پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۳ ب.ظ

۱

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به فرمایشات رهبر معظم معظم انقلاب در دیدار با وزیر امور خارجه، سفیران و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اظهار داشت: تبیین ویژگی های دیپلماسی ایران در مجامع جهانی از سوی رهبر معظم انقلاب یک کلاس درس اساسی برای همه نمایندگان سیاسی ایران در عالم بود که باید مورد بهره برداری قرار گرفته و بیش از گذشته مورد توجه باشد.

ایران همواره از حق مظلومان عالم دفاع کرده است/ دفاع از مظلوم حتی اگر دستور اسلام نباشد مطابق با مصالح ملی است

این دیپلمات سرشناس ادامه داد: ایران همیشه و در تمام میدان های دیپلماتیک که از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون وجود داشته است در معادلات خود حمایت از مظلوم در برابر قدرتها را به عنوان یک اصل قرار داده است. هرجا ملتی با هر عقیده و مذهبی مورد ظلم قرار گرفته جمهوری اسلامی بدون توجه به مسایل حاشیه ای از حق مظلوم به صراحت دفاع کرده است.

قدیری ابیانه اظهار اشت: جمهوری اسلامی این مزیت و این افتخار را دارد که به قرآن به عنوان کلام وحی اعتقاد دارد و به دستورات اسلام پایبند است و آن را عین موفقیت و سعادت می داند. این از برتری های بزرگ ملت ماست که با رشادت و جانفشانی، انقلابی را بر مبنای آموزه های اسلام برقرار کرده است.

کارشناس عالی علوم استراتژیک افزود: دفاع از مظلوم یکی از این آموزه هاست که در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است و جمهوری اسلامی ایران چون متعهد به تلاش برای اجرای دستورات اسلام است طبیعتا خود را پایبند به آن می داند. اعم از اینکه این مظلومین مسلمان باشند یا نباشند. باید به عنوان یک انسان از حقوق آنها دفاع کرد. ممکن است در ظاهر این موضوع زیانبار برای کشور جلوه کند اما واقعیت این است که در باطن، پیروی از دستورات اسلام مزایای دنیوی و اخروی نهفته است و این عین منافع ملی ماست که عده ای می خواهند خلاف آن را القا کنند.

سفیر سابق ایران در مکزیک تصریح کرد: ما نه تنها نمی توانیم از حقوق مظلوم بگذریم بلکه این وظیفه و تکلیف ماست. این روایت از امیر مومنان علی (ع) است که  صدقه ۷۰ بلاا را دفع می کند. ظاهر امر این است که یک مالی از شما کم شده است اما واقعیت این است که بلایای زیادی از اسلام و ملت اسلامی دفع می شود. در سطح بین الملل هم همین است. اگر عمیقا به دفاع از مظلوم بیاندیشیم در خواهیم یافت که این مطابق با منافع ماست.

وی به ظلم رواداشته شده به مردم غزه اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که باید از مظلوم دفاع کرد. اگر حتی به خاطر دستور اسلام و انسان دوستی نبود باز هم باید به خاطر حفظ مصالح خود از غزه دفاع می کردیم. امروز با پدیده داعش دیگر کسی نمی گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است چون فهمیده اند که باید در برابر خطرات دوراندیشی داشت.

نفوذناپذیری و مهارت از ویژگی های صلاحیتی یک دیپلمات است

قدیری ابیانه با اشاره به ویژگی های صلاحیتی یک دستگاه دیپلماسی و یا یک دیپلمات را از دید مقام معظم رهبری نفوذ ناپذیری در مواقع ضروری عنوان کرد و گفت: این ویژگی هم می تواند در باره مجموعه دستگاه دیپلماسی صادق باشد و هم در خصوص فرد دیپلمات. به عنوان مثال دستگاه دیپلماسی باید به قدری دقیق و امن باشد که دستگاه های جاسوسی دشمن نتوانند با نفوذ به آن اطلاعاتی هرچند جزیی را به سرقت ببرند.

سفیر سابق ایران در استرالیا ادامه داد: در خصوص نفوذ ناپذیری دیپلمات ها باید افراد تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیرند و قدرت اقتصادی و نظامی دشمن او را از قدرت خداوند غافل نکند و دچار وادادگی نشود. چه در عمل و چه در فکرش. این نفوذناپذیری و یا تأثیرناپذیری برای هر فرد مسلمانی لازم است و برای دیپلمات ها باید از خصوصیان و ویژگی های اولیه باشد. یعنی  در مقابل فشارهای دشمن جا نزند. نه تنها نباید تأثیرپذیر بلکه باید تأثیرگذار هم باشد.

رهبر انقلاب با بیان انعطاف در مواقع ضرورت در عین تحرک بالا در واقع دوباره نرمش قهرمانانه را تبیین فرمودند

وی همچنین به ویژگی تحرک بالا در یک دیپلمات در عین انعطاف در وقت ضرورت از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این تحرک لازمه دیپلماسی است. جای دیگری رهبر معظم انقلاب در توصیف نرمش قهرمانانه فرمودند که یک کشتی گیر باید تحرک داشته باشد در عین حال هم با نرمش و انعطاف باید فرصتی را برای غلبه بر دشمن فراهم کند و فرصت را به طرف مقابل ندهد.

این کارشناس عالی علوم استراتژیک همچنین یکی دیگر از ویژگی های صلاحیتی دیپلمات از منظر مقام معظم رهبری را هوش و مهارت عنوان کرد و گفت: وقتی یک دیپلمات به کشوری برای دفاع از منافع ملی سفر می کند باید هم مهارت کافی بر کار خود داشته باشد و هم آگاهی لازم از حربه ها و خاصیت رفتاری طرف مقابل. یک مثالی که در این زمینه کاربرد دارد همان نگهداری مارها در انستیتو های تحقیقاتی است که نگهداری کنندگان از آن در عین آگاهی از زهر آگین بودن مارها آنها را برای استخراج این زهر و بعد ساختن دارو از آن استفاده می کنند. اگر در این راستا غفلتی از خطرات مار باشد این خطر به خود افراد برمی گردد.

در دوره اصلاحات دیدگاههای حزبی به مهارت دیپلمات ها ترجیح داده می شد

وی در پایان با اشاره به اینکه مهارت در دیپلماسی درپاره ای از مواقع نقض شده است گفت: در دوره اصلاحات سعی می کردند افراد وفادار به خود را به مأموریت های خارجی بفرستند در عین اینکه چندان توانایی نداشتند.

۹۳/۰۵/۲۳

نظرات  (۱)

بایدجلوگیری شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">