پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۲۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۰۶ ب.ظ

۰

- با توجه به اینکه دانشجویان بیش از دیگر اقشار جامعه مورد توجه و طمع دشمنان اسلام هستند به این دلیل که نیروهای فعال و سازنده هر کشور به شمار می روند لذا دشمنان همواره  در راستای تحقق اهداف خود سعی نموده‌اند از آنها استفاده ابزاری نمایند و با فریب و تبلیغات دروغین دانشجویان را به سمت تحقق اهداف پلید خویش سوق دهند. بنابراین به واقع روشن است مشخص ترین ویژگی مثبت یا منفی جنبش دانشجویی توجه به تحریکات امپریالیسم جهانی است. اگر جنبشی بر اساس منفعت رسانی به دشمنان اسلام و بر خلاف منافع ،عزت و استقلال ملی باشد این جنبش از اساس فاقد صلاحیت بوده و به طور قطع برخلاف منافع ملی بوده و مطرود می باشد

متن کامل مصاحبه که در تاریخ 15 آذر در روزنامه قدس منتشر شد به شرح زیر است:

در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏آید. نیکسون به ایران می‏آمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است ببیند

 (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد)

. در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند. دو روز قبل از آن واقعه تلخ (14 آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که «دنیس رایت» ، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید. از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت. و بیشتر اعتراض ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق وعلوم آغاز شد.

 

صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شده، وقوع حادثه‏ای را پیش بینی می‏کردند. فضا بشدت آبستن حوادث و درگیری بود. بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چندین دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رییس دانشگاه تعطیل گردید. نیروهای نظامی رژیم که بشدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل کرده و در این بین عده ای را نیز دستگیر نموده بودند, با حضور در کلاس یکی از اساتید دانشکده فنی (مهندس شمس استاد نقشه کشی) زمینه اعتراض را در کلاس درس ایجاد کردند. آنان قصد داشتند دو دانشجو را که ظاهرا به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض داشتند را دستگیر نمایند. دستگیری دو دانشجو کلاس را به هم زده، دانشجویی دیگر بر روی نیمکت کلاس فریاد می زند: "آقا ما چقدر بی عرضه هستیم. چقدر بدبخت هستیم. این کلاس نیست، این درس نیست. یک عده ای بدون اینکه از استاد و از کادر دانشگاه اجازه بگیرند وارد کلاس می‌شوند و هیاهو در می‌گیرد. تف به این کلاس و تف به این مملکت!" دانشکده فنی به هم می‌ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می‌گیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می‌غلطند عده‌ای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نامهای قندچی و بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند.

همان روز 16 آذر پلیس توسط رادیو اعلام کرد: "عده‌ای از دانشجویان در کلاسهای درس نشسته بودند و به پلیس چهره خشنی نشان می‌دادند و پلیس را مسخره می‌کردند و این باعث شده که پلیس به واکنش بیفتد. پلیس قصد زدن دانشجویان را نداشت ولی دانشجویان به پلیس حمله کردند و می‌خواستند اسلحه‌شان را بگیرند. پلیس در قالب دفاع این کار را کرده و قصدش زدن دانشجویان نبوده است."

فردای آن روز شاه تیمسار مزینی را برای دلجویی به دانشگاه می‌فرستد تا خودش را از این گناه و تقصیر تبرئه کند. وی با خانواده‌های شهدا ملاقات می‌کند و در دانشگاه به ظاهر از اساتید و روسا عذرخواهی می‌کند. دو روز بعد از واقعه 16 آذر، نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی‌گناه رنگین بود دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد.

روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.

در گفتگویی بادکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس فرهنگی و مسائل  استراتژیک اقدام ضد امپریالیستی دانشجویان را در 16  آذر سال 1332 مورد بررسی قرار دادیم.

.

- دانشجویان سال 1332بیش از هر مساله ای وارد جریان تاریخ سازی به نام مقابله با استعمار و استکبار جهانی می شوند لطفا در این زمینه توضیح دهید؟

- مسلماً جوانان و قشر دانشجو به عنوان آینده‌سازان کشور می‌بایست در صدد تحقق استقلال و پیشرفت کشور بوده و آرمان‌های استقلال خواهانه، حفظ حقوق ملت ، تمامیت ارضی ، استقلال مملکت و عزت ملی را همواره در فعالیت ها و تحرک های آزادی خواهانه خود مد نظر داشته باشند. با توجه به اینکه در زمان پهلوی کشور تحت سیطره آمریکا و دشمنان اسلام بود و رژیم پهلوی مامور پیاده کردن برنامه های حاکمان خود در ایران بوده است و با توجه به خواسته هایی که اربابان محمد رضا پهلوی از او داشتند به هر جنایتی علیه کشور دست می زد و کشور را از هر پیشرفت و استقلال و آزادی که مطابق با خواسته های ملت مسلمان باشد دور نگه می داشت لذا دانشجویان مسلمان و مبارز در حرکتی انقلابی، مبارزات ضدآمریکایی و ضدامپریالیستی خود را در قالب مخالفت آشکار با رژیم پهلوی به عنوان مبارزه داخلی و مبارزه دوم که در قالب مبارزه ضدآمریکایی تعریف می شد به منصه ظهور رساندند. مسلماً دانشجویان در اولین اعتراضات خود به سلطنت و پادشاهی پهلوی ها اعتراض کردند، چرا که رضا خان مسئول اسطبل سفارت هلند بود و دست نشانده آمریکاییها، بعد از رضا خان، با کودتایی که علیه دولت مصدق صورت داده بودند محمد رضا  به پادشاهی می رسد. بنابراین اولین اعتراض دانشجویان به اصل سلطنت بود چرا که به گواهی تاریخ او با بیست و پنج سال سلطنت به غارت منابع ملی کشور پرداخت به طوری که به گواهی اسناد، صادرات نفت ایران قبل از پیروزی انقلاب به ازای هر ایرانی پنج برابر صادرات نفت در ایران بوده اما میانگین عمر و امید به زندگی در مردم تقریبا 52 سال بوده است و خود این مساله بیانگر آن است که پولها در جایی غیر از منافع ملی خرج می شده است، در حالی که در حال حاضر امید به زندگی در مردان  و زنان بین 72 تا 76 سال می باشد.

- به نظر شما ویژگی منحصر به فرد جنبش دانشجویی قبل از انقلاب و جنبش هایی دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به چه مسائلی است؟

- با توجه به اینکه دانشجویان بیش از دیگر اقشار جامعه مورد توجه و طمع دشمنان اسلام هستند به این دلیل که نیروهای فعال و سازنده هر کشور به شمار می روند لذا دشمنان همواره  در راستای تحقق اهداف خود سعی نموده‌اند از آنها استفاده ابزاری نمایند و با فریب و تبلیغات دروغین دانشجویان را به سمت تحقق اهداف پلید خویش سوق دهند. بنابراین به واقع روشن است مشخص ترین ویژگی مثبت یا منفی جنبش دانشجویی توجه به تحریکات امپریالیسم جهانی است. اگر جنبشی بر اساس منفعت رسانی به دشمنان اسلام و بر خلاف منافع ،عزت و استقلال ملی باشد این جنبش از اساس فاقد صلاحیت بوده و به طور قطع برخلاف منافع ملی بوده و مطرود می باشد. اما جنبشی که در راستای حفظ استقلال و منافع ملی باشد مسلماً از جنبش های موفقی است که می تواند به عزت ملی بینجامد. مسلماً با اهدای خون شهیدان در شانزده آذر سال 1332 اصلی ترین ویژگی جنبش دانشجویی دانشجویان مسلمان ماهیت ضد استکباری آنان بوده است

- در حال  حاضر نقش دانشجویان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی را گونه تبیین می نمایید؟

- مسلما دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش برجسته و ارزنده ای داشته اند. دانشجویان توانستند  در عرصه دفاع از کیان و ناموس ملت به بالاترین درجات فرماندهی برسند و به عنوان زبده ترین نظامیان جهان توانستند موجب حیرت دوستان و دشمنان انقلاب شدند. مسلماً دانشجویان با حضور در عرصه های مختلف مانند مبارزه با گروهک های ضد انقلابی چون منافقین خوب عمل کرده و دانشجویان در دوره های مختلف انقلاب اسلامی به خوبی وظیفه‌شان را انجام داه اند. حتی پس از پایان جنگ تحمیلی بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی (ره) در بیان تاریخی خود بر مبارزه علمی دانشجویان برای تحقق استقلال و خود کفایی کشور تاکید می کنند و بعد از جنگ تحقق خودکفایی را یکی از بزرگترین رسالت‌های دانشجویان خطاب می کند. در حقیقت دانشجو را یک "راه حل" برای کشور می دانند و در شرایط فعلی که درگیر تحریم ها و فشارهای خارجی هستیم حرکت دانشجویان می بایست متناسب با وضعیت فعلی کشور باشد و در جهت خنثی کردن توطئه های دشمن حرکت نمایند. بنابراین یکی از وظایف دانشجویان در حال حاضر تحقق اقتصاد مقاومتی در چشم انداز 1404 و 1420 و 1450 می باشد. و دانشجویان به این نکته آگاه باشند که هرگز خود را "صورت مساله" ندانند بلکه با توجه به توان علمی و بنیه جوانی خود همیشه به عنوان "راه حل" به مسائل کشور نگاه کند و مدام به افزایش  توان علمی، فرهنگی و دینی خود مبادرت ورزند.

- با توجه به سخنان ارزنده امام خمینی (ره) که دانشگاه و دانشجو را مبداء تحولات عنوان کرده اند لطفا بفرمایید در این برهه زمانی مطالبات مقام معظم رهبری از دانشجویان چه می باشد؟

مسلما دانشجویان می بایست از مسیر انقلاب خارج نشوند و توان خود را در راه مصالح نظم و انقلاب به کار ببرند زیرا مقام معظم رهبری همواره جوانان را به عنوان راه حل می بینند نه صورت مساله، زیرا انتظار مقام معظم رهبری از جوانان این است که برای مسائل کشور راه حل ارائه دهند و به عنوان یکی از سرمایه های اصلی انقلاب و کشور همیشه با توان علمی و فکری خود درراه استقلال و عزت کشور پیشقدم باشند. مقام معظم رهبری نه تنها جوانان را به صورت "راه حل" برای مسائل داخلی همواره تشویق و تقدیر نموده اند بلکه امیدوار هستند و از دانشجویان انتظار دارند که با اتکاء به توانایی علمی و نشاط جوانی و نیروی عقلی و فکری متفاوت از دیگر اقشار جامعه به راه حل های جهانی برای رفع مشکلات مردم سراسر دنیا بیاندیشند و درراه اعتلای فرهنگ اسلام و ایران با تلاش مضاعف در کنار درس خواندن و تحقیق و پژوهش ارزش دوران جوانی خود را بدانند زیرا فرصت ها به سرعت از دست می رود. مقام معظم رهبری جوانی را به عنوان دانشجوی موفق مورد تقدیر قرار می دهند که مومن، انقلابی، کارآفرین، راهگشا و آگاه به مسائل زمان و توطئه های دشمنان اسلام باشد.

گفتگو از ساحل عباسی

۹۳/۰۹/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">