پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۳:۵۱ ق.ظ

۰

قدیری ابیانه: توهم درآمد نجومی از نفت، سبب تنبلی مردم شده است// کل درآمد نفت ایران به ازای هر نفر

صوت سخنرانی

به گزارش خبرنگار انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دکتر محمد حسن قدیری ابیانه در جمع تعدادی از دانش پژوهان و اساتید و کارمندان مؤسسه با اشاره به این موضوع که گفته می شود وظیفه نظام، تأمین نیازهای مردم است، اظهار داشت: چرا دولت در تأمین نیازهای مردم موفق نبوده است؟ مگر نه این است که کشور ما، کشوری نفت خیز و سرشار از منابع گاز، طلا و نظایر آن هست؟ مخصوصا این که دولت درآمد های متعدد دیگری از جمله عوارض و مالیات هم دارد. چگونه است که در کشورهای دیگر مانند امارات، دریافتی مردم زیادتر است و در کشور ما خیر؟

 

چرا با این که کشوری غنی و سرشار از نفت و منابع هستیم، دولت نیازها را برطرف نمی کند؟
وی در پاسخ به این سئوال اظهار داشت: متأسفانه یک تصوری در ذهن ها شکل گرفته که پول حاصل از صادرات نفت، پولی نجومی است که اگر قرار باشد آن را مستقیم به مردم بدهند، سهم هر نفر در ماه، میلیون ها تومان خواهد بود؛ در حالی که می توان با یک محاسبه ساده،  اشتباه این تصور ذهنی را اثبات کرد.

 

سهم هر نفر از نفت در ایران چه قدر است؟ اگر کل درآمد دولت را به مردم بدهیم، به هر نفر چه قدر می رسد؟
قدیری ابیانه اظهار داشت: اگر فرض کنیم دولت می خواست همه درآمد حاصل از فروش نفت را قبل از تحریم ها و در زمانی که صادرات ما 2 میلیون و 300 بشکه در روز بود و قیمت نفت نیز بالا بود، به مردم بدهد تا خودشان نیاز های مسکن، خوراک و عمران و نظایر آن را بر عهده بگیرند، سهم هر مطابق با بودسهم هر نفر مطابق با بودجه مصوب نفری تنها 67 هزار تومان در هر ماه می شود! این در صورت عدم تحریم و قیمت بالای نفت و تحقق این بودجه است. چرا که سهم نفت در بودجه 91، مبلغی حدود 61 هزار میلیارد تومان در سال بوده است که اگر آن را بر 75 میلیون نفر جمعیت آن زمان تقسیم کنیم، سهم هر نفر از نفت در سال و اگر دوباره بر 12 تقسیم کنیم، سهم هر نفر در ماه مشخص می شود که 67 هزار تومان می شود.
وی با اشاره به این که دولت درآمدهای دیگری هم دارد، اظهار داشت: اگر بودجه عمومی مصوب که باید همه امورات کشور با آن تأمین گردد به ازای هر شخص 182 هزار تومان در هر ماه می شود. البته این درصورتی است که این درآمد محقق شود؛ در حالی که چنین نیست.

 

تصور اشتباه مردم از درآمد نجومی نفت، سبب تنبلی اجتماعی شده است// اثرات سوء این تصور اشتباه
عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که مردم بر اساس این تصور که درآمد حاصل از نفت بسیار زیاد است، از دولت متوقع می شوند، اظهار داشت: همه فکر می کنند که حقشان توسط دولت پایمال می شود، مخصوصا قومیت ها و اقلیت ها با این تصور ذهنی، گمان می کنند که چون اقلیت هستند، به آن ها ظلم می شود و لذا به نظام بدبین می شوند.

 

نسبت سهم یک نفر اماراتی از نفت با سهم یک ایرانی از نفت
دکتر قدیری ابیانه در پاسخ به این سئول که پس در امارات چگونه است که درآمد نفت تا این اندازه بالاست، خاطر نشان کرد: با توجه به میزان صادرات نفت امارات و جمعیت این کشور، اگر طبق روش مذکور حساب کنیم، سهم یک نفر اماراتی از نفت در یک سال برابر با سهم 80 سال یک ایرانی است! البته در قبل از شرایط تحریم؛ اما در حال حاضر که ایران حدود یک میلیون بشکه صادرات دارد، سهم هر نفر اماراتی در سال برابر با سهم 200 سال یک ایرانی از نفت است. این در حالی است که گاه مردم مناطق جنوبی و مرزی خودشان را با امارات مقایسه کرده و این تصور پیش می آید که دولت حق آن ها را ضایع می کند. مخصوصا این که گاه نیز فساد های میلیاردی را می بینند و ذهیتشان بدتر هم می شود؛ این در حالی است که اگر حتی یک ریال هم فساد نباشد، باز واقعیت با آن چه در ذهن مردم وجود دارد، بسیار فاصله دارد.
وی با اشاره به این که این تصور و برداشت ناصحیح سبب می شود تا عده ای گمان کنند که دولت یا نظام و یا حتی در سطح بالاتر اسلام ناکارآمد است، خاطر نشان کرد: متأسفانه هنگام انتخابات، همه وعده می دهند که چنین و چنان می کنم؛ در حالی که باید از آن ها پرسید، پولش را از کجا می آورید؟

 

راه تأمین نیاز ها
دکتر قدیری ابیانه با اشاره به شرایط تحریم و پایین آمدن میزان صادرات نفت و نرسیدن پول آن به  ایران اظهار داشت: در این شرایط راهی جز کار کردن و بالا بردن ساعت کاری مفید نیست؛ چرا که اگر ساعت کاری مفید ایران بالا برود، آمریکا نمی تواند هیچ امیدی به تحریم های خود داشته باشد.

 

دولت از ترس کاهش محبوبیت یارانه ثروتمندان را قطع نمی کند
وی با اشاره به عدم قطع پرداخت یارانه به ثروتمندان از سوی دولت اظهار داشت: در این شرایط که کشور با مشکلات اقتصادی رو به روست، ده ها هزار میلیارد تومان یارانه به ثروتمندان پرداخت می شود؛ دولت هم از ترس این که مبادا طرفدارانش در انتخابات کمتر شود، یارانه آن ها را قطع نمی کند!

این کارشناس عالی امور استراتژیک در ادامه اظهار داشت: اگر امروز همه تحریم ها را بردارند و هیچ شرطی هم نگذارند، باز در آمد نفتی مانند سابق نیست، چرا که عرضه و تقاضاست که قیمت نفت را مشخص می کند؛ آمریکا که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت بوده است، امروز تولید کننده شده است و نفت جدیدی که با تکنولوژی جدید تولید می شود را استفاده می کند که از ماه گذشته مجوز صادرات هم گرفته است! این ها همه در حالی است که در زمانی که تحریم وجود نداشت و قیمت نفت هم بالا بود، نیازهایمان با پول نفت تأمین نمی شد.
وی با اشاره به این که متأسفانه از دانشجو تا استاد و همه اقشار جامعه، خود را طلبکار دولت می دانند، اظهار داشت: این در حالی است که در دنیا، مردم با کار و تلاش خود هزینه دولت را نیز می پردازند. لذا برای تأمین نیاز های کشور راهی جز کار و تلاش و بالا بردن ساعت مفید کاری نیست. متأسفانه ساعت کاری مفید در ایران بسیار پایین است؛ طبق آمار در سال 89 ساعت کار مفید 64 دقیقه و در سال 92 ، همین میزان نیز کاهش یافته و به 22 دقیقه رسیده است! این در حالی است که اگر ساعت کار مفید به دوساعت هم برسد به یک سوم میانگین ساعت کاری مفید در دنیا نیز نمی رسیم. امروز ساعت مفید کاری در ژاپن 8 ساعت و در کره جنوبی 9 ساعت و نیم در روز است.
قدیری ابیانه با اشاره به این که وسعت ایران از مجموع وسعت کشور های ایتالیا، انگلیس و فرانسه، آلمان و اسپانیا بزرگتر است و وسعت جنگل های ما بیش از کل وسعت برخی کشورهای اروپایی است، خاطر نشان کرد: لذا اگر کسی بخواهد، کار وجود دارد، اما متأسفانه ما توقع داریم تا کار برای ما درست کنند، در حالی که ما باید خودمان کار ایجاد کنیم و اگر درس هم می خوانیم منجر به تولید کار شود.
این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به این که مهم ترین وظیفه دولت این است که منابع را به سمت عمران و اشتغال سوق دهد، خاطر نشان کرد:  اما متأسفانه دولت هم تعلل می کند، چون محبوبیت خود را بر مصلحت مردم ترجیح می دهد.

 

تقدیمی متفاوت بر کتاب: این کتاب را به کارگران افغانی تقدیم می کنم
وی با اشاره به تألیف کتاب « توهم نفتی و اقتصاد استراحتی» اظهار داشت: مرسوم است که در ابتدای کتاب، آن را تقدیم به کسی می کنند و من در تقدیمی متفاوت آن را تقدیم به کارگران افغانی مقیم ایران کرده ام؛ چرا که آن ها بدون مجوز کار و بدون هیچ حمایت و پشتیبانی و علیرغم همه موانع، با همت و کار و تلاش شبانه روزی، حجت را برجوانان ایرانی که در انتظار حمایت و امکانات، بیکار نشسته اند تمام کردند.
وی با اشاره به روایات متعدد از ائمه (ع) اظهار داشت: طبق روایات پاک ترین کار ها کاری است که با دستان انجام شود؛ مانند عمله‌گی و حمالی. شخص پیامبر اکرم (ص) در ساختن مسجد حمالی می کردند؛ اما به گونه ای با آن برخورد کرده ایم که گویا این عبارت فحش است؛ روایات به ما می گوید که بهترین تفریح کار است، یعنی ائمه (ع) کار کردن را تفریح می دانستند ؛ اما ما بهترین کار را تفریح می دانیم.

 

عدم توجه به فرهنگ کار در رسانه ها و حتی در فیلم های مذهبی!
عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که کار کردن در فرهنگ اهل بیت (ع) عزت است، خاطر نشان کرد: در رسانه ها، فیلم ها و سریال ها پرکاری را سگ دویی و جان کندن معرفی می کنند؛ برخی از مشاغل پست شمرده می شوند. حتی فیلم های مذهبی ما نیز متوجه این فرهنگ اقتصادی نیستند. به عنوان نمونه در فیلم اصحاب کهف وقتی چوپان قصد همراه شدن با اصحاب کهف را دارد، در توجیه پیوستن به آنها می گوید چوپانی هم شد کار؟! طبیعی است که وقتی خانواده یک چوپان این فیلم را می بینند نسبت به شغلشان چه احساسی پیدا می کنند. این در حالی است که چوپانی شغل انبیاء بوده است.
وی با تأکید بر این که به قول معروف نباید « دست بگیر» داشته باشیم؛ بلکه باید عادت کنیم تا « دست بده» داشته باشیم، خاطر نشان کرد: در طول تاریخ هر کجا مردم مشارکت داشته و تلاش کرده اند، موفقیت هم حاصل شده است. لذا باید تلاش خود را بالا ببریم و این‌طور نباشیم در حالی که دنیا سن بازنشستگی را بالا می برد، ما در فکر پایین آوردن آن باشیم.
قدیری ابیانه در پایان با معرفی اجمالی برخی از کتاب های خود اظهار داشت: هر یک از کتاب ها را می توانید در ازای پرداخت هزار تومان به کمیته امداد امام (ره) یا کمک به مسجد محل، از سایت بنده دانلود کنید.
گفتنی است این مراسم 29 فروردین ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

۹۴/۰۱/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">