پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱ ق.ظ

۰

قیمت ارزان سوخت فقط ثروتمندان را داراتر می کند

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱ ق.ظ

قزوین - ایرنا - سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: بر خلاف تصور برخی از افراد پایین نگهداشتن قیمت سوخت فقط ثروتمندان جامعه را به قیمت له شدن مستمندان جامعه در زیر چرخ های فقر داراتر می کند.

به گزارش ایرنا ˈمحمدحسن قدیری ابیانهˈ روز یکشنبه در همایش سرنوشت اقتصاد با توجه به سیاست های پیش رو که با محوریت هدفمندی یارانه ها در دانشگاه بین المللی امام (ره) قزوین برگزار شد، افزود: نفتی که در بخش صادرات و برای مصرف داخلی تولید می شود تمام مردم از آن سهم دارند اما این سهم باید بگونه ای درست در بخش هایی هزینه شود که منافع ان نصیب تمام جامعه شود. 


وی اضافه کرد: از موضوعاتی که به غلط در جامعه ما جا افتاده جلوگیری از افزایش قیمت سوخت است که با رویکرد دست بردن به اموال فقرا به نفع ثروتمندان به یک فرمول فقرزدایی از جامعه تبدیل شده است.

قدیری ابیانه ادامه داد: هم اکنون ثروتمندان ما 30 برابر فقرا از بیت المال بهره مند می شوند، دولت بابت سهمیه بنزین هر خودرو  در هر ماه 138 هزار تومان یارانه معادل مصرف یک سال برنج فقرا می دهد که همه اینها در نتیجه قیمت سوخت ارزان است.

وی خاطرنشان کرد: این فرمول غلط بیش از 30 سال در کشور ما ریشه دوانده و قیمت ارزان سوخت فقرای ما را فقیر تر کرده است بنابراین قیمت سوخت باید واقعی شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: سال گذشته کشور ما اضافه مصرف سوخت داشت که اگر این مصرف در بخش های دیگر هزینه و از خام فروشی نفت جلوگیری می شد صرفه های اقتصادی فراوانی برای کشورمان داشت.

وی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت در بخش پرداخت یارانه ها حذف سه دهک را اعلام کرده اما معتقدیم که باید بیشتر از این دهک ها حذف شوند.

وی با بیان اینکه اگر پول حاصل از یارانه آشکار و پنهان در جای دیگری هزینه شود قطعا مفیدتر است، اظهار کرد: این اشتباه است که مردم سهم نفت را مستقیما مطالبه می کنند و باید فهم مردم را به سمتی سوق دهیم که اگر این درامدها در جای دیگری سرمایه گذاری شوند صرفه های فراوانی را خواهیم دید.

قدیری ابیانه با بیان اینکه میزان یارانه پنهان چندبرابر بیشتر از یارانه های آشکار است، خاطرنشان کرد: اکنون صادرات نفت در امارات به ازای هر اماراتی در یک سال معادل صادرات نفت هر ایرانی در بیش از 80 سال است افزود  لذا افکار عمومی باید آگاه شوند که قیمت سوخت نباید ارزان باشد و قیمت ها واقعی تر شوند.

وی تاکید کرد: اینکه مردم ایران برای منافع بیشتر درباره درآمدهای خود به دروغ متوسل شوند تا یارانه بگیرند خود یک ضعف اساسی است که حتما برای رشد و توسعه کشور باید اضلاح شود.

قدیری ابیانه گفت: در تمام دنیا تولید کنندگان می دانند باید تولید ثروت کنند و دولت را در هزینه هایش یاری کنند اما در کشور ما برعکس تمام مردم دست بگیر دارند و تولید کننده ها نیز بیشتر از آنان سهم می خواهند لذا برای پیشگیری از چنین مسایلی قیمت ها را واقعی تر کنیم تا از عوارض نفتی رها شویم.

وی تاکید کرد: بنابر این باید به مردم آگاهی رسانی شود تا خودشان افزایش قیمت سوخت را از دولت مطالبه کنند و در این مسیر تورم نیز اجتناب ناپذیر که در جاهایی وجود داشته باشد. متاسفانه در فرهنگ عمومی مردم ایران برداشت از بیت المال به مثابه یک مو از خرس کندن غنیمت است.

این کارشناس ادامه داد: معتقدیم اصل هدفمندسازی یارانه ها واجب است اما اشتباهاتی نیز داشته و حتی در این اواخر برای جلب آرای بیشتر به فریبکاری هایی نیز نزدیک شد اما در این زمینه باید کاری کنیم تا اقتصاد کشور متکی به نفت نبوده و درآمد نفت تنها برای سرعت توسعه کشور بکار رود.

معاون امور بین الملل دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین نیز در این همایش گفت: در هشت سال گذشته با سیاست های اقتصادی نادرست و اتفاقات وحشتناک در این حوزه اقتصاد کشورمان را به قربانگاه برد.

به گزارش ایرنا، ˈاحمد بیاتˈ افزود: علم اقتصاد قدرت پیش بینی حوادث آینده را دارد و همین قابلیت نیز نشان می دهد رییس جمهوری پیشین با فرمول اشتباه اتفاقات نامیمونی را در کشور رقم زد و مارا با تورم وحشتناکی روبرو کرد.

وی اظهار کرد: در تمام کشورهای پیشرفته سیستم های کنترل اظهارات مالی وجود دارد اما در کشور ما چشم انداختن در اموال دیگران یک امر ناپسند تلقی می شود در حالی که ما برای رسیدن به وضع مطلوب باید به شفاف سازی درستی از وضعیت مالی مردم و شناسایی اقشار مرفه و فقیر جامعه دست یابیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: تصور کلی این است که می توان در طول یک بازه زمانی قابل توجه، 4 دهک خانوار ها را از دریافت یارانه حذف کرد و برای 6 دهک باقی مانده نیز با آزادسازی تدریجی قیمت انرژی و زیر ساخت ها این فرایند را پیش برد.

بیات افزود: اگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بجای پرداخت نقدی به سمت کالاها و خدمات عمومی تزریق شود نتایج بهتری از هدفمندی یارانه ها گرفته می شود. 

۹۳/۰۲/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">