پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۰۶ ق.ظ

۰

ضرورت بررسی پیش از موعد صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای محترم نگهبان

یکی از گلایه های به حق شورای محترم نگهبان فرصت قانونی برای احراز یا رد صلاحیت نامزدها است.

فرصت کم برای نامزدها نیز وجوددارد که نمی توانند در فرصت تعیین شده خودرا به مخاطبان در حوزه انتخابیه معرفی نمایند.

مشکل دیگر برای نامزدها این است که نمی دانند که آیا احراز صلاحیت خواهد شد یا نه.

چنین بی اطلاعی ای زمینه را برای تدارکات تبلیغاتی مشکل و گاه غیرممکن می سازد.

نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت از سه حالت خارج نیست:

1-           احراز صلاحیت

2-           عدم احراز صلاحیت

3-           رد صلاحیت

رد صلاحیت یعنی فرد صلاحیت لازم را ندارد.

عدم احراز صلاحیت یعنی برای شورای نگهبان محرز نشده است که وی توانایی اداره مسئولیت سنگین ریاست جمهوری را ندارد. ممکن شورای نگهبان صلاحیت فردی را که صلاحیتش برای سمت ریاست جمهوری احراز نشده را برای سمت های دیگر مثل عضویت در مجلس شورای اسلامی یا حتی مجلس خبرگان رهبری تأیید نماید.

اگر امروز شورای نگهبان صلاحیت فردی را بررسی نماید و به این نتیجه برسد که وی برای سمت ریاست جمهوری فاقد صلاحیت بوده و رد صلاحیت می شود لذا در فاصله زمان فعلی تا زمان قانونی بررسی صلاحیت ها هم تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

اگر فردی صلاحیتش احراز نشده باشد در این فاصله قانونی ممکن است بررسی ها به نتیجه برسد و صلاحیتش تأیید گردد.

اگر با ضوابط و اطلاعات فعلی فردی شامل احراز صلاحیت شود و در این فاصله قانونی مدارک جدیدی از وی به دست آید که وی را فاقد صلاحیت بشناسند (مثل قضیه مینو خالقی) امکان رد صلاحیت وی در دقایق آخر خواهد بود.

لذا شورای محترم نگهبان مناسب است در مورد افراد در معرض نامزدی ریاست جمهوری از هم اکنون بررسی ها را شروع نماید و اگر به گزینه رد صلاحیت رسید آن را حداقل به نامزد مربوطه اعلام ناید تا تکلیف خود را بداند و حتی اگر شوریا نگهبان صلاح بداند از هم اکنون آن را اهرچند غیررسمی اعلام علنی کند بهتر است زیرا مردم نیز تکلیف خود را خواهند دانست.

البته این امر مانع ثبت نام این نامزدها نخواهد شد و شورای محترم نگهبان در آن زمان قانونی نیز می تواند بررسی و نتیجه را اعلام نماید. در اینجا تکلیف جناح ها و گرایش ها برای سازماندهی مبارزات انتخاباتی روشن خواهد شد و وقت خود را بر روی گزینه ای که رد صلاحیت خواهد شد تلف نخواهد کرد.

چنین بررسی ای منع قانونی ندارد همانطور که در مجلس خبرگان رهبری کمیته ای موظف به بررسی گزینه هایی است که بتوانند در آینده در صورت فقدان رهبری مسئولیت رهبری را بر عهده گیرند. چنین بررسی ای موجب اتخاذ تصمیم به موقع و سریع و صحیح می گردد.

در شرایط کنونی آقای احمدی نژاد و روحانی خود را برای نامزدی ریاست جمهوری آماده می سازند.

 

از نظر برخی ها هیچکدامشان صلاحیت لازم برای نامزدی را ندارند. اما اینجا نظر برخی ها ملاک نیست و نظر شورای محترم نگهبان ملاک است.

اگر ملاحظاتی برای اعلام صلاحیت یا عدم صلاحیت پیش از موعد آقای روحانی برای ریاست جمهوری وجود داشته باشد این ملاحظات در رابطه باآقای احمدی نژاد وجود ندارد.

لذا پیشنهاد می کنم شورای محترم نگهبان موضوع نامزدی ایشان را بررسی و نتیجه را در اولین فرصت به خود ایشان و در فرصت مناسب به اطلاع مردم و هوادارانشان برسانند تا فرصت برای انتخاب گزینه دیگر موجود باشد.

مثلا اگر نظر اعضای شورای محترم نگهبان در جلسه غیر رسمی رد صلاحیت ایشان باشد می تواند چنین اعلامیه ای صادر نماید:

"شورای نگهبان صلاحیت آقای احمدی نژاد برای نامزدی ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار داد و صلاحیت وی را برای این سمت رد نمود. البته او می تواند در زمان قانونی نامزد شود و در آن زمان شورای نگهبان مجددا موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد و نظرش را بطور رسمی اعلام خواهد نمود."

اگر نامزدها خود از شورای نگهبان تقاضا کنند که نظرشان را در مورد صلاحیت خود هرچند بطور غیررسمی به وی اعلام کنند مطلوب تر خواهد بود.

 

محمدحسن قدیری ابیانه

@ghadiri1404

www.ghadiri.ir/post/5259

۹۵/۰۶/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">