پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲ ب.ظ

۳

مشروح مناظره با موضوع «ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر» در دانشگاه فردوسی مشهد؛
قدیری ابیانه: هسته ای را هم کنار بگذاریم دشمنی آمریکا تمام نمی شود/ زیباکلام: نامزد انتخابات شوم قطعا رد صلاحیت خواهم شد

خبرگزاری رسا ـ قدیری ابیانه گفت: قطعا آمریکا و شوروی نمی‌خواستند ایران در عراق پیروز شوند، یک امر کاملا بدیهی است و چند هواپیما و موشکی که در آن زمان امریکا به ایران داد به دلیل این بود که آنها گرفتار ما بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مناظره محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس مسائل سیاسی و امور استراتژیک و صادق زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با عنوان«ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر» ظهر امروز ششم خرداد در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

قدیری‌ابیانه در واکنش به اظهارات زیباکلام در ارتباط با روایت‌های رسمی درباره روابط با آمریکا گفت: زمانی که آمریکا می‌خواست به طالبان حمله کند اصلاح طلبان گفتند ما نیز با طالبان متحد شویم که نظام این مسئله را نپذیرفت، بنابراین نظر رسمی ایرادی ندارد زیرا امر طبیعی حکومت است.

وی خاطرنشان کرد: ما پس از انقلاب و تا 13 آبان سفارت آمریکا را نبستیم که اگر رابطه دوستی با آمریکا می‌خواست روی دهد در این فاصله اتفاق می‌افتاد، با افشای اسناد سری آمریکا مشخص شد این کشور به دنبال نفوذ، ضربه زدن و تجزیه ایران است.

وی خطاب به زیباکلام گفت: اسناد جاسوسی آمریکا در ارتباط با تجزیه ایران هنوز موجود است پس شما چرا انکار می‌کنید؟

کارشناس مسایل سیاسی و امور استراتژیک با تاکید بر این که ما در جنگ پیروز شده‌ایم، تصریح کرد: اینکه هیچ وجبی از خاک ایران از دست نرود و تمام اسرا آزاد شوند این پیروزی بزرگی است و امروز شما می‌توانید سرنوشت صدام را دیده و با سرنوشت انقلاب مقایسه کنید و معنای واقعی پیروزی را بفهمید.

این که بگویند رفسنجانی خیانت کرد بنده این مسئله را قبول ندارم

قدیری ابیانه بیان کرد: این که بگویند رفسنجانی خیانت کرد بنده این مسئله را قبول ندارم زیرا ایشان در آن زمان در ارتباط با قطعنامه نظر کارشناسی دادند و امام آن را قبول کردند و قطعنامه 598 جام زهر بود اما نفی پیروزی نیست.

http://media.isna.ir/content/1432724153687_ISNA-12.jpg/4

زیباکلام با طرح این پرسش که آیا جنگ با عراق اجتناب ناپذیر بود و آیا نمی‌شد کاری کرد که جلوی جنگ گرفته شود، گفت: به نظر من اگر جنگ قابل پیش‌بینی بود و ما با تلاش می‌توانستیم جلوی جنگ را بگیریم جمهوری اسلامی خودش هیچ تلاشی در مسیر این که جنگ به وجود نیاید از خود نشان نداد.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش جمهوری اسلامی در مسیر به وجود آمدن جنگ و افزایش دشمنی تهران و بغداد بود و این موضع‌گیری‌ها به سمتی می‌رفت که جنگ را اجتناب ناپذیر می‌کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی به طور جد خواهان سرنگونی صدام و رژیم بعث عراق بود و به چیزی جز به وجود آوردن انقلاب اسلامی در عراق رضایت نمی‌داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در 22 بهمن دو دیدگاه در کشور به وجود آمد که دیدگاه نخست می‌گفت ما باید مملکت خود را بسازیم و به دیگران کار نداشته باشیم اما دیدگاه دیگر که متأسفانه بر دیدگاه نخست غلبه دارد، می‌گفت ما باید انقلاب خود را به تمام جهان صادر کنیم که همین مسئله سبب جنگ افروزی میان عراق و ایران شد.

http://media.isna.ir/content/1432724153843_ISNA-13.jpg/4

قدیری‌ابیانه به سخنان زیباکلام واکنش نشان داد و بیان کرد: چگونه ما می‌توانستیم از جنگ اجتناب کنیم در حالی که صدام می‌گفت: اروندرود مال ما است و خوزستان را نیز از خود می‌دانست همچنین اعلام کرده بود که یک هفته‌ای قصد ورود به تهران را دارد.

وی با بیان این که زیباکلام تمام تقصیر عالم را بر گردن نظام جمهوری اسلامی می‌اندازد، خاطرنشان کرد: ما اگر از صدام حمایت هم می‌کردیم باز هم وی به دنبال جنگ با ایران بود زیرا خاصیت صدام جنگ‌طلبی بود و ما شاهدیم که بر سر مردم خود چه بلایی درآورد.

وی تصریح کرد: اگر ایرانیان دین شان را هم ترک گفته و یکپارچه مسیحی شوند باز هم آمریکا دست از دشمنی با ایران بر نمی‌دارد. مگر مردم آمریکای لاتین مسلمانند که آمریکا با آنها دشمنی می کند؟!

زیباکلام بیان کرد: اشتباهی که صدام مرتکب شد این بود که روی حمایت‌های مردمی و مردمی شدن جنگ حساب نکرد و در نتیجه مردم ایران با تمام وجود از خاک خود دفاع کردند و صدام شکست خورد.

قدیری‌ابیانه با تاکید بر این که ما باید عمق دشمنی دشمن را بشناسیم، بیان کرد: کشوری هستیم که در دوران‌های مختلف، هر زمان تکه‌ای از خاک کشورمان را جدا کردند، اما دولت و نظام جمهوری اسلامی اجازه نداد در جنگ هشت ساله وجبی از خاک کشور کم شود.

وی با اشاره‌ به این که روزی که انقلاب به پیروزی رسید عده‌ای پرچم تجزیه‌طلبی را بلند کردند، تصریح کرد: انقلابی بودن، مزیت مثبت کشور ما بود که دشمن را در تجاوز ناکام گذاشت که اگر ما تسلیم صدام شده بودیم دیگران نیز امروز به فکر تجاوز به خاک کشور ما می‌افتادند.

اگر فردی همانند زیباکلام در زمان جنگ در رأس حکومت بود امروز ایرانی وجود نداشت

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر فردی همانند زیباکلام در زمان جنگ در رأس حکومت بود امروز ایرانی وجود نداشت.

زیباکلام در ادامه مناظره بیان داشت: زمانی که خرمشهر آزاد شد حدود 21 هزار اسیر گرفتیم در نتیجه تصمیم گرفتیم به خاک عراق وارد شده و بصره را بگیریم که نظرات مختلفی در این رابطه وجود داشت و عده‌ای می‌گفتند اگر ما وارد خاک عراق شویم متجاوز محسوب می‌شویم و این مباحث را مطرح کردند که امام نظر صریحی درمورد ورود یا عدم ورود به خاک عراق ندادند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در نتیجه مشورت‌های پی‌درپی، شورای عالی دفاع اعلام کرد ما وارد خاک عراق می‌شویم اما در نتیجه ورود به خاک عراق نیز شاهد بودیم عراقی‌ها تا آخرین لحظه‌ مقاومت کردند لذا ایران نتوانست در عراق پیروز شود و در واقع اشتباه صدام را تکرار کرد زیرا گمان می‌کرد شیعیان عراق به استقبالشان می‌آیند اما آنها تا آخرین لحظه با ما جنگیدند و به همین دلیل تلفات ما در عراق بالا رفت.

وی ادامه داد: در همان زمان بود که یکی از نخستین کسانی که فهمید ما در جنگ پیروزی نداریم هاشمی بود که در مقابل کسانی که می‌گفتند: «جنگ جنگ تا پیروزی»، در همان اوایل متوجه شکست در جنگ شد.

قدیری‌ابیانه در واکنش به اظهارات زیباکلام یادآور شد: علت ورود به خاک عراق این بود که ما باید در مذاکرات دستمان پر می‌بود و از نظر بین‌المللی نیز زمانی که دشمن در خاک ما نفوذ کرده و بخش‌هایی از سرزمین ما را اشغال کرده این مسئله توجیه قانونی داشت که ما در مقابل به خاک عراق وارد شویم.

اروند رود یا شط العرب زیباکلام

زیباکلام در سخنان خود اروند رود را شط‌العرب عنوان کرد که این مسأله واکنش قدیری‌ابیانه را در پی داشت اما زیباکلام متذکر شد: همان‌طور که ما می‌گوییم خلیج همیشگی فارس پس شط‌العرب را نیز باید به نام واقعی‌اش بخوانیم و همان طور که جعل نام خلیج‌فارس خطا محسوب می‌شود جعل نام شط‌العرب نیز خطا است.

قدیری ابیانه در پاسخ به این اظهارات گفت: کتابی در وزارت خارجه چاپ شده که از نظر تاریخی این نام همان اروندرود است که بهتر است دانشجویان و افرادی که اظهار نظر در این زمینه می‌کنند کمی به مطالعه بپردازند.

کارشناس مسایل سیاسی و امور استراتژیک با اشاره به جنایات داعش در منطقه بیان کرد: امروز داعش اعلام کرده می‌خواهد وارد ایران شود پس افرادی که شعار نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران را سر می‌دادند امروز برای مقابله با داعش آماده باشند.

قدیری ابیانه خطاب به زیباکلام گفت: شما به خاطر به رسمیت شناختن اسرائیل در اوج بمباران غزه و همچنین حمایت از عامل فساد 3000 میلیارد تومانی قطعا در انتخابات رد صلاحیت می‌شوید.

وی خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که داعش تکفیری بر عراق مسلط نشود و اگر لازم شد در این رابطه هزینه هم می‌کنیم.

محمدحسن قدیری‌ابیانه با بیان اینکه ما اگر از حقوق هسته‌ای خود نیز بگذریم، دشمنی آمریکا به دوستی تبدیل نمی‌شود، اظهار کرد: زمان جنگ هیچ حرکتی برای برخورداری از انرژی هسته‌ای نکردیم اما عراق با پشتیبانی آمریکا به ایران حمله کرد.

وی با طرح این پرسش که آیا زمان جنگ مشکل ما هسته‌ای بود، بیان کرد: آنچه سبب حمایت آمریکا از صدام و جنگ علیه ما شد این بود که آنها نمی‌خواستند در ایران مردم به حاکمیت برسند همانطور که امروز در یمن نمی‌خواهند.

اگر پیچ و مهره‌های صنعتی جمع شود باز هم دشمنی آمریکا تمام نمی‌شود

قدیری‌ابیانه با تاکید بر این که اگر پیچ و مهره‌های صنعتی جمع شود باز هم دشمنی آمریکا تمام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آنچه سبب شد بخشی از حقوق ما در قطعنامه 598 پذیرفته شود مذاکرات دیپلماتیک نبوده بلکه پیروزی‌های میدانی مردم در جبهه نبرد بود.

کارشناس مسایل سیاسی و امور استراتژیک خاطرنشان کرد: صدام اعلام کرده بود ظرف مدت 10 روز می‌خواهد تهران باشد اما پس از مدتی که صدام به خاطر مقاومت ایران زمین‌گیر شد، شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر کرد و گفت آتش‌بس، اما از آن آتش بس‌هایی که مقدار سرزمین‌های اشغالی توسط عراق در دست صدام بماند در آن هنگام بود که امام این قطعنامه‌ها را کاغذ پاره‌ای بیش نخواندند.

وی با بیان این که اگر ما قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته بودیم امروز ایران تجزیه شده بود، متذکر شد: ما هیچ زمان خود را پایبند قطعنامه ظالمانه شورای امنیت نمی‌دانیم.

صادق زیباکلام، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این مناظره اظهار کرد: برخی مسائل کلان در جامعه رخ می‌دهد که روایت حکومتی و رسمی نظام است و نظرات مغایر با این روایت‌ها امکان ظهور و بروز ندارد.

وی ادامه داد: روایت رسمی در مورد جنگ می‌گوید که ما انقلاب کرده و پیروز شدیم و آمریکا و هم پیمانانش را از کشور بیرون کردیم که در واقع چنین نیست.

زیباکلام با اشاره به این که روایت رسمی و حکومتی با ابهامات زیادی روبرو است، گفت: روایت رسمی ابهامات زیادی دارد که سبب شده سؤوالات و مشاجراتی در ارتباط با مسئله جنگ مطرح شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روایت رسمی به ما می‌گوید که ما در جنگ پیروز شده‌ایم اما این سوال مطرح می‌شود که اگر ما پیروز شده‌ایم چرا امام گفتند جام زهر را نوشیدم؟ پس در واقع می‌توان گفت قطعنامه 598 نشانه پیروزی در جنگ نبوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که برخی مسؤولان سپاه، هاشمی را متهم کردند که شما سبب شدید امام قطعنامه 598 را قبول کند این سوال را مطرح کرد که اگر ما در جنگ پیروز شده‌ایم پس دعوا بر سر قطعنامه چه معنی دارد.

زیباکلام متذکر شد: در پاسخ به افرادی که هاشمی را سبب پذیرش قطعنامه 598 می‌دانند باید بگویم بزرگترین خدمت هاشمی به انقلاب پایان بخشیدن به جنگ بوده است.

قدیری ابیانه گفت: زمان جنگ ما کوچکترین حرکتی برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای انجام ندادیم، اما آمریکا عراق را به جنگ علیه ایران تحریک و تشویق کرد و با هم پیمانانش جنگ علیه ایران را آغاز کردند.

وی ادامه داد: آنان نمی‌خواستند ایران همچون سایر کشورها با منابع غنی به حاکمیت برسند و بدین ترتیب جنگ علیه ما را آغاز کردند.

این کارشناس امور استراتژیک با بیان این که چیزی که باعث شد بخشی از حقوق ما در قطعنامه 598 پذیرفته شود مذاکرات دیپلماتیک نبود، گفت: در آن جریان پیروزی‌های میدانی ما در جبهه نبرد نقش مهمی داشت، نقش دیپلماتیک هم مهم بود اما نقش جنگ بیشتر، صدام اعلام کرده بود که ظرف یک هفته یا ده روز تهران را می گیرد، غرب هم پس از مدتی که دید صدام به تهران نرسید و با مقاومتی که از سوی ایران با آن روبه‌رو شد برای کمک به صدام طی قطعنامه‌ای آتش‌بس را اعلام کردند.

زیبا کلام با بیان این که اگر ما در جنگ پیروز بودیم پس این اظهارات و شبهات ناشی از چیست، عنوان کرد: از سوی دیگر در پاسخ به کسانی که این ادعا را کردند عده‌ای هم می‌گفتند که بزرگترین خدمتی که رفسنجانی به انقلاب کرد پایان دادن جنگ بود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: روایت رسمی و حکومتی خیلی کامل نیست و خیلی از سوالها را بدون پاسخ می‌گذارد، اینکه آیا ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر درست بود و اگر درست بود حاصلش چه بود، آیا جنگ قابل پیشگیری بود و آیا می‌توانستیم کاری کنیم که جلوی جنگ را بگیریم.

در ادامه قدیری ابیانه در واکنش به اظهارات زیبا کلام در خصوص جنگ ایران و عراق اظهار کردبرای تصمیم‌گیری عده‌ای دور هم می‌نشینند و نسبت به یک موضوع اظهارنظر می‌کنند در مسائل جنگی نیز همین طور است، وقتی ناوهای جنگی می‌خواستند به خلیج فارس بیایند امام گفت آنها را بزنید، اما عده‌ای معتقد بودند که مورد هدف قرار دادن این ناوها به صلاح نیست، گاهی ممکن است در تصمیم‌گیری نسبت به موضوعات اختلاف سلیقه پیش بیاید که امام در آن زمان گفتند که من نظرم را می‌گویم و تصمیم‌گیری را به شما واگذار می‌کنم.

وی با اشاره به این که پس از انقلاب هم از 22 بهمن تا 13 آبان این کشور بزرگترین سفارت‌خانه در ایران با بیشترین دیپلمات‌ها را داشت، اظهار کرد: آنان در آنجا نشان دادند به دنبال فساد در کشور هستند، این را اسنادشان ثابت می‌کند آمریکا از هم‌پیمانانش هم جاسوسی می‌کند، بعد می‌خواهید نسبت به ما چگونه رفتار کنند، پیشنهاد آنان به بنی صدر مبنی بر فعالیت او در ایران به عنوان مشاور در اسناد سری آنان وجود داشت، اسناد سری در گزارش ملاقات ها هم دروغ نیستند و گزارش واقعیات هستند.

این کارشناس امور استراتژیک تاکید کرد: پیروزی در جنگ یعنی آنان در آن زمان نتوانستند خاک کشور ما را تصرف کنند، یعنی امروز سردار سلیمانی در عراق مقابل داعش بایستد، شما سرنوشت صدام را ببینید چه شد و سرنوشت انقلاب اسلامی ایران را.

قدیری ابیانه یادآور شد: غرب در زمان جنگ انواع سلاح‌ها را به عراق می‌داد، اما به ما حتی سیم‌خاردار هم نمی‌دادند و ما توانستیم با آنان مقابله کنیم، آیا این پیروزی نیست، ضمن این که برخی از آثار پیروزی‌ها به مرور زمان مشاهده می‌شود؛ مساله خیانت به رفسنجانی را که عده‌ای مطرح می‌کنند را هم قبول ندارم، او نظر کارشناسی داده بود و امام هم مسئولیت این موضوع را پذیرفتند.

در ادامه زیباکلام با بیان این که آنچه می‌خواهم مطرح کنم صرفا برای طرح موضوع و سؤوال برای شما دانشجویان عزیز است، گفت: آیا جنگ اجتناب‌ناپذیر است، پاسخ من این است که اگر جنگ قابل پیشگیری بود و ما می‌توانستیم تلاش کنیم تا این اتفاق نیفتد ایران هیچ تلاشی در جهت این که جنگ به وجود نیاید نشان نداد. تمام تلاش‌های ما درجهت ایجاد جنگ و افزایش دشمنی تهران و بغداد بود.

تلاش بعضی ها برای جنگ افروزی عراق و ایران

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در آن زمان کارها و تلاش‌های ما به سمتی می‌رفت که جنگ را اجنتناب‌ناپذیر می‌کرد.

زیبا کلام با بیان این که برای من مهم است که از 12 بهمن 57 تا 31 شهریور 59 چکار می‌کردیم و چه نوع رفتاری نسبت به صدام نشان می‌دادیم، اظهار کرد: عراقی‌ها معتقد بودند که علت بغض و کینه جمهوری اسلامی ایران را نمی‌فهمیم، ما اولین کسی بودیم که انقلاب اسلامی را به رسمیت شناختیم.

وی ادامه داد: انبوه اقداماتی که ما در عراق انجام دادیم را می‌شود اینگونه ترسیم کرد، اینکه انقلاب اسلامی ایران خواهان سرنگونی رژیم بعث عراق بود و به چیزی کمتر از به وجود آمدن انقلاب اسلامی در این کشور فکر نمی‌کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این که هدف اصلی و غایی ما در عراق این بود که رژیم صدام را سرنگون کنیم، گفت: ما در این 19 ماه هر روز به مخالفین صدام کمک می‌کردیم و از کردهایی که مخالف صدام بودند حمایت می‌کردیم به تدریج بعثی‌ها هم شروع به حمایت از مخالفین جمهوری اسلامی ایران کردند. با این اوصاف می‌توان تشخیص داد که چرا جنگ برای ما اجتناب‌ناپذیر بود، چون ما اعتقادی به وجود رژیم بعث عراق نداشتیم.

در ادامه مناظره قدیری ابیانه در واکنش به اظهارات زیباکلام، گفت: ما می توانستیم از جنگ اجتناب کنیم و کشته ندهیم، صدام می‌گفت اروندرود مال ماست. اما خط‌القعر (وسط رودخانه) مرز مشترک است، آیا ما باید می‌پذیرفتیم، به خوزستان می‌گفتند محمره، صدام می‌گفت من یک هفته‌ای به تهران می‌آیم، آیا ما باید می‌گفتیم بفرمایید تشریف بیاورید.

تمام تقصیرهای عالم گردن ایران است

وی ادامه داد: این نگاه باعث شد تا ایران کوچک و کوچکتر شود، آقای زیبا کلام متخصص است در اینکه تمام تقصیرهای عالم را گردن ایران بیاندازد.

این کارشناس امور استراتژیک با تاکید بر این که باید ماهیت دشمن را بشناسیم، ‌اظهار کرد: در حال حاضر داعش هر جا می‌رود سر می‌برد، ما گفته‌ایم اگر تا چهل کیلومتری مرزهای ما پیدایش شود اقدام نظامی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند ما دشمن تراشی کرده‌ایم، اما مصدق به امریکا اعتماد کرد و علیه او کودتا شد چون او دشمن را نمی‌شناخت، برخی اصلاح طلبان معتقد بودند ما باید با طالبان و صدام علیه آمریکا هم پیمان می شدیم. البته آقای زیبا کلام این را نگفت. ایشان معتقد است که ما باید با اسرائیل هم پیمان شویم .

قدیری ابیانه اظهار کرد: روز اولی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید عده‌ای در مناطقی از کشور پرچم تجزیه طلبی بلند کردند، این حرکات دشمن را ترغیب کرد از این جهت که احساس کردند ایران ضعیف شده است.

وی با بیان این که کویت همه نوع حمایت را از صدام می‌کرد اما مورد تهاجم عراق قرار گرفت، گفت: در انقلاب مصر هم مرسی اولین سفرش به عربستان بود اما این مانع ایجاد کودتای عربستان علیه مصر نشد.

این کارشناس امور استراتژیک افزود: انقلابی بودن مزیت مثبت کشور ما و عامل پیروزی درجنگ عراق بود اگر انقلابی نبودیم نمی‌توانستیم جلوی صدام و رژیم بعث عراق را بگیریم.

قدیری ابیانه یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که عمق دشمنی‌های دشمن را بشناسیم، ما کشوری بودیم که طی چند قرن تکه هایی از آن جدا می‌شد. اگر در آن زمان کسی مثل آقای زیبا کلام در راس امور بود الان ایرانی وجود نداشت.

زیبا کلام در ادامه سخنان قدیری‌ابیانه اظهار کرد: اشتباه محاسباتی در عراق این بود که در حمله به ایران حمایت رسمی از انقلاب و نظام حساب باز نکرده بود. این که نیروهای کلاسیک ایران از هم پاشیده شده بودند درست بود اما روی شور و عشق مردم و 98 درصدی که به جمهوری اسلامی آری گفتند حساب باز نکرده بود و این باعث شکست او شد.

وی یادآور شد: وقتی خرمشهر آزاد شد من آن زمان مسؤول اطلاعات و بازرسی بنیاد امور جنگ‌زدگان بودم و عملا دستی از نزدیک در جنگ و مسائل مربوط به آن داشتم هیچ‌کس باورش نمی‌شد که ما بتوانیم خرمشهر را آزاد کنیم. دفاعی که ارتش عراق برای خرمشهر به کار گرفته بود آنقدر عظیم بود که ما فکر می‌کردیم اواخر سال 62 خرمشهر آزاد شود اما این شهر را آزاد کردیم و 21 هزار اسیر از عراق گرفتیم.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: چون تصور نکرده بودیم به این سرعت می‌توانیم خرمشهر را پس بگیریم وقتی آزاد شد این سوال به وجود آمد که حالا می‌خواهیم چه کار کنیم مرحله بعد این بود که مناطقی از عراق را بگیریم تا پشت میز مذاکره دستمان پر باشد، این یک نظر بود و نظر دیگر این بود که ما تا کنون از خاک خودمان دفاع می‌کردیم.

وی افزود: اگر بخواهیم وارد خاک دیگری بشویم همچون عراق به یک متجاوز تبدیل خواهیم شد. مسئولان مربوطه پیش امام رفتند و ایشان نظری ندادند، اما کفه ورود به خاک عراق سنگین‌تر بود. این مسئله مورد قبول امام واقع شد تا به عراق ورود کنیم. اشتباهی که کردیم این بود که عراقی‌ها در خاک خودشان مثل خاک ایران نجگیدند، آنان در عراق تا آخرین فشنگ مقاومت می‌کردند، صدام فکر می‌کرد اگر به خاک ایران وارد شود اعراب به استقبالش می‌آیند ما هم فکر می‌کردیم که اگر وارد عراق شویم شیعیان به استقبالمان می‌آیند که اینگونه نشد و ما به جایی نرسیدیم.

در ادامه یکی از دانشجویان در تریبون آزاد این مناظره اظهار کرد: ما در رتبه دوم رشته علوم سیاسی و در کتاب اصل روابط بین‎الملل الف در خصوص توازن قوا یاد گرفته‌ایم که قدرت فرا منطقه‌ای در هر جنگ به کشور ضعیف‌تر کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین طی این قاعده آمریکا در دو سال اول جنگ هشت ساله که ایران ضعیف بود به ما کمک کرد و روسیه نیز در آن مدت از ایران حمایت کرد.

این بخش از صحبت‌های این دانشجو که با واکنش سایر دانشجویان مبنی بر ارائه منبع همراه شد که وی ادامه داد: در آن زمان خلعتبری وزیر خارجه ایران به جرم تلاش برای نیروگاه اتمی محاکمه شد و تعدادی از خلبان‌های کشور نیز اعدام شدند و نتیجه این شد که امروز افرادی را بر سر کار می‌بینیم که شعار جنگ،‌جنگ تا پیروزی را سر می‌دهند.

قدیری ابیانه در پاسخ به اظهارات این دانشجو گفت: بعضی از موارد که در کتاب درسی می‌نویسند بدیهیات مطلق نیست و صرفا نظر یک عالم در آن زمینه است. اگر بخواهیم به این بدیهیات تکیه کنیم حزب الله نباید تاکنون مقابل اسرائیل دوام می‌آورد و شوروی نباید در افغانستان شکست می‌خورد.

وی ادامه داد: قطعا آمریکا و شوروی نمی‌خواستند ایران در عراق پیروز شوند، یک امر کاملا بدیهی است و چند هواپیما و موشکی که در آن زمان امریکا به ایران داد به دلیل این بود که آنها در لبنام گرفتار به گروگان گرفته شدن اتباعشان شدند و از ایران کمک می خواستند.

شوروی در جنگ ایران بی طرف نبود

کارشناس امور استراتژیک ضمن تکذیب این که شوروی در زمان جنگ بی‌طرف بود، گفت: این امر به هیچ عنوان درست نیست.

قدیری ابیانه همچنین در خصوص محاکمه خلبان‌ها عنوان کرد: خلبان‌هایی که محاکمه شدند قصد کودتا و بمباران منزل امام خمینی(ره) را داشتند .

وی اضافه کرد: خلعتبری عامل رژیم بود و کلی جنایت کرده بود و برای جنایت‌هایی که کرده بود محاکمه شده بود و اینکه می‌گویند به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای بوده حرفی بی‌خود است. این ها حرف‌هایی است که ضد انقلاب درآورده و هیچ سندی ندارد.

در ادامه دانشجوی دیگری در خصوص حضور شیعیان عراق در مدافعات این کشور عنوان کرد: خیلی از افراد عراقی و شیعه در جنگ شرکت کردند، فاو شبهه جزیزه‌ای بود که به صورت کارخانه نمک و خالی از سکنه بود و ما در آن منطقه حمله شیمیایی شدیم، در دزفول در یک کوچه چهار متری موشک‌های 6 متری می‌انداختند؛ آقای زیبا کلام می‌فهمید این یعنی چه، فکر می‌کنید اگر این موشک‌ها را در تهران می‌زدند شما الان در دانشگاه تهران می‌توانستید تدریس کنید؟

وی همچنین به یکی از آیات قرآن در خصوص لعن یهودیان و اسرائیل اشاره و عنوان کرد: ما هیچ‌گاه از دست آنها راحت نمی‌شویم چرا که در زمینه اسرائیل و یهودیان راحتی در کار نیست چرا که این عین آیه صریح قرآن است.

زیبا کلام در پاسخ به اظهارات این دانشجو اظهار کرد: من نگفتم شیعیان عراق در جنگ حضور یافتند، گفتم زمانی که وارد خاک عراق شدیم هیچ یک از مردم عراق اعم از شیعه، سنی و کرد به صدام پشت نکردند و به استقبال ما نیامدند، درست همان وضعیتی که در ایران حاکم بود و اعراب ما به استقبال صدام نرفتند.

وی در ادامه عنوان کرد: همان طور که بدر با ما همکاری کرد سازمان مجاهدین خلق ایران با عراق همکاری داشت و منظور من اشاره به حزب سیاسی نبود بلکه من راجع به مشارکت مردم در جنگ صحبت کردم.

قدیری ابیانه در واکنش به صحبت‌های زبیا کلام عنوان کرد: این که هیچ یک از مردم عراق با ایران همکاری نکردند اشتباه است، حلبچه برای چه بمباران شیمیایی شد، کردهای حلبچه از ایران حمایت کردند و به همین دلیل بود که صدام آنجا را بمباران کرد.

وی در ادامه افزود: آقای زیبا کلام مقایسه سپاه آزادی‌بخش بدر با منافقین خائن ظلم است، در ضمن ما به منافقین مجاهد نمی‌گوییم، آنان با کشور متجاوز همکاری کردند تا ایران اشغال شود و کار آنها هیچگاه با سپاه بدر قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: آقای زیبا کلام از شما خواهش می‌کنم کسانی را که 17 هزار ایرانی را شهید کردند به نام مجاهدین یاد نکنید اینها منافق هستند.

این بخش از سخنان قدیری ابیانه با تشویق برخی از دانشجویان همراه شده است.

زیبا کلام در ادامه در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه تعجب می‌کنم از این که نام شط‌العرب را به جای اروندرود به کار می‌برید، گفت: همان طور که خلیج‌فارس، خلیج فارس است و هر کس که بگوید خلیج عرب جعل نام کرده نام تاریخی اروند رود هم شط‌العرب بوده، جعل نام شط‌العرب خطا و فقط احساسات ناسیونالیستی است.

زیبا کلام در ادامه با پاسخ به یکی از دانشجویان در خصوص اینکه آیا کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری می‌شوید یا نه؟گفت: این کار اتلاف وقت است چرا که اگر نامزد شوم رد صلاحیت خواهم شد.

وی گفت: بعید به نظر می‌رسد که نامزد شوم چرا که اگر به خاطر ولایت فقیه رد صلاحیتم نکنند در رابطه با فتنه 88 حتما رد صلاحیت می‌شوم.

در ادامه قدیری ابیانه در این خصوص عنوان کرد: رد صلاحیت آقای زیبا کلام درست است، ایشان باید خدا رو شکر کنند که می‌توانند در دانشگاه تدریس کنند، چرا که با موقعیت موجود حضورش در دانشگاه‌های خارج از کشور مثل اسراِئیل با استقبال بیشتری همراه می‌شود.

قدیری ‌ابیانه ادامه داد: به خاطر حمایت از مفسدان اقتصادی در جریان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و به رسمیت شناختن اسرائیل در زمان بمباران غزه قطعا شما رد صلاحیت می‌شوید./

۹۴/۰۳/۰۸

نظرات  (۳)

با سلام
"

در ادامه دانشجوی دیگری در خصوص حضور شیعیان عراق در مدافعات این کشور عنوان کرد: خیلی از افراد عراقی و شیعه در جنگ شرکت کردند، فاو شبهه جزیزه‌ای بود که به صورت کارخانه نمک و خالی از سکنه بود و ما در آن منطقه حمله شیمیایی شدیم، در دزفول در یک کوچه چهار متری موشک‌های 6 متری می‌انداختند؛ آقای زیبا کلام می‌فهمید این یعنی چه، فکر می‌کنید اگر این موشک‌ها را در تهران می‌زدند شما الان در دانشگاه تهران می‌توانستید تدریس کنید؟

وی همچنین به یکی از آیات قرآن در خصوص لعن یهودیان و اسرائیل اشاره و عنوان کرد: ما هیچ‌گاه از دست آنها راحت نمی‌شویم چرا که در زمینه اسرائیل و یهودیان راحتی در کار نیست چرا که این عین آیه صریح قرآن است."

من همان دانشجو هستم

این آیه ای که خواندم

آیه 120 سوره بقره می باشد

با تشکر


خسته نباشین اقای ابیانه . فایل صوتی این مناظره رو کی میزارین؟
پاسخ:
به دستم برسه ان شاالله
خسته نباشین . فایل صوتی مناظره ها رو یا نمیزارین یا خیلی دیر میزارین چرا؟ باید از فیلتر ارشاد رد بشه؟ یا مشکل جای دیگست؟
پاسخ:
مشکل این است که فایل صوتی قدری سنگین است. گاهی دیر به دستم می رسد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">