قدیریابیانه: زیباکلام از آمریکا حمایت میکند پس این جلسه، مناظره ایران و آمریکاست
مناظره هستهای «از ژنو تا لوزان»در جلسه مناظره «رابطه با آمریکا؛ فرصت یا تهدید» مطرح شد؛
قدیریابیانه: زیباکلام از آمریکا حمایت میکند پس این جلسه، مناظره ایران و آمریکاست/ زیباکلام: دوجین مثال میآورم که آمریکاستیزی در این 35 سال، تیشه به ریشه منافع ملی زده است
جلسه مناظرهای با عنوان «رابطه با آمریکا؛ فرصت یا تهدید»، با حضور صادق زیباکلام و محمدحسن قدیری ابیانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد.
یکشنبه 10 آبان 1394
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا در مرودشت، در این نشست که به همت انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و محمدحسن قدیریابیانه استاد دانشگاه و دکتری مدیریت استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا، در آستانه سالروز 13 آبان، به طرح دیدگاههای خود درباره رابطه با آمریکا پرداختند.
در ابتدای این جلسه، دکتر سیدابراهیم حسینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ضمن خیر مقدم به حاضران، با اشاره به قداست ماه محرم اظهار داشت: پاسداشت ایام محرم در تأییدها و تشویقها در مناظره رعایت شود. او با بیان اینکه این مناظره اولین تجربه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت از این دست است، گفت: امید است که یک مناظره صمیمی با فهم و بصیرت کامل در دانشگاه برگزار گردد.
قدیریابیانه: زیباکلام حتی حمله ناو آمریکایی به هواپیمایی مسافربری ایران را توجیه میکند
پس از آن، دکتر محمدحسن قدیریابیانه در سخنانی اظهار کرد: در مناظرههای مختلف شاهد این بودیم که آقای زیباکلام از مواضع آمریکا حمایت میکند و حتی حمله ناو آمریکایی به هواپیمایی مسافربری ایران را توجیه کردند؛ پس باید این مناظره را مناظره ایران و آمریکا بنامیم.
وی در پاسخ به سخنان مجری برنامه برای گم شدن دکل نفتی در دولت احمدینژاد، به قرارداد کرسنت در دولت اصلاحات اشاره کرد و افزود: متأسفانه کسانی که در فساد 20 میلیاردی کرسنت حضور داشتند، الان در مصدر امور وزرات نفت مشغول هستند.
قدیریابیانه ادامه داد: اگر سوخت 20 درصد و دستاوردهای هستهای نبود، ما با چه چیزی میخواستیم مذاکره کنیم. اگر میخواهیم در مورد دولتها قضاوت کنیم باید نکات مثبت و نکات منفی را در کنار هم ببینیم.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا افزود: من به دولتهای قبل و این دولت انتقادهایی دارم و سعی میکنم در سخنانم عدالت را رعایت کنم و یکطرفه به قاضی نروم.
پس از آن، دانشجویان موافق به نشانه تأیید سخنان دکتر قدیریابیانه صلوات فرستادند.
زیباکلام: حضار میدانند وطنپرستی و مسلمانی چیست و نمیشود قاپشان را دزدید
این نشست با سخنان صادق زیباکلام ادامه یافت که در پاسخ به سخنان قدیریابیانه درباره قرارداد کرسنت و مناظره ایران و آمریکا اظهار کرد: فکر میکنم درک و شعور حضار و مردم این قدر بالا هست که بدانند وطنپرستی چیست؟ مسلمان بودن چیست؟ و نشود با شعارهای پوچ و توخالی قاپشان را دزدید.
پس از سخنان زیباکلام نیز دانشجویان موافق با وی همراهی کردند.
قدیریابیانه: وطنپرستی، شرک است
اما در ادامه، قدیریابیانه در پاسخ به بحث وطنپرستی زیباکلام افزود: احتمالا منظور آقای زیباکلام، وطندوستی بوده است؛ چون وطنپرستی نداریم و پرستش هر چیز جز خداوند شرک است.
وی در ادامه گفت: تلاش برای رفع تحریم در دولتهای قبل هم صورت گرفته است؛ البته معتقد هستم آنچه دشمن را به فاز تحریم وارد کرد، فتنه سال 88 بود.
قدیریابیانه: دولت نتوانست از توان ملت استفاده کند؛ در مذاکرات کیش و مات شدیم
قدیریابیانه درباره مذاکرات هستهای نیز اظهار کرد: باید مذاکره میکردیم و دستاوردهایی را هم کسب میکردیم و این باید جزو برنامههای دولت میبود؛ اما در برجام معتقد هستم دولت به دلایلی نتوانست از قدرت و توان ملت ایران بهره لازم را ببرد.
قدیریابیانه برجام را کیش و مات شدن ایران در مذاکرات خواند و عنوان کرد: اگر آن را بپذیریم خساراتی بر ما وارد میشود و اگر نپذیریم خساراتی دیگر بر ما وارد میشود. راه نفوذ دشمن برای دستیابی به مراکز حساس ما و حتی به دانشمندان باز شده است.
زیباکلام: پیش بردن گفتمان آمریکاستیزی، روزبهروز برای نظام مشکلتر شده است
صادق زیباکلام در ادامه این جلسه مناظره، با بیان اینکه «در این مرحله "مرگ بر آمریکا" یک ابزار نیرومند سیاسی برای جمهوری اسلامی به منظور مواجهه با مخالفان خود شده است»، افزود: ما به مرحله سوم آمریکاستیزی رسیدهایم به طوری که ضدیت با آمریکا و مرگ بر آمریکا تبدیل به بخشی از ویژگی نظام جمهوری اسلامی ایران شده و با اصرار بر دشمنی با آمریکا در حقیقت نظام برای خودش یک جور هویت ایجاد میکند.
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که امروز در نگاه نیروهای سیاسی نسبت به آمریکا و آمریکاستیزی، تغییرات و تحولات مهمی به وجود آمده است و پیش بردن فرهنگ و گفتمان آمریکاستیزی روزبهروز برای نظام مشکلتر میشود.
زیباکلام یادآور شد: من از آمریکاستیزان میخواهم که در طول 35 سال گذشته یک مورد نشان دهند که آمریکاستیزی چه نفعی برای منافع ملی ما داشته است و من در مقابل آنها یک دوجین مورد و مثال میآورم که نشان میدهد آمریکاستیزی ظرف این 35 سال گذشته چگونه تیشه به ریشه منافع ملی زده است.
او در ادامه خاطرنشان کرد: اصولگرایان تندرو در مسئله آمریکاستیزی، از فردای 24 تیرماه امسال که توافق تاریخی وین صورت گرفت، به دنبال این بودند که در آمریکاستیزی وقفهای به وجود نیاید و مذاکرات هستهای به مذاکراتی دیگر ختم نشود؛ مبادا در دشمنی با آمریکا خللی وارد شود.
وی اضافه کرد: سؤال من این است که چه اصرار خاصی از سوی اصولگرایان تندرو در دشمنی با آمریکا وجود دارد که میطلبد مذاکرات برجام را در پرتو دشمنی با آمریکا بداند؟
قدیریابیانه: مصدق مثل شما فکر میکرد که 25 سال گرفتار دیکتاتوری شدیم
محمدحسن قدیریابیانه در پاسخ به زیباکلام در مورد آمریکاستیزی، تصریح کرد: چرا آقای زیباکلام از آمریکاستیزی ما سخن میگوید ولی از ایرانستیزی آمریکا سخنی نمیگوید؟
وی افزود: مصدق مثل شما فکر میکرد و به آمریکاییها علیه نفوذ انگلیسیها اعتماد کرد که ایران 25 سال گرفتار دیکتاتوری شد. آیا این آمریکا نبود که در کودتا دست داشت و از ساواک حمایت میکرد؟
سفیر سابق ایران در مکزیک ادامه داد: سفارت آمریکا بزرگترین سفارت در ایران بود؛ با این حال، ما بعد از این همه دشمنی پس از انقلاب به آنها فرصت دادیم، ولی پس از تسخیر آن، اسنادی فاش شد که نشان میداد آها علیه ملت و انقلاب نوپای ما توطئه میکردند.
وی در پاسخ به صادق زیباکلام اظهار کرد: چرا از آمریکاستیزی ایران صحبت میکنید ولی از دشمنشناسی که بزرگترین برکت آن امنیت ایران با توجه به ناامنی منطقه است، سخن نمیگویید؟
سفیر سابق ایران در استرالیا افزود: ما اگر میگوییم "مرگ بر آمریکا "منظورمان مردم آمریکا نیست، سیاستهای آمریکاست؛ مثل همین الان که میگویند اگر برجام را قبول کردند زمینه تغییر حکومت در ایران را فراهم کردهاند، درحالی که به آنها مربوطی نیست که تصمیم بگیرند؛ بلکه ملت ایران خود برای سرنوشت خود تصمیم میگیرند.
این جلسه مناظره که با استقبال کمنظیر دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت روبهرو شد، دو ساعت به طول انجامید.