پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۳۷ ق.ظ

۰

حکمران خوب مصلحت را بر محبوبیت ترجیح می دهد

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۳۷ ق.ظ

میزگرد "گفت و گوی سیاسی" در ادامه سلسله مباحث بررسی سیره سیاسی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، موضوع حکمرانی از منظر حضرت امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار داد.

   حکمران خوب مصلحت را بر محبوبیت ترجیح می دهد

در آغاز بحث حمیدرضا ترقی به تدوین طرح حکومت اسلامی از سوی حضرت امام(ره) در سال 43 اشاره کرد و گفت: «این پروژه تا سال 48 به سرانجام رسید و امام(ره)از آن مقطع این تئوری را مورد دقت و بررسی قرار دادند.»

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: «قوانین این حکومت مبتنی بر اسلام و رهبری آن در تداوم رهبری خداوند، پیامبر(ص) و ائمه(ع)است.»

ترقی اجتهاد در دین، عدالت و تدبیر در اداره کشور را از جمله ویژگی های ولی فقیه بر اساس قانون اساسی خواند و گفت: «این ویژگی ها بسیار سخت و دشوار است و تصور نمی کنم در هیچ حکومتی در دنیا چنین شاخصه های منحصربه فردی را برای رهبری جامعه مشخص کرده باشند.»

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «در حکومت مطلوب و مورد نظر حضرت امام(ره) فقط شایسته ترین فرد می تواند به لحاظ علم و آگاهی و آشنایی به حلال و حرام خداوند و نیز عدالت و دوری از گناه رهبری جامعه را عهده دار باشد.»

ترقی قوانین در جامعه اسلامی را مبتنی بر اسلام دانست و تاکید کرد که قانونگذار اصلی، خداوند است.

ترقی: اسلام حداقلی با نظریه حکومتی امام(ره) مغایر است

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: «طبق اصل 4 قانون اساسی هیچ قانونی در جامعه اسلامی و حکومت مطلوب حضرت امام(ره)نمی تواند مغایر با اسلام باشد و در این شرایط تبعیت از این قانون امری واجب و وظیفه عمومی خواهد بود.»

ترقی خاطرنشان کرد: «از منظر امام(ره) حکومتی مطلوب است که جامعه و مسئولین خود را تابع قانون بدانند و همگان خود را برابر قانون، یکسال تلقی کنند.»

وی افزود: «در حکومت های موجود در دنیا به انسان بعنوان ابزاری برای رسیدن به قدرت استفاده می شود؛ درحالیکه مقصود از حکومت [از منظر امام(ره)] جامعه انسانی است تا به مدارج بالا برسد.»

ترقی خاطرنشان کرد: «چنین حکومتی وظیفه سنگینی را بر عهده دارد... اینکه برخی در جامعه بدنبال اسلامِ حداقلی هستند، با نظریه حکومتی حضرت امام(ره)کاملا مغایر است.»

این کارشناس مسائل سیاسی در تکمیل این بحث حکومت مطلوب از منظر حضرت امام(ره) را دارای قوانینی مبتنی بر اسلام و اتکا بر آرای مردم عنوان کرد و گفت: «نخستین بحث حضرت امام(ره)در حکمرانی، حکومت اسلامی است و می فرمایند امروز بر اساس مقتضیات زمان، جمهوری اسلامی حکومت مطلوب است.»

بابایی: انسان گرایی در حکومت اسلامی بمعنای اومانیسم غربی نیست.

در ادامه احسان بابایی با طرح پرسشی در زمینه حکومت مطلوب اظهار کرد: «اینکه چگونه حکومت شود، یک سوال است و کیفیت این حکومت پرسشی دیگر است؛ البته قرار نیست جواب پرسش دوم، به مغرب زمین استناد کند.»

این پژوهشگر معارف اسلامی میان حکمران و حکمرانی تفاوت قائل شد و گفت: «وقتی درباره حکمران صحبت می کنیم، درباره ویژگی های بایسته یک شخص پرسش می شود؛ اما حکمرانی ناظر بر فرایندی گسترده تر و شبکه ای از موضوعات وسیع تر است.»

بابایی مساوی گرفتن حکومت و حاکم مطلوب را موجب ایجاد این باور دانست که اشکالات در جامعه به یک شخص بازمی گردد و این درحالی است که حکومت فراتر از یک شخص است.

وی ادامه داد: «در اندیشه های حضرت امام(ره)مؤلفه هایی وجود دارد که شاهراه حکومت مطلوب را نمایان می سازد که مبنایی ترینِ آن انسان گرایی است که با اومانیسم یکسان نیست.»

بابایی در این راستا گفت: «حکومتی که برای انسان اهمیت قائل شود، برای محیط زیستِ انسان نیز اهمیت قائل است؛ این حکومت برای سالمندان، کودکان، زنان بی سرپرست، حاشیه نشینان و اخلاق و... نیز فکر می کند.»

بابایی: منفعت ولایت فقیه برآمده از قانون به مردم بازمی گردد .

وی همچنین عدالت را ذیل انسان گرایی معنا کرد و افزود: «اگر به این شاخصه ها متعهد باشیم، شیوه حکومت گری و مدیریت جامعه نیز تغییر می کند؛ در این میان مدیران رده پایین نیز دخیل هستند.»

بابایی با بیان اینکه انسان گرایی تنها مقصدِ حکومت نیست، بیان داشت: «در ابتدایی ترین گام ها و تصمیمات حکومت اسلامی حضور انسان باید احساس شود؛ قرار نیست سازوکار حکومت منهای انسان تعریف شود تا بعدها درباره او به نتیجه برسیم.»

این پژوهشگر معارف اسلامی بر لزوم عینیت یابی انسان در حکومت اسلامی تاکید کرد و افزود: «از جمله مشخصه های حکومت اسلامی قانون گرایی است و در این میان نفعِ ولایت فقیه به مردم برمی گردد؛ چراکه حکومت ولایت فقیه، حکومت قانون و ضابطه است.»

بابایی گفت: «در چنین حکومتی مردم حیطه خود را می دانند؛ از طرفی جایگاه امنیت، محدودیت ها و حقوق افراد کاملا مشخص است.»

وی حکومت فقهی را محدود به ضوابط دانست و اذعان داشت: «امام(ره)بدنبال کارآمدی بودند؛ لذا معتقدم این تعبیر که بگوییم امام(ره) تنها بدنبال اسلام بودند، کفایت نمی کند.»

شاکری: اسلام ناب، راهگشای خواسته های انقلابیون بود .

در بخشی دیگر از این گفت و گوی رادیویی مجتبی شاکری با این بحث همراه شد.

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: «حضرت امام(ره)حکومت اسلامی را در دوره ای بیان کردند که این بحث بعنوان تئوری جدید و نوین مطرح بود و بسیاری از افرادی که در فضای اندیشه اسلامی تنفس می کردند، برای اداره حکومت هیچ تئوری در ذهن نداشتند.»

شاکری ادامه داد: «حضرت امام(ره)با بیان اسلام ناب فضای جدیدی را مقابل همه روشنفکران اسلامی و انقلابیون قرار دادند که توانست برای تبلور خواست های انقلابیون راهگشا باشد.»

وی با اشاره به پاسخ گویی حضرت امام(ره) به شبهاتی در خصوص قوای سه گانه، رای مردم و ارتباط با غرب گفت: «امام(ره)می فرمودند پذیرش رای مردم تنزل از رای الهی نیست؛ رای مردم در قالب جمهوری اسلامی است که مردم در درون این ظرف خواسته خود را جستجو می کنند.»

شاکری افزود: «حضرت امام(ره) همچنین می فرمودند که باید مواظب باشیم غرب بر ما سلطه نیابد؛ اما اگر در فرهنگ غرب نیز ورود می کنیم، آنچه را که می پسندیم و با اعتقادات مان منافاتی ندارد را دریافت می کنیم.»

این عضو شورای شهر تهران در تکمیل این بحث به طرح موضوع تهاجم فرهنگی و تبادل فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره و خاطرنشان کرد: «تهاجم فرهنگی یک ارتباط یک سویه و فرادستی از سوی غرب است؛ ولی تبادل فرهنگی در راستای مراجعه به فرهنگ های مختلف و دریافتی با اختیار و با حفظ معیارها و ارزش ها تعریف می شود.»

قدیری ابیانه: نخستین شرط حکمران مؤمن بودن است

همچنین محمدحسن قدیری ابیانه از طریق خط ارتباطی رادیو گفتگو، در این "گفت و گوی سیاسی" شرکت کرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: «از منظر حضرت امام(ره)حکمران باید در خدمت مردم باشد و به این مسئله افتخار نماید و همچنین در جهت مصالح مردم حرکت کند.»

قدیری ابیانه عدالت، اسلام شناسی، دوری از سلطه گری بر ملت ها و دفاع از مظلوم را از ویژگی های یک حکمران خوب توصیف کرد و افزود: «مؤمن بودن نخستین شرط است و این فرد باید در امری که بر عهده می گیرد دارای تخصص و توانایی باشد.»

وی ادامه داد: «حکمران خوب کسی است که مصلحت مردم را بر محبوبیت خود ترجیح دهد و بدنبال کسب رضای الهی و ادای تکلیف باشد.»

قدیری ابیانه رعایت قوانین و مقررات در کشور اسلامی را از جمله ضرورت های یک حکمرانی خوب دانست و گفت: «مطابق احادیث سطح زندگی حاکم جامعه باید در سطح زندگی مردم عادی و حتی کمی پایین تر باشد و این اتفاق درباره امام(ره)و مقام معظم رهبری افتاده است.»

شایان ذکر است فایل صوتی این گفت و گو که با اجرای محمدرضا عسگری روانه آنتن شد، از طریق سایت رادیو گفت‌وگو قابل دریافت است.

۹۴/۰۳/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">