پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۳۵ ق.ظ

۰

متاسفانه دولت از شجاعت لازم برای واقعی سازی قیمت سوخت و استفاده از این بودجه ها در جای بهتر را نداشته است /هزینه های بهداشت با وجود کسری بودجه از کجا تامین شده است؟/عملکرد فرهنگی دولت کلا منفی ارزیابی می شود.

 یک کارشناس استراتژیک در گفتگوی ناب نیوز به عملکرد دولت در ابعاد مختلف پرداخت و در خصوص سیاست خارجی اظهار داشت: تلاش و تعامل  گسترده ای بویژه در رابطه با مذاکرات ۵+۱ و نیز مذاکره مستقیم با آمریکا در امور هسته ای صورت گرفته و دستاورد بزرگ این مذاکرات این بود که مذاکره با آمریکا با بکارگیری لحن نرم و دیپلماتیک و لبخند در مذاکرات نمی تواند از خصومت آمریکا از ایران چیزی بکاهد .

محمد حسن قدیری ابیانه تصریح کرد :  روشن شدن این واقعیت برای کسانی که تصور می کردند با مذاکره و لبخند می توان آمریکا را از خصومت با ایران بر حذر داشت از این خیال واهی بیرون آورد و این خود دستاورد مثبتی است که موجب انسجام صفوف ایران در مقابل دشمنان می شود و قدرت مقاومت ایران را افزایش می دهد .

وی خاطر نشان کرد :  آنهایی که فکر می کردند دشمنی آمریکا یا  تشدید تحریمها به خاطر لحن قاطع مسئولین سابق است باید متوجه شده باشند که دشمنی غرب ریشه در منافع نامشروعی دارد که غرب در منطقه ما آن را  به عنوان منافع حیاتی تعریف کرده است و با منافع مشروع ، ملی وحیاتی کشورمان در تضاد است ، این لحن دیپلماتیک محترمانه و لبخند در مذاکرات باید تا بیداری همه کسانی که در چنین توهمی بسر می برند ادامه یابد .

  در بعد اقتصادی: متاسفانه دولت از شجاعت لازم برای واقعی سازی قیمت  سوخت و استفاده از این بودجه ها در جای بهتر را نداشته است .

قدیری ابیانه عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشید و بیان داشت:  با توجه به وجود تحریمها و حتی تشدید آن منابع مالی دولت کاهش پیدا کرده و نباید انتظار داشت با توجه به کاهش در آمدها دولت خدمات را افزایش دهد بلکه دولت باید برای کاهش خدمات اولویت بندی و مسائل را شفاف برای مردم بیان نماید و نیز باید مشارکت عمومی را برانگیزد .

وی افزود :  در سه ماهه اول سال، قریب به ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه های دولت بیش از در آمدش بوده یعنی ماهیانه دچار قریب به ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه شده است ( در آمدها کمتر از هزینه ها بوده ) .

قدیری ابیانه ادامه داد :  این درحالی است که دولت ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می کند و در این مدت یکسال دولت نتوانست و در حقیقت نخواست که یارانه اقشار ثروتمند را حذف کند .

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک : اضافه کرد : یکی از نقص های دولت گذشته این بود که در طی ۸ سال حکومت حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت بعدی به جا گذاشته است . در حالی که همان طور که ذکر شد ماهی حدود ۶ هزار میلیارد تومان یعنی سالی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان با روال فعلی کسری بودجه بر جا خواهد گذاشت که معادل با بدهی ۸ ساله دولت قبلی است .

قدیری ابیانه یارانه  پنهان را ضعف دولت دانست و عنوان کرد :  آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اقدام مثبت دولت بود اما در بسیاری از موارد افزایش قیمت سوخت کمتر از میزان تورم بود یعنی در حقیقت هدفمندسازی واقعی صورت نگرفته است و دولت کماکان یارانه پنهان بسیار سنگینی برای سوخت پرداخت می کند .

وی افزود :  در ۵ ماه اول سال دولت بنزین وارد کرده است که قیمت تمام شده آن در حدود ۳۲۸۰ تومان در هر لیتر است. اولا قیمت بالایی است. ثانیا این مبلغ از محل بیت المال پرداخت شده است و عرضه آن به قیمت هزار تومان در لیتر یعنی یک یارانه پنهان سنگین برای سوخت که ثروتمندترها سهمشان از این یارانه ها ۳۰ برابر فقیرترها است و متاسفانه دولت از شجاعت لازم برای واقعی سازی قیمت برای سوخت و استفاده از این بودجه ها در جای بهتر را نداشته است .

قدیری ابیانه گفت : اقداماتی مثل توزیع سبد کالا با آن افتضاحاتی که پیش آمد از نقطه های تاریک عملکرد دولت است .

وی تاکید کرد :  متاسفانه عملکرد مردم نیز در عرصه های اقتصادی خوب نبوده ساعات مفید کاری در ادارات بسیار پایین است. روزهای تعطیل مناسبتی در کشور ما زیاد است و دولت و مجلس اقدامی در این زمینه انجام نداده اند .

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد : اسراف در کشور بیداد می کند. از نظر تنبلی اجتماعی ایرانیان پس از اعراب قرار گرفته اند. بهترین دولتها و بهترین سیاستها با این فرهنگ کار و فرهنگ مصرف نتیجه دلخواه به دست نخواهند آورد .

دربعد بهداشت: هزینه های بهداشت با وجود کسری بودجه از کجا تامین شده است ؟

قدیری ابیانه تصریح کرد : سهم دولت از هزینه های بهداشت و درمان افزایش یافته و عملی مثبت است اما معلوم نیست هزینه های اضافی دولت از کجا تامین شده و خواهد شد و آیا می تواند این وضعیت را ادامه دهد یا خیر زیرا مسله کسری بودجه حل نشده است .

 در زمینه سیاسی

وی تاکید کرد : دولت گاهی منتقدین را با لحن های تند و توهین آمیزی نواخته است هر چند بعدا در جهت ترمیم آن برآمده است ولی این احساس وجود ندارد که دولت نظر منتقدین را مورد توجه و بررسی قرار دهد .

 بعد فرهنگی: عملکرد فرهنگی دولت کلا منفی ارزیابی می شود

این کارشناس امور داخلی عملکرد دولت در بعد فرهنگی را منفی ارزیابی کرد و بیان داشت : اظهارات رئیس جمهور، وزارت ارشاد و سایر مسئولان بر ناهنجاری ها دامن زده است . متاسفانه در مسائل حساس حکومتی عناصر فتنه گر  که در فتنه های ۷۸و ۸۸ نقش داشتند پست های کلیدی را بدست آوردند. وی تصریح کرد : وضعیت وزارت علوم و دانشگاهها مظهر این واقعیت است که با استیضاح وزیر علوم دچار وقفه شده است یعنی دولت در انتصاب این افراد اعتدال را رعایت نکرده است.

قدیری ابیانه  شعارهای دولت را یاد آور شد و گفت : رئیس جمهور مرتبا از پیام انتخابات و پیام مردم در انتخابات صحبت می کند این در حالی است که شعار دولت اعتدال بود نه افراط . رایی که آقای روحانی آورد رای اعتدال بود نه رای افراط  . این در حالی است که رای اصلاح طلبان آقای عارف بود و ۷ در صد بیشتر رای نداشت بنابراین رئیس جمهور نمی تواند رای ۷ درصدی را پیام مردم بداند. مردم پیام خود را در ۱۸ تیر ۷۸ و ۹ در ۸۸ اعلام کردند و از رای خویش نیز باز نگشتند و در انتخابات ۹۲ به کسی رای دادند که در مقابل فتنه ۸۸ موضع قاطع گرفته بود .

 قدیری ابیانه گماردن مناصب به فتنه گران را نقطه ضعف بزرگ دولت روحانی دانست و تاکید کرد : اگر روحانی در انتخابات ۸۸ از موضع قبلی خود در برابر فتنه گران اعلام برائت می کرد و به مردم می گفت که “من فتنه گران عناصر دخیل در فتنه ۸۸ را بر مناصب حساس کشور خواهم گمارد و بی توجهی خود به  این رهنمود حضرت امام(ره) که نامحرمان را بر منصب امورنگمارید  اعلام می کرد” و آن گاه رای می آورد می توانست ادعا کند که پیام مردم نصب کردن فتنه گران در مدیریت های کلان کشور است لذا انتصاب فتنه گران در مناصب امور از نقاط بزرگ ضعف دولت آقای روحانی است و این انتصاب ها سوال بر انگیز است .

قدیری ابیانه اقدام دولت در مدیریت فرهنگ مصرف را ضعیف دانست و بیان داشت :  اجرای سبک زندگی هم در بعد فرهنگ کار و هم در بعد فرهنگ مصرف یک ضرورت تام و تمام می باشد در حالی که قرار بود که ۵ سال هدفمندسازی سوخت انجام شود اما به نظر نمی آید با روالی که دولت در پیش گرفته ظرف ۲ سال آینده یعنی گذشت ۵ سال از آغاز آن این اقدام صورت پذیرد و حتی بعید است دولت در این  دوره ۴ ساله خود این را به پایان برساند .

وی تاکید کرد : اگر دولت هیچ خدمتی نکند الا واقعی سازی قیمتهای سوخت و استفاده از این در آمدها در جای بهتر، بزرگترین خدمت را به کشور کرده است اما اگر هر کار مفیدی بکند اما هدفمندسازی را به سر انجام نرساند گویی هیچ کار اساسی انجام نداده است .

قدیری ابیانه به دولت توصیه کرد : دولت از فرصت ۳ ساله باقی مانده استفاده کرده و به دنبال رفع مشکلات کشور باشد هر چند انجام مصلحت کشور به  از دست رفتن  محبوبیت دولت منجر شود .

در پایان وی تصریح کرد :  متاسفانه در بسیاری از موارد دولتها اگر به مصلحت مردم عمل کنند ” مثل واقعی سازی قیمت سوخت ” مورد خوشایند مردم قرار نمی گیرد زیرا درک آثار مثبت و دراز مدت این تحول اساسی برای بسیاری از افراد سخت و مشکل است .

پایگاه خبری ناب نیوز : ۲ شهریور ۱۳۹۳

۹۳/۰۶/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">