پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۳ ق.ظ

۰

دانش آموزان خود را بخشی از راه حل مشکلات خانواده، شهر، کشور و حتی جهان بدانند

دانش آموز بایستی خود را بخشی از راه حل بداند نه خود را بخشی از صورت مسئله و مشکل تلقی نماید و در راستای چنین دیدی، خود را در قبال مسائل خانواده، شهر، کشور و حتی جهان مسئول بداند؛ به حقوق اساسی خود و طرز دفاع از آن آشنا باشد، ضمن آن که به حقوق دیگران نیز احترام بگذارد.

محمد حسن قدیری ابیانه متولد ۱۳۳۳ در تهران و دیپلمات انقلابی است که سابقه سفارت در گواتمالا، بلیز و استرالیا را داشته است.وی مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز می‌باشد.

قدیری ابیانه در فروردین سال 1359 در مناظره ای با طرف های آمریکایی و عراقی در شبکه تلویزیونی اینالیا شرکت می کند. مناظره ای که با این عبارت آغاز می گردد: به نام خداوند قوی تر از ناوهای آمریکا.این مناظره مقدمه آشنایی وی با ادواردو آنیلی فرزند سوپر میلیاردر ایتالیایی می شود که منجر به تشرف وی به تشیع و سفر او به ایران می گردد. ادواردو بعدها توسط صهیونیستها به شهادت می رسد. بسیاری او را به خاطر تلاش هایش در معرفی ادواردو به جوانان ایرانی می شناسند. (برای آشنایی با شهید ادواردو به این لینک می توانید مراجعه کنید)

از او بعنوان کارشناس عالی مدیریت استراتژیک چندین کتاب نیز منتشر شده است، خبرنگار قزوین بیست به پای صحبتهای او درباره مساله جامعه دانش آموزی کشور نشسته است.

باید برای کتابخوان شدن دانش آموزان روش ارائه داد

در ابتدای این گفتگو قدیری ابیانه با اشاره به خاطرات خود از زمان سفارت، می گوید:

دانش آموزان باید از همان ابتدا به کتابخوانی عادت یابند و در این زمینه گفتن کفایت نمی کند؛ بلکه بایست روش ارائه داد. زمانی سفارتم در استرالیا از مهد پسر چهار ساله ام بازدیدی داشتم؛ در وسط کلاس قفسه کتابی متناسب با قد بچه ها قرار گرفته بود و در آن کتاب هایی با جلد محکم وجود داشت. کودکان هر روز کتابی را به منزل می آوردند؛ کتاب ها که متناسب با سن آن ها بود و فقط از تصاویر تشکیل شده بود، در خانه مطالعه می کردند و دراره آن در کلاس کنفرانس می دادند.

وی ضافه می کند: همین رویه درباره فرزند دیگرم که در آن زمان حدودا کلاس پنجم بود نیز انجام می شد و روند کتابخوانی، مطالعه، خلاصه برداری و کنفرانس را انجام می داد؛ در کشورهایی نظیر استرالیا، انگلیس و کشورهای دیگر، بالا بودن ساعت مطالعه نتیجه این گونه تدابیر است.

قدیری ابیانه در ادامه صحبتهایش در باره مهارت های خواندن، بحث توانمندی در زمینه نوشتن را به میان آورد و می گوید:

علاوه بر آموزش راه های کتابخوانی جهت بالا بردن ساعت مفید مطالعه، بایستی آنان را به نوشتن و نویسندگی نیز ترغیب کرد؛ نوشتن خاطرات روزانه، حتی اگر در حد یک جمله و از لحاظ املایی اشتباه باشد، مطالعه، فیش برداری، آرشیو آن ها (دستی یا کامپیوتری) جزو راهکارهایی هست که می تواند در این زمینه مؤثر می باشد.

دانش آموزان خود را بخشی از راه حل مشکلات خانواده، شهر، کشور و حتی جهان بدانند

دکتر قدیری ابیانه در ادامه صحبتهایش می گوید:

آموزش کارِ گروهی بسیار مهم است؛ که می توان در غالب بازی به کودک آموخته شود؛ مثلا در برخی کشورها، 5 صندلی قرار می دهند و 10 نفر باید روی این صندلی ها بنشینند؛ حتی اگر جا برای یک نفر از آن ده نفر هم نباشد، نه فقط آن شخص بلکه کل گروه بازنده است و بازی های دیگری از این دست...

وی با اشاره به اسم خودباوری و اعتماد به نفس در میان دانش آموزان خاطر نشان می کند:

دانش آموز بایستی خود را بخشی از راه حل بداند نه خود را بخشی از صورت مسئله و مشکل تلقی نماید و در راستای چنین دیدی، خود را در قبال مسائل خانواده، شهر، کشور و حتی جهان مسئول بداند؛ به حقوق اساسی خود و طرز دفاع از آن آشنا باشد، ضمن آن که به حقوق دیگران نیز احترام بگذارد.

دکترای مدیریت استراتژیک در ادامه می گوید: آموزه های دینی به نحوی شایسته، خوشایند و قابل درک برای آنان مطرح شود؛ همچنین رعایت انضباط اجتماعی و اقتصادی باید ملکه ذهن دانش آموزان شود.

کار کردن در کنار درس خواندن، بایستی به ارزش تبدیل شود

نویسنده کتاب "سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی" با ارجاع دادن به بخش راهکارهای آمده در این کتاب، می گوید:

ما باید به گونه ای مهارت های زندگی را به دانش آموزان یاد بدهیم که پس از پایان متوسطه اول، بتوانند روی پای خود بایستند؛ در حالی که می بینیم حتی فارغ التصیلان دانشگاهی ما هم چنیین نیستند.

محمد حسن قدیری در ادامه بیان داشت: معتقدم مدارس فنی و حرفه ای بایستی به شدت گسترش یابد و هر کس فنونی را یاد بگیرد تا بتواند با اتکای به توانایی خود شغلی ایجاد کرده و برای خود کسب درآمد کند.

باورهای کودکان باید از کودکی به درستی شکل بگیرد؛ کار کردن و درس خواندن، هر دو بایستی به ارزش تبدیل شود؛ مثلا در مدارس ژاپن خود دانش آموزان کلاس را تمیز می کنند و سرایداری وجود ندارد، همان طور که غبار روبی حرم و مساجد برای ما مقدس است.

سفیر سابق کشورمان در انتهای این گفتگو در پاسخ خبرنگار قزوین بیست؛ درباره اهمیت حضور و اطلاع دانش آموزان از مسائل سیاسی می گوید:

مسلما مشارکت در امور سیاسی، فهم اهمیت مسئولیت های حکومتی و انتخاب صحیح، چگونگی شناخت نامزدها، بازی نخوردن از سیاسیون و احزاب، رفتار مدنی صحیح در انتخابات، احترام به آرای اکثریت و حتی آشنایی با نحوه برگزاری انتخابات و فعالیتهای اجتماعی برای دانش آموزان مفید است؛ اما باید مراقب بود که مدارس به پایگاه احزاب و فعالیت های حزبی تبدیل نشود، در این زمینه انتخابات شهرداری مدارس تجربه خوبی است؛ به شرط آن که توأم با آموزش های درست باشد.

۹۵/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">