پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۵ ب.ظ

۱

 قدیری ابیانه گفت: علت اینکه دولت به خاطر عدم نارضایتی اقشار ثروتمند، نسبت به حذف یارانه نقدی آنان امتناع می‌ورزد در حقیقت به خاطر بهره‌برداری در انتخابات آینده است.

به گزارش پایگاه خبری ثامن به نقل پایگاه خبری کریمه، پس از گذشت یک سال و اندی از ریاست جمهوری حسن روحانی و فراز و نشیب هایی همچون بالا و پایین رفتن نرخ تورم، گرانی، کاهش قیمت نفت و... چند روز است دولت یازدهم لایحه بودجه سال 1394 کل کشور را تقدیم مجلس کرده است.

 

این لایحه شامل بندهایی است که هر کدام از آن ها به نوبه ی خود جای بحث فراوان دارد که یکی از آن ها حذف بند «دو» از تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۴ است که می‌توان چنین برداشت کرد که گویا دولت قصد حذف غیر نیازمندان یارانه بگیر در سال آینده را ندارد...

اما هنوز به یاد داریم که طبق بند«دو» تبصره 21 لایحه بودجه 1393 کل کشور، یارانه نقدی به سرپرستان خانوارهای متقاضی ای پرداخت می شود که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند و مجموع درآمد سالانه آن ها، کمتر از مقدار تعیین شده از سوی دولت باشد؛ همچنین باید افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی در زمان تعیین شده به مراکز ثبت نام مراجعه کنند. چنانچه بعد از تحقیق، روشن شد که افراد با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده اند، به مقدار 3 برابر یارانه دریافتی جریمه می شوند...

حتی طی هفته‌های اخیر، هر یک از مسئولان اعم از سخنگوی دولت، وزیر اقتصاد، وزیر تعاون کار و رفاه و... از ارائه پاسخ شفاف و روشن برای شناسایی و حذف پردرآمدهای یارانه بگیر طفره رفته و جواب درستی نمی دادند!

از دیگر سو، دولت برنامه‌ای برای اجرای گام بعدی هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری را ندارد؛ این در حالی است که سال 1394 پایان مهلت قانونی اجرای این قانون است و مشخص نیست که مسئولان در این زمینه، چه رویکردی را ارائه خواهند کرد!

در این زمینه، عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره واگذاری حذف یارانه افراد پردرآمد توسط استان‌ها و تخصیص منابع حاصل از آن به استان‌ها گفت: این حرکت دولت٬ یک جور دفع شر است که آقایان دولتی از خود دور کردند.

وی افزود: بهتر این بود که حذف یارانه‌ها به صورت متمرکز صورت می‌گرفت زیرا به طور قطع برای استان‌ها مشکلاتی پیش می‌آید. آن موفقیتی که ستاد کشور می‌توانست در حذف دهک‌های پردرآمد داشته باشد٬ شهرستان‌ها نمی‌توانند داشته باشند.

وی درباره بودجه سال ۹۴ گفت: بودجه سال ۹۴ هیچ فرقی با بودجه‌های سال‌های گذشته نمی‌کند. بودجه دلبخواهی است و خیلی هم کار‌شناسی شده نیست.‌‌ همان بودجه سال گذشته است که ردیف‌هایش نیز همانند سال گذشته است. دولت کلی شعار داشت که ما بودجه را واقعی و کاربردی می‌کنیم که هیچ کدام در بودجه عمل نشد.

همچنین محمد خوش چهره در سال 92 در خصوص انصراف داوطلبانه از یارانه، با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی به همه مردم بی عدالتی است، اظهار کرد: اگر «کمپین نه به یارانه» اقدامی خودجوش باشد و موجب آگاهی بخشی و ارتقای سطح شعور اجتماعی و اقتصادی مردم شود می‌تواند مثبت و مفید باشد.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی حذف چهل درصد از یارانه گیران را الزامی دانست و با بیان اینکه این یارانه برای بخشی از گروه‌های پایین که فشار اقتصادی زیادی را متحمل می شوند می تواند تا حدی مفید باشد، تاکید کرد: البته باید یادمان باشد که یارانه نقدی یک مُسکن است و بیماری را علاج نمی کند.

از سویی دیگر محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک گفت: طبق قانون دولت باید یارانه نقدی دهک‌های ثروتمند جامعه را حذف کند اما از این کار امتناع کرده و به آنها یارانه غیرمستقیم داده می‌شود.

وی افزود: علت اینکه دولت به خاطر عدم نارضایتی اقشار ثروتمند، نسبت به حذف یارانه نقدی آنان امتناع می‌ورزد در حقیقت به خاطر بهره‌برداری در انتخابات آینده است و پرداخت یارانه به ثروتمندان همانند ظلم و بی‌عدالتی محسوب می‌شود.
 
این دیپلمات سابق کشورمان خاطرنشان کرد: در حقیقت دولت تا فاصله انتخابات بعدی چند ده هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به ثروتمندان پرداخت می‌کند که هدفش پیروزی جناح خود در آن زمان است که این فساد چند ده‌هزار میلیاردی محسوب می‌شود.

قدیری ابیانه اظهار داشت: یارانه پنهان دیگر دولت به ثروتمندان در زمینه سوخت پرداخت می‌شود و ثروتمندان جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم از این یارانه نیز استفاده می‌کنند چرا که بیشترین مصرف را در این خصوص طبقه مرفه جامعه دارند.

وی اضافه کرد: تمامی این یارانه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بیت‌المال پرداخت می‌شود و در زمینه سوخت که هیچ تغییری هم نمی‌کند شاهد قاچاق آن در بعضی نقاط کشور هستیم که این مهم هم فسادآفرین است.

براساس نقل قول هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، می توان گفت: دولتی که با عنوان و برچسب «اعتدال» گام بر عرصه نهاد، گویا خود چندان اعتقادی هم به این واژه ندارد!

چرا که دور از اعتدال و انصاف است که جمع کثیری از افرادِ جامعه با سطح زندگی متوسط و محروم، که نیازی مبرم به دریافت یارانه نقدی دارند و در واقع رگِ حیاتی آنان محسوب می شود! با ثروتمندان جامعه در هدفمندی یارانه ها شریک باشند...

پایگاه اطلاع رسانی ثامن

لازم به ذکر است که رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی، اعتدال را هم‌معنای عدالت دانسته و در تاریخ  20 آبان83 در دیدار با اعضای هیئت دولت آقای خاتمی در این خصوص می‌فرمایند: «عدل یعنی هر چیزی در جای خود قرار گرفتن؛ معنای لغوی عدل هم یعنی میانه. اعتدال هم که می‌گویند از این واژه است؛ یعنی در جای خود، بدون افراط و بدون تفریط؛ بدون چپ‌روی و بدون راست‌روی. این هم که می‌گویند عدل یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خود، به‌ خاطر همین است؛ یعنی وقتی هر چیز در جای خود قرار گرفت،‌‌ همان تعادلی که در نظام طبیعت بر مبنای عدل و حق آفریده شده، به وجود می‌آید. در رفتار انسان، عدل لازم است. برای حکمران، عدل لازم است. در موضع‌گیری، عدل لازم است. در اظهار محبت و نفرت، عدل لازم است».

... و در پایان باید گفت: با همه ی این اوصاف، امید آن است که در سال 94، اعتدال به شیوه ی صحیح آن در سطح کشور برقرار باشد...

۹۳/۰۹/۲۴

نظرات  (۱)

۲۵ آذر ۹۳ ، ۱۹:۲۲ محسن چتری
با سلام و خداقوت برای شما استاد عزیز . شجاعت ، صداقت و بصیرت شما برای بنده درس است. سرافراز باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">