پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ق.ظ

۰

اقتصاد ایران ،اقتصاد استراحتی است

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ق.ظ

دولت ،مجلس و دستگاه‌های اجرایی به نوبه خود برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی نقشی بسزا دارند.

یک کار شناس اقتصادی  در گفتگو با آی اکو نیوز با گله مندی از فراهم نشدن بسترهای لازم اقتصاد مقاومتی تاکید کرد، اقتصاد ایران ،اقتصاد استراحتی است که تاکنون تلاش چشمگیری برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

تیرماه سال جاری بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در  دیدار با کارگزاران نظام بار دیگر بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه ای کردند چنانچه ایشان فرمودند  قاطعانه می‌گویم، اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور و با توجه به ظرفیتهای موجود، کاملاً امکان پذیر است.

 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سه‌شنبه دوم تیرماه در دیدار رمضانی سران قوا و مسئولان و مدیران ارشد نظام، به تبیین پیامدهای مثبت، چالشها و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداختند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تقوای جامعه را قابل تعمیم به مسائل اجتماعی و اقتصادی دانستند و تاکید کردند: تقوای جامعه در مسائل اقتصادی، همان اقتصاد مقاومتی است که کشور را در مقابل تکانه های ناشی از حوادث جهانی یا در مقابل تیرهای زهرآگین سیاستهای معارض جهانی حفظ می‌کند.

ایشان با یادآوری  هشدارهای مکرر خود در سالهای گذشته درخصوص لزوم استحکام بخشی کشور در مقابل خیز اقتصادی قدرتها تصریح کردند: در این  سال ها مسئولان در حد و توان خود تلاشهای خوبی را انجام دادند، اما موضوع اقتصاد مقاومتی باید با استفاده از همه توان و ظرفیت کشور پیگیری  و محقق شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید  بر این  که الگوی اقتصاد مقاومتی در برخی کشورهای دیگر اجرا و تاثیرات مثبت آن دیده  شده است، نقطه کانونی اقتصاد مقاومتی را درون زایی و نگاه به درون دانستند و گفتند: این درون زایی به معنای انزوا طلبی نیست ، بلکه تکیه  به ظرفیت ها  و تواناییهای  درونی، با نگاه به بیرون است.

حضرت آیت  الله خامنه‌ای با تاکبد  بر این که تدوین  سیاست های  اقتصاد مقاومتی محصول خرد جمعی و مشورتهای طولانی بوده است، افزودند: بعد از ابلاغ این سیاست ها ، بسیاری  از صاحبنظران اقتصادی آن را تایید  کرده‌اند و اکنون اقتصاد مقاومتی وارد ادبیات  و فرهنگ رایج  اقتصادی کشور شده است.

تاکید دوباره مقام معظم رهبری بر لزوم توجه بیشتر برای فراهم آوردن بسترهای لازم اقتصاد مقاومتی در حالی است که

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همه مسئولان و  مردم باید در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند تصریح کرد :دولت، مجلس و دستگاه‌های اجرایی  به نوبه خود برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی نقشی بسزا دارند.

 وی با گله مندی از دولت  نسبت به فراهم نکردن شرایط و بسترهای لازم اقتصاد مقاومتی  افزود:  مردم باید  برای تغییر  اصلاح سبک  اقتصادی زندگی خویش تلاش کنند،  چرا که دولت تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نداده و ظاهرا هم به به این زودی این اقدامات انجام نخواهد شد .

قدیری با اشاره به اینکه گران شدن ارز و سایر اقلام در شرایط  کنونی  امری طبیعی به نظر می‌رسد، تصریح کرد:  تصویب یا حتی عمل به برجام  نیز نخواهد توانست شرایط رکود اقتصادی   را تغییر دهد و این در حالی است که دولت در دو سال گذشته بیش از 55 هزار میلیارد تومان بدهی به جای گذاشته است و از طرفی  حاضر نبود یارانه ثروتمندان را قطع کند یعنی با دادن یارانه به ثروتمندان بر بار  بدهی‌ها  خود افزود.

به اعتقاد قدیری از اشتباهات دولت این است که همه چیز را به توافق باآمریکا ربط داده است و از اشتباهات مردم این است که فکر می‌کنند با توافق برجام همه مشکلات حل خواهد شد.

قدیری در ادامه اینطور توضیح داد و گفت : متاسفانه اقتصاد ایران نه مقاومتی است، نه جهادی و نه حماسی، اقتصاد ایران اقتصاد استراحتی است که با تعطیلات زیاد، راندمان کاری پایین، ضعف در وجدان و فرهنگ کار، بالا بودن تعداد شاغلین در دستگاه‌های حکومتی، اسراف در مصرف و ترویج خرید کالای خارجی رابطه تنگاتنگی دارد  که  همه این عوامل از عوامل محقق نشدن اقتصاد مقاومتی است .

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین اصلاح سبک  زندگی در همه ابعاد یک امر ضروری است  چنانچه امام‌علی(ع) می‌فرماید بهترین تفریح کار است، اما باور عمومی در ایران  این است بهترین کار تفریح است، پس  هرگاه بتوانیم فاصله این دو را طی کنیم می‌توانیم بگوییم آغازی است بر پایان مشکلات و تحقق اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید داشتند .

دفتر مطالعات رسانه ای اقتصاد اسلامی

http://www.ieconews.ir/2231/view.html

 

۹۴/۰۶/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">