پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹ ب.ظ

۰

قدس آنلاین-ساحل عباسی: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در 22 بهمن1357 که ساختار منطقه و حتی نظام بین الملل را با دگرگونی همراه ساخت مهمترین تحولی بود که جهان نتوانست آن را نادیده بگیرد.

به گزارش قدس آنلاین ،آغاز قیام ملت های عربی در کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا را نیز باید نقطه عطف دیگری در تاریخ منطقه دانست که اولین جرقه های آن در آذرماه 1389 در تونس شعله ور گردید و به مرور اکثر کشورهای عربی را در برگرفت.


در کنار شاخصه ها و معیارهای درونی که نیاز و زمینه ساز هرگونه قیام و انقلابی است، آنچه در قیام های کنونی منطقه بدان تاکید می شود الگو پذیری آن از انقلاب اسلامی ایران است؛ به گونه ای که برخی ناظران سیاسی، جمهوری اسلامی را محوری می دانند که خلاء رهبری حاکم بر کشورهای عربی را تا حدودی پر کرده و ملت ها برآنند با الگو قرار دادن آن از ظرفیت ها و پیام های آن برای تحقق قیام خویش استفاده نمایند.

امری که هراس سران عرب و غرب را به همراه داشته و آنها با ابزارهای مختلف برای مقابله با آن از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند.بی تردید پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری در بیداری اسلامی و تاثیر شگرفی در مقابله دیگر مسلمین با نظام سلطه داشته است.در گفتگوی قدس آنلاین با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی نقش  و جایگاه پیام های انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) را در تقابل با نظام سلطه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

.-با توجه به اینکه جهان اسلام از ظرفیت ها و قابلیت های متعدد اقتصادی ،فرهنگی ،نیروی انسانی و ...برخوردار است چرا تا کنون نتوانسته به صورت واحد و منسجم به قطب قدرتمندو ابر قدرتی در جهان تبدیل شود؟

- یکی از ویژگی های جهان اسلام گستردگی آن است به نحوی که  از شرق آسیا (اندونزی)تا غرب آسیا (مراکش)  گسترش یافته اند. بنابراین می توان اذعان نمود جهان اسلام  از وسعت فراوانی برخورداراست و 7 نقطه از 16 نقطه استراتژیک دنیا به جهان اسلام تعلق دارد.

جمعیت یک  و نیم میلیاردی مسلمین،دین واحد، منابع غنی نفت و گاز  یکی از عواملی است که می تواند جهان اسلام را به قدرت اسلامی تبدیل کند. تا آنجا که  غربی ها با آگاهی از قدرت جهان اسلام از مدتها قبل، حتی پیش از قرن اخیر نگران این مساله بوده  و متوجه این موضوع بوده اند که باقدرت گرفتن قطب و تمدن بزرگ اسلامی دیگر تسلط و غارت بر منابع مسلمین را از دست خواهند داد و لذا دیگر از  طریق چپاول منابع و ثروتهای مسلمین نمی توانند پیشرفت کشورهایشان را تضمین نمایند. لذا از دیر باز تلاش داشتند تا از اتحاد جهان اسلام جلوگیری کنند و در راستای سیاست همیشگی انگلستان سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن آنها مترصد اجرای سیاست همیشگی خود در بین مسلمین جهان بودند که برای تحقق سیاست های خود در جهان اسلام به مجموعه اقدامات متفاوتی دست زدند، از جمله ، دامن زدن به مسائل قومیتی تا تشدید اختلافات مذهبی بین شیعه  و سنی و بین فرقه های اهل سنت با یکدیگر و فرقه های تشییع با هم. و حتی  مذاهبی توسط وزارت مستعمرات انگلستان ایجاد می شود تا از این طریق بتوانند کشورها را با چالشهای جدید مواجه کرده و اهداف استعماری خود را دنبال کنند. وهابیت در عربستان سعودی از جمله اقدامات مذهب سازی ساختگی قدرتهای غربی است. و در مقابل آن امپراطوری روس هم مذهب سازی را در سیاست های خود گنجاند که بهاییت ابتدا توسط روسها شکل می گیرد و سپس توسط انگلستان مصادره می شود و سران بهائیت در خدمت اهداف بریتانیا قرار می گیرند.

سیاست اختلاف بیانداز و حکومت کن بریتانیا همچنان با صلابت به راه خود ادامه می داد و استعمار جهانی در این مسیر از هیچ جنایتی خودداری نمی کند و اصولا علت العلل تشکیل رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام، جلوگیری از تشکیل قطب اسلامی و ضربه زدن متوالی به کشورهای اسلامی و تضعیف ممالک اسلامی  است و برهمین مبنا شعار سلطه از نیل تا فرات را انتخاب می کنند زیرا نیل تا فرات شامل بخشهای از 14 کشور است که حتی مکه و مدینه را هم در بر می گیرد. در حقیقت اسرائیل یک پادگان نظامی است که با هدف تضعیف جهان اسلام و ممانعت در شکل گیری قطب بزرگ اسلامی و سنگ اندازی در تمدن اسلامی شکل می گیرد و رژیم غاصب صهیونیستی  در طول تاریخ حضور خود دست به جنایات فجیعی زده است که همواره مورد حمایت غرب بوده است

-پیروزی انقلاب اسلامی در برابر قدرتهای غربی مسلما اگر صادقانه و به صورت واقعی توسط حکام عرب تبیین می شد  می توانست به تکامل قدرت جهان اسلام بیش از پیش کمک کند اما آنچه در عمل مشاهده می شود همسویی حکام جهان عرب با دشمنان اسلام در ایران ستیزی و شیعه هراسی است. به نظر شما در این مسیر چه مسائلی مورد توجه دشمنان قرار داشته و نقش مردم و برداران دینی ما در دیگر کشورها در توجه به روند مقابله و مبارزه ایران با استکبار به چه شکل بوده است؟

-روند دین زدایی و دین گریزی در جهان اسلام و مسیحیت  توسط صهیونیست ها پایه ریزی می شود تا به واسطه آن  توسل به  دین گرایی در حوزه ادیان الهی تضعیف نمایند. و این روند در سراسر جهان ادامه می یابد  تا انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی می رسد و ضمن مبارزه با استبداد داخلی و قطع وابستگی ایران به خارج از کشور موضع ضداستکباری را اتخاذ می کنند و حضرت امام(ره)  خواستار آزادی ملل مسلمان از یوغ استعمارشده  و وحدت جهان اسلام و مسلمین را در برابر سیاست تفرقه برانگیز غربی ها در پیش می گیرند .

بنابراین شعار وحدت مسلمین برای غربها بسیار خطرناک ارزیابی می شود. با مشاهده  انقلاب اسلامی و مردمی در ایران  و مردمسالاری و قانونمندی انتخاباتی  و برخورداری از قانون اساسی جامع و مترقی،  جهان غرب با  امری غریب و نامانوس در منطقه مواجه می شود و بدین جهت کشورهای مرتجع منطقه چه به صورت دیکتاتوری نظامی چه به صورت سلطنتی از وضعیت موجود احساس وحشت می کنند که مبادا ملل مسلمان منطقه، ازجمهوری اسلامی ایران الگو برداری نمایند و آنها هم خواهان سهم خود و ایفای نقش مردم در حاکمیت  و برگزاری انتخابات و انتخاب مسئولین شوند. این احساس خطر توسط کشورهای همسایه و استکبار جهانی که نمی خواست  کشورهای منطقه به دست مردم بیفتد و آن را در تضاد با منافع نامشروع خود می دیدند مجموعا دست به کار می شوند و البته هدایت سیاست ضد ایران را آمریکا، اسرائیل و انگلیس توأمان با هم برعهده گرفتند و برای تحقق این امر امکانات زیادی را به این حوزه اختصاص دادند.

غربیها دو محور را برای کشورهای اسلامی دنبال می کردند به خصوص درباره کشورهای عرب که عبارت است از دامن زدن به قومیت گرایی مثلا اینکه انقلاب اسلامی انقلاب فارس ها است و انقلاب ایرانیها است و اعراب فارس و ایرانی نیستند و قرابتی بین اعراب و ایران وجود ندارد و با توسل به این شیوه  مانع برقراری ارتباط بین ایران و اعراب شدند.

از سوی دیگر سعی نمودند به اختلاف شیعه و سنی دامن زده و بگویند انقلاب اسلامی انقلاب شیعیان است و درتبلیغات خود اینگونه عنوان کنند که شیعیان اعمال و اقدامات خود را به نام اسلام به جهانیان معرفی می کنند و معرفی شیعیان به عنوان مذهب اسلام خطری برای اهل سنت و کلیه مسلمین در سراسر جهان جلوه دادند! بنابراین با این تبلیغات به نگرانی در بین اعراب و اهل سنت دامن زدند.

همین تبلیغات منفی در کشورهای عربی علیه شیعیان و تاکید براین نکته که شیعیان آبروی جهان اسلام را از بین خواهند برد و به قول تکفیری ها شیعیان کافر هستند باعث می شود افراد متعصب و با ایمان اهل سنت به این فکر بیفتند که نگذارند  انقلاب اسلامی ایران به عنوان مذهب جهان اسلام معرفی شود. هنگامی که این انگیزه در ملت ها و نخبگان عرب شکل گرفت آنها به این باور می رسند که اسلام واقعی در بنیانهای فکری و مذهبی  جمهوری اسلامی قرار ندارد فلذا اعراب سنی معمولا ساکت و مطیع قدرتها خواستار اعمال احکام اسلامی در کشور خودشان شدند تا این الگو در مقابل الگوی شیعه قرار بگیرد .

یکی از بدیهی ترین مسائلی که حکومت اسلامی باید آن را رعایت کند منع مصرف مشروبات الکلی  در آن کشور است .طرح همین درخواست باعث شد که دولتهای وابسته به غرب که جرات مخالفت با غرب را ندارند در مقابل این خواسته بایستند و به سرکوب این خواسته اقدام کنند و مردم را متهم کنند که این افراد مزدوران، ضابطین و عوامل رژیم شیعه ایران هستند و مورد حمایت سران ایرانی قرار دارند. بنابراین اعراب اهل سنت مشاهده کردند به آنها اتهاماتی وارد می شود که واقعیت ندارد و به چشم سر مشاهده کردند تنها کشوری که از حقوق آنها به عنوان برادران اهل سنت دفاع می کند فقط ایران است و هیچ یک از دولتهای اهل سنت از آنها حمایت نمی کند. بنابراین مشاهده کردند که به آنها اتهام شیعه و مزدور ایران بودن وارد می شود. همین اتهامات باعث بیداری ملت ها شد و متوجه شدند مشکل اصلی به حکومت خودشان مربوط می شود که البته این دولتها از پشتوانه مردمی برخوردار نیستند و به بیگانگان به خصوص آمریکا و انگلیس متکی هستند. بنابراین این امر باعث شد بالاخره به عنوان مسلمان که طبق فرموده قرآن مسلمان نمی تواند زیر یوق استکبار باشد این افراد علیه دولت خود موضع گرفته و خواستار تشکیل حکومت اسلام واقعی بشوند .

مردم آزادی خواه کشورهای عرب مشاهده کردند تنها قدرتی که ازحماس اهل سنت دفاع می کند  ایران شیعه است که به آنها سلاح می دهد  تا از نوامیس فلسطینی در برابر صهوینیست ها حمایت می شود .لذا گرایشی به انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر ایجاد شد یا حتی اگر گرایشی به ایران یا تشییع پیدا نشود میل به فعالیت های سیاسی در اهل سنت شدت پیدا کرد و این فعالیتهای سیاسی آنها را رودرروی دولتهایشان قرار می دهد.

-تاثیر انقلاب اسلامی بر واکنشها و جنبشهای ازادی خواهانه مسلمین چگونه بوده است و دشمنان در قبال این تحرکات چه مواضعی را اتخاذ کردند؟

-انقلاب اسلامی ایران نجات بخش مسلمین از موضع انفعالی بود که در عرصه های بین المللی مسلمان با آن مواجه بوده و به راستی با آن حالت خمودی زندگی می کردند. به نحوی که مسلمین امروز به مسلمانی خود افتخار می کنند، نه تنها احساس حقارت نکرده بلکه احساس بزرگی و بزرگ منشی می نمایند.

در کنار توطئه های که برای نشان دادن اتحاد شیعه و سنی و ممانعت از یکپارچگی پیش آمد توطئه هایی برای تخریب روابط اهل سنت ایران که در اقلیت هستند شکل گرفت و برخی هم فریب این قضیه را خوردند. اما اکثریت مردم در مقابل این انحرافات ایستادند اما ماشین تبلیغاتی  غربی در هیچ نقطه ای متوقف نشد و همواره درصدد ضربه زدن به مسلمین در هر وضعیتی می باشد.

انقلاب اسلامی تاثیرات بیشتری داشت. اینکه ملت ایران بدون داشتن سلاح با رهبری روحانی مسنی با اکثریت شیعه ی مبارز توانست بر یک رژیم تا دندان مسلح که از درآمدها و ثروت نفتی و  حمایت همه قدرتهای جهان برخوردار بود به پیروزی برسد  و حکومت اسلامی تشکیل دهد الهام بخش می باشد. بنابراین مسلما پیروزی انقلاب اسلامی برای کشورهای مرتجع و غربی ها خطر بسیار بزرگی محسوب می شد و آنها با تمام تلاش خواهان  عدم پیشرفت جمهوری اسلامی بودند.

حتی برژینسکی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آخرین تماس با شاه می گوید: شما هر کاری برای ماندن ضروری است بکنید و نگران نباشید آمریکا شما را به خاطر نقض حقوق بشر بازخواست نخواهد کرد. در حقیقت بدین وسیله برژینسکی موافقت آمریکا را برای کشتار وسیع ایرانیان اعلام می کند که البته پس از اعلام منع عبور و مرور در 22 بهمن توسط دولت کودتا می خواستند از این فرصت استفاده کنند و صدها هزار نفر را از جمله سران نهضت اسلامی را قتل عام نمایند. اما با دعوت مردم از سوی حضرت امام (ره) این توطئه ها خنثی می شود و انقلاب اسلامی ایران در بهمن 22به پیروزی می رسد .

خود این پیروزی برای ملتها یک نقطه امید می شود که اگر ایرانیها توانستند مقابل قدرت بزرگی مثل رژیم شاه و حامیان سرسختی چون قدرتهای غربی ایستادگی نمایند یقینا این امکان برای ما هم وجود دارد تا بتوانیم  بر دولتهای ناکارآمد ،ناسالم و دیکتاتوری خود فائق بیایم. بنابراین پیروزی انقلاب اسلامی در دل ملتهای عرب امید ایجاد کرد تا در مقابل استکبار قرار بگیرند. بنده به یاد دارم در جلساتی که در جشنهای انقلاب در جماران با حضور مدعوین خارجی انجام می شد حضرت امام به آنها فرمودند:شما منتظر نشوید تا قدرت بگیرید که اعتراض کنید بلکه اعتراض کنید تا قدرت بگیرید. یعنی حرکت کنید و یقین بدانید که همین حرکت امکانات ضد استکباری را برایتان به همراه خواهد آورد و شما را قدرتمند می کند که یقینا با توسل به آن می توانید در مسیر خود پیش روید که امروز بحرینی ها را می بینیم که علی رغم سرکوب ها دست از مبارزه بر نداشتند و حرکت ملت بحرین نوید بخش پیروزی آنها در فاصله نه چندان دور خواهد بود.

برخی از برادران اهل سنت بر این عقیده بودند هر کسی حاکم است باید از او اطاعت کنند اما این موضوع را درباره حکومت شیعیان سعی کردند نادیده بگیرند. همان عوامل وهابی اعلام کردند چون حکومت شیعه است باید آن را سرنگون کرد. پس اصل اطاعت از اولوالامر زیر سئوال می رود و لذا جریانی در کشورهای اسلامی مثل اخوان المسلمین  ایحاد می شود که آنها می گویند باید افراد صالح بر حکومت بنشینند و اگر اولوالامر مطابق با اسلام رفتار نکند باید از حکومت ساقط شده و انقلاب مصر با  تحولی که در تفکرات اهل سنت مبارز آن کشور رخ داد  شکل گرفت تا آنجا که این مبارزه به شکست مبارک  و پیروزی مرسی منتهی می شود. البته  این پیروزی با کودتا تا حدودی خنثی شد اما قطعا انقلاب مردم آزادی خواه مصر پایان نگرفته و قطعا السیسی از قدرت آقای مبارک برخوردار نیست و مردم هم در این زمینه تجربه بهتری کسب کرده اند و با پیروزی دیگری مسلما به عوامل رژیم امان بازسازی نداده و اجازه نمی دهند آنها بار دیگر بر علیه مردم آماده شوند.

-چگونه حضرت امام خمینی (ره) انقلاب را با آن همه خطر و پشتیبانی کشورهای غربی هدایت و به پیروزی رساندند؟

-حضرت امام اسلام شناس و قرآن شناس بودند و از قدرت تجزیه و تحلیل خوب  قرآنی و منابع دینی برخوردار بودند و انقلاب را بر اساس جهان بینی اسلامی و قرآنی هدایت کردند .مثلا در قرآن ذکر شده که خدواند متعال به موسی امر کرد که برو و فرعون را به راه راست دعوت کن و با ملایمت با او سخن بگو .از این آیه اینگونه نتیجه می گیریم هنگامی که حضرت امام در سخنرانی شان به شاه می گویند:من تو را نصیحت می کنم این کلام ،منبعث از آموزه های قرآنی است.

در انقلابهای مثل الجزایر که برعلیه اشغال فرانسه انجام گرفت و انقلاب بلشویکی ما شاهد کشته شدن میلیونی انقلابیون هستیم اما آمارها نشان می دهد تعداد شهدای انقلاب  از 15 خرداد به بعد در حدود  60هزار نفر است .و این رقم دربرابر کشته های دیگر انقلابها ناچیز است که این مساله نتیجه رفتار و عملکرد مردم در حمایت و پشتیبانی از اوامر حضرت امام است. بدین معنی که نیروهای مختلفی در سراسر کشور بسیج می شوند تا نیروهای مردمی را مورد حمایت خود قرار دهند و از آن سو بتوانند به دشمن ضربه بزنند لذا مرد و زن در کنار هم ایستادگی می کردند

آمریکا، اروپا، اعراب مرتجع و روسیه و چین همه  از صدام حمایت می کنند به او سلاح های مختلفی می دهند در حالی که مانع عبور سیم خاردار از کشورشان به ایران می شدند. پیروزی ما در این جنگ تحمیلی باز امید مسلمین را افزایش می دهد. از آن سو آمریکاییها  تحریم هایی را بر ایران اعمال می کند که هر یک از این تحریم ها می توانست کشور قدرتمندی را به زانو در آورد اما در انقلاب اسلامی بر خلاف تصور دشمن قحطی به وجود نمی آید بلکه مردم ما متاسفانه اسراف هم می کنند .

لذا مشاهده دوام ایران در مقابل تحریم ها برای بسیاری از ملل جهان الگو می شود. تحریم هایی که غرب بر ایران اعمال کرد به قول غربی ها تحریم های کمرشکنی بود که اگر ملت از ثبات قدم و رهبری خوب نظام برخوردار نبود حتی ممکن بود در کشور قحطی هم پیش بیاید اما دنیا مشاهده نمود که ایران در اوج تحریم ها به پیشرفت هایی می رسد که جای شگفتی دارد و از این جهت باز هم ایران الگو می شود و این مبارزه یقینا در آینده به نتیجه مطلوبی خواهد رسید .

قابل ذکر است غربی ها در ادامه سیاست اسلام هراسی عملا تروریست هایی را شکل دادند و سازمان های تروریستی را حمایت، سازماندهی و آموزش داده و مسلح کردند تا  در بین مسلمین کشتار راه بیاندازند که داعش و بوکرام از نمونه این تروریست ها هستند و غربی ها از طریق رسانه های گروهی خود  عملکرد آنها را به اسلام نسبت می دهند در حالی که اسلام به هیچ وجه عمکرد آنها را تایید نمی کند. در چنین شرایطی که کمونیسم به زباله دان تاریخ پیوسته و لیبرالیسم هم اشکالات خود را بروز داده است و در مقابل این اشکالات و طمع ورزی ها که در تمام مقامات غربی وجود دارد انقلاب ما توانسته پیشرفتهای چشمگیر خود را در معرض دید جهاینان قرار دهد و مشاهده پیشرفت ها و مطالعه اخبار آن موجب رویکرد دیگر مسلمین به دستاوردهای انقلاب اسلامی شوند.

۹۳/۱۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">