پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۱، ۰۱:۰۶ ق.ظ

۰

خبرگزاری موج - گروه صنعت و تجارت ۲۹ فروردین ۱۳۹۱

به گزارش خبرگزاری موج، قیمت گازوئیل در بازار جهانی مثل قیمت بنزین و گاهی بیش از آن است. لیکن چون در ایران دولت گازوئیل را با یارانه بسیار بیشتری نسبت به بنزین ارائه می کند و قیمت آن بسیار کمتر از بنزین و بسیار کمتر از قیمت واقعی آن است میل به استفاده از خودروهای گازوئیل سوز در کشور افزایش یافته که اقدامی است انحرافی و نتیجه ای غلی از یارانه ای بودن گازوئیل.

حال آنکه قرار است ظرف سه الی چهار سال آینده قیمت ها غیر یارانه ای شود.

در خبرها آمده است که:

"قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور دیروز با اعلام اینکه دولت قصد دارد در یک برنامه زمان‌بندی بلندمدت حدود ۱۵ درصد سهم سبد سوخت خودروها را به گازوئیل اختصاص دهد، تصریح کرد: بر این اساس همزمان با آغاز تولید گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در پالایشگاههای نفت، امکان تولید داخلی و یا واردات خودروهای سواری دیزلی به داخل کشور فراهم شده است.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز تولید پژو ۲۰۶ پایه دیزلی توسط خودروسازان داخلی، اظهار داشت: همچنین تولید وانت‌ نیسان پایه دیزلی هم در داخل کشور آغاز شده است که به زودی خط تولید انبوه این وانت‌ها، راه‌اندازی خواهد شد."

بنابراین نباید رونق خودروهای دیزلی بر اساس قیمت های یارانه ای سوخت پا بگیرد، و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید بدانند که چون قیمت گازوئیل به شدت یارانه ای بوده و قرار است ظرف چهار سال آینده قیمت ها واقعی شود بنابراین شیب افزایش قیمت گازوئیل بیش از بنزین خواهد بود تا ظرف چهار سال به قیمت واقعی و غیر یارانه ای بیانجامد.

در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل به نرخ فوب خلیج فارس بیش از 84 سنت می باشد که با احتساب هزینه های حمل و نقل و توزیع قاعدتا حدود یک دلار می باشد.

این در حالی است که هر دلار دولتی 1226 تومان و دلار آزاد حدود 1900 تومان می باشد.

هم اکنون گازوئیل در ایران با قیمت لیتری 350 تومان آزادانه عرضه می شود. همین قیمت عملا یارانه ای می تواند مدیریان دولتی، صاحبان صنایع و نیز خریداران خودرو را دچار توهم در تصمیم گیری نماید.

البته مجلس شورای اسلامی در سال گذشته قانونی را وضع کرد که دولت حق ندارد بیش از 20 درصد سالانه به قیمت فرآورده ها بیافزاید تا طی 5 سال (که یک سال آن گذشته است) یارانه ها کاملا حذف شود!!!! حال آنکه تورم بیش از 20 درصد بوده و افزایش 20 درصدی به معنی افزایش یارانه ها و کاهش قیمت واقعی (به نرخ ثابت) می باشد.

انتظار می رود مجلس نهم این تصمیم عجیب و غیر منطقی مجلس هشتم را که باید آن را بیشتر یک تصمیم تبلیغات انتخاباتی ارزیابی کرد تا تصمیم اقتصادی را اصلاح کند وگرنه باید فاتحه طرح هدفمند سازی یارانه ها را خواند و عوارض وخیم آن را در اقتصاد تحمل کرد.

(دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی مدیریت استراتژیک)

 

http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=970300

۹۱/۰۱/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">