تاثیر عواملی چون قیمت انرژی، قیمت مواد اولیه است و هر کدام از این‌ها افزایش می‌یابد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.
وی اظهار داشت: اگر یارانه بنزین را نظر در بگیریم متوجه می‌شویم که افرادی که ماشین دارند معادل سهم یارانه نقدی سه نفر یارانه دریافت می‌کنندکه این یارانه برای سهمیه 60 لیتر بنزین است که معادل قیمت برنج مصرفی یک نفر در یک سال است.
نویسنده کتاب توهم نفتی؛ اقتصاد استراحتی ابراز داشت: هر فردی که ماشین دارد بابت سهیمه بنزینش ماهانه معادل سهمیه مصرف 12 نفر برنج دریافت می‌کند.
وی افزود: دولت برای تأمین این یارانه، فقرا را از سهمشان محروم کرده است و به افراد متمول داده است، اگر فردی هفته‌ای 60 لیتر بنزین استفاده کند البته از نوع آزاد، یارانه‌ای که دریافت کرده است معادل 600 هزار تومان می‌شود که برابر با یارانه نقدی 13 نفر است.
این کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: یک کارگر برای دریافت 600 هزار تومان یک ماه کار می‌کند، کسی که هفته‌ای 60 لیتر بنزین بزند چنین مبلغی را از سهم محرومان و بیت المال برداشت کرده است.

30 میلیارد دلار اضافه مصرف سوختی کشور است
وی بیان کرد: اضافه مصرف سوختی در کشور حدود 30 میلیارد دلار است که این رقم معادل بودجه چند کشور است.

سالانه معادل 100 تن طلا بابت قاچاق سوخت از دست می‌دهیم
قدیری ابیانه متذکر شد: قیمت‌های ارزان فرآورده‌های نفتی سبب شده است که قیمت قاچاق فرآورده‌های نفتی از قاچاق مواد مخدر سود آور‌تر شود، میزان قاچاق سوخت به افغانستان و پاکستان روزانه معادل 10 میلیون لیتر ارزیابی شده است، این یعنی اینکه ایران سالانه معادل 100 تن طلا بابت قاچاق سوخت به پاکستان و افغانستان از دست می‌دهد که معادل نیم قرن تولید طلا از معادن طلای کشور است.
سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا اظهار داشت: مردم بر این باور هستند که افزایش قیمت سوخت سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود و افزایش قیمت‌ها سبب فقیر‌تر شدن فقرا و زیر دست و پا له شدن فقرا می‌شود، بنابراین برای اینکه فقرا فقیر‌تر نشوند باید قیمت‌ها افزایش نیابد.
این کارشناس مدیریت استراتژیک خاطرنشان کرد: در ایران به یک فرمول اقتصادی تاسف بار می‌رسیم که برای اینکه فقرا فقیر‌تر نشوند باید سهم فقرا از بیت المال را به ثروتمند‌تر‌ها بدهیم! در نتیجه ثروتمندان کشور سهمشان از بیت المال عمومی بیش از 30 برابر سهم فقرا از این ثروت عمومی می‌شود.
وی افزود: البته این درست است که اگر سوخت گران شود در قیمت همه کالا‌ها اثر گذار است و اگر سکه فقط یک رو داشته باشد فقرا زیر دست و پا له می‌شوند اما سکه دو رو دارد که روی دوم سکه این است که این ثروت عظیم که در یارانه سوخت هدر می‌رود  باید در جای بهتری هزینه شود.
این کارشناس انرژی بیان کرد: قبل از تحریم روزانه 2 مییلون و 300 هزار بشکه نفت صادر می کردیم، این بدان معنی است که میزان سهم هر ایرانی از صادرات نفت ماهی کمتر از یک بشکه بود، بعد از تحریم و در بودجه های سال 92 و 93 پیش بینی شده روزی یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت صادر شود که روزی یک میلیون بشکه کمتر از میزان فروش نفت قبل از تحریم هاست .
وی افزود: این تصور غلط موجب بروز توهم نفتی و در نتیجه مطالبه گری شده، مردم توقع دارند با تکیه بر این درآمد خیالی نیازهایشان مثل معیشت، مسکن، اشتغال و درمان و  ... توسط دولت تأمین شود.
یادآور می شود؛ سلسله نشست‌های «بزم اندیشه« هر هفته با هدف بررسی مسائل روز جامعه با حضور نخبگان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

۹۳/۰۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">