پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۵:۴۳ ب.ظ

۰

تهران - برداشت‌های گوناگون از قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث گمانه زنی های مختلف در خصوص قیمت بنزین برای فاز دوم این طرح شده، در حالی که قانون، تکلیف دولت را در این خصوص مشخص کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا1391/02/16  ، بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها، قیمت حامل‌های انرژی تا پایان برنامه پنجم نباید 'کمتر از 90 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس' باشد.

بر همین اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها دولت را ملزم به رعایت سقف قیمت فوب خلیج‌فارس کرده به نحوی که افزایش قیمت بنزین و نفت به تدریج و در طول 5 سال نباید کمتر از 90 درصد قیمت تحویل روی کشتی در خلیج‌فارس باشد.

از آنجایی که قیمت فوب خلیج فارس برای بنزین هم اکنون حدود هزار تا هزار و 50 تومان است حتی اگر دولت در فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها نیز خواستار اجرای کامل قانون باشد و نخواهد ظرف مدت 5 سال افزایش قیمت ها را برای بنزین اعمال کند نرخ بنزین در کشور به حدود 900 تومان افزایش می یابد که این رقم علاوه بر اینکه به فوب خلیج فارس نزدیک است تفاوت چندانی نیز با نرخ بنزین 700 تومانی (آزاد ) که هم اکنون عرضه می شود ، ندارد.

بنزین سهمیه ای نیز که با اجرای فاز اول هدفمند کردن یارانه ها از 100 تومان به 400 تومان رسیده است در فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها بر اساس قانون تعیین تکلیف می شود ضمن آنکه باید توجه داشت که میانگین مصرف بنزین آزاد وسهمیه ای هم اکنون حدود 550 تومان است.

در صورتی که بر اساس این محاسبات قیمت بنزین به 900 تومان در فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها برسد تنها 350 تومان از میانگین قیمت بنزین آزاد و سهمیه ای بیشتر است.

'محمدحسن قدیری ابیانه' کارشناس مسایل اقتصادی در این خصوص به خبرنگار ایرنا ،گفت: اگر قیمت هر بشکه نفت خام 120 دلار فرض شود قیمت صادرات عمده در خلیج فارس معادل لیتری 75 سنت خواهد بود که این رقم با ارز دولتی حدود هزار تومان و ارز بازار آزاد حدود هزارو 350 تومان می شود که البته باید هزینه پالایش ، حمل ونقل و انبار داری و توزیع را نیز به آن اضافه کرد.

وی ادامه داد: قیمت فرآورده هایی اعم از نفت سفید، بنزین و گازوییل به طور طبیعی بیش از این رقم است و هنوز دولت یارانه بسیار سنگینی بابت سوخت پرداخت می کند در حالی که ثروتمند ترها از این یارانه ها بسیار بیشتر استفاده می کنند.

کارشناس عالی مدیریت استراتژیک تصریح کرد: هم اکنون حتی بنزین آزاد به شدت یارانه ای است واین امر موجب اتلاف سرمایه ها شده است.

وی با بیان آنکه ، معتقدم یارانه ها باید هر چه سریعتر قطع و قیمت فرآورده ها واقعی شود ، اظهار داشت: اما این امر یک روی سکه است و روی دوم سکه نیز باید به گونه ای باشد که این بودجه به نحو بهتر وموثری به نفع عموم کشور هزینه شود.

این کارشناس با اشاره به شرط مجلس برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها گفت: بر این اساس دولت باید طی 5 سال قیمت انرژی را به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند که البته این رقم نیز باز هم یارانه ای است زیرا هزینه حمل و نقل در آن محاسبه نشده است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: بر این اساس سالانه 20 درصد به قیمت ها اضافه می شود و به تورم توجهی نشده در حالی که نرخ تورم در سال گذشته بیش از 21 درصد بوده است و این امر نه تنها به معنای توقف هدفمند کردن یارانه ها است بلکه به نوعی عقبگرد محسوب می شود.

وی افزود: باید کمک کرد تا دولت درمدت کوتاه باقی مانده گام های بزرگی در جهت تکمیل طرح هدفمند کردن یارانه ها بردارد .

۹۱/۰۲/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">