پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۴۱ ب.ظ

۰

پوشش زنده مناظره اقتصادی قدیری ابیانه و بیات عضو هیئت علمی دانشگاه امام

صبح قزوین : مناظره اقتصادی بین قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و بیات عضو هیئت علمی دانشگاه امام قزوین در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش  صبح قزوین، مناظره اقتصادی بین قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و بیات عضو هیئت علمی دانشگاه امام قزوین در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی  دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) به همت تشکل جامعه اسلامی این دانشگاه برگزار شد.

قدیری ابیانه :

نفت متعلق به همه مردم است. یارانه آن هم متعلق به همه مردم است. وقتی یارانه برای بنزین و مواد نفتی در نظر می گیریم تا ارزان تر عرضه کنیم در واقع از جیب فقرا آن مبلغ را درآورده ایم و در اختیار کسانی قرار داده ایم که از خودرو استفاده می کنند.

همواره بر این باور اشتباه بوده ایم که چون می خواهیم بنزین را ارزان به مردم بدهیم آن را یارانه ای عرضه کنیم که این خود منجر به ایجاد فقر و فاصله طبقاتی می شود و احماقانه ترین کار موجود در جهان همین است.

بیات:

طی چند وقت گذشته با فاجعه ای مواجه شدیم و آن اینکه علم اقتصاد را به قربانگاه بردیم و نابودش کردیم. رئیس جمهور قبلی، علم اقتصاد را انکار کرد و گفت که مبنای اسلامی ندارد و غربی است.

اقتصاد صرفا بررسی مسائل سوخت نیست بلکه کلان تر است. متاسفانه طی این مدت تورم فقیر را فقیرتر و غنی را غنی تر کرد. طی این مدت اصل طرح هدفمندی یارانه ها و آوردن نفت برسر سفره مردم در حاشیه قرار گرفت.

در دولت گذشته این فکر مطرح بود که مدیریت مصرف در اختیار مردم گذاشته شود و خودشان تصمیم بگیرند با پول حاصل از محل یارانه ها چه کار کنند. اگر خواستند بروند پلو پز بخرند در حالی که در تهیه پلوی آن مانده اند. و یا اگر خواستند پول خود را پس انداز کنند و باز ندانستد که مردم ایران میل به مصرف دارند.

وقتی روند اقدام دولت در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را می نگریم متوجه می شویم وضع اقتصاد کشور بر هم خورده و آن چیزی که مد نظر دولت در آوردن نفت برسر سفره مردم و احساس مردم از اختیار بر پول خود بود محقق نشده است. در واقع این سیاست نه تنها موفق نبود بلکه بسیار خطرناک بود و در مجموع من هیچ نمره ای به دولت پیشین نمی دهم چرا که شاخص فلاکت ما به جایی رسیده است که بعد از ونزوئلا قرار گرفته ایم.

قدیری ابیانه:

آقای بیات می گوید آقای احمدی نژاد، علم اقتصاد را قبول نداشت. پس چرا غربی ها از بنزین مالیات می گیرند اما ما هم اکنون به بنزین یارانه می دهیم. در واقع آن ها درست عمل می کنند و ما اشتباه کار می کنیم. ما ترجیح داده ایم پول مردم را به یارانه سوخت اختصاص دهیم. احمدی نژاد بود که طرح هدفمندی را اجرا کرد و طبیعتا مشکلاتی هم وجود داشت. در حالی که این طرح مربوط به دولت های پیشین بود و آن ها باید اجرا می کردند و همواره می ترسیدند نتوانند مدیریت صحیح را اعمال کنند.

احمدی نژاد مجبور شد یارانه مردم را نقدی پرداخت کند چرا که بودند کسانی که اگر او اینچنین عمل نمی کرد مانع هدفمندی می شدند. متاسفانه مردم فکر می کنند هرچه سوخت ارزان تر باشد بهتر است در حالی که فکر اشتباهی است و به ضرر عموم مردم است. در غرب برای اینکه مصرف سوخت را پایین آورند با بستن مالیات به سوخت، قیمتش را افزایش می دهند تا اقبال مردم به خرید ماشین کم مصرف و اقبال تولید کننده به تولید خودروی کم مصرف بیشتر صورت بگیرد.

در بودجه ۹۲ و ۹۳ منابع مالی دولت کمتر شده است چرا که صادرات نفت ما کمتر شده اما شاهد این هستیم که در یارانه بنزین و سوخت اتفاق خاصی نیفتاده است. دولت به سوخت هواپیما هم یارانه می دهد. برای چی باید یارانه فردی که جاده هم ندارد به سفر هوایی عده ای دیگر مصرف شود.

دولت با سیاست هایی که پیش گرفته نمی تواند طرح هدفمندی یارانه ها را به درستی انجام دهد و با مشکل مواجه خواهد شد. تا وقتی که بخواهیم ارزانی سوخت را ادامه دهیم در واقع دست در جیب فقرا کرده ایم و به اغنیا داده ایم.

بیات:

آقای قدیری می گوید این احمدی نژاد بود که جرأت اجرای هدفمندی را داشت در حالی که اجرا نشدن آن بهتراز بد اجرا شدن آن بود. آقای رفسنجانی هم قصد داشت هدفمندی را اجرا کند اما مراجع تقلید و حتی مجلس به او اعتراض کردند.

آقای احمدی نژاد دکترای حمل و نقل داشت و حداقل این انتظار می رفت که می توانست مشکل حوزه تخصصی کار خود را حل نماید اما متاسفانه فرصت ها از دست رفت و شاهد این هستیم که اوضاع حمل و نقل در تهران اسف بار است.

قدیری ابیانه:

انجام طرح هدفمندی به شکل صحیح خودش فدایی می خواهد. آقای هاشمی می خواستند هدفمند کنند اما مجلس و رسانهها عملا مانع شدند و اجازه ندادند. دولت فعلی هم باید بین محبوبیت خودش و مصلحت مردم یکی را انتخاب کند و گویا محبوبیت خودش مهم تر است. آقای بیات به تحصیلات احمدی نژاد اشاره می کند و می گوید او علی رغم تحصیلات در این حوزه نتوانست اوضاع حمل و نقل را حل کند. مگر برای حل مشکل حمل و نقل فقط تحصیلات لازم است؟ پول لازم نیست؟

من در پرداخت یارانه ها، نقدی پرداخت کردن آن را بهتر از پرداخت کالا می دانم. چرا که در پرداخت کالا، امکان تبانی وجود دارد و فسادش بیشتر است و ممکن است کالاهایی توزیع شود که برخی ها نیاز ندارند. البته اصولا معتقدم نباید اصل را بر یارانه دادن گذاشت. نباید به نفت متکی بود. ارزان فروشی نباید اتفاق بیفتد. علم اقتصادی که غرب بر آن معتقد است و آقایان سنگ آن را بر سینه می زنند همین مطالب را می گوید.

برای انجام کار درست اول باید افکار عمومی آگاه شود. چرا مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند؟ مردم به جای اینکه  در برابر واقعی سازی قیمت سوخت مقابله کنند، باید مطالبه کنند که چرا سهم ما از بیت المال را به دیگران می دهید. هرگاه افکار عمومی آگاه شود همه چیز حل خواهد شد. البته اقدام به انجام کار درست، سختی هایی دارد که باید تحمل کرد و دولت باید مصلحت مردم را بر محبوبیت خودش ترجیح دهد. البته بعید می دانم دولت حاضر باشد این هزینه را پرداخت کند.

بیات:

آقای قدیری می گوید زمان احمدی نژاد پول نبوده است در حالی پول بوده ولی کار درستی انجام نشده است. سیاست های پوپولیستی احمدی نژاد منجر شده است که اگر دولت یارانه نقدی را قطع کند عده ای می گویند خدا پدر احمدی نژاد را بیامرزد که به مردم پول نقدی می داد و اگر ادامه دهد مشکلات پیشین رخ خواهد داد.

دولت کنونی سیاست های خوبی اتخاذ کرده است. مثلا طرح سلامت اجتماعی دولت که بیش از ۳ میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و به عدالت و کرامت انسانی نزدیک است از جمله این طرح ها است. ما باید پول حاصل از یارانه ها را به سلامت مردم اختصاص دهیم تا آنها با سلامتی بدست آمده از اجرای صحیح این طرح، کار کنند و کسب درآمد نمایند.

یکی دیگر از اقدامات خوب دولت غربال گری است که در حال انجام است و به زودی صورت می گیرد. نمی توان صددرصد گفت که  یارانه به چه گروهی تعلق می گیرد اما زیرساخت غربال گری درحال شکل گیری است تا یارانه به اغنیا تعلق نگیرد و فقرا بهره مند شوند. تصور می شود در بازه زمانی قابل توجهی می توان چهار دهک را حذف کرد و تنها شش دهک یارانه را دریافت کنند.

دولت قصد دارد سهام عدالت که مغفول باقی مانده و غیرقابل اجرا بوده را با تغییراتی اجرایی کند. همچنین دولت حتما قیمت های سوخت را آزاد سازی می کند. متاسفانه دولت در زمینی حرکت می کند که تماما مین گذاری شده و حرکت سخت است. احمدی نژاد اهمیت علم اقتصاد را طی این مدت به خوبی نشان داد!!!

در دوره روحانی با بهره گیری از تعقل، آینده خوبی برای اقتصاد کشور تصور می شود.

قدیری ابیانه:

پول بوده والان هم پول هست ولی ما این ثروت را در یارانه به مصرف آنهم مصرف سوخت تلف می کنیم و نمی گذاریم در جای بهتر هزینه گردد. آقای بیات می گویند دولت در اجرای طرح سلامت اجتماعی کارهای خوبی انجام داده است. ما هم معتقدیم کارهای خوبی توسط دولت صورت گرفته است و معترضیم چرا تا به حال این اتفاق نیفتاده است. چرا باید مثلا پولی را که صرف بیمه همه مردم می کردیم با برداشت از سهم فقرا صرق ارزانی سوخت کردیم. در نحوه غربال گری دولت هم اشکالاتی وارد است که باید اصلاح شود. یعنی باید به کسی که ثابت می کند ناتوان است کمک کرد نه اینکه اصل را بگذاریم به اینکه به همه بدهیم بعد اضافی ها را حذف کنیم.

بیات:

متاسفانه دولت پیشین در قبال تعهد اخلاقی عده ای به آن ها وام می داده است و چون اخلاقی هم وجود نداشته معلوم نیست چه شده است. از میراث دولت پیشین مبالغ بسیاری به صورت معوقات بانکی و بدهی به سازمان ها باقی مانده است و سوال این است که چرا با وجود این همه درآمد بانکی این همه بدهی باقی مانده است.

قدیری:

دولت ماه ها است در قدرت است. بیاید گزارش دهد که در گذشته با این ثروت ها چه شد.

 

۹۳/۰۲/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">