پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵ ق.ظ

۰

قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه

جمعه, ۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵ ق.ظ

با وجودی که قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه به طور رسمی اعلام نشده است اما منابع ترک مدعی هستند آنکارا هم اکنون برای واردات هر یک هزار مترمکعب گاز وارداتی از ایران ٤٩٠ دلار به این کشور می پردازد، این در حالی است که بهای هر یک هزار مترمکعب گاز وارداتی ترکیه از جمهوری آذربایجان و روسیه به ترتیب ٣٣٥ دلار و ٤٢٥ دلار محاسبه می شود.

به طور کلی ترکیه سال ٢٠١٣ حدود ٣٨ میلیارد و ٤٢٠ میلیون مترمکعب گاز وارد کرده بود، در حالی که واردات گاز این کشور در سال ٢٠١٢ میلادی ٤٣ میلیارد و ٩٠ میلیون مترمکعب بوده است.

مصرف گاز ترکیه در سال ٢٠١٣ میلادی ٣٧ میلیارد و ٩٦٠ میلیون مترمکعب بود، در حالی که مصرف گاز آن در سال ٢٠١٢ میلادی ٤١ میلیارد و ٤٤٠ میلیون مترمکعب بوده است. ترکیه با ٧٥ میلیون نفر جمعیت وابستگی زیادی به واردات انرژی دارد و به دلیل رشد تقاضای انرژی به دنبال تنوع بخشی به مسیرهای وارداتی است. این در حالیست که ایران حجم گاز صادراتی خود را به این کشور کاهش داده است.

یک موسسه مطالعاتی در ترکیه اعلام کرد: ترکیه برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز از ایران ٥٧٠ دلار به این کشور می‌پردازد در حالی که برای واردات هر یکهزار متر مکعب گاز از روسیه و آذربایجان به ترتیب ٤٠٦ دلار و ٣٨٠ دلار به این کشورها پرداخت می‌کند.
در ادامه گزارش این موسسه آمده است: روسیه گاز خود را با قیمت‌های مختلف به کشورهای مختلف می‌فروشد، برای نمونه آنها هر یکهزار مترمکعب گاز فروشی به انگلیس را با قیمت ٣١٣ دلار، به لهستان با قیمت ٥٢٥ دلار، به مقدونیه با قیمت ٥٦٤ دلار، به بوسنی با قیمت ٥١٥,٢ دلار و به جمهوری چک با قیمت ٥٠٣ دلار می‌فروشند.
در گذشته روسیه گاز خود را به قیمت ٥٠٠ دلار برای هر یکهزار مترمکعب گاز به ترکیه می فروخت اما دو کشور توافق کردند که گازبها را به ٤٤٥ دلار و سپس به ٤٠٦ دلار برای هر یکهزار مترمکعب گاز کاهش دهند.
۹۳/۰۳/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">