پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۵۰ ب.ظ

۰

قرن قرن اسلام است
دکترمحمدحسن قدیری ابیانه دکترای مدیریت استراتژیک و سفیر سابق ایران در ایتالیا و مکزیک  با بیان اینکه منطقه غرب آسیا به دلیل ویژگیهای خاص خود مرکز تهدیدها و فرصت‌هاست،در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌افزاید: آنچه پیرامون کشورمان می‌گذرد مربوط به این تحولات است که نقطه تقابل دشمن با ایران است اما علیرغم آن، امروز جمهوری اسلامی امن‌ترین کشور غرب آسیا است و این امنیت به برکت نظام اسلامی و رهبریت ولایت فقیه و ایمان و مشارکت مردم بوده و موقعیت کشورمان دائماً رو به بهبودی است.
وی می‌افزاید: ایران در آینده‌ای نزدیک نه تنها قدرت منطقه‌ای خواهد بود. بلکه به قدرت  تاثیرگذار در جهان تبدیل می‌گردد. در حقیقت این تحولات لازمه تحقق این وعده رهبر معظم انقلاب است که فرمودند. این قرن اسلام است و تحقق اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین راه شکست تحریم‌ها و مسیر لازم برای پیشرفت ایران می‌باشد.
متن کامل گزارش کیهان به شرح زیر است:
محور مقاومت در برابر جبهه صهیونیستی تکفیری(گزارش روز)

 

اینجاغرب آسیا است. سرزمین صلح‌های موقت، جنگ‌های پیاپی. سرزمین خلیفه‌ها، امپراطوران، شاهزادگان و مردمی که نمی‌دانند برای اعدام یک دیکتاتور باید بخندند یا گریه کنند؟!
و اما خاورمیانه کجاست؟
 منطقه‌ غرب آسیا سرزمین‌های میان دریای مدیترانه و خلیج فارس را دربر گرفته و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز تقاطع سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد به طوری که از ناحیه کشور ترکیه به اروپا و از سرزمین مصر به قاره آفریقا متصل است. در این ناحیه گروه‌های فرهنگی و نژادی گوناگونی زندگی می‌کنند.
وجود معادن سرشار انرژی به ویژه «نفت» امتیازی است که اکثر کشورهای واقع در این حوزه از آن برخوردارند و به همین دلیل است که از زمان پیدایش این ثروت خدادادی، این منطقه عرصه کشمکش‌های بسیار بوده و هیچ‌گاه خالی از بحران و تنش نبوده است.
اهمیت خاورمیانه از لحاظ اقتصادی و سیاسی نباید ما را از توجه به تأثیر فرهنگی و تاریخی این منطقه بر جهان غافل نماید. غرب آسیا از دیرباز مهد تمدن‌های کهن و همچنین محل ظهور ادیان مهمی چون زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام بوده است.
در این گزارش سعی داریم با کمک نظرات کارشناسان،  آینده سیاسی  غرب آسیا ونقش جمهوری اسلامی ایران در مدیریت استراتژی آن را بررسی نماییم.
قرن قرن اسلام است
دکترمحمدحسن قدیری ابیانه دکترای مدیریت استراتژیک و سفیر سابق ایران در ایتالیا و مکزیک  با بیان اینکه منطقه غرب آسیا به دلیل ویژگیهای خاص خود مرکز تهدیدها و فرصت‌هاست،در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌افزاید: آنچه پیرامون کشورمان می‌گذرد مربوط به این تحولات است که نقطه تقابل دشمن با ایران است اما علیرغم آن، امروز جمهوری اسلامی امن‌ترین کشور غرب آسیا است و این امنیت به برکت نظام اسلامی و رهبریت ولایت فقیه و ایمان و مشارکت مردم بوده و موقعیت کشورمان دائماً رو به بهبودی است.
وی می‌افزاید: ایران در آینده‌ای نزدیک نه تنها قدرت منطقه‌ای خواهد بود. بلکه به قدرت  تاثیرگذار در جهان تبدیل می‌گردد. در حقیقت این تحولات لازمه تحقق این وعده رهبر معظم انقلاب است که فرمودند. این قرن اسلام است و تحقق اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین راه شکست تحریم‌ها و مسیر لازم برای پیشرفت ایران می‌باشد.

نگرانی غرب از گسترش اسلام ناب
تحولات غرب آسیا یک بحث جدی است و این بحث امروزه یک جایگاه مهمی را در میان پژوهشگران پیدا کرده و این منطقه در میان بقیه مناطق یک اهمیت ویژه‌ای دارد.
دکتر صمد حسن‌زاده  دکترای جغرافیای سیاسی با اشاره به بحث تحولات خاورمیانه می‌گوید:  اسلام در شرایط توسعه قراردارد و روند روبه رشدی را تجربه نموده، در سطح جهانی درحال نقش آفرینی است و طبق  آمارهای بین‌المللی گرایش به اسلام میان سایر ادیان، رشد بیشتری داشته و آمار موسساتی مثل «پیو» نشان می‌دهد که در خود اروپا جمعیت  مسلمانان تا چه اندازه افزایش داشته است. چنان‌که درسال 2005 میلادی در اروپا ما شاهد جمعیت زیادی از مسلمان بودیم و این مسئله مورد توجه و نگرانی غربی‌ها و جهان مسیحیت بوده است.
این استاد دانشگاه می‌گوید: امروز استکبار جهانی تمام تلاش خود را درجهت مبارزه با گسترش اسلام ناب محمدی(ص) با محوریت ایران اسلامی به کار بسته و شواهد و قرائن و آمارهایی که از سوی خود غربی‌ها منتشر می‌شود حکایت از گسترش روز افزون تفکر انقلاب اسلامی ایران در سایر کشورهای جهان دارد.
 نامه‌های به موقع رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی و مورد توجه قرار گرفتن این نامه‌ها نیز دلیل محکمی بر گسترش تفکر انقلابی ایران در جهان است.
اسلام‌هراسی حربه جدید استکبار
«اسلام هراسی» یا همان «اسلام فوبیا» (Islamophobia) اصطلاحی است که معنای تحت الفظی آن «بیم و هراس از اسلام» است و تعریف دقیق و باطنی آن به معنای دست زدن به اقداماتی نژادپرستانه مبتنی بر ایجاد ترس و هراسی بی‌پایه و اساس و دروغین از اسلام و ایجاد نفرت و انزجار دایمی از مسلمانان است.
این اصطلاح برای اولین بار توسط مرکز مطالعات آمریکایی (Runnymede Trust) به کار برده شد که کمیسیونی به نام «مسلمانان انگلیس و اسلام هراسی» به ریاست «گوردون کونوای»، نایب رئیس دانشگاه ساسکس (Sussex) تشکیل داده بود.
دکتر صمد حسن‌زاده استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از دلایل اهمیتغرب آسیا این است که این منطقه هسته مرکزی جهان اسلام است و بیشترین  جمعیت مسلمان در این منطقه قرار دارد، می‌افزاید: اگر ترکیب جمعیتی کشورها را در نظر بگیریم همه مسلمان هستند.
به گفته این کارشناس جغرافیای سیاسی: ما هم اکنون در جهان اسلام سه گفتمان داریم که این سه در مقابل هم قرار گرفته‌اند.گفتمان ایران، عربستان و ترکیه.
حسن‌زاده در ادامه تحلیل خود می‌گوید: یکی از گفتمان‌ها مربوط به عربستان سعودی است و در واقع این کشور آن را نمایندگی می‌کند و آن اسلام  سلفی تکفیری است که شدیدا این گفتمان خود را از نظر مالی و معنوی  پشتیبانی و حمایت می‌کند طوری که هم اکنون بیشتر گروههای تروریستی که ما الان شاهدش بوده و در کل منطقه فعال هستند عمدتا از خود عربستان خط گرفته و فعالیت  می‌کنند. منتهی گفتمان عربستان یک گفتمان  قشری  و متعصب بوده و خیلی ارتجاعی است و اقبال زیادی در آینده نداشته و توفیقی پیدا نخواهد کرد.
وی  دیگر گفتمان  موجود که توسط یکی دیگر از  قدرتهای مجاور این منطقه فعالیت می‌کند را ترکیه نامیده و می‌افزاید: این کشور هم  صاحب گفتمان است، گفتمانی که اصطلاحاً به آن اسلام اخوانی یا عثمانی گری گفته می‌شود.
به گفته وی سایر اقداماتی که ترکیه انجام می‌شود نشان‌دهنده این است که این کشور می‌داند اگر بخواهد در جهان اسلام موقعیتی را برای خودش دست و پا کند باید به مسائل مهم ورود پیدا کند. مسئله اول جهان اسلام نیز فلسطین است، بنابراین با قدرت تمام ورود پیدا کرده و خیلی از انجمن های خیریه و سازمان‌های مردم نهاد ترکیه هم اکنون در بحث فلسطین فعال هستند. همچنین ترکیه در موضوع سوریه به دنبال گسترش گفتمان اخوانی خود بوده وبا معارضین و مخالفین دولت سوریه در ارتباط شدید است یعنی بیشترین حمایت را انجام داده و یکی از صحنه‌گردانان است. چون مرزطولانی با کشور سوریه  دارد و شدیدا موضع خود را در بحث سوریه دنبال می‌کند.
حسن‌زاده در ادامه می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین گفتمان‌های غرب آسیا را رهبری می‌کند و یکی از قدرتهای منطقه‌ای مهم و تاثیرگذار در غرب آسیا محسوب می‌شود. ایران کشوری است که گفتمان آن، گفتمان اسلامی انقلابی است. این یک گفتمان است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران به مسائل مهم جهان اسلام همچون موضوع فلسطین، لبنان و...ورود پیدا کرد. همچنین جمهوری اسلامی جبهه مقاومت اسلامی را در منطقه طراحی کرد که به این جبهه حماس (جنبش جهاد اسلامی) از فلسطین، حزب الله از لبنان  و خود دولت سوریه نیز به آن ورود پیدا کردند. با ائتلاف جبهه مقاومت اسلامی که ما در واقع بانی این ائتلاف و این محور مقاومت هستیم نقش بی‌بدیلی در خنثی‌سازی طراحی‌های تکفیری و تروریستی تحت حمایت عربستان و ترکیه و کشورهای غربی داریم.
وی در جمع بندی سخنان خود می‌افزاید: باید دید این قدرتها یعنی جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عربستان تا چه حد می‌توانند خودشان را به عنوان الگو و مدل برای غرب آسیا معرفی کنند. به نظر من عربستان از دور خارج خواهد شد به این خاطر که گفتمانشان اصلا گفتمانی نیست که با هنجارهای بین‌المللی سازگاری داشته باشد. هم اکنون عربستان  موقعیت خویش را در سطح جهان از دست داده و هر اقدام تروریستی  در جهان با پشتیبانی مالی آنها صورت می‌گیرد و این مشخص شده است که آینده‌ای برای گفتمان اسلام سلفی تکفیری متصور نیست.
گفتمان تحت حمایت ترکیه نیز از نوع اسلام آمریکایی و به سکولار نزدیک است و مورد اقبال نیست و تنها گفتمانی که دارای موفقیت‌های درخشانی است گفتمان تحت مدیریت ایران اسلامی است.
مجموعه متضاد در خاورمیانه
سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا و غرب آسیا  با بیان اینکه  خاورمیانه در حال حاضر یک مجموعه متضاد است می‌افزاید: از یک طرف موقعیت‌های بی‌بدیلی در عرصه فرهنگی در دنیا دارد و درعرصه بین‌المللی صاحب بالندگی دینی، فرهنگی و تمدنی بسیار بالایی است و هیچ کجای دنیا دارای این موقعیت نیست. از طرف دیگر به دلیل ویژگیهای غرب آسیاخصوصاً موقعیت استراتژیک، مقوله انرژی و قرارداشتن در مجاورت بزرگترین مناطق ترانزیتی کالا، دریای خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای سرخ و مدیترانه در واقع  این منطقه را به محل تاخت‌وتاز ابرقدرتها و ایجاد رژیم‌های دست نشانده آنها تبدیل کرده که سعی دارند کنترل این منطقه را در دست بگیرند.
زارعی می‌گوید: به نظر می‌رسد نگرانی ترکیه از آینده رژیم سیاسی سوریه همراه با تلاش این کشور به منظور استفاده ابزاری از تحولات سوریه، برای به دست گرفتن رهبری جهان اسلام از بُعد منطقه‌‌ای و همچنین بهبود روابط با غرب برای سرعت بخشیدن به روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است؛ و این از جمله دلایل اصلی حمایت ترکیه از مخالفان دولت سوریه است.
وی در رابطه با موضع ترکیه نسبت به داعش نیز اظهار می‌دارد: یکی از خصوصیات اردوغان این است که در شرایط متحول، موضع متحول می‌گیرد.
وی در ادامه می‌افزاید: قبل از آغاز بحران سوریه رابطه اردوغان و اسد در سطح بالایی قرار داشت تا جایی که ترکیه روادید خودش را نسبت به اتباع سوری لغو کرد و در خصوص سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ترکیه، تبدیل به طرف اول تجاری سوریه شد. اما به محض شروع بحران سوریه، ترک‌ها با یک ارزیابی نادرست موضع دوستی و حمایت را تبدیل به موضع دشمنی کردند و در واقع به سوریه ضربه زدند.
دکتر زارعی با اشاره به چشم‌اندازه آینده غرب‌آسیا می‌گوید: چشم‌اندازی که می‌شود ذکر کرد این است که‌غرب آسیا و برخی از کشورهای مجاور آن بتوانند به یک همگرایی درونی دست یابند. اگر تعدادی از کشورهای منطقه همچون ایران، ترکیه ،عراق، سوریه و پاکستان با هم همکاری داشته باشند می‌توانند بر مشکلاتشان غلبه کنند.
وی در ادامه تصریح می‌کند: امروزجمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه یک کشور اثرگذار است، به گونه‌ای که محور مقاومت در برابر جبهه صهیونیستی و تکفیری با مدیریت ایران دنبال می‌شود و نقش ما در منطقه بسیار پررنگ‌تر از سایر کشورهاست.
عربستان مبدأ و منشأ تروریسم و افراط‌گرایی
این روزها طرح اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران تلاشی بیهوده برای منحرف ساختن توجه بین‌المللی از عربستان سعودی به عنوان مبداء و منشاء تروریسم، افراط گرایی و ایدئولوژی تکفیری است که در قلب همه عملیات‌های تروریستی اخیر قرار دارد و به عنوان خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین عامل در غرب آسیا و سراسر دنیا عمل می‌کند و به جنگ‌های فرقه‌ای دامن می‌زند.
یک تحلیل‌گر مسایل سیاسی به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: اتهام بی‌ثبات کردن منطقه بیش از هر کشوری، متوجه سعودی‌ها است که در تهاجم به کشور یمن و مقابله نظامی با مردم این کشور سرشت خود را به نمایش گذاشته‌ است. تهاجم نظامی به یمن و پیامدهای انسانی آن نمونه روشنی از تلاش سعودی‌ها برای تحمیل اراده خود بر مردم کشورهای دیگر است از طرفی هم حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌های تکفیری داعش نیز نشان می‌دهد عربستان سعودی بیش از هر کشوری در بی‌ثبات‌سازی منطقه غرب آسیا نقش دارد.
وی می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران در همه جبهه‌های مبارزه با تروریسم حضور فعالانه داشته و مرزهای خود را به روی کلیه فعالیت‌های تروریستی بسته است و به مبارزه قاطعانه خود با تهدیدهای تروریستی ادامه می‌دهد. امروز محور مقاومت اسلامی در منطقه با مدیریت کشورمان دنبال می‌شود.      

فاطمه داداشی

۹۵/۰۱/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">