پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۰۳ ب.ظ

۰

صبح قزوین : کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هر طرح اقتصادی باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد و مردم باید متوجه باشند که نقش اساسی را در رفع رکود ایفا می کنند.

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در رابطه با موانع تولید ملی و افزایش رکود در جامعه در مصاحبه با خبرنگار سرویس اقتصادی صبح قزوین اظهار داشت: در هر بسته اقتصادی اگر شفاف سازی و واقعی سازی قیمت ها مورد توجه قرار نگیرد اقدام لازم برای اصلاح واقعی اقتصادی صورت نگرفته است.

وی افزود: خصوصی سازی واقعی، واقعی شدن قیمت ها یعنی حذف یارانه از کالاها به خصوص سوخت باید مورد توجه جدی قرار بگیرد زیرا در غیر این صورت تشخیص مزیت های اقتصادی برای بخش خصوصی و دولتی امکان پذیر نخواهد شد و سرمایه ها به سمتی سوق پیدا خواهد کرد که در ظاهر سودآور اما در عمل به ضرر اقتصاد ملی خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: از زمان آغاز هدفمند سازی می بایست طی ۵ سال هدفمند سازی قیمت های سوخت و در حقیقت واقعی سازی قیمت آن صورت می گرفت اما در آن خلل ایجاد شد و افزایش قیمت سوخت در مرحله دوم حتی کمتر از تورم بوده است.

وی تصریح کرد: به نظر نمی رسد دولت قصد داشته باشد حتی در طول این ۴ سال هدفمندی را تکمیل و قیمت های سوخت را واقعی کند. در چنین شرایطی همواره شاهد اتلاف سرمایه های ملی و عدم بهره وری خواهیم بود به طور نمونه با افزایش قیمت های سوخت در مرحله دوم هدفمندی قیمت هر لیتر نفت سفید ۱۵۰ تومان یعنی هر بشکه ۸ دلار افزایش پیدا کرد در صورتیکه قیمت هر بشکه نفت سفید۱۶۰ دلار برایمان تمام می شود یعنی به قیمت یک بیستم ارزش واقعی آن عرضه می شود.

قدیری ابیانه ادامه داد: در چنین شرایطی استفاده از انرژی خورشیدی به صرفه جلوه نمی کند و در نتیجه ایران با وجود برخورداری از آفتاب به صورت گسترده امکان رونق اقتصادی از این انرژی خورشیدی را ندارد. از سوی دیگر در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار هدر رفت انرژی داشتیم که رقم بسیار عظیمی است و اگر بر فرض این رقم در ساخت پالایشگاه هزینه می شد می توانستیم پالایشگاه هایی به ظرفیت دو و نیم بشکه در روز بسازیم و ایران را برای همیشه از فروش نفت خام نجات دهیم و به جای آن فرآورده و تولید و صادر کنیم.

وی تشریح کرد: ضمن این که قیمت های یارانه ای برای هر کالایی از جمله سوخت منشا رانت و فساد، قاچاق، اسراف واتلاف سرمایه ها و عدم بهره وری از ظرفیت های کشور می باشد در صورت بی توجهی به این عوامل توسعه و پیشرفت و تحقق اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد بود البته بهترین تصمیمات و کار گشاترین سیاست ها در صورت نبود مشارکت مردم در امور به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک خاطر نشان کرد: متاسفانه در زمینه فرهنگ و وجدان کاری، فرهنگ تولید و صادرات و مصرف ضعف های اساسی در کشور ما وجود دارد و باید نسبت به اصلاح سبک زندگی مردم در این رابطه اقدام نمود که آموزش عالی و رسانه های گروهی در تحقق این مسئله نقش مهمی دارند ولی اقدام اساسی در این فرهنگ عمومی مشاهده نمی شود متاسفانه ایرانی ها از نظر تنبلی اجتماعی در بالاترین مرتبه قرار دارند.

وی در پایان اظهار کرد: بیشترین تعطیلات کمترین ساعات مفید کاری، بیشترین نسبت بازنشسته نسبت به شاغلین و نیز بیشترین اسراف ها در زمینه های مختلف را ایرانی ها رقم زده است لذا هر طرح اقتصادی باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد و مردم باید متوجه باشند که نقش اساسی را در رفع رکود ایفا می کنند و البته اتخاذ سیاست های درست ازسوی مسئولین دارای اهمیت بسیار می باشد.

۹۳/۰۶/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">