پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۱، ۰۲:۲۷ ق.ظ

۰

زدن مارک خارجی به پوشاک ایرانی مصیبت است.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، محمدحسن قدیری ابیانه در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ولایت گفت: بسیاری از مردم می گویند چرا ایران با وجود در اختیار داشتن ذخایر نفتی فراوان و به خصوص با افزایش درآمد ناشی صادرات نفت در طی سال های اخیر، هنوز هم درگیر مشکلات از قبیل بیکاری و تامین معیشت است.

 درآمد ماهیانه هر ایرانی از فروش نفت 63 هزار تومان است

 وی ابراز داشت: اگر درآمد ناشی از فروش ماهیانه نفت را بدون کسر کردن هزینه های استخراج آن بر تعداد 75 میلیون ایرانی تقسیم کنیم، ماهی کم تر از یک بشکه و در حدود 63 هزار تومان خواهد شد.

 این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: بودجه کشور براساس پیش بینی از میزان درآمدهای کشور تخمین و بعد بین وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف تقسیم می شود.

 قدیری ابیانه اذعان داشت: از 63 هزار تومان درآمد حاصل از فروش نفت برای یک ایرانی، 47 هزار تومان آن برای اقدامات عمرانی و 13 هزار تومان هم برای وزارت آموزش و پرورش اختصاص می یابد.

 وی متذکر شد: متأسفانه مردم ایران حتی در سطح دانشجویان و فرهیختگان هم این طور تصور می کنند که درآمدهای حاصل از فروش نفت بسیار زیاد و حتی در مواردی چندین میلیون تومان به صورت ماهیانه برای هر ایرانی است و توهم غلط از میزان درآمد فروش نفت، مردم را نسبت به مسئولان دچار سوءظن کرده است.

 سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا ادامه داد: این توهم سبب بالا رفتن سطح توقع و انتظارات ملت می شود و وقتی واقعیت را با توهم خود مقایسه می کنند، دچار سوءظن و بدبینی نسبت به دولت و مسئولان می شوند و درنهایت نسبت به نظام دچار ناامیدی می شوند.

 قدیری ابیانه با بیان اینکه براساس این توهم، این طور در جامعه ترویج می شود که نظام کارآمد نیست و در مرحله بعد هم می گویند اسلام توان اداره یک جامعه را ندارد و نباید در سیاست و حکومت دخالت کند، افزود: بخشی از گریز از اسلام در جامعه ما هم به خاطر همین توهم است.

 وی تأکید کرد: اگر قرار باشد ایران را تنها با درآمد نفت اداره کرد، همین جمعیت 75 میلیون نفری هم برای کشور زیاد است.

 سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا یادآور شد: درآمدهای دولت شامل فروش نفت، گاز و تولیدات پتروشیمی، گمرکات، جریمه ها، صادرات، اوراق مشارکت، مالیات، فروش کارخانجات و مالیات و درصدی از سود شرکت های خصوصی است که بودجه عمومی کشور را تشکیل می دهد.

 قدیری ابیانه افزود: البته یک بخش از بودجه را منابع مالی شامل وام های داخلی و خارجی تشکیل می دهد که نمی توان آن را جزء درآمد ها به حساب آورد.

 وی عنوان داشت: با بررسی بودجه عمومی کشور در سال 90 سرانه هر ایرانی در ماه 187 هزار تومان است که در هنگام تصویب بودجه، مجلس و دولت بر سر چگونگی تقسیم آن به بحث می پردازند.

 این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم فقط دغدغه توزیع عادلانه ثروت در کشور دارند؛ ولی با 63 هزار تومان درآمد نفت ماهیانه برای هر ایرانی هم نمی شود معجزه کرد.

 باید به جوانان به عنوان راه حل مشکلات کشور نگریسته شود

 قدیری ابیانه با اشاره به اینکه رسانه ها پر از شعارهایی از این قبیل است که "مسئولان به فکر جوانان باشند"، گفت: در کشور ما جوان به عنوان بخشی از صورت مسئله دیده می شود؛ در حالی که باید به جوان به عنوان راه حل مشکلات کشور نگریسته شود.

 وی اضافه کرد: دولت برای هر دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی سه میلیون تومان هزینه می کند به این معنی که در طی این مدت سهم پنج ایرانی از کل صادرات نفت برای یک دانشجو اختصاص می یابد.

 این کارشناس مسائل استراتژیک ابراز داشت: اگر دانشجویان ما با این دید که بخشی از راه حل هستند به خود نگاه کنند، نسبت به مسائل موجود در جامعه بی تفاوت نبوده و در دانشگاه در مورد راه های افزایش میزان درآمد ملی به تحقیق و ارائه ایده و نظریه می پردازند.

 قدیری ابیانه با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای تقویت تولید ملی و ایجاد اشتغال خرید کالاهای ساخت ایران است، تأکید کرد: ما با خرید کالاهای خارجی اقتصاد و پول کشور بیگانه را تقویت کرده و به اقتصاد کشور خود ضرر می زنیم.

 وی گفت: با خرید کالای داخلی زمینه اشتغال برای هموطنان خود را فراهم می کنیم و از سوق پیدا کردن او به فساد و اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی جلوگیری می کنیم.

 خود تحریمی کالاهای داخلی کمر اقتصاد ایران را می شکند

 این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه 50 سال پیش کالاهای ژاپنی به عنوان جنس های بنجل و نامرغوب در جهان شهرت داشتند، اذعان داشت: مردم ژاپن به خاطر حمایت از تولیدات ملی خود کالاهای بنجل داخلی را به کالاهای باکیفیت بیگانه ترجیح دادند و البته تولیدکنندگان هم به صورت تدریجی کیفیت کالاهای خود را افزایش دادند.

 قدیری ابیانه عنوان داشت: هنر این است که اگر یک جنس ایرانی از نمونه خارجی آن نامرغوب تر بود به خاطر حمایت از اقتصاد کشور آن را بخریم.

 وی بیان داشت: هیچ تحریمی کمر اقتصاد ایران را نمی شکند و تنها این خود تحریمی ما ایرانیان و نخریدن کالاهای داخلی است که اقتصاد کشور را با چالش رو به رو می کند.

 این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه افزایش تولید، ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه گذاری در یک چرخه می باشند، تأکید کرد: این چرخه در صورتی با قوت و سرعت به پیش می رود که بازار خریدی برای کالاهای تولید داخل وجود داشته باشد.

 قدیری ابیانه تصریح کرد: استعمار برای اینکه نفت را به اهرمی برای سلطه خود در کشورهای نفت خیز تبدیل کند، به صورت برنامه ریزی شده فرهنگ آن کشورها را به این سمت پیش برد که هیچ دغدغه ای نسبت به تولید ثروت نداشته باشند.

 خرید کالاهای لوکس و مارک‌دار خارجی توطئه استعمار در بی رونق کردن تولید ملی کشورها است

 وی دامن زدن به فرهنگ مصرف گرایی و خرید کالاهای لوکس و مارک دار خارجی را یکی دیگر از توطئه های استعمار در جلوگیری از تولید و رونق یافتن اقتصاد کشورهای دیگر دانست و افزود: در حال حاضر خرید کالاهای خارجی به عاملی برای تفاخر و تشخص برای بسیاری از مردم تبدیل شده است.

 سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا تأکید کرد: افرادی که به خرید کالاهای لوکس خارجی تفاخرمی کنند به نوعی قربانی فرهنگ استعماری هستند.

 قدیری ابیانه یادآور شد: در هر جایی که ما از سوی دشمن تحریم شدیم نیاز به آن قطعات و مواد اولیه ما را به سمت تولید پیش برد.

 وی با بیان اینکه قیمت یک کالا را عرضه و تقاضا مشخص می کند، ابراز داشت: در فصول و مناسبت هایی که میزان تقاضا برای یک کالا افزایش می یابد و یا عرضه کاهش می یابد آن کالا گران می شود.

 این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در این مواقع بحرانی هم دولت برای حفظ اعتبار خود مجبور است نسبت به واردات همان کالا اقدام کند.

 زدن مارک خارجی به پوشاک ایرانی عین مصیبت است

 قدیری ابیانه تاکید کرد: این عین مصیبت است که به خاطر عدم اقبال مردم به تولیدات ملی به خصوص در حوزه پوشاک، مارک و برند خارجی را روی آن ها چاپ کنیم.

 وی با بیان اینکه در بسیاری از فروشگاه ها جنس ایرانی فروخته نمی شود؛ چون مشتری برای آن وجود ندارد، تأکید کرد: با ایجاد روحیه خرید تولیدات ملی، فروشندگان هم مجبور می شوند کالاهای تولید داخل را به کالاهای موجود در فروشگاه خود اضافه کنند.

 این کارشناس مسائل استراتژیک یادآور شد: این عین مصیبت است که به خاطر عدم اقبال مردم به تولیدات ملی به خصوص در حوزه پوشاک به آنها مارک و برند خارجی زده می شود.

 میزان حقوق کارمندان و کارگران به سرانه تولید کشور بستگی دارد

 قدیری ابیانه با اشاره به اینکه میزان حقوق کارمندان و کارگران به میزان درآمد سرانه حاصل از تولید کشور بستگی دارد، متذکر شد: نمی شود این انتظار را داشت که حقوق و رفاهیات ایران با کشوری برابری کند که تولید سرانه آن چند برابر ایران است.

وی با بیان اینکه بخشی از قیمت تمام شده کالا مربوط به مزد کالا و خدمات است، تصریح کرد: افزایش حقوق کارمندان خود به خود و به طور طبیعی سبب افزایش قیمت کالاها و خدمات می شود.

 سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا بیان اینکه به عنوان مثال دولت قطر به منظور افزایش میزان برداشت از ذخایر مشترک نفت و گاز و افزایش میزان تولید خود به مهندسین ایرانی پیشنهاد حقوق های چهار تا پنج برابری ایران را می دهد، افزود: در این شرایط دولت برای جلوگیری از رفتن نیروهای متخصص به خارج از کشور مجبور است میزان حقوق و دستمزد آنها را نسبت به دیگران افزایش دهد.

 قدیری ابیانه با بیان اینکه به عنوان مثال با اینکه سیگار مضر است ولی هنوز هم تعداد زیادی مصرف کننده در کشور دارد، افزود: دولت به منظور مبارزه با قاچاق و اینکه اقتصاد کشورهای تولیدکننده سیگار رونق نگیرد، کارخانه تولید سیگار را در کشور احداث کرد.

 استخدام مادام العمر با شایسته سالاری در تعارض است

وی ادامه داد: در ایران از زیر مالیات در رفتن یک افتخار و هنر محسوب می شود؛ در حالی که این کار عین دزدی است.

 سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه ما فقط میزان خدمات و رفاه ارائه شده توسط دولت آمریکا و کشورهای اروپایی را می بینیم ولی طرف مقابل آن یعنی دریافت مالیات از مردم را نمی بینیم، افزود: ارائه خدمات در کشورهای غربی برمبنای میزان مالیات پرداختی اقشار مختلف مردم است.

 قدیری ابیانه با بیان اینکه به اعتقاد من استخدام مادام العمری با شایسته سالاری در تعارض است و نباید این طور باشد که یک فرد 30 سال وبال گردن دولت و ملت باشد، تاکید کرد: اگر فرد متعهدتر و با ساعات کاری مفیدتری بود، باید جایگزین کارکنان قبلی شود.

 وی عنوان داشت: متأسفانه یک کارمند اداره پس از اینکه استخدام شد، خیالش راحت می شود و با خود می گوید من چه کار خود را درست انجام دهم و چه سرسری از کنار آن رد شوم سر ماه حقوق به حسابم واریز می شود.

 کارمند باید خودش را نوکر مردم بداند

 این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه کارمند باید خودش را حقوق بگیر و نوکر مردم بداند و متأسفانه نحوه برخورد اکثر کارمندان ادارات با مردم لحن ارباب به رعیت است، افزود: ما در مواجهه با این افراد نباید منفعل باشیم؛ بلکه باید با ایجاد روحیه مطالبه گری در خود در مواجهه با خطاها برخورد کنیم.

 قدیری ابیانه با بیان اینکه معضل پارتی بازی با شایسته سالاری در تضاد است، گفت: در کشورهای دیگر مکانیسم هایی برای مقابله و کاهش آن ایجاد شده است که در ایران هم باید پیاده شود.

 وی عنوان داشت: در کشورهای غربی مردم در صرف درآمد خود بسیار دقیق هستند و به عنوان مثال میوه را در قطعات کوچک و به صورت تعدادی خریداری می کنند؛ در حالی که در ایران یک فرد صندوق عقب خود را از میوه پر می کند و بعد هم با حالت طلبکارانه می گوید فقر در ایران بیداد می کند.

 ساعت مفید کاری در ایران یک ساعت و نیم است

 این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ساعت مفید کاری در ایران یک و نیم ساعت و در آلمان هفت ساعت است، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر کارمندان بخش های نظارتی و بازرسی بانکها ساعات مفید کاری بیش تری داشتند چه بسا جلوی قضیه اختلاس بزرگ بانکی گرفته می شد.

 قدیری ابیانه ابراز داشت: متأسفانه اگر کارمندی در یک اداره و بهتر از همکاران خود کار کند و حجم بیشتری از کار را ارائه دهد مورد اعتراض همکارانش قرار می گیرد.

 وی به اشاره به اینکه در حال حاضر سه میلیون پرسنل دولتی در کشور مشغول به کارند گفت: در حال حاضر 4 میلیون دانشجو در کشور وجود دارند که در هر سال یک میلیون نفر از آنها فارغ التحصیل می شوند.

 سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه دولت در مقابل بازنشسته شدن تعدادی از کارمندان خود توان استخدام حداکثر 100 هزار نفر را دارد، تصریح کرد: 900 هزار نفر دیگر نباید امیدی به استخدام در دولت داشته باشند.

 مشکلات نظام از رئیس جمهور و مجلس و نمایندگان نیست

 قدیری ابیانه ابراز داشت: مشکلات مدیرت از ساختار نظام نیست؛ بلکه افرادی که ما برای این سمت های حکومتی انتخاب می کنیم مشکل دارند.

 وی با بیان اینکه رئیس قوه مجریه توسط مردم انتخاب می شود و از طرفی این رئیس جمهور است که وزرا را انتخاب و به مجلس برای رای اعتماد معرفی می کند، گفت: نمایندگان مجلس هم توسط خود ما مردم انتخاب می شوند.

 این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه با یک نگاه واقع بینانه متوجه می شویم که تا حد زیادی از مشکلات کشور به همین رأی های برمی گردد، تأکید کرد: اشکال کار در این است که گاه ملاک های انتخاب ما درست نیست؛ به گونه ای که متأسفانه در تعدادی از استان های ملاک انتخاب وکلای ملت براساس قومیت و فامیل گرایی است.

 کار نماینده ساخت پل و آسفالت جاده نیست

 قدیری ابیانه تصریح کرد: بسیاری از مردم انتظار آسفالت خیابان ها را  و کمک به مساجد و هیئت ها را از نامزدها و نمایندگان انتظار دارند وو از آنها چنین توقعاتی دارند؛ در حالی که این کارها اصلاً جزء وظایف یک نماینده نیست.

 وی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی مواقع نمایندگان به طرح های مبارزه با فساد رأی نمی دهند، تأکید کرد: کسی که صدها میلیون برای ورود به مجلس هزینه می کند باید آن را از یک راهی جبران کند و مثلاً رأی فروشی کند و نباید انتظار تصویب نظارت بر خود را داشته باشند.

 این کارشناس مسائل بین الملل در پایان ابراز داشت: مردم دیگر کشورها نسبت به فساد ادارات حساسیت بالایی دارند و سریعاً در مواجهه با حساسیت نشان می دهند ولی متأسفانه مردم ما نسبت به این قضیه حساسیت لازم را به خرج نمی دهند.

۹۱/۰۵/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">