پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۱، ۰۳:۵۵ ق.ظ

۰

سفیر سابق ایران در استرالیا با بیان اینکه ریاست ایران به عنوان غیرمتعهدترین عضو این جنبش، فرصتی برای جهانیان است، اظهار کرد: ریاست جمهوری اسلامی بر اجلاس غیرمتعهدها، نشانه انزوای غرب است.

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرانی ایران (ایکنا)، با اشاره به پیشینه تشکیل جنبش عدم تعهد گفت: تشکیل این جنبش در دوره سلطه دو ابرقدرت در جهان بود؛ کشورهایی که مایل نبودند تحت سلطه آمریکا و شوروی باشند؛ بنیانگذار جنبش عدم تعهد شدند و گستردگی آن به نحوی شد که امروز پس از سازمان ملل متحد، بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مخالفت‌های آمریکا با تشکیل این سازمان گفت: آمریکا از همان ابتدا به طرق مختلف در صدد تضعیف این جنبش برآمد که از جمله اقداماتش ترغیب حکومت‌های دست‌نشانده خود برای عضوت در این جنبش بود تا بتواند آن را از درون تضعیف سازد؛ هر چند جمال عبدالناصر از بنیانگذاران این جنبش بود، اما جانیشنان او، یعنی سادات و مبارک را می‌توان از دست‌نشاندگان آمریکا نامید؛ البته امروز سیاست‌های مصر که ریاست دوره فعلی اجلاس را بر عهده دارد به کلی تغییر کرده است.

سفیر سابق ایران در استرالیا با تأکید بر اینکه ریاست جنبش عدم تعهد در شرایط خاصی بر عهده ایران قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در شرایط به سر می‌بریم که بیداری اسلامی در حال تحقق است و حکومت کشورها یکی پس از دیگری به دست مردم می‌افتد و در مصر تغییری در حد تغییر مبارک به مرسی رخ می‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر به دنبال اضمحلال کمونیسم، شکست لیبرالسم نیز کاملاً مشهود است؛ به نحوی که مردم آمریکا و اروپا در جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» و یا به اصطلاح جنبش 99 درصدی، انزجار خود را از سیاست‌های لیبرالیسم فریاد می‌زنند؛ به هر حال غرب دچار بحران شده که اولین نتیجه آن شکست آمریکا در تحمیل نظام تک‌قطبی است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: در حالی ایران و جهان اسلام در بهترین وضعیت خود قرار گرفته‌اند که آمریکا، اروپا و صهیونیسم در بدترین وضعیت خود قرار دارند و با افول غرب و صهیونیسم، تمدن بزرگ اسلامی و جهان چند قطبی در حال شکل‌گیری است؛ در چنین شرایطی زمینه برای اوج‌گرفتن غیرمتعهدها در سطح جهانی کاملاً فراهم است.

این کاشناس عالی مدیریت استراتژیک با بیان اینکه ریاست ایران به عنوان غیرمتعهدترین کشور جهان، فرصتی برای جهانیان است، اظهار کرد: ریاست جمهوری اسلامی بر اجلاس غیر متعهدها، نشانه انزوای غربی است که ادعای مضحک انزوای جهانی ایران را مطرح کرده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به روگردانی برخی کشورها از سیاست‌های غرب گفت: بحران آمریکا و اروپا موجب شده است که اقتصاد کشورهای وابسته به این دو حوزه به شدت آسیب ببیند و کشورهای مختلف، حتی کشورهایی که تحت نفوذ آمریکا هستند، ناچار به تنوع‌بخشی در روابط اقتصادی خود باشند و تلاش کنند از وابستگی اقتصادی خود به آمریکا بکاهند تا از آثار مخرب بحران اقتصادی آمریکا در امان باشند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: این خواسته که ناشی از یک نیاز اجتناب‌ناپذیر است، زمینه مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها و حتی فراتر از آن است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی تماس یک سفیر آمریکا با رئیس یک دولت برای دیکته کردن سیاست‌ها کفایت می‌کرد؛ اما امروز آمریکا ناچار شده وزرای خود را مرتباً راهی کشورهای بزرگ و کوچک کند تا بتواند آنها را به پیروی از سیاست‌های آمریکا قانع کند؛ به نحوی که خانم کلینتون رکورد سفر وزرای امور خارجه آمریکا را شکست و اوباما نیز رکورددار تماس‌های تلفنی با سران کشورهاست؛ با این وجود نمی‌تواند خواسته‌های خود را به کشورها تحمیل کند.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به شکست آمریکا در تحریم نفتی ایران گفت: آمریکا در اعلام تحریم نفتی ایران از آنجا که نتوانست کشورها را به پیروی از خود وادار کند، برای حفظ آبرو آنها را از لیست تحریم‌کنندگان نفتی ایران خارج کرد تا معلوم نشود حنای آمریکا دیگر در جهان رنگی ندارد.

وی در ادامه همچنین به تلاش‌های غرب برای منزوی کردن نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران اشاره کرد و گفت: یکی از کتب مجموعه اسناد لانه جاسوسی «غیر متعهدها» نام دارد که شامل اسناد سری آمریکا برای توطئه علیه اجلاس غیر متعهدها در هاوانا است؛ امروز نیز تلا‌ش‌های آمریکا علیه اجلاس تهران مشابه همان تلاش‌هایی است که علیه اجلاس غیر متعهدها در هاوانا پیش از انقلاب اسلامی اعمال می‌کرد؛ با این تفاوت که آمریکا دیگر نفوذ و موقعیت گذشته خود را ندارد.

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد سری، آمریکا تلاش می‌کرد جنبش عدم تعهد را ناکارآمد و تشکیل اجلاس سران در هاوانا را کم‌اهمیت جلوه داده و از حضور اعضای تحت نفوذ آمریکا برای ممانعت از صدور قطع‌نامه‌های کارساز جلوگیری کند؛ رسانه‌های گروهی جهان که تحت نفوذ آمریکا بود در این راستا هدایت می‌شدند.

قدیری ابیانه توصیه کرد این اسناد مورد توجه رسانه‌های گروهی کشور قرار گیرد و محتوای آن اسناد به اطلاع مردم برسد؛ همچنین این اسناد که ورود آن هنوز به آمریکا ممنوع است می‌تواند به عنوان هدیه در اختیار خبرنگاران خارجی حاضر در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد قرار گیرد تا بتوانند آن را انعکاس دهند.

۹۱/۰۵/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">