پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۲۳ ق.ظ

۰

اظهارات مهم وزیر خارجه آمریکا

دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۲۳ ق.ظ
کارشناسان مسائل سیاسی درباره مصاحبه اخیر جان‌کری در انتقاد از رویکرد قابل تأمل برخی سناتورهای امریکایی در قبال برجام بر این عقیده‌اند که اظهارات وی یک اعتراف نیست بلکه بیان این واقعیت است که با رد برجام این آمریکا است که در میان ۱+۵ و عرصه جهانی تنها خواهد ماند. 

بعد از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای سناتورهای تندرو و جنگ‌طلب ضد ایرانی کنگره امریکا به تأسی از لابی صهیونیست‌ها عزم خود را برای برهم زدن برجام جزم کرده‌اند. از اظهارات ضد ایرانی تا خط و نشان کشیدن برای اوباما و کاخ سفید گرفته تا بتوانند به هر قیمتی شده از توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ ممانعت کنند.
اما گویا برخی دولتمردان آمریکایی همچون وزیر خارجه این کشور به باور و پذیرش این واقعیت رسیده‌اند که در صورت رد برجام در کنگره این آمریکا است که منزوی و اریکه قدرت از دست رفته‌اش در جهان، دیگر بها و اعتباری نخواهد داشت.
جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با خوزه دیاز بالارت از تله موندوی اسپانیا که پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا متن آن را منتشر کرده درباره مخالفت سناتور چاک شومر با توافق هسته‌ای ایران گفت: من احترام زیادی برای سناتور چاک شومر قائل هستم. وی دوست خوبی است. من با وی خدمت کردم و او یک رهبر سیاسی خوب برای کشور است اما من در مورد تصمیمی که وی گرفته است با او مخالف هستم. نمی‌شود که با کشورهای بزرگی مثل روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس در طی چند سال مذاکره کرد، توافق را اعلام کرد و آنگاه کنگره کشور آمریکا با توافق مخالفت کند و شما هم برگردید به این کشورها بگوئید که اگر شما آن چیزی را که ما به شما می‌گوییم انجام ندهید ما شما را تحریم خواهیم کرد! همچنین این تصور وجود دارد که ایران بازخواهد گشت و مذاکره خواهد کرد اما چنین چیزی رخ نخواهد داد. هیچ‌کس باور ندارد که این اتفاق رخ دهد.
وی درباره علت بازنگشتن ایران به پای میز مذاکره گفت: علت این است که آیت‌الله «خامنه‌ای» به این باور خواهد رسید که نمی‌تواند با دولتی مذاکره کند که نمی‌تواند به وعده‌اش عمل کند. او به این باور خواهد رسید که با حسن‌نیت مذاکره کرده است اما ما «آمریکا» نتوانستیم در اجرای توافقنامه حسن‌نیت نشان دهیم. این دقیقا همان چیزی است که وی در وهله نخست در این توافقنامه از آن هراس داشت. اینکه آیا او تمایل به مذاکره داشت یا نداشت علتش این بود که وی به ما اعتماد نداشت. این آخرین اقدامی خواهد بود که ثابت می‌کند ما قابل اعتماد نیستیم. در این صورت ما نه تنها روی این مسئله اهرم خود را از دست خواهیم داد بلکه اهرم خود را در سراسر دنیا از دست خواهیم داد. اگر این اتفاق رخ دهد آمریکا واقعا ضربه خواهد خورد.
وزیر خارجه آمریکا افزود: در این صورت وقتی که ایران بگوید شما توافق را انجام ندادید پس ما اکنون به کار خودمان ادامه می‌دهیم و غنی‌سازی می‌کنیم و برنامه خود را دنبال می‌کنیم، هیچ‌کس در پاسخ به آنها نخواهد گفت که شما چه می‌کنید؟ در این صورت ما هیچ بازرسی در آنجا نخواهیم داشت و هیچ محدودیتی در آنجا نخواهیم داشت. آنها می‌توانند فورا به همان خطرآفرینی بازگردند که باعث شد تا ما مذاکره کنیم. در این صورت مردم چه خواهند کرد؟ آنها پاسخ نخواهند داد. هیچ‌کسی پاسخ ندارد.
کری افزود: همانطور که رئیس‌جمهور ما گفته است این چیزی است که ما را به مناقشه سوق می‌دهد. در این صورت است که پتانسیل جنگ ایجاد می‌شود و این واقعی است چون اگر آنها غنی‌سازی می‌کنند و مواد کافی شکاف‌پذیر برای ده تا دوازده بمب دارند، در این صورت باز هم می‌دانند که چگونه این کار را بکنند. در این صورت است که افراد خواهند گفت آنها را متوقف کنید ولی این بار از طریق مذاکره نخواهد بود چون دیگر آنها«ایرانی‌ها» این کار را نخواهند کرد. پس این کار باعث می‌شود که دنیا خطرناک‌تر شود. این کار به مراتب برای اسرائیل و منطقه تهدید‌کننده‌تر است. فکر نمی‌کنم چنین کاری ممکن باشد. 

۹۴/۰۵/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">