پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۱۸ ق.ظ

۰

مردم مکزیک ، ایران را سمبل مقاومت می‌دانند

چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۱۸ ق.ظ
 محمدحسین قدیری ابیانهسفیر سابق ایران در مکزیک؛ آنها هم مثل ما به ارزش‌ها و سنت‌های خود پایبند هستند مخصوصا به خانواده بسیار اهمیت می‌دهند و با وجود تهاجم‌های فرهنگی ایالات متحده که از همه طرف مکزیک را احاطه کرده است‌ و تلاش می‌کنند جوانان مکزیکی را گرفتار کنند در مقابل آنها مراقب هستند تا با حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم قدیمی خود کمتر در فضای تبلیغاتی آمریکایی غرق شوند
صاحب نیوز- معصومه طاهری/ محمدحسن قدیری ابیانه ماه می ۲۰۰۷ در مکزیک به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک بود که همزمان مسئولیت امور کشورهای بلیز، گواتمالا، پاناما، نیکاراگوئه، هندوراس، السالوادور، کاستاریکا نیز را هم به عهده داشت. وی در این مدت فعالیتهای وسیع فرهنگی در این کشورها انجام داد به شکلی که در اسناد منتشر شده ویکی لیکس از سازمان جاسوسی امریکا نام او به عنوان یک مهره خطرناک برای منافع آمریکا در مناطق مزبور به وضوح آورده شده و نگرانی مقامات اسرائیل و آمریکا در این رابطه جالب توجهه است، قدیری ابیانه که خود اهالی روستای فرهنگی ابیانه به دنیا آمده در این مدت کوتاه اشراف کاملی بر فرهنگ مردم آمریکای جنوبی به دست آورده به شکلی که علارغم مسولیت سیاسی اقتصادی سفارت ایران در این مناطق وی توانست نزدیک به ۳۰۰ نفر را در مکزیک با اسلام آشنا و مسلمان نماید.

صاحب نیوز: آیا آمار دقیقی از ایرانیان ساکن در مکزیک دارید عمدتا چه نوع فعالیتی در آنجا دارند؟

ایرانیان ساکن در مکزیک حدود دو هزار نفر هستند و درمیان جمعیت ۱۱۰میلیونی مکزیک و ملیت‌های مختلف ساکن در آنجا خیلی کم و انگشت شمار هستند با این وجود همین تعداد کم ایرانی به مشاغل نسبتا خوبی چون تجارت و صادرات فرش مشغول می باشند، زیرا به‌دلیل جایگاهی که این کشور در مقایسه با سایر کشورهای آمریکایی دارد بستر مساعدتری برای تجارت ایرانیان ایجاد کرده است.

صاحب نیوز: به نظر شما چقدر مکزیک برای سرمایه‌گذاری فرهنگی و معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی مستعد است؟

به‌طور حتم خیلی زیاد. زیرا مکزیک کشوری با قدمت فرهنگی و تمدنی بسیار قدیمی است مردمان مکزیک خونگرم و با محبت هستند. آنها با روابط خانوادگی و توجه به ارزش‌ها و سنت‌ها بسیار پایبندند. بیشتر اقشار مکزیکی از فسادی که یانکی‌ها در این کشور ایجاد کرده‌اند ناراضی‌اند. در حقیقت مکزیکی‌ها از منظر فرهنگی با ایرانیان نسبت نزدیکی دارند؛ برای همین به‌نظرم بستر مساعد و خوبی برای تعامل فرهنگی بین ایران و مکزیک وجود دارد که ما در دوران حضور در سفارت به دنبال آن بودیم

صاحب نیوز: ذهنیت مکزیکی‌ها از ایران و ایرانی‌ها چگونه است؟

ببیند کشور مکزیک در گذشته جنگ‌های زیاد تهاجمی از سوی ایالات متحده آمریکا داشت به‌طوری که بخش‌های زیادی از کشورشان را اشغال کردند از طرفی کشور مکزیک مشکلات اقتصادی زیادی به دلیل دخالت‌ها و تحریم‌های آمریکایی‌ها دارد. در کنار این امور قضیه آپارتاید و مسایل نژادی هنوز هم‌ در آمریکا قوت دارد که باعث نارضایتی و انزجار مکزیکی‌ها از آمریکاست. از این رو به نظرم ایران می‌تواند با موضع‌گیری‌های خوب جایگاه مناسبی در مکزیک داشته باشد. آنها مردم ایران را  دوست دارند به‌گونه‌ای که هر خبری که از جمهوری اسلامی در مقابل سیاست‌های تهاجمانه آمریکایی‌ها داده می‌شود با خوشحالی استقبال می‌کنند؛ در واقع مردم ایران برای مکزیکی‌ها سمبل مقاومت و ایستادگی هستند؛ یک الگوی مقاومت در برابر زیاده خواهی آمریکا که هیچ وقت عقب نشینی نکرده‌اند‌ به همین خاطر ذهنیت آنها از ایران خیلی خوب است زمانی‌که من آنجا‌ در سفارت بودم بارها شنیدم که به‌صورت ضرب‌المثل بین آنها رواج دارد که از مردم ایران یاد بگیرید چه قدرت و توانایی دارند و این خودش امتیاز برای ما دراین کشور آمریکایی است.

صاحب نیوز: همان‌طورکه می‌دانید با وجود موج اسلام‌ستیزی واسلام‌هراسی غرب اما همچنان میل به اسلام‌خواهی روز به روز در ‌جهان بیشتر می‌شود آیا در میان مردم مکزیک هم چنین اشتیاقی وجود دارد؟

البته به دلیل این‌که ایرانیان در این کشور محدود و خیلی کم هستند شناخت اسلام به‌خصوص تشیع هم در مکزیک محدود است. ‌رسانه‌ها هم در آنجا  بیشتر به نفع منافع آمریکایی‌ها فعالیت دارند و اخبار ایران را پخش نمی‌کنند یا تغییر می‌دهند چون فیلتر آنجا زیاد است؛ هرچند رسانه هیسپان. تی. وی از سوی ایران وجود دارد ولی در مقابل انبوه فعالیت رسانه‌ای آمریکا محدود است، لذا درباره اسلام  چندان اطلاعاتی ندارند

صاحب نیوز: چه دینی در مکزیک غالب است؟

بیشتر کاتولیسیسم در مکزیک حاکم است. فرهنگ‌ آمریکایی‌ها در مکزیک بقیه مذاهب به‌خصوص اسلام را تضعیف کرده است با این حال کاتولیک‌ها هم با استعمار و اشغالگری وارد شده‌اند و در حافظه تاریخی ملت مکزیک کشتار و قتل‌عام و شکنجه‌های کاتولیک‌ها ثبت شده است برای همین از متعصبان کاتولیک هم دل خوشی ندارند. مردم مکزیک برخلاف اروپایی‌ها که مغرور و خودبرتربین هستند برعکس مردمان خونگرم و مهربانند و اگر خوب دقیق شویم می‌بینیم با فرهنگ ما خیلی نزدیک هستند با وجودی که مسافت زیادی بین ما است؛ بنابراین اگر تبلیغات خوبی در عرصه اسلام و تشیع داشته باشیم مطمئن هستم اشتیاق آنها به اسلام بالا می‌رود، زیرا فعالیت‌های ضد فرهنگی کاتولیسیسم باعث کاهش تعصب مکزیکی‌ها نسبت به این دین گردیده است به نظرم باید خوب عمل کرد و  زمینه‌های گرایش به اسلام را تقویت نمود.

صاحب نیوز: شما زمانی در نوفل لوشاتو از همراهان حضرت امام(ره) بودید. بعد از حضور در کشور ایتالیا هم در جبهه سفارت مبارزات سختی با تفکرات ضد ایرانی و اسلامی داشتید آیا در مکزیک هم چنین جوی حاکم بود؟

من زمانی‌که در مکزیک فعالیت می‌کردم روزانه دعوت نامه‌ها‌ و تلفن‌های زیادی از محافل مختلف دانشگاهی، سازمان‌ها انجمن‌ها و گروه‌های مختلف داشتم که علاقه‌مند و کنجکاو بودند تا در مورد ایران و ‌ایرانی‌ها  و انقلاب اسلامی بدانند و برایشان صحبت کنم به‌خصوص درباره مسایل هسته‌ای که این چنین آمریکایی‌ها را به خشم درآورده سخنرانی داشته باشم. من هم از روی وظیفه سعی می‌کردم در جمع آنها حضور داشته باشم و جایگاه و استراتژی ایران را برای آنها تشریح کنم ولی بر‌ای همه آن تقاضاها حقیقتا وقت نداشتم .

 محمدحسین قدیری ابیانه

صاحب نیوز: دانشجویان و دانشگاهیان چطور بودند؟

آنها خیلی مشتاق بودند درباره ایران بیشتر بدانند. انجمن‌های دانشجویی به کرات در خواست سخنرانی می‌کردند. آنها می‌خواستند در مورد مسایل فرهنگی ایران بدانند. حتی نسبت به فیلم‌های سینمایی ایرانی استقبال زیادی داشتند. ما سعی می‌کردیم از طریق سینما و فیلم فرهنگ ایرانی اسلامی را به انها نشان بدهیم به‌نظرم اگر در این زمینه فیلم‌های خوبی تولید شود خود بخود مروج فرهنگ ایرانی و اسلامی در دنیا می‌شویم

صاحب نیوز: چند سال‌ پیش مقاله جالبی درمورد اشتراکات فرهنگی بین ایران و آمریکای جنوبی خواندم  مثلا در آمریکای جنوبی منطقه‌ای به نام کوروش وجود دارد یا کوهی به نام بابا و… آیا  این اشتراکات فرهنگی مشخصا بین ایران و مکزیک برای پررنگ‌تر کردن تعاملات فرهنگی وجود دارد؟

بله؛ خیلی زیاد و این به همان سنخیت فرهنگی ایران و مکزیک بر می‌گردد. آنها هم مثل ما به ارزش‌ها و سنت‌های خود پایبند هستند مخصوصا به خانواده بسیار اهمیت می‌دهند با وجود تهاجم‌های فرهنگی ایالات متحده که از همه طرف مکزیک را احاطه کرده است‌ و تلاش می‌کنند جوانان مکزیکی را گرفتار کنند در مقابل آنها مراقب هستند تا با حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم قدیمی خود کمتر در فضای تبلیغاتی آمریکایی غرق شوند. مردم مکزیک به ایرانیان علاقه دارند و با ما احساس ترکیبی فرهنگی می‌کنند زیرا هر دو کشوری، با قدمت بسیار و دارای پیشینیه اصیل فرهنگی و تمدنی هستند و شاید به‌همین دلیل هم راحت‌تر همدیگر را درک کرده و می‌پذیرند.

صاحب نیوز: با توجه به گسترش تهاجم فرهنگ غربی و نزدیکی جغرافیایی مکزیک با منشا و مصدر اصلی این تهاجمات یعنی آمریکا، تا چه اندازه این کشور مبتلا شده است؟


بگذارید منظور خودم را با جمله معروف یکی از روسای جمهور مکزیک بیان کنم که گفته بود: «بیچاره مردم مکزیک که خیلی نزدیک به آمریکا و خیلی دور از خدا هستند.» این جمله بین مردم مکزیک عوام و خواص رایج است و معنای زیادی دارد. ما هم به اقتباس از آنها می‌گوییم که مکزیکی‌ها به دلیل نزدیکی جغرافیایی با ایالات متحده امریکا به هرحال چه بخواهند و چه نخواهند تحت تاثیر  تهاجمات نظامی، اجتماعی، اقتصادی و از همه مهمتر فرهنگی قرار دارند و پذیرای آنها هستند به خصوص از طریق رسانه‌های جمعی  که شبانه روز تبلیغات متنوع  و متعددی دارند و باعث تضعیف بنیان‌های فرهنگی و ارزشی مردم این کشور شده‌اند.

صاحب نیوز: در طول دوران فعالیت‌تان خاطره جالب و به یاد ماندنی هم دارید؟

خاطرات زیادی در طول مدت اقامتم از مکزیک دارم  ولی آنچه بیشتر برایم جذابیت داشت؛ رسم و رسوم مکزیکی‌ها بود. آنها روحیه شاد و پرانرژی دارند. در مکزیک یک روز به نام روز  مرده‌هاست. مردم در این روز برای کسی که می‌میرد جشن و شادمانی می‌کنند برای این روز جمجمه‌های خوردنی و خوشمزه‌ای از جنس شکلات، کیک و بیسکویت درست کرده و بین همدیگر پخش می‌کنند همچنین تصاویر و نقاشی‌های زیبایی می‌کشند و در جاهای مختلف مراسم نصب می‌کنند. در چنین روزی حتی شهرداری‌ها هم در سطح شهرها مجسمه‌های بزرگی از جمجمه می‌سازند و به‌صورت موقتی در معابر عمومی می‌گذارند تا نماد این مراسم باشد، این یک رسم سنتی و قدیمی بین مکزیکی‌ها از قدیم بوده است سعی می‌کنند از این طریق هیچ وقت گذشتگانشان را فراموش نکنند از طرفی به دلیل این‌که  این رسم از رسوم قدیمی آنهاست برای‌شان اهمیت دارد، اما چیزی که در این میان برای من جالب بود، روحیه بالای مردم مکزیک بود که با وجود ناراحتی‌ها و سختی‌های زیادی که دارند همچنان شاد و پرانرژی هستند و اجازه نداده‌اند تا روحیه غم و ناامیدی برآنها غالب شود.

صاحب نیوز: در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید

حرف خاصی ندارم فقط ازشما خیلی سپاسگذارم و آرزوی توفیق روزافزون برایتان می‌کنم. امیدوارم در این تهاجمات همه جانبه فرهنگی که دشمن علیه ایران به‌خصوص تشیع به‌راه‌انداخته است سربلند باشیم و بتوانیم هر کدام در هر جایگاهی که هستیم مروجین خوبی برای اسلام و تشیع درجهان گردیم. زیرا فرهنگ اسلامی، فرهنگی غنی و جهان‌شمول است که می‌تواند برای همه مردم دنیا با هر قومیت ومذهبی که هستند قابل استفاده وکاربردی باشد و باید ازاین فرصت استفاده مطلوب برد. 

۹۳/۰۶/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">